تاریخ انتشار: شنبه 1393/11/04 - 07:20
کد خبر: 155542

سیدمحمدمهدی توسلی

۵ راهبرد اصلاح‌طلبان برای انشقاق در بین اصولگرایان

۵ راهبرد اصلاح‌طلبان برای انشقاق در بین اصولگرایان

خبرنامه دانشجویان ایران: سیدمحمدمهدی توسلی//  برخی خبرها از تلاش اصلاح‌طلبان برای انشقاق در جریان اصولگرایی حکایت می‌کرد تا اینکه محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: برخی از اصلاح‌طلبان در کمیته‌های مخصوصی مشغول مذاکره و بررسی این مسئله هستند که چگونه میان اصول‌گرایان اختلاف ایجاد کنند.

همچنین محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز از پروژه تفرقه افکنی اصلاح‌طلبان می‌گوید: شبهه افکنی‌ها از جانب رسانه‌های اصلاح‌طلب بر مبنای واقعیت نیست و جریان کلان اصولگرایی به سمت‌وسوی همگرایی در حال حرکت است.

بررسی خط و مشی رسانه‌های اصلاح‌طلب و اظهارات چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب نیز کاملا نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان استراتژی خود را بر روی پروژه تفرقه‌افکنی گذاشتند و برای پیشبرد این پروژه خود راهبرد‌های اساسی را ترسیم کردند.

1- مانور اشتباه اصلاح‌طلبان بر روی همایش اصولگرایان

یکی از راهبردهای جریان اصلاح‌طلب برای پیشبرد پروژه تفرقه‌افکنی میان اصولگرایان، رصد سلسله همایش‌های جریان اصولگرایی است تا وقتی یکی از شخصیت‌های شاخص جریان اصولگرا در همایش حضور پیدا نکرد، تفسیر به اختلاف در جریان اصولگرایی کنند، این در حالی است که همایش‌های استانی اصولگرایان تاکنون در 19 استان کشور برگزار شده و همه همایش‌ها از استقبال جدی اصولگرایان و مردم برخوردار بوده است.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: به طور رسمی اعلام کرده‌ایم که این تصور پیش نیاید که کسی با حضور در این همایش‌ها در لیست اصولگرایان قرار می‌گیرد، چرا که هدف ما از برپایی این سلسله همایش‌ها ایجاد وحدت، یکپارچگی و همگرایی در بین نیروهای اصولگرا و وفادار به ارزش‌های انقلاب و اسلام است.

اما باز هم حضور برخی نزدیکان جریان احمدی‌نژاد در این همایش‌ها یا عدم حضور برخی از بزرگان اصولگرایی در این همایش‌ها باعث شده که اصلاح‌طلبان با ادعای ارتباط جریان احمدی‌نژاد با اصولگرایی و یا جدا شدن راه برخی از سرشناس‌های اصولگرا از جریان اصولگرایی، سعی در القای تفرقه میان اصولگرایان داشته باشند.

حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی درباره عدم شرکت برخی شخصیت‌های اصولگرا در همایش‌ها توضیحات جامعی ارائه داده است: "منظور این نیست اگر کسی در این همایش حاضر بود تأیید کرده و اگر کسی در همایش حضور پیدا نکرد، این حرکت را تایید نکرده است. مسئولان کشور کارها و برنامه‌های مختلفی دارند و دلیلی ندارد که همه این همایش‌ها را شرکت کنند. بحث من این است که اگر کسی در جلسه‌ای حضور نداشت، به این معنی نیست که این جلسه را رد کرده و مورد تأییدش نیست. این همایش‌ها دفتر حضور و غیاب نیست که اگر کسی در این همایش شرکت نکرد بگوییم این فرد در میان اصولگرایان نیست و اگر کسی حضور داشت بگوییم این فرد حتما با اصولگرایان همراه است."

فعال سیاسی اصولگرا خاطر نشان کرد: این همایش‌هایی که اصولگرایان برگزار می‌کنند از ابتدا تا کنون رو به کمال است و تعداد تشکل‌هایی که در این همایش‌ها شرکت کرده‌اند و به این همایش‌ها پیوسته‌اند رو به افزایش است.

از سوی دیگر رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب از مدت‌ها قبل به طور هوشمندانه در انتشار اخبار همایش‌های اصولگرایان عناوینی همچون "همایش پایداری‌ها برگزار شد"، "حامیان احمدی‌نژاد  در همایش اصولگرایی"، "چشمک انشقاق در همایش اصولگرایان" و "برائت دیر هنگام از احمدی‌نژاد" را در رسانه‌های زنجیره‌ای انتخاب کردند.

2- تلاش برای یارگیری از اصولگرایان

یکی دیگر از راهبردهای اصلاح‌طلبان در راستای پروژه تفرقه‌اندازی میان اصولگرایان، تلاش برای یارگیری از اصولگرایان است. همین چند وقت پیش بود که محمدرضا عارف اعلام کرد: بعد از اجماع با اصلاح‌طلبان به دنبال بحث ائتلاف با اصولگرایان معتدل هستیم. می‌توانیم بخشی از لیست‌هایمان را با اصولگرایان معتدل به صورت مشترک تنظیم کنیم.

وی از اعلام راهبردهای انتخاباتی خود تا پایان سال آتی یا ماه‌های نخست سال آتی برای انتخابات مجلس خبر داد و درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان میانه‌رو و معتدل یادآور شد: اگر در مجلس افراد مشترک داشته باشیم، این افراد می‌توانند پایه و محور تفاهم و همدلی باشند که این مسئله در پیشبرد برنامه‌های مجلس و پیشرفت کشور مؤثر است.

این سخنان در حالی است که تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای سرلیستی ناطق‌نوری به در بسته خورد. ناطق نوری که عضو جامعه روحانیت مبارز از تشکل‌های نامدار اصولگرایی است، در سال‌های اخیر، به خصوص با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، مورد توجه جدی اصلاح‌طلبان قرار گرفته و تلاش کردند در انتخابات مجلس از او به نفع اصلاح‌طلبان استفاده کنند. رحمان قلی‌زاده از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و دبیرکل همایش اصلاح‌طلبان که 25 دی‌ماه برگزار شد، قبل از برگزاری همایش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از دعوت اصلاح‌طلبان برای حضور ناطق‌نوری و محمدرضا باهنر خبر داد، ولی حجت‌الاسلام ناطق‌نوری بار دیگر دست رد بر سینه اصلاح‌طلبان زد و دعوت اصلاح‌طلبان را نپذیرفت.

در این میان، زمزمه‌هایی در خصوص دعوت از علی لاریجانی برای پیوستن به اصلاح‌طلبان نیز به گوش می‌رسد که همه نشان از این دارد که اصلاح‌طلبان برنامه جدی برای جذب اصولگرایان به زعم خود میانه‌رو دارند تا به این طریق میان اردوی اصولگرایان تفرقه‌اندازی کنند.

محمد عطریانفر عضو حزب منحله مشارکت، همراهی اصلاح‌طلبان با لاریجانی را لازم می‌داند و می‌گوید: نباید در این تردید کنیم که اندیشه معتدل و معقول آقای لاریجانی به مجلس راه پیدا کند. به نظر من حتی نه تنها ایشان و همفکرانشان باید وارد مجلس شوند، بلکه اصلاح‌طلبان تلاش کنند اگر وی در جایگاه ریاست مجلس هم قرار گرفت، با او همراه باشند.

عطریانفر همچنین می‌گوید: باید در نظر بگیریم اگر ریشه ایشان اصولگرایی است، اما روند مدیریتی او در مجلس اصلاح‌طلبانه است.

با این حال علی لاریجانی تاکنون کمترین نظر و عملی در نزدیکی به اصلاح‌طلبان از خود بروز نداده است.

3- احمدی‌نژاد؛ محور تفرقه اصولگرایان

"این‌همان سازی احمدی‌نژاد و اصول‌گرایان" یکی دیگر از راهبردهای رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب برای اختلاف‌افکنی میان جریان‌های اصولگرایی است. در حالی که محمود احمدی نژاد و برخی اطرافیانش با نزدیک شدن به جریان انحرافی مدتها پیش مسیرشان از جریان اصولگرایی جدا شد و  این جدایی را بارها و بارها با صدای بلند اعلام کردند. با این وجود، رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب، در راستای پروژه تفرقه‌افکنی تلاش می‌کنند، احمدی‌نژاد را با اصولگرایی پیوند دهند.

محسن کوهکن عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در گفت و گو با تسنیم، از این ترفند جریان اصلاح طلبی رونمایی کرده و گفته: ترفند رسانه‌ها و بعضی از گروه‌های اصلاح‌طلب، معرفی آقای احمدی نژاد به عنوان عضوی از جریان جبهه اصولگرایان است، اصرار بر اصولگرا خواندن آقای احمدی نژاد، با هدف نمایش نمایی مملو از اختلاف در جریان اصولگرایی صورت می‌گیرد.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس و از فعالان سیاسی اصولگرا نیز در مورد احمدی‌نژاد می‌گوید: خیلی زود مشخص شد که احمدی نژاد اصولگرا نیست  تا مهر تاییدی باشد بر جدایی احمدی نژاد از اصولگرایی. بالاخره اصولگرایان یک محورهای روشنی دارند و از یک جهاتی با هم شباهت دارند و همین وجه تشابهات است که آنها را به هم نزدیک می‌کند ولی آقای احمدی‌نژاد خیلی از این اصول را قبول ندارد.

همچنین حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگرایان در مورد وضعیت عضویت احمدی‌نژاد در جمعیت ایثارگرایان نیز می‌گوید:"عضویت احمدی نژاد از ایثارگران لغو شده است."

اختلافات متعدد احمدی‌نژاد با اصولگرایان در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش، گواه دیگری بر بطلان این ادعای اصلاح‌طلبان است.

4- القای تصویر غلط از مرزبندی‌ها در جریان اصولگرایی

جبهه پایداری نیز که همواره خود را یک جبهه اصولگرا معرفی کرده، همواره از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب به عنوان مصداق اصولگرایان تندرو معرفی می‌شود که در تعارض با طیف سنتی و میانه‌روی اصولگرایی است. این در حالی است که همین رسانه‌ها حمایت نسبی از طیف اصولگرایان میانه‌رو را دستور کار قرار داده‌اند تا بلکه بتوانند با چنین راهبردی موفق به اختلاف افکنی میان اصولگرایان شوند.

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ضمن رد القای مرزبندی میان اصول‌گرایان و ادعای کسانی که سعی دارند تلقین کنند دیدگاه‌ها میان جبهه پایداری انقلاب اسلامی و سایر طیف‌های اصولگرا متفاوت است، تأکید می‌کند: القاء خط‌کشی‌ها در جریان اصولگرایی و اینکه در اصول‌گرایی اصول متفاوتی داریم، القاء نادرستی است. جبهه پایداری، جبهه‌ای اصول‌گراست و بنابراین وقتی ما در اصول میان تشکل‌ها مبنای مشترک داریم، نزدیک کردن سلایق با یکدیگر کاملا امکان‌پذیر است.

سقای بی‌ریا، سخنگوی جبهه پایداری نیز اعلام کرد:"ما اصولگرایان، الگوی دوایر متحدالمرکزی داریم و یکی از اهداف براساس همین دوایر متحدالمرکز، وحدت است. البته ممکن است سلایق مختلفی داشته باشیم، اما این سلایق نباید مانع کم کاری در مشترکات باشد و جبهه پایداری در انتخابات مجلس تا حدود زیادی با جبهه متحد به کاندیدای واحد در شهرستان‌ها رسید و معتقدیم باید این همکاری و هم‌افزایی را با اصولگرایان داشته باشیم."

به تازگی نیز حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موئلفه اسلامی با بیان اینکه اصولگرایان برای موفقیت در انتخابات مجلس نیاز به وحدت حداکثری دارند، گفت: "برای رسیدن به این امر فرقی نمی کند با پایداری‌ها و یا هر جبهه و تشکل دیگری ائتلاف کنیم.

بنابر آنچه که در برنامه کلی اصولگرایان وجود دارد، "یک ائتلاف حداکثری" است و این ائتلاف حداکثری، قطعا شامل پایداری ‌ها نیز می‌شود.

پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان از برگزاری جلسات حزب متبوع خود با جبهه پایداری انقلاب اسلامی و مؤتلفه اسلامی می‌گوید. قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تأکید می‌کند: این نشست‌ها با همه گروه‌ها ادامه خواهد داشت و منحصر به یک گروه نیست و ما احساس‌مان بر این است که مجموعه اصولگرایی از انتخابات 92 عبرت خوبی گرفته و به این نتیجه رسیده که روند گذشته روند اشتباهی بوده است.

در این میان، حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در مورد جلسات هماهنگی اصولگرایان گفت: جمعیت ایثارگران با جبهه پایداری همایش مشترک خواهد داشت که نشان از وحدت اصولگرایان دارد.

5- القای نبودن محوریت واحد برای وحدت اصولگرایان

از سوی دیگر بعد از درگذشت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و مرحوم عسگراولادی، جریان اصلاح‌طلب سعی دارد  با نسبت دادن نام‌ها به عنوان شخصیت‌های محوری جریان اصولگرایی، پروژه تفرقه‌افکنی خود را پیش ببرد. القای نبودن محوریت واحد در جریان اصولگرایی در حالی مطرح می‌شود که شخصیت‌های مختلف جریان اصولگرا بارها تأکید کرده‌اند که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز نقش محوری را در وحدت جریان اصولگرا بر عهده دارند. محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز راهبرد اصولگریان را "وحدت" عنوان می‌کند و می‌گوید:" وحدت زیر چتر جامعتین یعنی جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مهمترین راهبردهای اصولگرایان است."

در واقع می توان گفت استفاده از خرد جمعی از گذشته محور جامعتین بوده و همچنان هم این محوریت با حضور مکمل‌هایی که در تلاش‌اند زمینه‌های وحدت هر چه بیشتر را میان اصولگرایان فراهم کنند، ادامه دارد و نسبت دادن نام‌ها به عنوان شخصیت‌های محوری، یکی از اهداف تفرقه‌افکنانه اصلاح‌طلبان و رسانه‌های زنجیره‌ای آنها است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
اقبال بلند خرید جنجالی استقلال
لحظه اعلام فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی! + فیلم
فروش بلیت چارتری در اربعین ممنوع می شود
نماهنگ/ رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود +فیلم
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top