تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/11/19 - 13:03
کد خبر: 157368

وزیر نیرو: سفره های زیرزمینی خشک شده اند

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر نیرو گفت: طی دهه گذشته 110 میلیارد متر مکعب از آبهای زیرزمینی برداشت شده است که اکنون سفره های زیرزمینی از آب تهی شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت‌چیان در همایش «ایست! آب نیست» که صبح یکشنبه در تالار فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: آب یک واژه ساده است اما کلمه بسیار پرمعنا و پر اهمیتی است.

وی با بیان اینکه زندگی انسانها از آب است، افزود: اولین و ساده ترین نیاز ما به آب، آشامیدن است. اگر یک روز به بدن ما نرسد ادامه حیات انسان میسر نیست. البته سلامت آب هم مهم است چرا که ناسالم بودن آن زندگی انسان را به مخاطره می‌اندازد.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب برای تغذیه انسان یک عامل اساسی است، تصریح کرد: هر وسیله ای که مورد استفاده انسان است از آب به وجود می آید.

چپت چیان ادامه داد: همه فعالیت‌های اقتصادی انسان و تولیدات سنتی نیاز به آب دارد و در دنیا یک اصطلاحی به اسم «آب مجازی» رایج شده است یعنی آگاهی از میزان آبی که تمام مواد برای تولید نیاز دارند.

وی بیان کرد: برای تولید یک لیوان شیر 200 لیتر آب، یک فنجان چای 18 لیتر آب، یک تخم مرغ 135 لیتر آب، تهیه یک کاغذ A4 ، ده لیتر آب و 400 هزار لیتر برای تولید یک خودرو آب نیاز است. به عبارت دیگر 800 هزار بطری آب برای تولید یک خودرو مصرف می شود.

چیت چیان تاکید کرد: باید تغییر روش برای استفاده در مصرف آب دهیم و باید این تغییر روش از مدارس شروع شود؛ چرا که ما در منابع آب کشور فقیر هستیم و تنها با مصرف درست می توانیم زندگی خود را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه میزان برخورداری هر ایرانی از آب تجدید پذیر کمتر از 1500 متر مکعب در سال است، اظهار کرد: این برخورداری نسبت به گذشته خیلی کاهش یافته است.

وزیر نیرو با اشاره به مصرف بی رویه از آب سفره های زیرزمینی، اظهار کرد: 110 میلیارد متر مکعب از آبهای زیرزمینی در طی دهه گذشته برداشت شده و سفره ها از آب تهی شده اند، لذا باید رفتارها اصلاح شود.

چیت‌چیان با بیان اینکه با استفاده از راهکارهای درست و رفتار معقول می توانیم 30 درصد از مصرف آب را کاهش دهیم، اظهار کرد: استان تهران دارای 5 سد است که آب شرب تهران را تامین می کند. با صرفه جویی 30 درصدی می توانیم اندازه یک سد آب ذخیره کنیم.

وی تاکید کرد: ما در خدمت آموزش و پرورش هستیم و درب‌های تمام تاسیسات و نیروگاه های ما به روی مدارس باز است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top