تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/12/10 - 11:40
کد خبر: 159602

اساتید دانشگاه شیراز پس از تعطیل کردن کلاس‌ها، تجمع کردند +تصاویر

اساتید دانشگاه شیراز پس از تعطیل کردن کلاس‌ها، تجمع کردند +تصاویر

عصر روز چهارشنبه هفته گذشته بود که جمعی از اساتید و کارمندان دانشگاه شیراز در اعتراض به احتمال واگذاری حدود 40 هکتار از دارایی های این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقابل تالار فجر دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار و تهدید کردند در صورت وقوع این اتفاق کلاس های خود را تعطیل می کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: صبح امروز جمعی از اساتید دانشکده های دانشگاه شیراز کلاسهای خود را تعطیل کردند و در ساختمان مدیریت دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عصر روز چهارشنبه هفته گذشته بود که جمعی از اساتید و کارمندان دانشگاه شیراز در اعتراض به احتمال واگذاری حدود 40 هکتار از دارایی های این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقابل تالار فجر دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار و تهدید کردند در صورت وقوع این اتفاق کلاس های خود را تعطیل می کنند.

ماجرا از آن قرار است که گزینه ساخت بیمارستان جدید مرحوم نمازی در بخشی از اراضی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است مطرح شد و موضع گیری رییس و مسوولان دانشگاه شیراز را در پی داشت.

شصت سال پیش که مرحوم محمد نمازی اراضی خود را وقف دانشگاه وقت پهلوی (دانشگاه شیراز فعلی) کرد ، بخشی از این زمین ها به عنوان پشتیبان بیمارستان نمازی در نظر گرفته شده و اکنون که این بیمارستان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار دارد و این دانشگاه ادعا دارد که به این اراضی پشتیبان نیاز دارد.

در دهه ۶۰ بخش پزشکی از بدنه آموزش عالی جدا شد و متعاقب آن هیاتی با حضور روسای دو دانشگاه، کارشناسان و وزیر وقت دادگستری به عنوان نماینده دولت تشکل شد و مسئله تفکیک دانشگاه ها و امکانات را در سطح شهرستان ها دنبال کردند و نهایتا اینکه در آبان سال ۶۹ با امضای مصطفی معین وزیر وقت علوم، فاضل وزیر وقت بهداشت، اراضی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جدا شد.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اما درباره تفکیک املاک و اراضی دو دانشگاه در سالهای قبل و هنگام انتزاع دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دانشگاه شیراز مدعی اند، در آن زمان این تفکیک املاک به خوبی و روشنی انجام نشده و دو توافق نامه با امضاهای متعدد و با دو نوع ارزیابی وجود دارد و برداشت روشن و صریحی از این تفکیک املاک در آن زمان نمی توان داشت.

لازم به یادآوری است که این کشمش مهر ماه 92 به اوج خود رسید، زمانی که گزینه ساخت بیمارستان جدید مرحوم نمازی در بخشی از اراضی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است مطرح شد؛ البته پیش تر در سال ۸۸ بنا به تصمیم گیری مسئولان کشوری مقرر شد تا ۳۰ سال آینده زمین های موقوفه مرحوم نمازی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد. حالا اما به دنبال این طرح اساتید دانشگاه شیراز دست به تجمع زده اند، تجمعی که به نظر می رسد بیشتر خاستگاه سیاسی داشته باشد تا صنفی؛ و این را می شود از اظهارات و نامه نگاری های آنان به خوبی دریافت.

دکتر محمدهادی ایمانیه عصر چهارشنبه هفته گذشته بدنبال اعتراض برخی از اساتید دانشگاه شیراز به دلیل الحاق برخی از اراضی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای احداث بیمارستان جدید نمازی در جمع خبرنگاران مدعی شد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای الحالق بیمارستان نمازی هرگونه اقداماتی که انجام داده اند قانونی است وبا مستنداتی که وجود دارد این موضوع ثابت شده که به لحاظ قانونی زمین مورد نظر به بیمارستان نمازی تعلق دارد. امروزه هم مدعی هستیم برای ساخت بیمارستان در وسعت ۴۰۰ هکتاری موقوفه مرحوم نمازی تنها ۵۰ درصد آن برای بیمارستان نمازی برای اقدام عام المنفعه صورت می پذیرد و چنانچه هرگونه اعتراضی وجود داشته باشد ضروری است با ارائه مستندات از طریق راه های قانونی پیگیری بشود.(اینجــــا)

ایمانیه تاکید دارد: سیاست اصلی دانشگاه علوم پزشکی شیرازبرای اجرای الحاق بیمارستان نمازی تنها یک اقدام خداپسندانه است واین درحالی است این دانشگاه نه تلاشی برای ساخت آپارتمان برای استادان دارد ونه اینکه بخواهد منزل مسکونی برای کارمندان احداث کند.

وی یادآور شد: مرحوم نمازی ثروت و اراضی خود راوقف عمران و آبادانی شیراز کرد ، سیستم آب این شهر را بنا نهاد، برای مبارزه با بسیاری از بیماری ها و درمان ریشه ای بیماری ها تلاش کرد و اکنون نیز نیت ما در الحاق بخشی از اراضی موقوفه نمازی که در اختیار دانشگاه شیراز است برای همین فرایند است و برای عمران و آبادانی شیراز و برای تجدید بنای همان بیمارستانی است که از آرمان های اصلی مرحوم نمازی بوده است.واین درحالی است این دانشگاه نه تلاشی برای ساخت آپارتمان برای استادان دارد ونه اینکه بخواهد منزل مسکونی برای کارمندان احداث کند.

اما از اظهارات رئیس پیشین دانشگاه شیراز در سال 92 بر می آید که دانشگاه شیراز قصد داشته است برای تجمیع دانشکده ها از این زمین ها استفاده کند. موذنی گفته بود در حال حاضر از 16 دانشکده تنها چهار دانشکده در پردیس دانشگاه شیراز تجمیع شده و برای اجرای طرح توسعه به این زمین نیاز جدی داریم.

شب گذشته اما قائم مقام رئیس جدید دانشگاه شیراز در اظهاراتی که بیشتر حاوی نیش و کنایه های سیاسی بود به اظهارات و مدعای دانشگاه علوم پزشکی پاسخ گفت و هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی را دروغ گو دانست و هم ماجرای وقف را کذب دانست.(متن اظهارات سید علی اکبر صفوی، قائم مقام و مدیر برنامه ریزی و توسعه دانشگاه شیراز اینجـــــــا)

وی ابراز عقیده کرد: در دولت تدبیر و امید و به دلیل این که در طول این یک سال وزارت علوم به خاطر نداشتن وزیر در تزلزل بوده است، دانشگاه علوم پزشکی وقت را غنیمت شمرد و از طریق پیگیری، نشر اطلاعات غیر صحیح و فریب افکار مسئولین سعی در تصاحب اراضی دانشگاه شیراز را داشت.

وی با ادبیاتی مشابه با برخی پلاکاردهای اعتراضی که هفته گذشته نیز به چشم می خورد با اشاره به اینکه به ذهن برخی خطور کرده است چون وزیر علوم یک پزشک است پس رغبت بیشتری به ما دارد، گفت: درست است وزیر علوم یک پزشک است؛ اما قبل از این بدانید ایشان یک مدیر باسابقه کشور هستند و هرگز اجازه خیانت به وزارت علوم و دانشگاه شیراز را نمی دهند؛ یک متر از اراضی دانشگاه شیراز به دوستان واگذار نمی شود.

توهین به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تجمع هفته گذشته دانشگاه شیراز

صفوی افزود: کسانی که دم از مقام معظم رهبری می زنند و ادعای ایشان را دارند، این فهم اقتصاد مقاومتی را ندارند؛ ساختمان ها و طرح های این اراضی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و این حاصل ۱۰ سال کار کارشناسی است و به همین سادگی این برنامه ها و طرح ها را دور نمی ریزیم و به دانشگاه علوم پزشکی بگوییم بفرما این ها برای شما.

وی به نقل از رئیس فعلی دانشگاه مدعی شد؛ عده ای بیکار هستند، کاری ندارند و وقت کم ما که برای توسعه کشور و کارهای علمی می کنیم نیز، می گیرند.

صفوی که در ابتدای سخنان خود گفته بود با اجازه و دستور ریاست دانشگاه شیراز این جلسه را تشکیل داده است، با بیان اینکه این زمین ها برای جمهوری اسلامی ایران است و دولت حق قانونی دارد که زمین ها را به دانشگاه علوم پزشکی بدهد، تصریح کرد: دولت این حق را دارد؛ اما باید پیش بینی عواقب این کار را بکند.

به دنبال این اظهارات تحریک برانگیز امروز اساتید این دانشگاه دست به تجمع زدند و پلاکاردها و دست نوشته هایی علیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توزیع شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی از قبیل «آقای دکتر ایمانیه، شما عالم‌اید مزاحم تولید علم نشوید»، «مسئولان محترم بدانند که اجرای طرح توسعه دانشگاه شیراز به هیچ عنوان کم‌ارزش‌تر از طرح توسعه دانشگاه علوم پزشکی نیست!! توسعه سلامت آری، تعدی به حقوق ارضی هرگز»، «دانشگاه ناموس، خانه و هویت ماست؛ تا آخرین نفس از آن دفاع می‌کنیم»؛ «تجاوز به اراضی دانشگاه شیراز غیرشرعی، غیرقانونی و غیرعقلانی است و آن را شدیدا محکوم می‌کنیم» شعارهایی از  قبیل «به حرمت دانشجو، اساتید، کارمندان، بازنشسته زمین‌ها رو نمی‌دیم»، «زمین‌های دانشگاه، کلاس درس و مشق است»، «ریاست دانشگاه حمایتت می‌کنیم»، «تصرف زمین‌ها خیانت به شهر است»، «تصرف زمین‌ها خیانت است به استاد»، «تصرف زمین‌ها خیانت است به خوابگاه»، «ما دانشگاهی هستیم، فکر نکنید نشستیم» و «دست به دست هم می‌دیم، زمین‌ها رو نمی‌دیم» سردادند.

در این تجمع دکتر «مجید ارشاد لنگرودی» (رئیس دانشگاه شیراز) با حضور در جمع تجمع کنندگان هدف از تعطیلی امروز کلاس های این دانشگاه را اعلام موضع اساتید، کارکنان و دانشجویان برای حق مسلم خود عنوان کرد و گفت: "بر اساس طرح دانشگاه شیراز در زمین های پردیس ارم دانشکده های مختلف و پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی باید ساخته شود و این عقلانی نیست که همه اینها را فدای ساخت یک بیمارستان کنیم".

در ادامه همچنین دکتر «سیدعلی اکبر صفوی» (قائم مقام دانشگاه شیراز) موضوع وقف بودن زمین های دانشگاه شیراز را دروغ محض عنوان و اظهار کرد: "واضح ترین سند برای این موضوع نامه معاون حقوقی رییس جمهور است که در آن به طور واضح مشخص شده که افزون بر 90 درصد این زمین ها دارای سند شش دانگ است و 10 درصد مابقی هم ربطی به مرحوم نمازی ندارد... شرم دارد که در نظام ما این قدر علنی دروغ می گویند و سیستم قضایی ما برخورد جدی نمی کند... به چه دلیلی ده ها میلیارد تومان هزینه دانشگاه شیراز برای طرح تجمیع نادیده گرفته شده و همه آنها با یک فریب زیر سوال می رود؟ به شما اطمینان می دهم که حتی یک متر از این زمین ها به کسی داده نخواهد شد".

همچنین در ادامه دکتر «محمدهادی صادقی» (رئیس پیشین دانشگاه شیراز)، دکتر «محمدیوسف نیری» و پروفسور «یعقوبی» (از اساتید دانشگاه شیراز) به سخنرانی و قرائت نامه دانشگاهیان دانشگاه شیراز خطاب به وزیر علوم کردند.

این تجمع با قرائت بیانیه شورای کارمندان دانشگاه شیراز پایان یافت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top