تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/12/11 - 10:00
کد خبر: 159738

آیت الله نورمفیدی: مدام باید به شوراها تذکر داد که دنبال منافع شخصی نباشند

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس شورای عالی استان ها در جریان سفر خود به استان گلستان با استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و جامعه شورائیان استان گلستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی استان ها، غلامرضا بصیری پور رئیس شورای عالی استان های کشور، روز گذشته در سفر به استان گلستان با استاندار، نماینده ولی فقیه و شورائیان استان دیدار و گفتگو کرد.

*نباید وظایف شوراها به نهادی دیگر واگذار شود

حسن صادقلو استاندار گلستان در این دیدار با تشکر و قدردانی از حضور رئیس شورای عالی استانهای کشور در استان گلستان، شوراها را محل تجمع فرهیختگان جامعه دانست و گفت: شورائیان انتخابی از دل مردم هستند که تشکیل آنها مظهر دموکراسی در کشور است.

 

وی با بیان اینکه شوراها به جهت اینکه وارد جناح بازی های سیاسی نشدند، ظرفیت و جوهره مردمی دارند که باید در راستای مدیریت شهری به کار گرفته شود، خطاب به بصیری پور گفت:شوراها تا کنون تعامل خوبی با جامعه شورایی و دستگاه های دیگر داشته اند. قطعا در این راستا، شورایی که افق‌دار فکر کرده و در جهت توسعه شهری کار کند، توفیقات بیشتری را خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه جمع عقول در شورا باید بتواند تحول را در شهر و روستا ایجاد کند، تصریح کرد: توسعه و عمران در شهر و روستا تعاریف جداگانه‌ای دارند. در روستا پایداری روستا هدف اول و پایداری درآمد هدف دوم است. از دل همین نگاه هم عمران و آبادانی شکل می گیرد.

استاندار گلستان در ادامه خواستار اشراف شوراها بر قانون شد و افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی به مشارکت مدنی اعتقاد دارد ولی این مشارکت با مخاطراتی نیز همراه است.

صادق لو با تاکید بر اینکه نظارت و اصلاح شوراها باید از درون صورت بگیرد، تصریح کرد: اگر این کار اتفاق نیافتد قطعا نهادهای دیگر این کار را انجام خواهند داد و این به معنای از هم پاشیدگی مشارکت مدنی خواهد بود.

وی افزود: با وجود اعتقاد به مشارکت های مدنی، در بعضی از زمینه‌ها نگران آینده شوراها هستم.

استاندار گلستان تصریح کرد: امروز، حفاظت از شوراها ضروری ترین اقدامی است که باید انجام گیرد. در کنار این نباید اجازه داد که وظایف این نهاد مردمی به ارگان های دیگر واگذار شود.

صادق لو خطاب به حاضرین گفت: گاهی اوقات از دریچه دهدار و شهردار به شورا نگاه کنید. متاسفانه مطالبات فردی شوراها باعث تضعیف جایگاه این نهاد شده است. شوراها نباید در امور شهرداری ها دخالت کنند زیرا این دخالت ها باعث بر هم خوردن نظام شهرداری ها می شود.

وی با بیان اینکه در گذشته شورای عالی استان ها در ارائه طرح و لایحه به مجلس و دولت بسیار ضعیف عمل کرد، گفت: با پر کردن این خلا و ارائه طرح و لایحه، می توان جایگاه شوراها را بالا برد.

استاندار گلستان با بیان اینکه شوراها جزیی از نظام هستند، اظهار امیدواری کرد: روزی برسد که استاندار، استانیار و فرماندار، فرمانیار شود و برای این یاری رساندن تسهیلاتی فراهم شود.

صادق لو، پشتیبانی فکری عقول و نظارت را دو وظیفه مهم شورای عالی استان های کشور دانست و با تاکید بر اینکه دولت و شوراها باید یار و یاور هم باشند، خاطرنشان کرد: البته در قانون هم اشکالاتی وجود دارد. این اشکالات به خصوص در قانون شهرداری ها هویداست. به طوری که قانون شهرداری ها بیشتر شبیه جُنگ شده است. این قانون باید اصلاح شود.

وی با اشاره به تخلفات برخی شوراها افزود: در بعضی از موارد گزارشاتی از رانت ها و انحرافات شوراها به دست ما می رسد. بنده تقاضا دارم در این خصوص شوراها نظارت بیشتری به خرج دهند.

*تعامل جدی شورای عالی استان ها با دولت

در این دیدار، بصیری پور سفرهای استانی را فرصتی مناسب برای دیدار با نمایندگان دولت دانست و عنوان کرد: ظرفیت شورایی که در قانون اساسی بدان اشاره شده است، قدرت خاصی به شوراها بخشیده است.

وی با بیان اینکه تعامل جدی با دولت در سرلوحه اقدامات شورای عالی استان ها در دوران جدید قرار دارد، گفت: ما دولت را به طور کامل قبول داریم و معتقدیم دولت می تواند از ظرفیت شوراها برای خدمات رسانی مطلوب تر استفاده کند. این ارتباط باعث پویایی دولت و جوامع محلی خواهد شد.

رئیس شورای عالی استان های کشور با اشاره به امکان ارسال طرح و لایحه از سوی شورای عالی استان ها به مجلس و دولت، خاطرنشان کرد: اینکه تا به امروز چقدر توانسته ایم از این ظرفیت برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم، خود جای سوال دارد.

بصیری پور با تاکید بر اینکه اکثریت دولتمردان بر استفاده از ظرفیت شوراهای کشور اصرار دارند، گفت: پیشنهاد من این است که استانداران هم طرح های خود را به شورای عالی استان ها ارائه کنند.

وی در پایان  از استاندار گلستان به خاطر ارایه تسهیلات لازم برای ساختمان شورای اسلامی استان تشکر و خواستار جلسات متعدد استاندار با شورای اسلامی استان گردید.

*شورائیان از فرصت خدمت استفاده کنند

براساس این گزارش، دیدار با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و عضو مجلس خبرگان رهبری از دیگر برنامه های بصیری پور در سفر به استان گلستان بود.

آیت الله نورمفیدی در این دیدار با اشاره به فرصت های زودگذر در زندگی انسان از لزوم مغتنم شمردن این فرصت ها گفت و افزود: شورائیان باید از فرصت مسئولیت و خدمت به مردم نهایت بهره را ببرند و به گونه ای خدمت کنند که باعث زینت اسلام و ولایت باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: شوراها باید به شهر خدمت کنند و خصوصیت شهر اسلامی را در شهرها اجرایی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان نظم را یکی از ارزشهای دینی و اسلامی برشمرد و اظهار داشت: شورائیان باید در تمام زمینه های شهری از جمله ساخت و سازها، نماهای ساختمان و....نظم ایجاد کنند.

مساله دیگری که آیت الله نورمفیدی بدان اشاره کرد، نظافت شهر اسلامی و زیبایی آن بود. وی گفت: خداوند زیبایی ها را دوست دارد بنابراین شهرها باید به گل و درخت و... تزئین شود.

وی با ابراز مسرت از پسوند اسلامی در کنار واژه شوراها، تصریح کرد: این عنوان اسلامی، کار را برای شما سخت‌تر می کند. مردم اگر ببینند که شوراها به جز خدمت کار دیگری انجام نمی‌دهند، با دید مثبت‌تری به ضعفهای شورا نگاه می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به رئیس شورای عالی استان های کشور گفت: باید به شوراها دائما تذکر داده شود که دنبال منافع شخصی خود نباشند، چرا که دنبال منافع شخصی رفتن با استفاده از این مقام، گناه بزرگی است.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: پیگیری منفعت شخصی در شوراهایی که پسوند اسلامی را یدک می کشد، دامن اسلام را هم می گیرد. جناب آقای بصیری پور به شوراهای کشور توصیه کند که کاری نکنند تا در مردم این ذهنیت به وجود بیاید که شورائیان به دنبال منافع شخصی خود هستند.

در این دیدار بصیری پور ضمن تشریح وضعیت شوراها در کشور و استان گلستان، گفت: حمایت علما و فضلا باعث هدایت جامعه شورایی می شود و به پویایی شوراها کمک می کند.

*ارائه تسهیلات به شوراهای اسلامی استانها

بازدید از دبیرخانه شورای اسلامی استان گلستان از دیگر برنامه های رئیس شورای عالی استان ها بود.

وی در این بازدید با بیان اینکه خوشبختانه شورای اسلامی استان گلستان دارای مکان آبرومندی است که با همت دوستان به خوبی حفظ شده است، گفت: یکی از برنامه‌های شورای عالی استانها اختصاص تسهیلات به شوراهای استانها برای پویایی و تحرک بیشتر این نهاد مردمی است.

رئیس شورای عالی استان های کشور ادامه داد: با وجود اینکه شورای عالی استان ها بودجه مناسبی در اختیار ندارد ولی قصد دارد با حداقل امکانات و مدیریت مناسب به توزیع عادلانه امکانات در استانها اقدام نماید؛ چرا که معتقدیم آبروی شورای اسلامی استانها، آبروی شورای عالی استان ها است.

بصیری پور تاکید کرد: شوراهای اسلامی استان ها باید در اعتبارات شورای عالی استان ها سهیم باشند.

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی استان گلستان گفت: ما رئیس شورای اسلامی استان را درحد و اندازه استاندار می دانیم. البته این بدان معنا نیست که شوراها برتر هستند ولی با توجه به اختیاراتی که قانون گذار برای آنها در نظر گرفته است، این نهاد مردمی جایگاه رفیعی دارد و باید در سطح خود فعالیت کند.

در پایان این بازدید، بصیری پور از آقای ایوب هلاکو رئیس شورای اسلامی استان گلستان تقدیر کرد.

*شوراها باید از حالت خمودگی خارج شوند

غلامرضا بصیری پور در دیدار با اعضای شورای اسلامی استان گلستان، روسای شوراهای اسلامی شهرستان ها و سایر اعضای شورایی این استان، با گرامی داشت یاد شهدا، امام شهدا و بالاخص شهدای گلگون کفن استان گلستان، گفت: یاد گذشته و ذکر آنچه که در گذشته اتفاق افتاده و یا نیافتاده دردی را از جامعه شورایی دوا نمی کند.

وی افزود: ما باید مشکلات پیش روی نظام شورایی را رفع کنیم. بنده تمام تلاش خود را به کار گرفته ام تا شان نظام شورایی را با کمک تمامی اعضای شوراهای کشور حفظ کنم.

بصیری پور با بیان اینکه به اعتقاد بنده تمام 117 هزار نفر جامعه شورایی، عضو شورای عالی استان های کشور هستند، تصریح کرد: شوراهای کشور باید از حالت خمودگی خارج شوند و به سمت و سویی حرکت کنند که مشکلات خود و جامعه را حل کنند.

در این جلسه رئیس شورای عالی استان های کشور مبلغی را به شوراهای شهرستان ها برای رفع مشکلات اختصاص داد.

در این جلسه، حسین ربیعی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با خیر مقدم به رییس شورای عالی استان ها، آسیب شناسی از درون را برای شوراها ضروری دانست و خواستار نظارت بیشتر بر شوراها شد.

در ادامه این جلسه، ایوب هلاکو رئیس شورای استان گلستان اظهار داشت: خوشبختانه نوع نگاه دکتر بصیری پور نگاه به درون و استفاده از ظرفیت شوراهاست.

وی افزود: بعد از 12 سال فعالیت در شوراها، به تازگی و پس از برگزاری پنجمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استان های کشور در مشهد، امیدوار شدم که نگاه به شوراها تقویت شده است.

رئیس شورای اسلامی استان گلستان در ادامه به مشکلات مالی شوراها اشاره کرد و افزود: در طول یکسال و اندی که از عمر شورای دوره چهارم گذشته است، فقط توانسته کنیم.ایم200 یا 300 هزار تومان به شوراها کمک

هلاکو یکی از دغدغه های خود را آموزش اعضای شورا عنوان کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات، ساختار اداری شوراها است ولی باز هم با تمام این مشکلات توانسته ایم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

در ادامه این جلسه سایر اعضا به بیان دیدگاه های خود پرداختند. مهمترین دغدغه اعضای جامعه شورایی استان گلستان، توجه به شوراهای پایین دست، آموزش قبل از دوره انتخابات شوراها، تعریف ردیف بودجه برای شوراها، حضور اعضا در کمیته انطباق، حضور رئیس شورای شهر و استان در شورای برنامه ریزی با حق رای و بیمه شورائیان، بود.

در پایان این جلسه، رئیس شورای عالی استان های کشور با اهدای لوحی از زحمات 14 فرماندار و رئیس شوراهای اسلامی شهرستانهای استان گلستان تقدیر به عمل آورد.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top