تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/11/09 - 13:23
کد خبر: 156245

هشتاد و سومین شماره خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران منتشر شد؛

خبر حُکمش + دانلود نشریه

خبر حُکمش + دانلود نشریه

اما با روی کارآمدن دولت سازندگی خوی اشرافی گری دوباره در بین برخی از مسئولین نمودار شد و اولین زاییده این منش پدیده نامبارک آقازادگی و رانتخواری این قشر بود. هر چند انقلاب اسلامی بر نابرابری و بی عدالتی برخی افراد که به سبب جایگاه شان از امتیازاتی برخوردار می شدند شورید.

خبرنامه دانشجویان ایران: هشتاد و سومین شماره خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران با عنوان «خـــــــبر حُـــــکمش» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ می‌توانید فایل کامل این نشریه را از اینجــــا دریافت کنید.

خـــــــبر حُـــــکمش

در یکی از جلسات دانشجویی از مسئولی درباره این مسئله سوال شد که «به نظر شما بزرگترین معضل ایران چیست و چه مواردی ایران را تهدید می‌کند؟»

وی پاسخ جالبی داد و گفت: «به نظرم آنچه ایران را تهدید می کند، نه حمله نظامی است و نه هجوم فرهنگی! به قول امام خمینی(ره) که در جواب مرحوم منتظری سخنانی فرموده بودند، دفاع مقدس کشورمان را تا سال ها از هجوم نظامی بیمه کرد و دشمن هیچ غلطی در این خصوص نمی تواند بکند. از جنبه فرهنگی هم فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) به دادمان می رسد اما من معتقدم آنچه خطرناک است، فساد اقتصادی است چرا فساد اقتصادی است»

آن مقام مسئول درست می گفت و انتخابات 88 شاید اوج این موضوع بود که فساد اقتصادی در فضای سیاسی نیز ریشه دوانید و تبدیل بر شورش اشرافیت بر علیه جمهوریت شد. فساد اقتصادی نه تنها خودش مشکل زاست بلکه «مبارزه با فساد اقتصادی» نیز با موانعی روبه رو است چرا که عمدتا مفسدان اقتصادی با کانون های قدرت و ثروت مرتبط اند و از این جهت دستگاه قضایی با فشارهای مختلفی مواجه می شود.بی شک همه به این امر اذعان دارند که یکی از اهداف والای انقلاب اسلامی ایران در سال 57 جلوگیری از ویژه خواری، فساد اقتصادی بوده است؛ این که امام روح الله انقلاب اسلامی ایران را حکومت پابرهنه ها و مستضعفین می خواند نیز ریشه در این امر دارد. انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) حماسه ای بود که نظام ظالم، ستمگر و طبقه اشراف جدا از ملت را زمین زد. انقلابی عدالت محور و فساد ستیز که برگرفته از آموزه های دین و ائمه ما بود و با بیان شیوای امام امت تبیین می شد. در آن هدف رسیدگی به وضع مستضعفان بود.

*آغاز آقازاده ایسم

اما با روی کارآمدن دولت سازندگی خوی اشرافی گری دوباره در بین برخی از مسئولین نمودار شد و اولین زاییده این منش پدیده نامبارک آقازادگی و رانتخواری این قشر بود. هر چند انقلاب اسلامی بر نابرابری و بی عدالتی برخی افراد که به سبب جایگاه شان از امتیازاتی برخوردار می شدند شورید اما در این دوران دوباره طبقه اشرافی بازتولید شد و در پیوند با پدیده قدرت، فساد را متولد کرد.

یک نماینده مجلس در آن زمان می گوید؛ همسر یکی از مسئولان بلندپایه دولت سازندگی وقتی از پاکستان بازگشته بود، اندازه چند وانت بار برای بچه ها و نوه ها سوغات آورده بود! این مسائل زمینه هایی را بوجود آورده بود.

رفته رفته فساد اقتصادی و ویژه خواری برخی مسئولان و بعضا منسوبین به مدیران چنان دامن گیر جامعه شد که رهبر معظم انقلاب در نامه به سران قوای سه گانه خواستار مبارزه جدی با این پدیده شد؛ این نامه مهم رهبر معظم انقلاب به فرمان هشت ماده ای ایشان شهرت دارد با این حال و پس از گذشت چندین سال از صدور این نامه بالاخره با عزم قوه قضائیه برخی از پرونده های مفتوح به ثمر نشست.

*در انتظار دادگاه جاسبی و اجرای حکم رحیمی

یکی از موضوعات مورد توجه دانشجویان در طی سال های اخیر، پیگیری پرونده های مفاسد اقتصادی بوده است. در میان پرونده های مطرح اما برخی به نتیجه رسیده است، برخی در انتظار اعلام جرم است و برخی نیز هنوز به پای میز محاکمه نرسیده است. پرونده خیابان فاطمی با محوریت محمدرضا رحیمی هفته گذشته به ثمر نشست، چندی پیش تر پرونده مرتضوی ختم شد و حالا چشم دانشجویان به اعلام محکومیت پرونده آقازده آقای هاشمی است البته یکی دیگر از مطالبات دانشجویان بررسی اتهامات عبدالله جاسبی است.

*ایستگاه اول مبارزه با فساد اقتصادی

پس از فتنه 88 جنبش دانشجویی صریح تر به سمت مفاسد اقتصادی نشانه گیری کرد و از ابتدای فتنه 88 در مقابل جریان فاسد آقازاده‏ایسم ایستاد و آن را مفسده ای می دانست که از کنارش فسادهای بزرگتری بیرون خواهد زد. این جریان پیشگام از همان ابتدا مطالبه خود از قوه قضاییه را محاکمه آقازادگان فاسدی می دانست که نه تنها بیت المال مسلمین را ملک خود می دانست –و در اظهارات خود رسما بر تملک بر بیت المال مدعی می شد- بلکه پا را فراتر گذاشته و دیگر بر علیه رأی مردم هم شورش کرده بود.

بنا به فرموده رهبر انقلاب خطاب به جریان دانشجویی که «هر پدیده ضد عدالت در واقعیت کشور باید مورد سوال قرار گیرد» ایستگاه اول مطالبه گری جریان دانشجویی مدیریت فساد در دانشگاه آزاد بود؛ مدیریتی که بیت المال مردم را دارایی خصوصی خود می دانست و سعی داشت بر این موضوع مهر قانونی نیز بکوبد که با تجمعات، بیانیه ها، طومارها و استفتائات این جریان در مقابل مدیریت فساد جاسبی ایستاد و در نهایت پیروز میدان شد؛ اگرچه این روزها به لطف عالیجنابان، جناب عبدالله جعفرعلی جاسبی در حالی که اذهان دانشگاهی منتظر حضور وی در دادگاهی بودند تا به اتهامات مطرح شده پاسخ گوید اما وی به دانشگاه آزاد بازگشته است(!) در آن ایام گفته شد که آقای مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی که نامش در چندین پرونده فساد اقتصادی خصوصا نفتی برده می شود و فرماندهی اتاق مدیریت قسمتی از فتنه سال 88 را بر عهده داشته برای ماموریتی از سوی دانشگاه آزاد به لندن رفته است؛ اگرچه این موضوع را تنها پدر وی می گفت و توده مردم بر این باور بودند که سفر وی به لندن راه فراری برای گریز از پاسخگویی به قانون بوده است! در نتیجه کارویژه دیگر جریان دانشجویی این شد تا با پیگیری های خود آقای مهدی هاشمی را پای میز محاکمه بکشاند. میزگردها، بیانیه ها، یادداشت ها و نشریات و نمایشگاه ها باعث شد در جامعه ولوله ای به پا شود تا ظرف مدت یک سال خانواده هاشمی مجبور به بازگرداندن وی شوند.

*دربست تا دادگاه؛ مسیر پیشنهادی دانشجویان به مارکوپولوی سیاسی

آن روز را در تاریخ نوشتند، روزی که دانشجویان به فرودگاه امام خمینی(ره) رفتند و بر پلاکارد های خود نوشته بودند؛ «آمده ایم تا مسیر دادگاه را به مهدی هاشمی نشان دهیم»؛ و یا « مسیر پیشنهادی ما به آقازاده فراری؛ دربست تا دادگاه» این حرکت دانشجویان باعث شد تا وی پروازش را یک روز عقب اندازد و از دلهره مواجهه با نخبگان فردای آن روز در خفا وارد ایران شود. اما این تجمع سرآغاز مطالبات جریان دانشجویی بود و جلسات متعددی دانشگاهی و طومار کشوری دانشجویان برای برگزاری محاکمه آقازاده آقای هاشمی همچنان ادامه داشت تا آنکه مهدی هاشمی بازداشت شد. اعلام خبر بازداشت مهدی هاشمی شاید برای کوخ نشینانی که دل در گره این انقلاب زده اند خبر مسرت بخشی بود؛ خبری که نوید اجرای عدالت می داد اما چند روز بعد شخص آقای هاشمی رفسنجانی وارد میدان شد و در حالی که برخی برای وثیقه های چند میلیونی برای دیه در زندان به سر می برند؛ وثیقه ده میلیاردی برای آزادی فرزند دلبند خاندان هاشمی به قوه قضاییه ارائه گردید؛ خبری که آب سردی بود بر پیکره تلاش گر جریان دانشجویی؛ اگرچه آنکه هیچ گاه از پای نمی ایستد جریان دانشجویی است. حدود یک سال و نیم از روزی که مهدی هاشمی رفسنجانی وارد فرودگاه امام خمینی(ره) تهران شد و از سفر چند ساله انگلستان بازگشت، می‌گذرد؛ روزی که عکس‌های حضور او در گیشه تحویل گذرنامه و همراهی پلیس فرودگاه با پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به پربازدیدترین خبر رسانه‌های اینترنتی تبدیل شد. چند روز بعد او به دادسرا رفت و بازداشت شد اما بعد از گذشت چند روز آزاد شد و تا همین امروز مشخص نیست سرانجام تکلیف پرونده اتهامی او که یکی از پرسروصداترین پرونده‌های امنیتی و اقتصادی کشور است، چه نتیجه‌ای دارد.با این حال به برگزاری اولین دادگاه وی مشخص شد حجم قابل توجهی از پرونده وی متشکل از اتهام های اقتصادی است. پرونده‌های پرحاشیه‌ای مانند کرسنت، استات اویل و توتال که تاکنون به فرجامی نرسیده است با این حال اما از همان ابتدا حلقه نزدیکان وی در اظهاراتی مدعی سیاسی بودن پرونده وی شدند.

از آن روز تاکنون با وجود درخواست های متعدد برای علنی برگزار شدن دادگاه مهدی هاشمی، امروز جریان دانشجویی بی صبرانه منتظر است تا احقاق حقوق ملت انجام گیرد.به خصوص آنکه پیگیری چندین پرونده دیگر و مورد مطالبه دانشجویان به ثمر نشسته است. پایان هفته گذشته بود که در میان اخبار، نتیجه قطعی حکم محمدرضا رحیمی اعلام شد محمدرضا رحیمی پیش تر و در اواخر دولت نهم به یکی از افراد حلقه کرج (کردان، رحیمی، جهرمی) شناخته می شد. حلقه ای که نفوذ دادن آنها به مناصب گوناگون اعتراض ها را برانگیخت.دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور را باید یکی از سردمداران معترضان باند کرج دانست که معتقد بودند جراحی فساد حتی اگر خونریزی زیادی هم داشته باشد از مرگ جلوگیری خواهد کرد. اعتراض آنها به نفوذ دادن کردان همان سال 87 نتیجه داد؛ اعتراض به رحیمی و سعید مرتضوی پس از 6 سال و امروز نتیجه داد و حالا همگان منتظر خبر حکم مهدی هاشمی هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top