تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/12/03 - 17:47
کد خبر: 158889

دیجیتال‌سازی ۴۹۶ نسخه کتاب خطی دانشگاه فردوسی مشهد

خبرنامه دانشجویان ایران: در بهمن‌ماه سال جاری، تعداد 496 نسخه از کتب خطی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، در کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی، پس از اسکن، آفت‌زدایی و گردگیری، دیجیتال‌سازی شد.

به گزارش ایکنا، پیش از این نیز کار دیجیتال‌سازی کتب کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد به صورت متفرقه در این مرکز انجام گرفته بود و این بار این دانشکده مجموعه زیادی از کتب خطی را برای دیجیتال‌سازی به کتابخانه‌ مرکزی آستان‌قدس رضوی سپرد که همه به صورت رنگی و با کیفیت بالا  دیجیتال‌سازی و نسخه پشتیبان تهیه و به کتابخانه دانشگاه تحویل داده شد.

در جریان دیجیتال‌سازی این نسخه‌ها، تمام امور از آفت‌زدایی و گردگیری تا دیجیتال‌سازی و حتی انتقال کتب از دانشگاه به این مرکز و بالعکس، توسط نیروهای کتابخانه آستان‌قدس رضوی انجام گرفت و در حال حاضر یک نسخه از فایل دیجیتال آن در دانشگاه و یک نسخه از آن در بخش منابع دیجیتالی کتابخانه مرکزی آستان‌قدس موجود است.

بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی آستان‌قدس، از سال 1351 کار خود را با تهیه میکروفیلم از نسخه‌های نفیس شروع کرد و از سال 1388 تاکنون به طور گسترده در حال دیجیتال‌سازی است که تبدیل حدود 2000 کتاب به میکروفیلم و فایل دیجیتال، از مهم‌ترین اقدامات این بخش است.

دیجیتال‌سازی برون‌سازمانی از سال 90 در این مرکز در حال انجام است که از آن جمله، دیجیتال‌سازی آثار ارزشمند کتابخانه‌هایی همچون حضرت شاهچراغ شیراز، کتابخانه خوانسار، لار، کاشان، بیرجند و کتابخانه عمومی اصفهان به صورت رایگان در محل و تهیه نسخه پشتیبان از آ‌ن‌ها را می‌توان نام برد.

در راستای توسعه منابع نفیس و دیرپای فرهنگ غنی اسلامی و حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی طرحی را از سال 1391 به اجرا درآورده که در راستای آن مجموعه‌های خطی و چاپ‌سنگی را بصورت رایگان دیجیتال‌سازی می‌کند و در جریان این امر تمام هزینه‌ها حتی انتقال منابع، با هزینه این سازمان انجام می‌گیرد و در نهایت یک نسخه دیجیتال از این منابع، جهت استفاده محققین در کتابخانه مرکزی آستان‌قدس حفظ می‌شود.

گفتنی است که در حال حاضر 176 هزار عنوان فایل دیجیتال از نسخه‌های خطی، چاپ سنگی و چاپ نفیس کتابخانه مرکزی آستان‌قدس، کتابخانه‌های وابسته و کتابخانه‌های برون‌سازمانی این سازمان تهیه شده ودر کتابخانه‌ مرکزی آستان‌قدس رضوی موجود است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top