تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/12/04 - 14:40
کد خبر: 158871

گزارش تصویری - تشریحی از کاروان سرزمین برادری

شیعه پاس داد؛ سنی گل زد

شیعه پاس داد؛ سنی گل زد

کاروان «ایران، سرزمین برادری» در روزهای پایانی بهمن‌ماه به سه استان گلستان (مناطق شرقی استان)، کردستان و سیستان‌وبلوچستان سفر کرد و جمع زیادی از هنرمندان، اساتید حوزه و دانشگاه و ورزشکاران برجسته کشور در این حرکت ملی مشارکت داشتند.

خبرنامه دانشجویان ایران: کاروان «ایران، سرزمین برادری» به همت اتحادیه بین‌المللی امت واحده، در روزهای پایانی بهمن‌ماه به سه استان گلستان (مناطق شرقی استان)، کردستان و سیستان‌وبلوچستان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» کاروان «ایران، سرزمین برادری» در روزهای پایانی بهمن‌ماه به سه استان گلستان (مناطق شرقی استان)، کردستان و سیستان‌وبلوچستان سفر کرد و جمع زیادی از هنرمندان، اساتید حوزه و دانشگاه و ورزشکاران برجسته کشور در این حرکت ملی مشارکت داشتند.

بنابراین گزارش، دیدار رودررو با مردم، گفت‌وگو با علما، نخبگان و هنرمندان مؤثر سه استان کردستان، گلستان و سیستان‌وبلوچستان، تجلیل از فعالان عرصه وحدت از برنامه‌های این سفر سه روزه بود.

آسیب شناسی وحدت در گفت و گوی نخبگان شیعه و سنی

نشست مشترک اعضای کاروان «سرزمین برادری» با اساتید و نخبگان استان با حضور چشمگیر دانشجویان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی اتحادیه بین المللی امت واحده، در این نشست که با قرائت قرآن حمید شاکرنژاد قاری بین المللی قرآن کریم و از اعضاء کاروان سرزمین برادری آغاز شد، مولوی عبدالحمید شه بخش، رضا امیرخانی، محمدرضا شهیدی فرد، فروز رجایی فر و حجت الاسلام مهدی همازاده به ارائه نظرات خود پرداختند.

مولوی شه بخش:  پیروزی انقلاب اسلامی، مسلمانان جهان را سربلند کرد

مولوی عبدالحمید شه‌بخش، استاد حوزه های علمیه اهل سنت تأکید کرد پیروزی انقلاب اسلامی بالاترین امیدها را به مسلمانان داد و آن‌ها را سربلند کرد. آن هم بعد از دوره‌ای که حرف زدن از اسلام عقب‌ماندگی به حساب می‌آمد.

مولوی شه‌بخش، استاد حوزه علمیه اهل سنت در دیدار کاروان ایران «سرزمین برادری» که پنج‌شنبه شب در دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شد با اشاره به تلاش‌هایی که برای حذف اسلام در جهان صورت گرفته است گفت: روزگاری بود که اسلام غریب شده بود. آتاترک خلافت اسلامی را حذف کرد و پس از آن مظاهر اسلامی را از بین برد. از حجاب گرفته تا حروف الفبای قرآنی که در زبان ترکی استفاده می‌شد. در ایران هم این مبارزه را آغاز کردند. طوری که در آن دوره هر کس از اسلام حرف می‌زد عقب‌مانده و مرتجع خوانده می‌شد. هر مبارزی مجبور بودمارکسیست شود. اما آهسته آهسته با تلاش‌هایی که مصر صورت گرفت، اسلام دوباره مطرح شد. در افغانستان جهاد اسلامی با روس‌ها مبارزه کرد. پس از آن اسلام در ایران به پیروزی رسید و بالاترین امیدها را به مسلمین داد و آن‌ها را سربلند کرد.

علما می گردند و از لابه‌لای کتاب‌ها نکته‌ای پیدا می‌کنند و با هم اختلاف می‌کنند

این مدرس حوزه‌های علمیه اهل سنت با انتقاد از تفرقه‌افکنی‌ها گفت: چیزی که اکنون اسلام را تهدید می‌کند شکاف و نفاق است. تا ما نگذاریم دشمن نمی‌تواند تفرقه بیندازد. قدرت کفار در اتحاد آن‌هاست. اما ما مسلمانان متأسفانه در این زمینه مشکل داریم. مذاهب اسلامی یک دین دارند، اما علمایشان می‌گردند و از لابه‌لای کتاب‌ها نکته‌ای پیدا می‌کنند و با هم اختلاف می‌کنند. ما خودمان مقصریم. در صحبت‌های بزرگانی از جمله امام و رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر وحدت شده است. اگر رعایت کنیم و خدا را در نظر بگیریم کسی نمی‌تواند مشکل ایجاد کند. برای این نظام زحمات زیادی کشیده شده است.

وی در انتها افزود: مردم شیعه و سنی باید مردمی برخیزند و با هم باشند. باید جلوی تفرقه‌افکنان را بگیریم تا مشکل حل شود. نباید اجازه دهیم در لباس نظام به نظام ضربه بزنند. ما می‌توانستیم در ایران الگویی برای وحدت شیعه و سنی به جهان ارائه کنیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم. اگر ما مواظب صحبت‌هایمان باشیم کسی نمی‌تواند تفرقه افکنی کند و باید با رعایت تقوای الهی وحدت کلمه را حفظ کنیم.

رضا امیرخانی: فاصله افغانستان با ما 100 سال و فاصله ما با افغانستان 5 سال است!

در ادامه این نشست رضا امیرخانی با تاکید بر حفظ عوامل هویتی وحدت بخش در کشور گفت: وقتی سفرنامه افغانستانم را تحت عنوان «جانستان، کابلستان» منتشر کردم خیلی ها در ایران که حال کتاب خواندن ندارند از من می خواستند در چند جمله برایشان از افغانستان بگویم.

امیرخانی ضمن اشاره به فاصله های سیاسی و اقتصادی افغانستان و ایران گفت: در افغانستان زیرساخت های اقتصادی و عمرانی خیلی کمتر است و شاید از این نظر مثلا 50 سال با ما فاصله دارند که البته با استفاده از تکنولوژی می توانند این مسیر را زودتر هم طی کنند. اما بعد که بیشتر تامل کردم دیدم برخی مسائل هست که فاصله افغانستان را با ما خیلی زیاد کرده است. مثلا من وقتی وارد این کشور شدم اولین کسی که با او برخورد داشتم خیلی با من بد رفتار کردم و من به او گفتم من شنیده بود افغانستانی ها آدمهای مهمان نوازی هستند. او در جواب گفت: من پشتون هستم با غیرپشتون ها فرق دارم. جای دیگر رفتم یکی می گفت من هزاره هستم با بقیه فرق دارم، دیگری می گفت من ازبک هستم و... . من دیدم افغانستانیها از این نظر با ما خیلی فاصله دارند. زیرا ما با همه اختلاف نظرها و سلیفه ها با این همه تنوع زبان لهجه و لباس اما همه ما به راحتی ادعا می کنیم که «ما ایرانی هستیم». به نظر من این یک دستاورد ملی و تمدنی بسیار بزرگ و محترمی و مغتنمی است که فاصله افغانستان با ما را خیلی زیاد می کند.

امیرخانی با بیان اینکه از این نظر افغانستان با ما دست کم 100 سال فاصله دارد، افزود: این هم فاصله ای است که دیگر نمی توان با صنایع تک و پیشرفتهای علمی پر کرد. اما اینجا یک سوال وجود دارد: فاصله افغانستان با ما 100 سال است، اما فاصله ما با افغانستان چند سال است؟

این نویسنده و فعال فرهنگی در پایان سخنانش گفت: پاسخ به این سواال بسیار مهم است، من فکر می کنم اگر قدر این هویت ملی و آن دستاورد تمدنی را ندانیم، ظرف کمتر از 5 سال می توانیم به افغانستان تبدیل شویم. جایی که هر کس قوم و قبیله خودش را ببیند و هویت ملی را در نظر نیاورد. بنابراین فاصله ما با افغانستان کمتر از 5 سال است، اگر مراقب نباشیم. این راه، راه سرازیری است ولی امیدوارم ما در این مسیر حرکت نکنیم بلکه راه سربالایی را که سخت تر است برگزینیم.

رجایی فر: اگر افراطیون از بین نروند همه متضرر می شوند

در ادامه این نشست، فروز رجایی‌فر، در جمع نخبگان و دانشگاهیان شهر زاهدان گفت: اگر اکنون ایران مورد غضب جهان کشورهای مستکبر دنیاست تنها به دلیل دفاع همه جانبه از ملت فلسطین بوده است. این دفاع به خاطر کلیدی بودن اصل وحدت در تفکر رهبر انقلاب است.

فروز رجایی‌فر، از دانشجویان پیرو خط امام که به همراه کاروان «سرزمین برادری» در زاهدان حضور دارد در ادامه افزود: قبلاً به نظرم می‌آمد که در مورد وحدت کاری نکرده‌ایم. برای بار اول متوجه شدم ملت ما برای حفظ وحدت چه هزینه سنگینی داده است. اگر اکنون ایران مورد غضب قدرت‌های جهان استکبار است تنها به دلیل دفاع همه جانبه از ملت فلسطین بوده است. این دفاع به خاطر کلیدی بودن اصل وحدت در تفکر رهبر انقلاب است. اگر ایران همین امروز تصمیم بگیرد از جبهه مقاومت کنار برود و از فلسطین حمایت نکند دنیا با هیچ چیز ما مشکل نخواهد داشت. من اینجا قاطعانه می‌گویم همه هزینه‌هایی که دشمن برای مقابله با ایران می‌کند به‌خاطر حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم جعلی اسرائیل است.

رجایی‌فر با اشاره به مشکلاتی که در زمینه وحدت وجود دارد ادامه داد: در زمینه وحدت داخل کشور کج‌سلیقگی‌هایی شده است. نگاه‌هایمان به مسأله درست نیست و بخشی از آن هم به چالش آزادی و امنیت برمی‌گردد. کسی که در اقلیت قرار دارد فکر می‌کند این چالش‌ها به خاطر تبعیض است. اما حتی شیعیان هم به همه آنچه در قانون اساسی آمده نرسیده اند و مسأله تنها مربوط به اهل سنت نیست. البته کمبود‌ها زیاد است و در زمینه فرهنگی و مردمی کار نشده است. بخشی از محرومیت استان‌های سنی‌‌نشین به خاطر عملکرد نظام نیست. مانند آنچه در خشکسالی سیستان و بلوچستان رخ داده است.

وی در انتها گفت: باید بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم. باید سعی کنیم با فهم و درک متقابل اختلافات را بپذیریم و به یکدیگر احترام بگذاریم. باید با این نزدیک شدنمان به یکدیگر جریان‌های افراطی را از بین ببریم که اگر از بین نرود هیچ متضرر می شوند.

شهیدی فرد: عوامل اختلاف فقط عقیدتی نیست

در ادامه این نشست محمدرضا شهیدی فر مجری و تهیه کننده تلویزیون در سخنانی به بازدید اعضاء کاروان از مناطق فقیرنشین زاهدان اشاره کرد و گفت: عمدتا وقتی در کشور از اختلافات سخن گفته می شود ریشه آن را عوامل بیرونی دانسته و جنس این اختلافات را هم عقیدتی می دانیم در حالی که جدای از اقدامات دشمنان و اختلافات عقیدتی و مذهبی مسائل دیگری هم وجود دارد که بعضا از آنها غفلت شده است. برخی از این عوامل اقلیمی است، برخی جامعه شناختی و فرهنگی و اخلاقی و ... .همه این اختلافات سهم دشمن نیست. فرایندی در زندگی ما ایجاد شده که بر مبنای آن آدمها تنهاتر می شوند تا ایمن تر زندگی کنند.

عضو کاروان ایران سرزمین برادری در بخش دیگری از سخنانش به تاثیر رسانه ها در این زمینه گفت: فکر می کنم رسانه های ما نتوانستند احساس ضرورت همبستگی ملی را انتقال دهند. با اینکه خودم از اهالی رسانه هستم باید بگویم هنوز نتوانسته ایم در این زمینه کار مناسبی انجام دهیم. حال باید پرسید آیا این مساله به دشمنان و نگاه اعتقادی ما ارتباط دارد؟ آیا هر یک از ما که هر کداممان در شبکه های اجتماعی فعالیت داریم، توانسته ایم به سهم خودمان این همبستگی و همدلی و مهرورزی را ترویج کنیم؟ یا برعکس بیشتر به اختلافات قومی و قبیله ای دامن زده ایم؟ در حالی که تاثیر برخی از همین شبکه های اجتماعی به دلیل وجود عنصر باورپذیری در آنها می توانند بسیار تاثیرگذارتر از رسانه های رسمی باشند.

همازاده: سیره ائمه مذاهب، پرهیز از اختلاف بوده است

حجت الاسلام مهدی همازاده معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر، در این همایش با اشاره به سیره امام علی(ع) در خصوص وحدت، گفت: در تواریخ ما آمده است که در زمان خلیفه دوم و پس از پیشروی و محاصره بیت‌المقدس، ساکنین آنجا درخواست پذیرش اسلام با جزیه را دادند. خلیفه دوم هم این مسئله را به مشورت گذاشت؛ جناب عثمان گفت: آنها از تو مهلت می‌خواهند تا در فرصت مناسب حمله کنند؛ پس با خشونت همه آنها را به قتل برسان. علی(ع) اما پیشنهاد داد: حرف آنان را بپذیر که نصرت این سرزمین بدون خون‌ریزی نصیب تو خواهد شد. خلیفه از هر دو نظر تمجید کرد اما سخن امیرالمومنین (ع) را پذیرفت و عاقبت، مسلمانان پیروز شدند.

حجت الاسلام همازاده اظهار داشت: سیره اول الائمه ما اینگونه است که در زمانی که خلافت نداشت در رکاب خلفا شمشیر می‌زد و مشورت می‌داد؛ او فرمود: من نشستم تا صدای اذان مسلمانان قطع نشود.

وی عنوان کرد: ابوحنیفه که با امام صادق(ع) اختلافات فقهی داشت اما وقتی صحبت از قیام علیه امویان شد، به میدان آمد و مبارزه کرد و حتی این امام اعظم هنگامی که متوجه شد بنی عباس ادامه دهنده راه امویان هستند، با آنان نیز به جنگ برخاست.

معاون پژوهشی مدرسه اسلامی هنر قم با اشاره به بروز تدریجی اختلافات مذاهب، اظهار داشت: سیره ائمه مذاهب ما اینگونه بوده است که از اختلاف پرهیز کنیم. مبادا در مناسبت‌های مذهبی خود فرصتی را برای جریان‌های افراطی فراهم کنیم و با اهانت به یکدیگر فضای نزاع را گسترش دهیم.

در دومین روز از سفر کاروان "سرزمین برادری" به استان سیستان و بلوچستان اعضاء این کاروان در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان حضور یافتند. حمید شاکرنژاد، عضو کاروان سرزمین برادری و قاری بین المللی کشورمان قرائت قرآن این مراسم را بر عهده داشت.

اعضای کاروان «سرزمین برادری» در روز دوم سفر خود به کردستان به دیدار خانواده شهید ماموستا شیخ الاسلام رفتند.

ایشان از شخصیت های تراز اول اهل سنت ایران بود

در این دیدار که با همراهی جمعی از اهالی رسانه و هنرمندان برگزار شد حجت الاسلام بی آزار شیرازی با اشاره به جایگاه شهید ماموستا شیخ الاسلام در میان علمای اهل تسنن گفت: در واقع ایشان را می‌توان گفت شخصیت اول بودند و یا جز یکی از شخصیتهای درجه اول اهل سنت ایران که در برنامه های فراوانی شرکت می‌کردند. در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتند سخنان جالبی بیان کردند و رهبر انقلاب هم توجه خاصی به شهید شیخ الاسلام داشتند و در پیام نیز این نکته مشهود است. در سخنرانی ها همیشه از اهل بیت(ع) سخنان جالبی داشتند. هرجا سخن از ائمه و حضرت فاطمه(س) می‌گفتند آنان را بعنوان معصوم یاد می‌کردند و به این امر هم باور داشتند. و تاکید داشت که در تاریخ هیچ گناهی از آنان سراغ نداریم.

سلسه اجازات ایشان به امام رضا (ع) می رسید

وی افزود: ایشان از استادان جلیل‌القدر بودند و جالب اینکه خانمشان نیز از سادات و علویه هستند. در اجازات ایشان از طریق غزالی سلسله اجازاتشان می‌رسید به معروف کرخی و از او به امام رضا(ع) می‌رسید و از امام نیز توسط ائمه به حضرت امیر و پیامبر این اجازاتشان می‌رسید. تمام اجازاتی که به علمای اهل تسنن دادند همه از طریق اهل بیت(ع) است.

پدرم به سادات شیعه و سنی احترام ویژه می گذاشت

همچنین در ادامه این دیدار که در منزل شهید ماموستا شیخ الاسلام و با حضور همسر و فرزند او شکل گرفت، پسر این عالم شهید اهل سنت توضیح داد: زندگی ما و پدرم همه خاطره است و چیزی که از پدرم می‌توانم بگویم که ایشان سید حسنی و مادر سیدحسینی بودند و واقعا احترام به اهل بیت(ع) می‌گذاشتند و سادات شیعه و سنی را مورد تفقد قرار می داد.

وی در ادامه عنوان کرد: ایشان صندلی مادرمان را همیشه بالاتر از خود قرار می‌داد چون حرمت سید را نگه می‌داشت بویژه مادرم را. خودش سید بود اما می‌گفت سادات باید بالاتر از ما بنشینند.
خون شیعه و سنی هایی که همراهشان نباشند را حلال می دانند

وی به خاطره ای اشاره کرد و گفت: معاون عقیدتی سپاه کردستان تعریف می‌کرد از پدرم که ایشان می‌گفتند "اگر به من اسلحه بدهند نمی‌توانم کسی را بکشم و اگر کسی مرا بکشد دعا کنید که مسلمان نباشد و حداقل غیرمسلمانی این کار را بکند". پدرم می‌گفت کسی هم اگر مرا کشت از او درگذرید. گویا قاتلش هم عضو شاخه‌ای از داعش بوده است. اینها خون کافر و خون شیعه را حلال می‌دانستند و سنی ها را هم اگر با آنان نبودند خونشان را حلال می‌دانستند و فقط حزب خودشان را قبول داشتند.

وی ادامه داد: این جوان که قاتل پدرم بود آن زمان 18 سال داشت و امروز 23 ساله است. به نظرم او مظلوم است نه پدرم چون پدر من به خواسته‌اش رسید اما قاتل چه بدست آورد جز هیچ؟ اینها و یارانشان توهم می‌زدند که بعد از مردن فورا پیش پیغمبر می‌رویم! معلوم نیست چه در مغز اینها کرده اند. هنوز هم این تفکر در سنندج هست متأسفانه!

در سومین روز از سفر کاروان "سرزمین برادری" به شهر سنندج، نخبگان علمی، فرهنگی و ورزشی کشور‌ در مراسم نماز جمعه اهل سنت استان کردستان و مزار شهدای این استان حضور یافتند.

اهدای توپ با امضای ناصر ابراهیمی به دانش آموزان اهل سنت سنندج

کاروان های سرزمین برادری با هدف تجلی وحدت ملی اقوام و مذاهب در کشور متشکل از چهره های فرهنگی و هنری و ورزشی و اساتید حوزه و دانشگاه به ۳ استان سنی نشین سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان سفر کرده است .ناصر ابراهیمی مربی و پیشکسوت فوتبال کشور نیز در شاخه کردستان این کاروان حضور یافت تا دین جامعه ورزش کشور به برادران اهل سنت را ادا کرده باشد. تصاویر زیر گویای لحظات حضور این چهره محبوب ورزشی در این کاروان است.

ناصر ابراهیمی در کاروان سرزمین برادری به همراه ماشاالله شاهمرادی زاده (بازیگر سینما)

اهدای توپ به دانش آموزان اهل سنت سنندج

بازدید از مددجویان آسایشگاه توانبخشی بهزیستی روژان

حضور در مراسم گفت و گو با نخبگان اهل سنت سنندج

 

حاشیه نگاری

حریف طلبه‌ها نمی شویم!

شیعه و سنی

در میان اعضای کاروان، دوروبر امیر حاج‌رضایی از همه شلوغ‌تر است. در دیدار اعضای کاروان با آخوند «عابدی‌کُر»، بعد از مراسم چند طلبه (سنی) که اهل فوتبال هم بودند، دوره اش کردند و شروع کردند به بحث راجع به فوتبال. یکی شان از نظر حاج رضایی درباره گل سردار آزمون به امارات پرسید. می گفت خداداد عزیزی گفته آن گل شانسی بوده! حاج رضایی هم گفت: نه، کاملا تکنیکی بود. یکی دیگر از حاج رضایی خواست (بخوانید رجز خواند) تیم کاروان با تیم طلبه های مدرسه علمیه قبا مسابقه بدهد. حاج رضایی اما بی درنگ گفت ما در هیچ زمینه ای حریف طلبه ها نمی شویم! صدای انفجار خنده آن جمع زیر سقف مدرسه علمیه قبا آهنگ خوش وحدتی بود که کاروان برایش به راه افتاده است.

شیعه پاس داد، سنی گل زد

شیعه پاس داد، سنی گل زد

همین اولِ کاری، سرشلوغی حاج رضایی به چشم همه اعضای کاروان آمده. بیرون از مدرسه قبا، وقتی که کاروان عازم دفتر آیت الله نورمفیدی بود، حاج آقای نواب با حاج رضایی درباره ظرفیت ورزش برای کارهای فرهنگی حرف می زند. امیر هم در جواب می گوید اصلا فوتبال نماد وحدت است؛ و بعد آرسنال را مثال زد که از 9 ملیت درش فوتبال بازی می کنند؛ همه هم برای یک هدف: پیروزی! شیخ براتی هم در همین راستا پیشنهاد داد که یکی از راه‌حل‌های عملیاتی وحدت، تشکیل تیم فوتبال شیعه و سنی است: «با پاس‌کاری شیعه و سنی می‌شود گل زد.» تیتر یکی از سایت‌های خبری برای گل «سردار آزمون» به امارات را هم شیخ پیشنهاد داده بود: «شیعه پاس داد، سنی گل زد».

نان بشکن!

تکیه به فرهنگ قومی و منطقه ای راه حل اساسی برای مسئله تهاجم فرهنگی است. قومیت ها و آداب و رسومشان را نه تنها باید به رسمیت شناخت، که باید به مثابه راهبرد فرهنگی تقویتشان کرد. سفره انداختن و پذیرایی از میهمان در هر موقع از روز از رسوم منطقه‌ای شمالی‌هاست که هنوز در مناطق کمترشهری‌شده رواج دارد.
در بدو ورود از میهمانان با «شیرینی محلی خانگی» پذیرایی می شود. مصطفی رحماندوست می‌گوید: تاجیک‌ها در استقبال از میهمان‌ها «نان و نمک» تعارف می‌کنند و می‌گویند: نان بشکن. در مدرسه علمیه قبا هم برای میهمانان سفره انداختند و با نان و پنیر و چای در پیاله‌های قدیمی (و بعد هم میوه) پذیرایی کردند. سادگی و فقر محترم و صمیمی آخوندها و طلبه‌های مدرسه علمیه قبا عجیب به دل می نشیند. 

شاعرِ صد دانه یاقوت...

شاعرِ صد دانه یاقوت...

حاج آقا براتی در مدرسه علمیه قبا، میهمانان را معرفی می کند. نوبت به مصطفی رحماندوست که رسید، نام ایشان و جملۀ «شاعرِ شعر معروف صد دانه یاقوت...» رمز شناسایی بود. چهرۀ طلاب مدرسه شکفته شد وقتی چهرۀ محجوب و سربه‌زیرِ رحماندوست را هنگام معرفی‌اش می‌دیدند. براتی هم خوش‌ذوقی کرد و آخر شعر را به جمع حاضر ربط داد:
صد دانه یاقوت دسته به دسته/ با نظم و ترتیب «اینجا» نشسته.

فرقه فرقه شدن‌ها ناشی از افزایش خودخواهی ماست

حجت‌الاسلام دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه اهل سنت استان کردستان با اشاره به تقسیم بندی های مذهبی و فرقه ای در دین اسلام گفت: تمام مسلمانان پیرو دین اسلام هستند و این دین میان همه مذاهب اسلامی مشترک است. اختلافی که میان مسلمانان به چشم می‌خورد بر سر فروعات است وگرنه در اصل توحید‌، نبوت، روزه،‌ معاد‌، نماز، جهاد و حج اختلافی میان ایشان وجود ندارد.

وی با تاکید بر یکپارچه سازی صفوف مسلمانان در عین وجود تفاوت ها افزود: نباید جزئیات را بزرگ جلوه بدهیم و اختلاف نظرهای فردی نباید ضرری به ما بزند. این فرقه فرقه شدن‌ها ناشی از افزایش خودخواهی ماست بنابراین بایستی هرچه سریعتر این مسائل را کنار بگذاریم.

بی‌آزار شیرازی ادامه داد: مردم که مجتهد نیستند پیروی از مجتهدین نموده و به قول امام (ره) دسته‌ای از مسلمانان از امام ابوحنیفه تقلید می‌کنند و دسته‌ای از فلان مرجع تقلید و منابع اینچنینی. اختلاف یک منشا دارد و آن سیاهی سیرت و ضعف اخلاقی است و مسلمین چه شیعه و سنی با تقویت مسئله اخلاق در خودشان جلوی تفرقه را می‌گیرند.

حجت الاسلام بی‌آزار شیرازی اختلافات امروز میان مسلمانان را ناشی از تلاش های بی وقفه استکبار جهانی دانست و افزود: غرب همواره با نقشه‌های مختلف به دنبال ایجاد تفرقه میان مسلمانان است ولی خوشبختانه تا امروز این نقشه با هوشیاری امت اسلامی ناکام مانده است. 

مسلمانی را پیدا نمی کنیم که دوست دار اهل بیت نباشد

وی به بیان علل تاریخی انشقاق دین مبین اسلام به دو شاخه شیعه و سنی پرداخت و گفت: ما مسلمانی را پیدا نمی‌کنیم که دوست‌دار اهل بیت نباشند و لفظ تشیع یا تسنن از زمان عباسیان رواج یافته است و در صدر اسلام این تقسیم بندی میان مسلمانان وجود نداشت. حتی هنگامی که حضرت علی (ع)  به خلافت رسیدند هیچگاه مردم را به دو دسته شیعه یا سنی تقسیم نکردند و همه مردم را برادران دینی معرفی کرده و آنان را به اخوت و مهربانی سفارش کردند.

سفارش به اقامه نماز جماعت مشترک

این مجتهد برجسته، مسلمانان را به خواندن نماز جماعت مشترک سفارش کرده و افزودند: اقامه نماز جماعت مشترک میان پیروان مذاهب اسلامی، بسیاری از سوء تفاهم‌ها را کنار می‌گذارد و این کنار هم قرار گرفتن موجب رفع بسیاری از سوء ظن‌ها خواهد شد. حضور در نماز جمعه و نماز جماعت در کنار یکدیگر موجب عزت و عظمت یکدیگر خواهند شد.  توحیدی که ما مسلمانان به آن اعتقاد داریم باید خروجی‌اش وحدت امت اسلامی باشد. امام خمینی هم می‌فرمودند کسانی که مسئله امامت را مایه تفرقه‌افکنی قرار بدهند فهم درستی از مسئله توحید و امامت و رابطه این دو را ندارند.

گلایه از رایج شدن دو لفظ رافضی و ناصبی

عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب با گلایه از مصطلح شدن دو لفظ رافضی و ناصبی در فرهنگ اصطلاحات دینی این عصر گفت: در گذشته لفظ ناصبی برای دشمنان اهل بیت به کار می‌رفت و رافضی نیز به شیعیانی که غلو می‌کردند اطلاق می‌شد. امروزه استعمارگران از یک سو و افراد جاهل از سویی دیگر تلاش می‌کنند که لفظ ناصبی را به تمام اهل سنت و لفظ رافضی را به تمام شیعیان تعمیم بدهند. این در حالی است که هیچ یک از آنها درست نیست.

غلوکنندگان مسلمان نیستند

حجت الاسلام بی آزار افزود: تمام علمای شیعیه معتقدند که اگر کسی به غلو باور داشته باشد مسلمان نیست. باید تلاش کنیم که این مفهوم‌ها که مخالف ادیان هستند را از خود دور کنیم که خوشبختانه اکنون در میان توده مردم نخبگان و دیگر اقشار جامعه نسبت به این مسائل آگاهی پیدا کرده‌اند و از طرفی مقام معظم رهبری تاکید دارند هیچ کس نباید به مقدسات اهل سنت توهین کند
حجت الاسلام بی‌آزار شیرازی در پایان با اشاره به تنوع مکاتب اخلاقی در استان کردستان گفت: در این استان بیشتر مردم اهل طریقت و مکتب‌های اخلاقی هستند و تلاش می‌کنند که روحیه الهی را در خود افزایش بدهند.

ماموستا خدایی نیز در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اینکه داعش بزرگترین فتنه جهان اسلام است گفت: اتحاد و انسجام بین اقوام و مذاهب اسلامی موجب نابودی غده سرطانی داعش می‌شود.
اعضاء کاروان سرزمین برادری پس از اقامه نماز جمعه مشترک به امامت ماموستا خدایی با وی به گفتگو نشستند.

حضور در مزار شهدای سنندج

اعضای این کاروان همچنین پیش از حضور در نماز جمعه اهل سنت، بر سر مزار شهدای انقلاب‌ و دفاع مقدس، شهدای ترور و پیشمرگان مسلمان «کرد» و حماسه سازان مبارزه با داعش در کوبانی حضور یافتند و با نثار گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

جوانان ترکمنی سنی مذهب، همیشۀ تاریخ در برابر دشمن متجاوز ایستاده‌اند

کاروان سرزمین برادری بعدازظهر اولین روز حضور خود در استان گلستان را در جامعۀ دانشگاهی گذراند. این حضور که با استقبال دانشجویان و اساتید همراه بود با اشعار عارف شهیر ترکمنی مختومقلی فراغی آغاز گردید. در ابتدای برنامه دکتر گلشاهی، نویسنده تفسیر گلشاهی که اولین تفسیر یک ترکمن به زبان فارسی است با قرائت بیانیه‌ای ضمن محکومیت توهین‌هایی که به پیامبر صورت گرفته گفت: جوانان ترکمنی سنی مذهب، به عنوان مرزبانان ایران همیشۀ تاریخ در برابر دشمن متجاوز ایستاده‌اند و در این راه نیز به شهادت رسیده‌اند. دلیرمردان ترکمن در کنار برادران اهل تشیع، برادروار و در زیر سایۀ زحمات مسئولین چنان زندگی مسالمت‌آمیزی دارند که زبانزد سایر کشورهاست. خود دشمن همیشه به دنبال اختلاف‌افکنی بوده است. گاه برای این هدف تیری می‌اندازند و گاه سلسلۀ دام دوستی می‌افکنند، اما هدف، ایجاد اختلاف است.

 

حاج رضایی: وحدت فوتبالی نمونه خوبی از اتحاد است

دکتر گلشاهی بعد از خود تریبون را در اختیار حاج رضایی عضو فدراسیون فوتبال قرار داد. حاج رضایی پس از ذکر خاطرات خود با سردار آزمون، به بیان افتخارات فوتبال پرداخت و گفت: وحدتی که در فوتبال بوده همیشه نمونه خوبی از اتحاد است. این اتفاق به شکلی است که بازیکنان و نیمکت نشینان همگی با یک هدف و همدلانه حرکت می‌کنند. اگر گل زده می‌شود، همگی خوشحال می‌شوند و در مواقعی هم همگی با هم نگران می‌شوند. این یک مسئله فرهنگی است که متاسفانه به آن زیاد توجه نمی‌شود.

تا زمانی که دست در دست هم داده‌ایم، کسی جرات نخواهد کرد به حقوق ما تجاوز کند

این پیشکسوت فوتبال نمونه دیگر فضای وحدت را دفاع مقدس دانست و گفت: جنگی که نسل ما شاهد آن بود نمونه ای از فضای برادری بود. تمام طوایف از تمام استان‌ها، همدل و همسو شدند و ایستادگی کردند و جواب دشمنان متجاوز را دادند. همبستگی، لازمۀ همه کارهای ماست و تا زمانی که همه ما دست در دست هم داده‌ایم، کسی جرات نخواهد کرد به حقوق ما تجاوز کند.
ایشان همچنین به جنگ های استعماری اشاره کرد و گفت: انگلستان به آرژانتین حمله کرد و پنج هزار نفر از ارتش آرژانتین را کشت و بخشی از خاک آن را به استعمار گرفت. این در حقیقت یک توهین برای آرژانتین بود. چرخ زمان گذشت تا در سال 1986جام جهانی مکزیک شد و آرژانتین رو به روی انگلستان قرار گرفت. در آنجا بازیکنان تیم آرژانتین همگی گفتند حالا زمان اعاده حیثیت است. ما الان باید تلافی کنیم و آن همبستگی را حفظ کنیم، تا دشمن خود را شکست دهیم. در آن بازی اتحاد و عِرق ملی و وحدت را می‌توانستید ببینید. آرژانتینی‌ها ایستادند و در آن بازی به نتیجه هم رسیدند.

حاج رضایی در پایان ملت ایران را ملتی دانست که همواره در طول تاریخ با همبستگی خود ایستاده اند و در برابر دشمن اتحاد را نشان داده اند. استان گلستان نیز تابلوی زیبای نقاشی دانست که مردمانی با آداب و رسوم زیبا در آن وجود دارد.

رحماندوست: آمده ام شما را به کودکی دعوت کنم

رحماندوست نیز در ادامه برنامه پس از خواندن شعر کوتاه کودکانه ای که خود آن را «بسم الله الرحمن الرحیم کودکانه» خواند، از زبان کودکی خود عذرخواهی کرد و با شوخی گفت: «من دوست داشتم در میان کودکان قرار می‌گرفتم تا در میان این جمعی که همگی از بزرگان هستند.» او در ادامه گفت: اگر شما یک بچۀ کرد، بلوچ، ترک یا ترکمن را کنار یکدیگر قرار دهید خود به خود با هم همبازی می‌شوند. این در شرایطی است که زبان مشترک ندارند. این بچه‌ها با دل با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. من آمده‌ام که همۀ شما را به کودکی دعوت کنم. باید این ژست و قیافه‌ها را کنار بگذاریم تا ببینیم که هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

این شاعر خاطرات کودکی در پایان از همه حضار جلسه و مردم ایران زمین خواست که همچنان کودک بمانند.

مختومقلی نظرش به اسلام بود نه شیعه و سنی

با پایان یافتن صحبت‌های مصطفی رحماندوست، دکتر سارلی از ناشرین ترکمنی به نمایندگی از قشر اهل ادب ترکمن گفت: وجود این کاروان قطعا باعث انگیزه و رشد جوانان این منطقه خواهد شد. این جوانان برای رشد نیازمند کمک و همکاری هستند. تمرکزگرایی که در حال حاضر وجود دارد، مناسب جامعه ما نیست. اعتبارات باید به درستی بین ادارات و دیگر نهادها توزیع شود. در حال حاضر اعتبارات فرهنگی به درستی توزیع نمی شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به مهم دانستن قشر محروم جامعه گفت: از شما دوستان هم‌قلم می‌خواهم این پیام ما را نیز به همراه دیگر پیام‌ها با خود ببرید. کمک کنید تا در استان گلستان نیز مصطفی رحماندوست‌هایی داشته باشیم. نه تنها کمک مالی که ما کمک تکنیکی هم می‌خواهیم تا نیروهای فعالی تربیت کنیم.

ایشان همچنین افزود: اگر گذر شما به طرف مختومقلی بیفتد و از جاده‌ها و تپه‌ها و روستاها گذر کنید تا به مزارش برسید، قطعا در اشعارش به شما خواهد گفت که ما مسلمانیم. همان چیزی را گفته است که الان ما به خاطرش دور هم جمع شده‌ایم. در اشعار ایشان هیچ جا دیده نمی‌شود که اشاره‌ای به شیعه یا سنی بکند، بلکه همواره به اسلام نظر داشته اند.

دیدار اعضاء کاروان سرزمین برادری با علمای شیعه و سنی گلستان

گلایه آیت الله نورمفیدی از اشعار توهین آمیز نسبت به مقدسات اهل سنت

اعضای کاروان سرزمین برادری در ادامه سلسله برنامه های خود به صورت جداگانه به دیدار آیت‌الله نورمفیدی نمایندۀ ولی فقیه در گلستان و آخوند عابدی کر امام جمعه اهل سنت بندر ترکمن رفتند.

آیت الله نورمفیدی با مبارک دانستن این حرکت به سنت پیامبر اکرم(ص) اشاره  کرده و گفت: باید این سخن پیامبر را سرمشق خود بدانیم که «کسی صبح از خواب بیدار شود و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد، مسلمان نیست.»

آیت الله نور مفیدی در ادامه افزود: امروز هجمه جهانی علیه اسلام شکل گرفته است و اگر ما فکر کنیم این حرکت استکبار علیه  یک فرقۀ خاص است، اشتباه کرده‌ایم، چون این متوجه همۀ جهان اسلام است. برای مواجهه با این اتفاق باید یک جبهۀ واحد به وجود بیاوریم. اگر به اتفاقات عراق نگاه کنیم، می‌توان  مشاهده کرد که استکبار با یک گروه شیعی موافق است و با یک گروه شیعی  مخالف است. این مسئله در فلسطین هم روی داده است. یعنی با یک گروه سنی  موافق‌اند و با یک گروه سنی مخالف هستند.

پس اینها به دنبال چیزی هستند  که برخلاف منفعت و قدرت آنها نباشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وحدت مذاهب از مسیر محبت می گذرد از سروده شدن برخی اشعار و برخی اتفاقات که توهین به مقدسات اهل سنت در آن به چشم می خورد گلایه کرد و افزود : برخی حرکات و اشعاری که سروده می‌شود، وجهه خوبی  ندارد و بر خلاف اندیشه ناب شیعی و حتی دین اسلام است. رسانۀ ملی و دیگر نهادها باید در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند.
آخوند عابدی کر اولین مفسر ترکمنی قرآن و امام جمعه اهل سنت بندر ترکمن نیز امروز در محل حوزه علمیه قبا پذیرای اعضای کاروان سرزمین برادری بود وی درجمع اعضای کاروان با تشکر از حضور اعضا در استان اساس وحدت را محبت دانست و افزود : این محبت با وجود رهبر معظم انقلاب و محبتی که ایشان دارند و ما به ایشان داریم تضمین شده است.

آخوند عابدی کر ثمره محبت بین مذاهب را همزیستی برادرانه دانست و اضافه کرد: «بحث شیعه و سنی در این منطقه اصلا مطرح نیست. ما همه برادرانه با هم زندگی می کنیم. در این منطقه هم شیعه و هم سنی و هم طوایف مختلف حضور دارند اما کوچکترین مشکلی با هم نداریم.»

کاروان سرزمین برادری متشکل از شخصیت های فرهنگی و هنری و ورزشی و اساتید حوزه و دانشگاه تا یک شنبه میهمان برادران اهل سنت در استان های سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان است.

اقتصاد مقاومتی با طعم برادری شیعه و سنی

اعضای شاخه گلستان کاروان سرزمین برادری در ادامه برنامه های خود در استان گلستان به بازدید از کارخانه نئوپان گنبد به عنوان نماد وحدت و برادری شیعه و سنی در حوزه اقتصاد و تولید ملی پرداختند.

در ابتدای این بازدید کارگران خوش ذوق این کارخانه به بهانه حضور مصطفی رحماندوست شاعر شعر «صد دانه یاقوت دسته به دسته» با خواندن دسته جمعی و غافلگیرانه شعر «صددانه تخته، دسته به دسته،بانظم وترتیب، یکجانشسته» به استقبال اعضای کاروان رفتند.

اقتصاد مقاومتی با طعم برادری شیعه و سنی

اقتصاد مقاومتی با طعم برادری شیعه و سنی

در ادامه این بازدید آقای عبدالجلیل گوگلانی روابط عمومی شرکت چوب شمال نیز گفت: همانطورکه مراحل خردشدن چوب ها در این شرکت را دیدید ماهم منیت ها و خودخواهی ها را خرد کردیم و شیعه وسنی کنار هم باصلح و آرامش و برادری برای سازندگی و پیشرفت کشور تلاش می کنیم.  

اقتصاد مقاومتی با طعم برادری شیعه و سنی

کارخانه نسیم شمال گنبد زمینه اشتغال 250 نفر از اهالی شیعه و سنی گنبد را فراهم کرده است. اعضای کاروان به همراه کارگران این کارخانه در پایان عکس یادگاری گرفتند.

پرچمی که همه را به وحدت رساند

شاخه سیستان و بلوچستان کاروان «سرزمین برادری» صبح امروز در همایش علمی‌تحقیقی مذاهب اسلامی شرکت کردند.

در این همایش که با موضوع بررسی جریان‌های تکفیری و موضع علمای اسلامی در قبال آن و با حضور علمای شیعه و سنی برگزار گردید، بر وحدت میان مذاهب اسلامی تأکید شد.
در پایان این مراسم اعضای کاروان به همراه علمای اهل شیعه و سنت عکس وحدت یادگاری با پرچم ایران گرفتند.

پرچمی که همه را به وحدت رساند

پرچمی که همه را به وحدت رساند

کاروان سرزمین برادری در ادامه برنامه‌های خود به دیدار مردم محروم حاشیه شهر زاهدان رفت و پس از آن بر سر مزار شهدا حاضرشد.

پرچمی که همه را به وحدت رساند

پرچمی که همه را به وحدت رساند

پرچمی که همه را به وحدت رساند

کاروان «سرزمین برادری» با شاخه گل به عیادت کودکان سرطانی رفتند

اعضاء کاروان "سرزمین برادری" در ادامه برنامه‌های خود در استان کردستان و شهر سنندج به دیدار و عیادت کودکان و سالخوردگان بستری شده در بیمارستان بعثت این شهر رفتند و با شاخه گل از آنان عیادت کردند.

این بازدید با حضور چهره‌هایی همچون ناصر ابراهیمی، مربی و پیشکسوت فوتبال، دکتر علی انتظاری مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، ناصر برهان آزاد، مستندساز و منتقد، حجت الاسلام دکتر بی آزار شیرازی، ریاست سابق دانشگاه مذاهب اسلامی، سمیه حیدری، قهرمان جودو، نعمت الله سعیدی، نویسنده و منتقد،  ماشاءالله شاهمرادی زاده، بازیگر و  کارگردان و مهدی زمان پور کیاسری، کارگردان و مستندساز و برخی اصحاب رسانه همراه بود که با استقبال رئیس و کارکنان بیمارستان نیز روبرو شد.

بازی و گفت و گوی صمیمانه با کودکان بستری شده، عیادت از برخی سالخوردگان، پذیرایی و گرفتن عکس دسته جمعی پرستاران و کارکنان در جلوی درب بیمارستان با اعضاء کاروان "سرزمین برادری"، پایان بخش این حضور صمیمی بود.  

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top