تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/10/21 - 12:00
کد خبر: 153952

جدول:: نظر علما و مراجع تقلید پیرامون لعن علنی

جدول:: نظر علما و مراجع تقلید پیرامون لعن علنی

تعامل جهانی اسلام روزهای حساس خود را سپری می کند؛ روزهایی که رفتارهای فرد فرد مسلمانان می تواند تاثیرهای جهانی داشته باشد؛ از سویی فطرت های پاک انسانی در سراسر جهان به سمت اسلام متمایل شده است و از سویی جریانی مدعی اسلام، با رفتارهای ضداسلامی اش علیه دین آخرین فرستاده الهی گام بر می دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: تعامل جهانی اسلام روزهای حساس خود را سپری می کند؛ روزهایی که رفتارهای فرد فرد مسلمانان می تواند تاثیرهای جهانی داشته باشد؛ از سویی فطرت های پاک انسانی در سراسر جهان به سمت اسلام متمایل شده است و از سویی جریانی مدعی اسلام، با رفتارهای ضداسلامی اش علیه دین آخرین فرستاده الهی گام بر می دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به مقدمه کوتاه فوق به نظر می رسد آنچه بیش از پیش اهمیت یافته است، تمرکز حداکثری بر وحدت میان مسلمانان باشد چه اینکه پیش از این و قبل از سربراوردن اسلام آمریکایی (ظهور وهابیت تکفیری و انحراف در اهل تسنن و جریان مرتجع مشهور به شیعه انگلیسی) اینگونه بوده است.

علمای دین که به اهمیت نکته فوق پی برده اند در خطابه های خود مکرر بر وحدت میان مسلمانان تاکید کرده اند با این حال جریان مرموزی بر علنی سازی اختلافات و تحریک احساسات اهل تسنن علیه شیعیان تاکید دارد.

صبح امروز صوتی منتسب به آیت الله وحید خراسانی منتشر شد که ایشان بر لزوم حفظ وحدت اسلامی تاکید کرده و از لعن علنی و توهین و دشنام به مقدسات دیگر مذاهب نهی کرده اند.

به همین بهانه خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در جدولی که در ذیل می آید، سایر نظرات علمای شیعه و مراجع تقلید را گردآوری کرده است:

آیت الله وحید خراسانی  واقعاً فقاهت در این ‌گونه جریانات از بین رفته است، این کارها موجب اراقه دماء محترمه است و دستور خود ائمه(ع) بر خلاف این است. سب، لعن علنی جایز نیست. واقعاً دستورات دین بر همین تأکید دارند.
در واکنش به اقدام لعن علنی در کلاس درس: مگر نگفته بودم سر درس من از این گونه کلمات به کار نبرید!
آیت الله شبیری زنجانی مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام می‌شود اجتناب کنند.
آیت الله خامنه‌ای اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام(ص) حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم(ص) می‌شود.
در پاسخ به استفتائی پیرامون عیدالزهرا: هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام اکید است.
آیت الله بهجت  چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.
آیت الله مکارم شیرازی هر گونه اهانت به مقدسات دیگران شرعا جایز نیست.
در پاسخ به استفتائی پیرامون عیدالزهرا: اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیاً بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست هم چنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر. و ثالثاً: تولّی و تبرّی راه‌های صحیحی دارد نه این راه‌های خلاف.
آیت الله سیستانی

دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه‌های اهل بیت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.
همانگونه که قبلا هم گفته‌ام می‌گویم نگویید «برادران ما اهل سنت» بلکه بگویید «جان ما اهل سنت» و من به خطابه ائمه جمعه اهل سنت بیش از خطبای شیعه گوش می‌دهم و ما بین عرب و کرد تفاوتی قائل نیستیم و اسلام همه ما را جمع کرده است.

آیت الله جوادی آملی سب صحابه، اهانت به مقدسات شیعه یا سنی، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای هر کدام از دو گروه، حرام و ایجاد اختلاف و روشن کردن آتش تفرقه و شقاق و تحطیم و هدم اساس وحدت امت اسلامی گناهی بزرگ است.
آیت الله موسوی اردبیلی مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و درمقابل کفر و الحاد می‌شود، اجتناب کنند.
آیت الله نوری همدانی

اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.
در پاسخ به استفتائی پیرامون عیدالزهرا: چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.

آیت الله علوی گرگانی اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.
آیت‌ العظمی مظاهری اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم عقلا و شرعا جایز نیست.
آیت الله محقق کابلی از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.
آیت الله مدنی تبریزی اسلام توهین به مقدسات هیچ یک از ادیان، به‌ویژه مذاهب اسلامی را جایز نمی‌داند و هر حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی و خسارت و ضرر مالی و جانی به مسلمانان گردد، حرام و خلاف شرع است.
آیت الله هاشمی شاهرودی هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1395/06/18 - 14:15

با احکام خلاف شرع چگونه برخورد کنیم
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top