تاریخ انتشار: جمعه 1393/10/05 - 14:09
کد خبر: 151903

بابانوئل می‌گوید: «شما بانک شیطان هستید، با آپارتاید معامله نکنید»

کریسمس با طعم کمپین های ضداسراییلی از لندن تا شیکاگو و نیویورک +تصاویر

کریسمس با طعم کمپین های ضداسراییلی از لندن تا شیکاگو و نیویورک +تصاویر

مسئله کالاهای اسراییلی است که در کشور ما نیز در برخی از اقلام به فراوانی از جنس آن یافت می شود. اگرچه متاسفانه لیست مشخصی از سوی هیچ نهادی در مورد کالاهای مشخصا اسراییلی وجود ندارد، اما حتی اقلام معروف نیز بدون توجه به اسراییلی بودن مورد استفاده قرار می گیرند.

خبرنامه دانشجویان ایران: فعالان گروه "اقدام لندن برای فلسطین" در مقابل یکی از شعب بانک بارکلیز در شهر برایتون انگلیس تجمع کرده و ضمن به تعطیلی کشاندن آن، همکاری این موسسه مالی با شرکت‌های تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فعالان گروه "اقدام لندن برای فلسطین" روز گذشته در حالی که پلاکاردهایی با عبارت "بانک خون" و "کریسمس مبارک، از طرف بارکلیز؛ سرمایه‌گذار مرگ" در دست داشتند، در مقابل یکی از شعب این بانک در شهر برایتون انگلستان تجمع کردند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع برای نمایش خشم و انزجار خود از همکاری این موسسه مالی با اسرائیل، خودشان را به درب‌های این بانک قفل کردند.

با توجه به نزدیک شدن مراسم سال نو میلادی و عید کریسمس یکی از معترضان، لباس بابانوئل بر تن کرده بود و پلاکاردی را در اعتراض به حمایت این بانک از رژیم صهیونیستی با خود حمل می‌کرد که بلافاصله توسط پلیس و نیروهای امنیتی دستگیر شد.

در این پلاکارد خطاب به مدیران و سرمایه‌گذاران این بانک گفته شده: "بابانوئل می‌گوید: شما بانک شیطان هستید، با آپارتاید معامله نکنید."

گفتنی است بانک و موسسه مالی "بارکلیز" که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد، در کمپانی‌های تسلیحاتی و نظامی مختلفی از جمله "لاکهید مارتین" شرکت آمریکایی هوا فضا و تجهیزات نظامی امنیتی، "تکستران" شرکت آمریکایی فعال در زمینه طراحی و ساخت بالگرد و پهپاد و "البیت سیستمز" شرکت جنگ‌افزاری اسرائیلی که با ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به غزه همکاری داشته، سرمایه‌گذاری کرده است.

 

فعالان آمریکایی و جنبش‌های دانشجویی نیز در این کشور نیز با اعلام هفته‌ای برای اقدام علیه سودا استریم، در مقابل فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در سراسر ایالات متحده تجمع کرده و خواستار تحریم این شرکت اسرائیلی شدند.

فعالان آمریکایی 23 آذر تا 2 دی را به عنوان "هفته اقدام علیه سودا‌ استریم" اعلام کرده و با راه‌اندازی کمپینی با نام "حباب‌ها را بترکانید" خواستار تحریم محصولات این شرکت اسرائیلی تولیدکننده دستگاه‌های آب گازدار در سراسر آمریکا شدند.

این جنبش با حمایت گروه‌های آمریکایی از جمله "اتحاد ادیان حامی صلح در خاورمیانه"، "کمیته حامی حقوق‌بشر فلسطینیان"، "صدای یهود برای صلح"، "اتحادیه بین‌المللی زنان حامی صلح و آزادی"، "دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی حامی عدالت در فلسطین" اقدام به فعالیت کرده است.

فعالان در شهرهای مختلف از جمله بوستون، وستچستر، سن‌دیه‌گو، پورتلند، نیویورک، بالتیمور، فیلادلفیا و شیکاگو با تجمع در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پخش تراکت، اجرای نمایش‌های خیابانی و خواندن سرودهای ضد نژادپرستی مردم را برای تحریم محصولات شرکت سودا استریم (Soda Stream) تشویق کردند.

آنان همچنین با ارسال تقاضانامه‌هایی که به امضای حامیان فلسطین رسیده بود و صحبت با مدیران فروشگاه‌های بزرگ، محصولات این شرکت را از قفسه‌ها خارج کردند.

گفتنی است شرکت سودا استریم پس از فشار‌ها و تحریم‌های گسترده مردمی اعلام کرده است که به زودی کارخانجات خود را در شهرک‌های غیرقانونی صهیونیستی تعطیل خواهد کرد.فعالان آمریکایی با ابراز خشنودی از این تصمیم بر ادامه فعالیت‌های ضد صهیونیستی خود تا محقق شدن کامل این وعده تاکید کردند.

چندی پیش و در آستانه کریسمس گروهی از فعالان جنبش تحریم اسرائیل شهر لیدز با تجمع در مقابل فروشگاهی که با شرکت اسراییلی همکاری می کند از مردم خواستند تا کالاهای این فروشگاه را تحریم کنند.

با توجه به ایام کریسمس و افزایش خرید مردم، شرکت های مختلفی کالاهای خود را حتی با تخفیف برای جلب توجه مشتریان برای فروش ارائه می کنند. در این میان یکی از فروشگاههای سنتسبری که با شرکت اسرائیلی همکاری دارد، مورد غضب فعالان جنبش تحریم اسراییل (bds) شهر لیدز قرار گرفته است.

افرادی که در تحریم اسراییل مشارکت دارند با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود:« کریسمس امسال خرماهای سنتسبری را تحریم کنید» و «حمایت تسلیحاتی از اسرائیل را متوقف کنید»، از مردم خواستند تا با خرید از فروشگاههای اسراییلی به تدام اشغالگری در مرزهای فلسطین و ظلم به کودکان و زنان و غیرنظامیان کمک نکنند.

فعالان جنبش مدنی بی دی اس همچنین تراکت هایی را در میان مردم لیدز توزیع کردند که  اخباری درباره ادامه شهرک سازی در شهرهای اشغالی و ظلم به فلسطینیان را روایت می کرد.

البته این اولین بار نیست که  فروشگاه سنتسبری مورد تحریم مردم قرار می گیرد، چندی پیش و پس از جنگ غزه اعتراضات مردمی علیه این فروشگاه که کالاهای اسراییلی را به فروش می رساند، افزایش یافته است.

در این میان نکته ای که واجد اهمیت است و باید به آن توجه کافی داشت، مسئله کالاهای اسراییلی است که در کشور ما نیز در برخی از اقلام به فراوانی از جنس آن یافت می شود. اگرچه متاسفانه لیست مشخصی از سوی هیچ نهادی در مورد کالاهای مشخصا اسراییلی وجود ندارد، اما حتی اقلام معروف نیز بدون توجه به اسراییلی بودن مورد استفاده قرار می گیرند.

در شرایطی که در کشورهای دوست و متحد اسراییل کالاهای این کشور تحریم می شود و در حالی که همین امروز شدید ترین فشارها از سوی اسراییل و ایالات متحده به کشور وارد می شود، بسیاری از شهروندان تلاشی برای تحریم کالای اسراییلی و امریکایی نمی کنند. شاید در این میان اشاره به تجربه موفق کوبا اشاره کرد. بسیج افکار عمومی در کوبا تا حدی قوی عمل کرده است که با همه فاصله نزدیک میان کوبا و ایالات متحده کالاهای آمریکایی در این کشور تحریم شده اند. در عوض آمریکا نیز طی 50 سال گذشته تحریمهای گسترده ای علیه دولت مردمی کاسترو اعمال کرده است . نکته قابل توجه انکه همین چند روز پیش اوباما به بی فایده بودن تحریمهای آمریکا علیه کوبا اذعان کرد.

بسیج افکار عمومی از طریق رسانه های جمعی و سازمانها و نهادهای عریض و طویل تبلیغاتی که متاسفانه در سالیان اخیر موفق صورت نگرفته است و البته در مواقعی با تبلیغ جامعه مصرفی معکوس نیز عمل کرده است.

کمپین های گسترده در تحریم کالاهای اسراییلی و آمریکایی اتفاقی است که خودجوش و البته با جهت دهی موفق رسانه می تواند و باید اتفاق بیفتد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top