تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/10/01 - 09:55
کد خبر: 151468

بی‌بی‌سی مجبور به بایکوت مصاحبه‌اش با اصغرزاده شد؛

فیلم:: آچمز شدن مجری برنامه در برابر اظهارات ضدآمریکایی دانشجوی پیرو خط امام

فیلم:: آچمز شدن مجری برنامه در برابر اظهارات ضدآمریکایی دانشجوی پیرو خط امام

اتفاقا تسخیر لانه جاسوسی، حمله عراق را به تعویق انداخت؛ اقدام دانشجویان در آن زمان کاری طبیعی بود که در خیلی کشورهای دیگر هم انجام شده بود، اقدام دانشجویان خود آمریکا علیه جنگ ویتنام و اقدام دانشجویان در سراسر اروپا که بارها سفارت آمریکا را اشغال کرده بودند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مصاحبه ابراهیم اصغرزاده، یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که جزء دانشجویان پیرو خط امام و حاضر در تسخیر لانه جاسوسی با شبکه بی بی سی فارسی، نتیجه‌ای جالب و البته دور از انتظار مدیران این شبکه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدیران و البته مجری شبکه بی بی سی به از پاسخ‌های اصغرزاده در این خصوص غافلگیر شدند که حتی فیلم و خبری از وی را روی پایگاه‌های خبری خود منتشر نکردند، این در حالی است که در ادامه، بخشی از فیلم این گفتگو را که به صورت زنده از شبکه بی بی سی فارسی پخش شده است را می‌بینید.

آچمز شدن مجری برنامه در حین گفتگو و پاسخ‌های انقلابی و وطن‌دوستانه اصغرزاده و البته ضدآمریکایی وی، سبب شد تا هیچگونه جوابی را به دنبال نداشته باشد!

این در حالی بود که مجری سوالات خود را با محوریت مضرات آمریکا ستیزی و غرامت‌های کشور در این خصوص از اول انقلاب تاکنون شروع کرد که البته پاسخ‌های اصغرزاده، رنگ دیگری به این گفتگوی تلویزیونی داد.

اصغرزاده در برنامه «به عبارت دیگر» به صراحت اعلام کرد که آنچه وی درباره عذرخواهی از گروگان گیرها در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا گفته، مشروط است و حتی از مذاکره با آمریکا تنها زمانی دفاع می کند که عزت ملت ایران حفظ شود.

مجری بی بی سی در ابتدای برنامه با آب و تاب این بخش از سخنان ابراهیم اصغرزاده را بازخوانی کرد: «یک زمانی ما کافه را به هم زدیم و از معادلات جهانی خارج شدیم اما الان به کافه برگشته ایم و سهممان را از منطقه می خواهیم. سهم ایران در منطقه روشن است. به نفع آمریکاست که این سهم را ببیند.»

پس از این مقدمه سؤال مجری بی بی سی این بود: «در 35 سال گذشته بر میهمان من چه گذشته که اینگونه به انقلابی گری پشت کرده است و به دیپلماسی روی آورده است؟ آیا انقلابی گری جوانی او حالا به بلوغ رسیده است؟»

ویدئو/ بخشی از سخنان اصغرزاده در بی بی سی فارسی// دانلـــود

مهمترین محور پاسخ‌های اصغرزاده که جام نیوز آن را منتشر کرده است را در ادامه می‌خوانید:

* دنیا بالغ تر شده است، یک زمانی آمریکا با بمب ها و میلیون ها تن مواد شیمیایی، سرزمین ویتنام را شخم می زد و از دیکتاتوری های جهان حمایت می کرد... من هم به لحاظ آن که مسن تر شدم و هم به لحاظ آنکه فکر می کنم خیلی از فاکتورها تغییر کرده، سعی می کنم خودم را با آن تطبیق دهم.

* ما اقدامی را که آمریکا کرد(پذیرش شاه فراری) توهین به خودمان تلقی می‌کردیم، بنابراین باید با واکنش ما مواجه می شد.

* اقدام دانشجویان در آن زمان کاری طبیعی بود که در خیلی کشورهای دیگر هم انجام شده بود، اقدام دانشجویان خود آمریکا علیه جنگ ویتنام و اقدام دانشجویان در سراسر اروپا که بارها سفارت آمریکا را اشغال کرده بودند.

* اعتراضی که نسبت به پذیرش شاه در آمریکا داشتیم کاملا دانشجویی، غیر حرفه ای و موقتی بود. مطمئنا اگر آمریکا شاه را اخراج می کرد این اقدام حتما متوقف می شد.

* به هر حال ذکاوت سیاسی امام باعث شد که این اقدام را در همان ساعات اولیه، اقدامی مثبت ببیند. به دلیل آنکه می توانست با آن یک اتحاد ملی ایجاد کند.

* با آمدن توده های میلیونی مردم به اطراف سفارت آمریکا و تشویق دانشجویان، معلوم شد که برداشت امام درست بوده است.

مجری: تسخیر سفارت آمریکا موجب حمله صدام به ایران شد! باور من این است که اگر اقدام دانشجویان صورت نمی گرفت دولت عراق همان ماه آبان به ایران حمله می کرد. عقب افتادن حمله عراق، به دلیل وحدت مردم ایران بود.

* ماشین نظامی ای که صدام طراحی کرده بود کار خودش را انجام می داد. دانشجویان کویت که سفارت آمریکا را نگرفته بودند اما صدام به آن جا حمله کرد.

* من قبول دارم که اشغال سفارت آمریکا دارای ضررها و فوایدی بود. مهم ترین فرصتی که ایجاد کرد این بود که ایران به عنوان کشوری اسلامی در موضع برابری با آمریکا قرار گرفت.

سخنان دانشجوی سابق پیرو خط امام، مجری بی بی سی را برآشفته کرد. «عنایت فانی» ناراحتی اش را با این پرسش آشکار کرد: «به نظر می رسد که شما هنوز هم از آن کار دفاع می کنید؟»

اصغرزاده بخشی از اقدامات جنایتکارانه آمریکا را که موجب تسخیر لانه جاسوسی شده بود، به یاد مدیران بی بی سی فارسی آورد: «یک حادثه تاریخی را باید در آن محیط ارزیابی کرد. اینکه بگوییم در آن زمان آمریکا پسر پیغمبر بوده و دانشجویان کار خلاف عرف و روابط بین الملل کردند(درست نیست) شما بهتر از من می دانید. مطمئنا می‌دانید آن زمان آمریکا چه بلایی سر کشورهای جهان سوم می آورد. آن ها ایران را در زمان شاه به یک پادگان نظامی تبدیل کرده بودند.»

وی افزود: « آمریکایی ها با بردن شاه به آمریکا یک سیلی به ما زدند. ما هم یک سیلی به گوششان زدیم. حالا قرار نیست به خاطر آن دعوا تا ابد با هم دعوا کنیم».

مجری برنامه سپس به سراغ ماجرای عذرخواهی اصغرزاده رفت و ماجرا را اینطور مطرح کرد: «شما گفته اید اگر عذرخواهی شما به بهبود روابط دو کشور کمکی کند حاضرید عذرخواهی کنید. به نظر می رسد عذرخواهی شما کمی مشروط است. نه اینکه کار بدی بوده، بلکه فقط اگر به بهبود روابط کمک کند عذرخواهی می کنید.»

این فعال اصلاح طلبان با اشاره به اعتراف «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه آمریکا در سال 2000 به کودتا علیه مصدق، تصریح کرد: «طبیعتا. شما نقل قول دقیقی کردید. من کاره ای نیستم که بخواهم عذرخواهی کنم اما حاضرم هر کاری برای التیام خاطر و همدردی با گروگان ها و خانواده هایشان انجام دهم.»

وی تأکید کرد: «به هر حال حتی از مذاکرات با آمریکا در صورتی دفاع می کنم که عزت جامعه و ملت ایران حفظ شود. من مخالف این هستم که این رابطه یا این گذشته باعث تحقیر و سرشکستگی ملت یا مردم کشور خودم یا کشور دیگر شود.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top