تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/09/25 - 14:00
کد خبر: 150974

سخنان مهم معاون علمی رئیس جمهور؛

این فکر اشتباه بود که اگر به دانشگاه پول دهیم از داخل آن خودرو بیرون می‌آید

این فکر اشتباه بود که اگر به دانشگاه پول دهیم از داخل آن خودرو بیرون می‌آید

نباید بودجه دولت را در تجاری‌سازی هزینه کرد و ما به عنوان یک استاد دانشگاه حق نداریم از یک دانشجوی دکترا در ظرف مدت 2 ساعت پروژه‌ای تعریف کنیم که بعد از 4 سال وقت‌گذاری از آن پایان‌نامه تنها 2 مقاله استخراج شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: نباید بودجه دولت را در تجاری‌سازی هزینه کرد و ما به عنوان یک استاد دانشگاه حق نداریم از یک دانشجوی دکترا در ظرف مدت 2 ساعت پروژه‌ای تعریف کنیم که بعد از 4 سال وقت‌گذاری از آن پایان‌نامه تنها 2 مقاله استخراج شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سخنان سورنا ستاری از این جهت قابل توجه است که بسیاری از دانشگاه ها بر این تصور هستند که باید سالانه بودجه شان افزایش یابد و گامی در جهت ارتباط صنعت و دانشگاه بر نمی دارند اما ستاری معتقد است باید اقداماتی را انجام دهیم تا بخشی از درآمد دانشگاه‌ها از طریق تجاری‌سازی و پژوهش باشد و دانشگاه‌ در جامعه تاثیرگذاری داشته باشند و بتوانند مشکلات خود و جامعه‌شان را برطرف کنند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در پانزدهمین جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر، گفت: ما به ایجاد تغییرات زیرساختی در حوزه پژوهش نیازمندیم.

وی افزود: اقتصاد نفتی و اینکه انتظار داشته باشیم هزینه تحقیقات را دانشگاه بپردازد از جمله مسائلی است که باید در رفتار ما و در تفکرات ما اصلاح شود و به جای اینکه از درآمدهای نفتی خرج کنیم باید مغزهای جوانان و دانشجویان ما کار کنند و از آن بهره بگیریم. 

ستاری افزود: این تفکر که اگر پول دولت‌ را به یک استاد دانشگاه دهیم و انتظار داشته باشیم برای کشور سودمند باشد تفکر غلطی است. البته در حوزه پژوهش در برخی از حوزه‌ها به خصوص حوزه‌هایی که به دنبال اقتدار بوده‌ایم موفق عمل کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم چون در مبحث موشک و علوم هسته‌ای قوی بودیم.

وی ادامه داد: با این وجود در حوزه‌های پژوهشی مرتبط با تجاری‌سازی موفق نبوده‌ایم، زیرا در تجاری‌سازی مکانیزم‌ها بازار حاکم است و دولت نمی‌تواند وارد کار تجاری‌سازی شود. 

ستاری تاکید کرد: باید تفکرات‌مان در دانشگاه و به خصوص در حوزه پژوهش تغییر دهیم. در دنیا شرکت‌هایی که امروز اول و مطرح هستند دارای زیرساخت‌های فیزیکی نیستند، بلکه به دلیل دانش و برند بودن‌شان افتخار کسب کرده و مطرحند، زیرا امروز دانش ثروت‌آفرین است.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید در مقطع تجاری‌سازی گام بردارند، ادامه داد: نباید بودجه دولت را در تجاری‌سازی هزینه کرد و ما به عنوان یک استاد دانشگاه حق نداریم از یک دانشجوی دکترا در ظرف مدت 2 ساعت پروژه‌ای تعریف کنیم که بعد از 4 سال وقت‌گذاری از آن پایان‌نامه تنها 2 مقاله استخراج شود.

ستاری با بیان اینکه باید فرهنگ و نگاه خود را در مقوله علم تغییر دهیم، ادامه داد: باید اقداماتی را انجام دهیم تا بخشی از درآمد دانشگاه‌ها از طریق تجاری‌سازی و پژوهش باشد و دانشگاه‌ در جامعه تاثیرگذاری داشته باشند و بتوانند مشکلات خود و جامعه‌شان را برطرف کنند.  

وی افزود: باید این فرهنگ را در صنعت، اقتصاد، دولت، نهادهای دولتی و غیردولتی نهادینه کنیم و به دانش داخلی تکیه کنیم. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: یک استاندار باید برای برطرف شدن مشکلات استانش بتواند روی دانشگاه شهر خود حساب کند. ما در دانشگاه‌ها حدود 4.5 میلیون دانشجو داریم که این رقم کمی نیست، اما در همه استان‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم که اگر دانشگاه‌ها به آن ورود می‌کردند شاید نتیجه چیز دیگری بود. 

ستاری ادامه داد: وقتی دانشگاه کلید حل مشکلات کشور نباشد فرقی نمی‌کند که چه تعداد دانشجو در آن کشور تحصیل می‌کند. ما باید دانشجویان‌مان را درگیر امور پژوهشی کنیم تا بتوانند روی پای خود بایستند و با ایجاد شرکت تولید اشتغال کنند در این فرهنگ اساتیدی که با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان تولید اشتغال کنند به عنوان تاج سر محسوب می‌شوند. 

وی تاکید کرد: مسئله اصلی ما در شرکت‌های دانش‌بنیان پول نیست، بلکه مسئله اصلی فرهنگ است که باید تغییر کند. پول می‌آید اگر جهت‌گیری‌های ما درست باشد. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات معاونت علمی در این حوزه، گفت: معاونت علمی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌هایی را انجام داده که تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی و پرداخت اعتبار به آن یکی از این اقدامات است و با ایجاد 13 ستاد راهبری به دنبال حل مشکلات است. معاونت علمی امروز یکی از بزرگ‌ترین نهادهایی است که در پژوهش‌های مرز دانش هزینه می‌کند. 

ستاری گفت: با تعامل با دولت و وزارت علوم باید به پژوهش‌های بنیادین وارد شویم. این فکر اشتباه بود که اگر به دانشگاه پول دهیم از داخل آن خودرو بیرون می‌آید، بلکه باید مکانیسم‌ها و دیدگاه‌های جدیدی در این حوزه داشته باشیم. 

وی افزود: باید به تقویت پارک‌ها، مراکز رشد در کنار دانشگاه‌ها توجه کرد و در این بخش تمرکز کرد. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با حضور دکتر فرهادی که از اساتید صاحب فن در تجاری‌سازی است و جزو معدود کسانی است که دارای پتنت هستند. در این حوزه با همکاری یکدیگر اقداماتی را صورت دهیم تا تحول در بخش پژوهش صورت گیرد و مردم شیرینی پژوهش را در زندگی خود احساس کنند.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top