تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/09/25 - 23:20
کد خبر: 150988

پای درد دل‌های‌ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز

پای درد دل‌های‌ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز

امسال هم دانش‌آموزان با شوق و ذوق فراوان منتظر نتایج کنکور بودند. با آمدن نتایج اولیه موج شادی مثل همیشه به راه افتاد و خانواده‌های بسیاری به شکرانه اینکه فرزندانشان با توجه به آمار سال‌های قبل، در رشته و شهر مورد علاقه خود پذیرفته خواهند شد بین دوستان شیرینی پخش کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: امسال هم دانش‌آموزان با شوق و ذوق فراوان منتظر نتایج کنکور بودند. با آمدن نتایج اولیه موج شادی مثل همیشه به راه افتاد و خانواده‌های بسیاری به شکرانه اینکه فرزندانشان با توجه به آمار سال‌های قبل، در رشته و شهر مورد علاقه خود پذیرفته خواهند شد بین دوستان شیرینی پخش کردند. اما این شادی با شوک سنگینی به اتمام رسید و سیل اشک و اعتراض به سرعت جای آن را گرفت. وقتی دفترچه‌های انتخاب رشته توزیع شد، کسی توان تصور آن را نداشت که ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی (شامل پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و حتی دستیاری) تا 40درصد کاهش یافته باشد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛*جمعی از دانشجویان رشته پزشکی و اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دل نوشته ای درباره شرایط پذیرش امسال دانشگاههای پزشکی نوشتند: قابل تصور نبود دانشگاهی که در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ نفر دانشجوی رشته پزشکی پذیرش می‌کرد و سال گذشته نیز در رشته پزشکی حدود 160نفر ظرفیت داشت، اکنون تنها 100 دانشجو را پذیرش می‌کند. بیان شد که این کاهش ظرفیت به علت کمبود امکانات دانشگاه‌ها است و امسال تعداد کمتری پذیرش دانشجو داریم تا بتوانیم امکانات و خدمات مناسب تری ارائه بدهیم.

در نگاه نخست کسانی که در سال‌های بالاتر درس می‌خواندند، خوشحال شدند و تصورکردند وضع ورودی‌های جدید بسیار بهتر از آنهاست زیرا تعدادشان کمتر است، امکانات کافی دارند و در بیمارستان و آزمایشگاه و کلینیک نیز آموزش با کیفیت تری می‌بینند. اما این تنها روزنه موجود برای نگاه خوشبینانه به کاهش ظرفیت‌ها نیز به زودی مسدود شد و شوک دیگری از راه رسید. گویی برنامه‌ها از قبل ریخته شده بود.

به نحوی عجیب خبر رسید که دانشجویان شهریه‌پرداز پردیس‌های بین الملل به جای تحصیل در پردیس‌ها وارد دانشگاه‌های مادر می‌شوند و دانشگاه‌هایی که پردیس ندارند نیز تا ۲۰درصد ظرفیت مازاد خود را از دانشجوی شهریه پرداز مازاد می‌پذیرند!

اگر مثال عینی بزنیم موضوع قابل درک‌تر خواهد شد. برای مثال دانشگاه جندی شاپور که پارسال (در دفترچه) در رشته پزشکی حدود ۱۶۰ نفر دانشجو می‌پذیرفت، امسال ظرفیت هر ورودی مهر و بهمن به 50 نفر رسیده (در کل ۱۰۰نفر) و در عوض حدود بیش از 60 دانشجوی شهریه پرداز پردیس بین الملل وارد دانشگاه جندی شاپور شده‌اند و با ورودی‌های اصلی سر یک کلاس می‌نشینند. هیچ افزایش کیفیتی در کار نیست زیرا تعداد افراد کلاس و امکانات دانشگاه هیچ تغییری نکرده است. یعنی همان ظرفیت را بین دانشجویان شهریه پرداز و باقی پذیرفته شدگان تقسیم کردند.

جالب آنکه در اینجا به دانشجویان شهریه پرداز نیز ظلم می‌شود. افرادی که تا دیروز باید در کلاس‌های کم جمعیت، با امکانات رفاهی و آموزشی بالا و اساتید منتخب سر می‌کردند حال مجبورند با کلاس‌های شلوغ (تصور کنید یک کلاس در دانشکده دندانپزشکی حدود 80نفر جمعیت داشته باشد!) فضای خوابگاه‌ها و امکانات دانشگاه علوم پزشکی اهواز کنار بیایند.

اما از آن هم بدتر خبر انتقال دانشجویان سال‌های بالاتر (ورودی‌های پیش از ۹۳) از پردیس بین الملل به کلاس‌های دانشگاه دولتی در انتهای ترم جاری است. یعنی فروش علنی کرسی‌های دانشگاه تراز کشور به افراد با بضاعت مالی بالا! یعنی یکسان دانستن جایگاه رتبه‌های زیر هزار کنکور سراسری با رتبه‌های حدود ده هزار و بعضاً بیشتر! یعنی اعطای امکان تحصیل در مقاطع عالی و رشته‌های ممتاز به افراد فرادست و به طبع آن سلب توان تحصیل و رشد از قشر مستضعف و کم درآمد!

یعنی عملاً هنگامی که شما در کنکور شرکت می‌کنید، اگر حائز رتبه خوبی شدید، می‌توانید وارد رشته‌های دست اول دانشگاه‌های سراسری شوید ولی اگر رتبه تان بد هم شد جای نگرانی نیست، زیرا می‌توانید از طریق پرداخت پول به راحتی در همان کلاس‌ها حضور یابید!

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد موضوع توسعه فعالیت‌های بین الملل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور طی نامه شماره 220302 مورخ 10/7/85 به معاون محترم آموزشی وزارت متبوع اعلام می‌دارد که :

1. هدف از تشکیل این شعب کسب درآمد نیست بلکه پاسخ به نیازهای آموزشی منطقه و دانشجویان ایرانی خارج از کشور و به وجود آوردن بستر برای همکاریهای بین‌المللی آموزشی و ارتقای آموزش علمی پزشکی در داخل از این رهگذر و ترویج مبانی فرهنگی انقلابی ایران اسلامی مد نظر می‌باشد.
2. رقابت بین دانشگاههای داخل در این خصوص نباید تخریبی و یا حذفی باشد، بلکه انجام امور تجمیعی و همکاری بین دانشگاهی با مدیریت وزارت بهداشت باید پیگیری شود.
3. اقدامات در این حوزه نباید منافاتی با سیاست‌های کلی آموزشی وزارت بهداشت داشته باشد و فعالیت‌هایی در این مسیر نباید دانشگاه‌ها را از وظایف محوله خود باز دارد و یا نباید ظرفیت‌های آموزشی فعلی را تحت الشعاع قرار دهد.

جالب آنکه در حال حاضر وجود این پردیس‌ها به غیراز تغییر نام باعث حذف بخشی از ظرفیت‌های دولتی شده و هیچ تبادل بین‌المللی و ارتقای سطح علمی هم در کشور ایجاد نشده است!
دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی پردیس‌های بین‌الملل وارد دانشگاه دولتی خواهند شد و از جانب معاون محترم وزیر اعلام شده که سال آینده پذیرش دانشجویان مازاد شهریه پرداز به ۵۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها می‌رسد.

البته باید توجه داشت پذیرش ظرفیت مازاد منوط به پردیس نداشتن دانشگاه است و امسال طبق دفترچه کنکور تنها پنج دانشگاه سمنان، بوشهر،  فسا، اراک و قزوین می‌توانند ظرفیت مازاد داشته باشند.

باید دقت کنیم که با ترفند تعطیل کردن پردیس‌های بین الملل (که هزینه‌های گزافی برای احداث ساختمان‌ها و تجهیز آنها صرف شده است) دیگر دانشگاه‌ها پردیس ندارند و با این شیطنت حجم عظیمی از دانشجویان که حتی مربوط به سال‌های گذشته هستند نیز وارد دانشگاه می‌شوند.

اما اگر تصور کنید این اوج فاجعه است زود قضاوت کرده اید! علاوه بر موارد فوق از امسال مدرک تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز عیناً همانند بقیه پذیرفته شدگان خواهد بود و ذکری از شهریه‌ای بودن و یا اینکه در پردیس تحصیل کرده‌اند، نمی‌یابید.

در این میان آنچه وزیر محترم بهداشت در توجیه این عمل گفته اند:»همه دانشگاه‌های برجسته دنیا به این مسیر رفته‌اند و سعی کرده‌اند با شهریه اداره شوند.»؛ نه ابداً با قوانین کشور ما سازگاری دارند و نه اینکه می‌توان دانشگاه‌های برتر دنیا را با دانشگاه‌های ما چه از لحاظ امکانات و چه اهداف و چشم انداز‌های ترسیم شده، مقایسه کرد.

در اصل 30 قانون اساسی آمده: تحصیل تا سطح متوسطه(دیپلم) برای همه رایگان است و تحصیلات عالی (دانشگاه) نیز باید تا حد خوکفایی کشور بصورت رایگان ارایه شود.

این درحالی‌ است که دانشگاه هاروارد که دانشگاه شماره یک در زمینه علوم پزشکی است به ازای هر 7 نفر یک کلاس درس وجود دارد اما در دانشگاه‌های ما دانشجویان در کلاس‌های بالای 70 نفر حضور دارند و نکته دیگر آن است که این دانشگاه‌های برتر در نظام سرمایه داری قرار دارند و کاملاً هم خصوصی‌اند و قوانین، ارزش‌ها و آرمان‌های ما را ندارند. با این وجود نکته قابل تامل این است که همین دانشگاه‌ها وام و تسهیلات قابل توجهی در اختیار دانشجو می‌گذارند و دولت نیز به آنها وام می‌دهد تا تحصیلات خود را به پایان برسانند و پس از پایان تحصیل وام دانشجویی را پرداخت کنند. اما در پردیس‌های بین الملل دانشجو باید تعهد دهد که می‌تواند هرساله پول شهریه را بپردازد و هیچ وام و تسهیلاتی نیز در کار نیست، که این عمل باعث می‌شود قشر عظیمی از جامعه که نمی‌توانند این پول گزاف را پرداخت کنند، از تحصیل محروم شوند.

سخن پایانی اینکه؛ «ای که دستت می‌رسد کاری بکن...»!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
farshid
1395/06/21 - 16:23

در دانشگاههای جنوب استان فارس تازه تاسیسها اختلاس میکنند فریاد رسی هم نیست بازرس هم می آید اما از حق و حقوق کارمندها خبری نیست مرخصی هر نیروی قراردادی را که دوست داشته باشند باز خرید میکنند چطور جلو داعش گرفته میشود اما جلو دزدی در دانشگاه های استان فارس گرفته نمیشود کجاست فریاد رس مظلومان روابط عمومی سایت این درد دل من را به گوش نهادهای مخلص برسان
amir
1395/06/21 - 16:25

برای ساختمان اداری چهار طبقه در دانشگاه جنوب فارس آسانسور نمیگذارن اما حق کارمندها را میخورن. درود بر احمدی نژاد
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top