تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/10/04 - 16:21
کد خبر: 151853

گلایه نامه یک دانشجوی پزشکی از یک روزنامه

آیا واقعا بانک اطلاعاتی HLA کمکی به درمان سرطانی‌ها نمی‌کند؟!

آیا واقعا بانک اطلاعاتی HLA کمکی به درمان سرطانی‌ها نمی‌کند؟!

HLA یا همان human leukocyte antigen آنتی ژن گلبول سفید انسانی نشانگرهائی هستند که بر روی اکثر سلول های بدن فرد وجود دارند. سیستم ایمنی بدن با استفاده از این نشانگر می تواند تشخیص دهند کدام سلول به بدن فرد تعلق دارد و کدام ندارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: گلشیفته فراهانی و بهرام رادان اخیرا کلیپی را تهیه و منتشر کرده اند که در آن از مردم دعوت می شود تا با استفاده از گوش پاک کن یا همان سوآپ سلول هایی از دهان خود استخراج کنند و برای کمک به بیماران لوسمی و سرطان خونی قدمی بردارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما روزنامه وطن امروز در 2 سرمقاله مجزا یکی در تاریخ 25 آذر 93 و دیگری 4 دی 93 این کلیپ را در راستای جاسوسی ژنتیکی و تبلیغات آنچه گلشیفته فراهانی و بهرام  رادان انجام داده اند به نوعی کمک به اسرائیل در جنگ تروریستی خوانده اند؛ محمدمهدی نوریه دانشجوی پزشکی در مطلبی تحت عنوان گلایه  نامه از روزنامه وطن امروز به بررسی آنچه گلشیفته و وطن امروز ادعا کرده اند پرداخته است.

وقتی که سرمقاله «جاسوسی ژنتیکی» روزنامه وطن امروز در تاریخ 25 آذر را خواندم. اولین کاری که انجام دادم دانلود کلیپ گلشیفته فراهانی و بهرام رادان بود. کلیپ را که دانلود کردم  دیدم هرچند هم با لوس بازی و شاید غیر معمول و به سبک کلیپ های انتخاباتی اما این 2 بازیگر مردم را دعوت می کنند تا جهت عضویت در بانک اهدای سلولهای بنیادی به بیمارستان  شریعتی مراجعه کنند و اگر در خارج از ایران هستند با مراجعه به پایگاهی اینترنتی درخواست سواپ کنند تا با قرار دادن سواپ در دهان و سلول های اپی تلیالی که در داخل حفره دهان به سواپ می چسبد و ارسال آن در این بانک جهانی اهدای سلول براینجات بیماران سرطانی عضو شوند.

نکته دومی که برایم مهم بود نویسنده این مطلب بود لذا با هر جستجویی که انجام دادم هیچ سابقه پزشکی از نویسنده محترم روزنامه وطن امروز پیدا نکردم. لذا بی خیال شدم و با خود فکر کردم احتمالا نوشتن آن سرمقاله بخاطر واکنش به گلشیفته و برهنگی هایش است، تا خدای نکرده مردم فریب نخورند!

اما متاسفانه امروز که سرمقاله «دام ژنتیکی خودشیفتگان» را به عنوان سرمقاله روزنامه وطن امروز دیدم لازم دانستم به عنوان یک دانشجوی پزشکی که نسبت به جان مردم و فرزندان ایران مسئول است مطلبی را هر چند کوتاه در باب این کج اندیشی دوستان در روزنامه وطن امروز بنویسم.

1- در مقاله جاسوسی ژنتیکی نوشته بود :« بیان این نکته ضروری است که با سلول‌های پوششی دهان و نمونه آب دهان جذب شده در سوآپ ارسالی به در منازل ایرانی‌ها، هیچ بیمار سرطانی را نمی‌توان نجات داد و این موضوع دروغی بزرگ است». ای کاش نگارنده محترم از مفهوم HLA مطلع بود که این ادعا را نمی کرد.

اما برای تنویر ذهن مخاطبان عزیز باید یاد آور شد که HLA  یا همان human leukocyte antigen  آنتی ژن گلبول سفید انسانی نشانگرهائی هستند که بر روی اکثر سلول های بدن فرد وجود دارند. سیستم ایمنی بدن با استفاده از این نشانگر می تواند تشخیص دهند کدام سلول به بدن فرد تعلق دارد و کدام ندارد. مطابقت نزدیک بین نشانگرهای HLA در فرد دهنده و گیرنده موجب کاهش خطر حمله سلول های ایمنی فرد دهنده به شخص گیرنده و در نتیجه افزایش نتیجه پیوند خواهد شد.
هر فرد نیمی از نشانگرهای HLA را از پدر و نیمی را از مادر به ارث می برد بنابراین شانس تطابق HLA با خواهر و برادر خود حدود 25 درصد  است . با این حال حدود 70% بیمارانی که نیاز به پیوند دارند دهنده مناسب را در خانواده شان ندارند . بنابراین اگر فردی دهنده نداشته باشد باید به دنبال استفاده از نمونه فرد غیر خویشاوند باشد. پس کسی که سلول های داخل دهان خود را با سوآپ تهیه می کند و به بانک ژنتیک جهانی می فرستد رسما اعلام می کند من این بارکد را دارم اگر کسی در هر جای دنیا بود من حاضر هستم با اهدای خون محیطی و یا مغز استخوان به آن بیمار کمک کنم.

2_ نکته ای که برای من جالب بود سانسور قسمت بیمارستان شریعتی توسط نویسندگان محترم سرمقاله های روزنامه وطن امروز بود. در کلیپ مورد نظر چندین بار اسم بیمارستان شریعتی تهران که بانک اطلاعات اهدا کنندگان سلولهای بنیادی ایران در آن واقع شده است می آید. این بانک اطلاعات به بانک جهانی اهدا کنندگان سلول های بنیادی متصل است . این مقالات متاسفانه نگاه مخاطبشان که قصد عضویت در بانک اهدا سلول بنیادی را هم دارند مخدوش می کند. در حالی که اگربانک اطلاعات اهدا کنندگان ایرانی هرچه بیشتر تکمیل شود نیاز به ارتباط و استفاده از بانک جهانی برای ایرانی ها کمتر می شود. بنابر آنچه بنده از اساتید محترم شنیده ام ایران اولین دایر کننده این بانک در منطقه است و قدمی موثر در نجات جان بیمارانی است که با اهدای سلول حتی از خون محیطی جانشان نجات پیدا می کند.

ای کاش نویسندگان روزنامه مذکور به حدیث لا تَنظُرْ إلى مَن قالَ ، وَ انظُرْ إلى ما قالَ دقت بیشتری داشته باشند که به نظر متاسفانه فقط من قال را که گلشییفته با سابقه هم آغوشی در فیلم های نیمه اروتیک است مدنطر بوده و ما قال نه تنها دیده نشده است بلکه سانسور هم شده است.

3_ قصد طولانی کردن مطلب که خاطر مخاطبان عزیز را رنجیده کند ندارم اما باید عرض کنم به عنوان دانشجویی که در این بیمارستان و در بخش خون مدتی کوتاه را سپری کردم بارها و چندین مورد بیماران را با سابقه بیماری چون ALL  تالاسمی آنمی فانکونی وسکولیت آلدریج و ... دیدم که با اهدای سلول یک غیر ایرانی که اتفاقا در میان اهدا کنند گان از آلمانی تا آمریکایی هم بود زندگیشان روز به روز بهتر و بهتر شده بود. دختر 9 ساله ای را در درمانگاه کودکان دیدم که با لطف و عنایت خداوند و تلاش اساتید و یک اهدا کننده آلمانی دیگر از تالاسمی رنج نمی برد. در حالی که اساتید مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی از نداشتن کیت برای تعیین HLA ناراحت و شاکی هستند نوشتن این گونه مطالب به عنوان سرمقاله در روزنامه کثیر الانتشاری مانند وطن امروز سنگ انداختن جلوی راه بهبود و سلامتی بیماران خونی است که تنها محدود به لوسمی هم نمی شود.

در پایان ضمن پیشنهاد به خوانندگان عزیز برای بازدید از وبسایت بانک اطلاعاتی HLA اهدا کنندگان سلولهای بنیادی ایران" وابسته به  مرکز تحقیقات هماتولوژی-انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران واقع در بیمارستان شریعتی؛ نویسنده این مطلب حاضر است با هماهنگی اساتید بزرگوار، نویسندگان سرمقاله های فوق الذکر در روزنامه وطن امروز را به یک بازدید علمی از این مرکز و راه و روش آن دعوت کند تا لبخند افرادی که با عضویت یک ایرانی یا غیر ایرانی در این بانک جهانی جانش نجات پیدا کرده است ببینند.

وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاس جَمِیعاً
و هر کس انسانى را از مرگ رهائى بخشد چنان است که گوئى همه مردم را زنده کرده است
سوره المائدة آیه 32

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top