تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/11/13 - 14:24
کد خبر: 156714

منابع آزمون کارشناسی ارشد – مهندسی منابع طبیعی شیلات

منابع آزمون کارشناسی ارشد – مهندسی منابع طبیعی شیلات

به همین منظور فهرست کاملی از منابع مورد نیاز درسی دانشجویان مهندسی منابع طبیعی شیلات آماده شده تا این دسته از دانشجویان در صورت تمایل برای ادامه تحصیل بتوانند با بهره گیری از فهرست این منابع با سهولت بیشتری نسبت به مطالعه منابع موجود و ادامه تحصیل اقدام کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل نیازمند آگاهی از منابع مورد نیاز درسی برای ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی هستند و همواره آگاهی از فهرست این منابع  یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان مقطع کارشناسی است.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به همین منظور فهرست کاملی از منابع مورد نیاز درسی دانشجویان مهندسی منابع طبیعی شیلات آماده شده تا این دسته از دانشجویان در صورت تمایل برای ادامه تحصیل بتوانند با بهره گیری از فهرست این منابع با سهولت بیشتری نسبت به مطالعه منابع موجود و ادامه تحصیل اقدام کنند.

آنچه می خوانید فهرستی از منابع مورد نیاز دانشجویان مجموعه مهندسی منابع طبیعی شیلات است:

مهندسی منابع طبیعی شیلات مقدمه:
صنعت شیلات در کشور ما در مقایسه با تحولاتی که در صید و صیادی جهان در 50 سال اخیر روی داده، نسبتاً جوان است و حتی سرانه مصرف ماهی در ایران از 4/5 کیلوگرم فراتر نرفته است، رقمی که همردیف سرانه ماهی در کشورهای فاقد ذخایر آبزیان است. این در حالی است که آبزیان، به دلیل کاهش کلسترول خون،‌جلوگیری از بروز بیماری‌های قلب و عروق، وجود انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز برای رشد و نمو بدن و داشتن درصد قابل توجهی مواد معدنی و ویتامین، ارزش غذایی بیشتری نسبت به گوشت‌های قرمز و سفید دارند.از سوی دیگر، فعالیت‌های شیلاتی در کشور، صرف‌نظر از تأمین بخشی از مواد پروتئینی، منبع مناسبی برای اشتغال، تأمین ارز و اهرمی برای توسعه و عمران مناطق ساحلی است. در واقع، در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی کشور، شیلات جایگاه مهمی دارد.شک نیست که اجرای طرح‌های شیلاتی کشور، به نیروهای کارآمد و متخصص نیازمند است، افرادی که با استفاده از منابع آبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز مردم فعالیت کنند.هدف رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات، پرورش و آموزش کارشناسان و متخصصان در همین زمینه است. در این گرایش، دانشجویان با علوم مختلف بیولوژی جانوری، گیاهی و اکولوژی دریایی به عنوان زیربنای شیلات‌ آشنا می‌شوند ، درباره آبزیان آب‌های داخلی و دریایی، نحوه تکثیر و پرورش آبزیان، صید و صیادی ونحوه عمل‌آوری فرآورده‌های دریایی مطالعه می‌کنند.اهمیت این رشته زمانی‌ آشکار‌تر می‌شود که بدانیم بهره‌برداری صحیح و پایدار از منابع دریایی، حفاظت از منابع و بازسازی ذخایر، تنوع‌بخشی در تولید و افزایش تولید،‌ بهبود و ارتقای کیفیت محصولات شیلاتی از تولید به مصرف، استفاده از فناوری‌های جدید مهندسی ژنتیک در شیلات، تولید فرآورده‌های بیولوژیک، اشتغال و درآمد ارزی، بدون نگرش علمی و متکی بر یافته‌های تحقیقاتی در شیلات، امکان‌پذیر نیست.

زمینه های اشتغال:
صنعت شیلات می تواند نقش مهمی را در ایجاد اشتغال، بویژه از جهت کیفی ایفا کند. زیرا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شیلات در مناطق دورافتاده و محروم انجام می‌شود؛ مناطقی که حضور فعالیت‌های انسانی از دید سیاسی و امنیتی بسیار مهم است. همچنین، ایفای نقشی که فعالیت‌های شیلاتی در کاهش پدیده بیکاری پنهان در مناطق روستایی و سواحل صیادی دارد، برای کشور حائز اهمیت است. زیرا فعالیت‌هایی که به منظور استفاده از منابع کوچک آبی طبیعی و نیمه‌طبیعی برای پرورش ماهی، صنایع کوچک پشتیبانی، و فرآوری و تعمیر ادوات صیادی انجام می‌شود، در کاهش بیکاری پنهان و افزایش درآمد ساکنان این مناطق، بسیار مؤثر است. همان‌طور که پیش از این گفتیم، برای اجرای برنامه‌های شیلات، پرورش افراد فنی و کارشناس از اهمیت خاصی برخوردار است؛ افرادی که می‌توانند با توسعه فعالیت‌های آبزی پروری، بازسازی ذخایر دریای خزر و منابع آب‌های داخلی، ترویج مصرف آبزیان پرورشی به عنوان غذای سلامتی، بهبود کیفیت عرضه آبزیان پرورشی، ایجاد مزارع انفرادی پرورش آنها و مراکز تکثیر آبزیان، ارائه آموزش‌های مورد نیاز آبزی پروران به منظور تقویت و ارتقای دانش فنی تولید کنندگان، مطالعه وارائه مناسبترین روش‌های تکثیر و پرورش آبزیان ، افزایش راندمان و بهبود کیفیت آبزیان پرورشی، شناسایی و مطالعه اراضی مستعد توسعه پرورش آبزیان و انجام تحقیقات در امر شناخت بیماری‌ها، بهداشت و تغذیه آبزیان، نقش بسیار مهم و اساسی در رشد و ارتقای صنعت شیلات بر عهده داشته باشند.

زبان عمومی و تخصصی:
   این بخش از آزمون کارشناسی ارشد معمولا منبع مشخصی ندارد و در سالهای گذشته حتی کمتر در مورد شیلات و واژگان   اختصاصی آن بود اما از سال ۱۳۸۴ به بعد جنبه شیلاتی آن شدت گرفته است . معمولا جزوه کسانی که در دانشگاه آزاد تهران درس زبان تخصصی را تدریس می کنند طراح زبان هستند . گاهی شایعه می شود که دکتر فاطمی طراح است ولی استفاده از واژه های لاتین و جستجوی معنای آنها معمولا از سوالات مورد علاقه آقای دکتر حسین عمادی است .

    جزوه زبان عمومی و تخصصی دانشگاه تهران
    -زبان عمومی کلیه رشته ها  پردازش (کد۱۰۴/۱۰ش)
    -تست زبان تخصصی انگلیسی  تست سالهای ۸۰ تا ۱۳۸۷ آزاد و سراسری ۴۴صفحه(کد۲۲/۱۱ش د)
    -پرسش های ۴ گزینه ای  با پاسخ تشریحی دیباگران  شیلات  با ۲۶ منبع ۳۶۶صفحه (کد۱۸۳/۱۲ش)
    -فرهنگ واژه گان شیلاتی   انگلیسی-فارسی   ۵۶  صفحه  (کد۲۸/۱۳ش)
   **تست های ریاضی عمومی  سنجش و دانش گروه مولفین ۲۶۲ صفحه(کد ۰۰۱۳۱/ریاضی عمومی)
   **زبان عمومی(زبان انگلیسی عمومی کلیه رشته های کارشناسی ارشد) سنجش و دانش   گروه مولفین  کارشناسی ارشد  ۲۷۴             صفحه (کد ۰۰۱۳۶/زبان عمومی)
   **زبان عمومی کلیه رشته ها  کارشناسی ارشد و زبان عمومی برای شرکت کنندگان آزمونهای استخدامی... سنجش تکمیلی گرامر       سطوح میانی و پیشرفته زبان انگلیسی  ۴۶۲ صفحه(کد۰۰۲۳۲/عمومی ارشد)

اکولوژی دریا :
سوالات این درس به طور کامل از جزوه درسی اکولوژی دریای دکتر نگارستان طرح می شود . معمولا هرساله در این بخش از آزمون ، سوالی در مورد جزر و مد در روزهای متوالی و فاصله آنها و همچنین مفهوم پراکنش لکه ای ( Patchy ) مطرح می گردد . به ویژه بررسی سوالات سالهای پیاپی نشان می دهد که انواع سواحل ، ناحیه بندی ها ، ویژگی هر ناحیه و موجودات و گیاهان شاخص هر ساحل و خصوصیات آن موجودات چه از نظر تغذیه و چه از نظر مورفولوژی مورد توجه طراح بوده و بخش قابل توجه سوالات را تشکیل می دهند . با تهیه و مطالعه این جزوه بخش بسیار زیادی از سوالات اکولوژی دریا قابل پاسخگویی است و اگر جزوه بدست آمده مربوط به سال جاری باشد ، احتمال پیروزی در این بخش ۱۰۰ % است . همچنین به علت محدود بودن و تکراری بودن بیشتر سوالها ، بالاترین درصد امتحانی داوطلبان کنکور شیلات به اکولوژی دریا اختصاص دارد و به بیان دیگر همه شرکت کنندگان با درصد بالایی این درس را پشت سر می گذارند.
جزوه اکولورژی دریا دانشگاه تهران
اکولوژی دریا ۴۸ صفحه دست نویس  (کد۲۴/۱ش)
-تست/سوالات تست آزمون اکولوژی دریا ۸۰ تا ۱۳۸۷ آزاد و سراسری ۶۶ صفحه کد۳۳/۲ش د)

بیماریها و انگلهای آبزیان :
منبع اصلی طرح سوال برای این درس جزوه درسی استاد دکتر بابامخیر است . هر چند که همان مطالب عینا در کتاب ” بیماریهای ماهیان پرورشی ” نوشته دکتر بابا مخیر و انتشارات دانشگاه تهران وجود دارد اما حجم زیاد کتاب معمولا باعث  تردید دانشجویان در استفاده از آن می گردد . راه حل این مشکل نیز آسان است . با نگاهی به سوالات هر ساله این درس ،  می توان به ترتیبی منطقی بین تکرار برخی بیماریهای شاخص دست یافت . مثلا در بیشتر سالها انگل مرجانی شکل ، VHS ، IPN ، IHN ، بیماری چرخش ، بیماری زین اسبی ، لرنه آ ، لیگولا ، ایکتیوفتریوس ، بیماری باکتریایی کلیه و آبشش ، بیماریهای ناشی از استرسهای محیطی و غذایی ، شیوه های عمومی مطالعه ماهی بیمار و محیطهای کشت مطرح شده در   اول کتاب و . . . تکرار شده اند .
 جزوه بیماری ها و انگل های آبزیان دانشگاه تهران
  جزوه بیماریهای آبزیا
  کتاب دکتر مخیر  ( تهیه از کتابفروشی ها)
   تست/سوالات تست بیماری ها و انگلهای آبزیان ۸۰ تا ۱۳۸۷ آزاد وسراسری ۶۲صفحه(کد۳۱/۳ش د)

ماهی شناسی :
  یکی از دشوارترین بخشهای آزمون کارشناسی ارشد است زیرا حجم وسیعی از مطالب را در خود جای داده است . زمانی سوالهای بخش عمومی ماهی شناسی از جزوه دکتر اردلان طرح می شد و سوالات بخش سیستماتیک آن از جزوه دکتر وثوقی اما با چاپ شدن کتاب ماهی شناسی ترجمه دکتر ستاری ، سوالها از این کتاب طرح می شود. کتاب ماهیان جنوب ایران نوشته صادقی نیز مشکل سوالات سیستماتیک را مرتفع نموده است. همچنین از کتاب ماهیان آب شیرین نیز معمولا در مورد نامهای علمی و برخی ویژگیهای این ماهیان سوالهایی طرح می شد که به مرور زمان تعداد آنها کم شده است . معمولا بخشهای گردش خون و رگها ، استخوان ها ، اعصاب ، دندانها ، پوست و فلس و ساختارهای گوارشی ویژه ؛ هر ساله سوالاتی را به خود اختصاص می دهند . همچنین کلمات انگلیسی نیز در شکل سوالهایی مانند اینکه: وظیفه عضو ( … ) چیست ؟ ، یا ( … ) در کدام قسمت بدن ماهی دیده می شود ؟ و از این قبیل ، مطرح می شوند .
جزوه ماهی شناسی  دانشگاه تهران
ماهیان آبزی (گرم آبی) ۲۲صفحه   (کد۱۱/۴ ش)
-تست ماهی شناسی سالهای ۸۰ تا ۱۳۸۷ دیباگران  آزاد و سراسری  ۵۸صفحه   (کد۲۹/۵ش د)      **رضا عسکری

لیمنولوژی :
 در زمانی که کتابهای لیمنولوژی وجود نداشتند یعنی قبل از سال ۱۳۸۱ تمامی سوالهای کارشناسی ارشد این درس از جزوه لیمنولوژی ۱ و ۲ دکتر احمدی طرح می شد . اما پس از این تاریخ ساختار سوالها دگرگون گردید و به درستی مشخص نشد که چه کسی طراح سوال است . در هر صورت معمولا افرادی که در دانشگاه آزاد واحد تهران _ شمال ( دربند ) تدریس می کنند طراح سوال هستند و می توان با مقایسه سوالها با جزوه هر استاد پی به طراح واقعی درس لیمنولوژی برد . از این گذشته هنوز هم مطالعه جزوه دکتر احمدی خالی از لطف نیست .
جزوه لیمونولورژی   دانشگاه تهران
لیمنولوژی  موسوی  ۳۸صفحه تایپ (کد۱۹/۶ش)
-تست/سوالات تست آزمون لیمنولوژی  سالهای ۸۰ تا ۱۳۸۷ دیباگران  ۶۲صفحه  (کد۳۱/۷ش د)

تکثیر و پرورش ماهی :

معمولا سوالهای این درس به طور کامل از جزوه درسی استاد دکتر عمادی طرح می شود که البته برخی کتابهای ایشان نیز مانند تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و آزاد نوشته لیت ریس و ترجمه حسین عمادی از منابع طرح سوال می باشند . برای موفقیت در این بخش سوالات باید تمام جزوه های ایشان از تکثیر و پرورش ماهی گرفته تا تکثیر و پرورش آبزیان و اصول تغذیه به دقت مطالعه شوند . معمولا هر ساله سوالی در مورد آمار کلی صید یا کشتاب ورزی جهانی در این بخش از سوالها مطرح می شود ناگفته نماند که بر اساس شایعات از امسال (۱۳۸۶) به بعد آقای دکتر عمادی دیگر طراح سوال نخواهند بود و این شایعه ای است که درستی یا نادرستی آن در روز امتحان روشن می شود .
 جزوه تکثیر و پرورش ماهی   دانشگاه تهران
جزوه تکثیر وپرورش آبزیان
تکثیر مصنوعی و پرورش ماهی های گرم آبی مهندس فرهاد فرید پاک  کتاب ۵۶صفحه(کد۲۸/۸ش)
-تست/سوالات تست تکثیر و پرورش ماهی  ۸۰ تا ۱۳۸۷ آزادوسراسری  ۶۶صفحه  (کد۳۳/۹ش)
تکثیر ماهیان دکتر قمی  80 صفحه کپی چند کتاب
-کاربرد هیدرو شیمی در آبزی پروری  ارشد شیلات و محیط زیست دکتر غلامرضا رفیعی  تهران  ۸۶ صفحه (کد۰۰۴۳/ش)
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top