تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/10/01 - 09:52
کد خبر: 151471

علیرضا جلولی

ارتباط خرید سربازی با کسری بودجه

ارتباط خرید سربازی با کسری بودجه

خبرنامه دانشجویان ایران: علیرضا جلولی// ۱ - دولت یازدهم در بند «ط» تبصره ۱۶ لایحه بودجه پیشنهادی خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی که ۱۰ سال غیبت دارند را به مجلس داده است. در این بند بودجه آمده است: «به دولت اجازه داده می شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از ۱۰ سال غیبت دارند با پرداخت دریافت جریمه مدت زمان غیبت، معاف نماید.

۲ - طبق آنچه که از طرف ستاد کل نیروهای مسلح برای قیمت خرید خدمت مشمولان غایت اعلام شده، هر مشمول با توجه به شرایطی از قبیل ساکن خارج از کشور بودن، میزان تحصیلات، مدت غیبت و... باید مبلغی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان پرداخت کند. تعداد افرادی که مشمول این طرح دولت می‌شوند نیز بیش از ۱.۵ میلیون نفر هستند که با رعایت شرایط طرح می‌توانند از معافیت استفاده کنند.

۳ - در حال حاضر که در آغاز فصل سرما هستیم و به صورت طبیعی کار و کاسبی صاحبان منابع انرژی باید سکه باشد، دولت یازدهم نفت صادراتی را به نصف قیمت چند ماه قبل می فروشد. این پدیده که هم اقتصادی و هم سیاسی به نظر میرسد، درآمد سال آینده دولت را بسیار کم میکند.

۴ - میزان فروش نفت ایران در حال حاضر روزانه ۱ میلیون بشکه است که با زیان ۴۸ دلار در هر بشکه، روزانه ۴۸ میلیون دلار، دولت در کل سال ۱۷.۵ میلیارد دلار زیان خواهد دید.

۵ - همه این فشارهای سیاسی و اقتصادی در شرایطی در حال وقوع است که دولت یازدهم پرچمدار دیپلماسی و تعاملات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی است و از تجربه و دانش سیاسی و دیپلمات‌هایی چون ظریف و زنگنه بهره می‌برد، از ابتدای کار خود در حال مذاکره و اعتمادسازی سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی است.

۶ - اگر فرض کنیم به طور متوسط هرکدام از آن ۱.۵ میلیون نفر که مشمول خرید خدمت سربازی هستند، مبلغ ۳۵ میلیون تومان پرداخت کنند (میانگین ۲۰ و ۵۰ میلیون تومان)، عدد به دست آمده رقمی بالغ بر ۵۲.۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود که اگر با دلار ۳۰۰۰ تومانی آن را به دلار تبدیل کنیم، دقیقا می‌شود ۱۷.۵ میلیارد دلار. یعنی دولت یازدهم برای جبران ضررهای مالی ناشی ستیزه جویی عربستان و آمریکا در بودجه سال آینده، یکی از راه هایی که در پیش دارد، فروش سربازی است.

۷ - اینجاست که «صداقت آمریکایی» در برابر سیاست اعتماد سازی دولت یازدهم، به صورت عینی تبلور می‌یابد. آمریکا برای تمدید ۷ ماهه مذاکرات قرار است جمعا مبلغ ۴.۹ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و در عوض با دیپلماسی منطقه‌ای خود با محوریت عربستان، قیمت نفت را طوری پایین می آورد که به چهار سه برابر عواید تمدید مذاکرات، به ایران ضرر وارد کند. البته برای تیم مذاکره کننده ایرانی و در مجموع برای کلیت دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران، این یک تجربه بزرگ و ارزشمند دیگری است که عمیقا به این باور برسند که آمریکا قابل اعتماد نیست. مرحوم دکتر شریعتی می‌گوید «صداقت در برابر سیاست دیگران، سادگی است و سیاست در برابر صداقت دیگران، خیانت».

۸ – اگر با قرینه سازی وکمی مزاح بخواهیم این دوماجرا را با هم مقایسه کنیم، شاید بازی «بُرد-بُرد» در طرح فروش سربازی در لایحه بودجه سال ۹۴ خودش را اینگونه نشان داده باشد که درآمد ۱۷.۵ میلیارد دلاری برای جبران کاهش قیمت نفت که بُرد دولت یازدهم است و خوشحالی از فرار دائمی و قانونی از خدمت سربازی هم بُرد بچه پولدارها خواهد بود و مسئله‌ای که در اینجا مطرح است، به حاشیه رفتن عینی عدالت است.

یعنی بخشی از جامعه که از انجام به موقع وظیفه ملی و همگانی «خدمت سربازی» سرباز زده است و آن دو سال را صرف امور شخصی‌ خود نموده، علاوه بر اینکه به خاطر غیبت، از بخشی از حقوق اجتماعی محروم نمی‌شود، اجازه دارد با پرداخت پول (پولی که در همان دو سال خدمت سربازی نرفتن هم می‌توانسته درآورد)، از زیر بار اصل این وظیفه ملی نیز فرار کند. در یک لایه عمیق‌تر یعنی دولت یازدهم با این طرح دارد سمبه ارزش سرمایه‌داری را در برابر سمبه ارزش عدالت پُرزورتر و بانفوذتر می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top