تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/12/14 - 10:41
کد خبر: 160029

چرا برگشت؛ سخنرانی هاشمی در تالار وزارت کشور یک شروع انتخاباتی بود

چرا برگشت؛ سخنرانی هاشمی در تالار وزارت کشور یک شروع انتخاباتی بود

برای انتخابات همیشه با انتقاد از وضع موجود باید شروع کرد. این روزها حتی در شرایطی که روحانی رییس جمهور است، هاشمی با انتقاد از وضع موجود شروع می کند، هاشمی درحالی که وزرای خود را در کابینه حسن روحانی دارد از اقتصاد و سیاست انتقاد می کند و در سوالی استراتژیک می پرسد:«نقدینگی کشور کجا می رود؟».

خبرنامه دانشجویان ایران: شهادت 72 تن از چهره های سیاسی حزب جمهوری و آیت ا... بهشتی به عنوان چهره ای شاخص و تاثیرگذار در حزب، مقدمه ای شد برای علنی شدن اختلاف نظرهای درون تشکیلات که بعد از انحلال حزب نیز در عرصه اجرایی کشور خود را بیشتر نمایان ساخته بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این اختلاف نظرها که در تعریف «احکام ثانویه» و نیز مباحث مربوط به «اقتصاد دولتی یا مردمی»، «نحوه اجرای عدالت اجتماعی» و بعضی مسائل فرهنگی ظهور و بروز داشت، بخش‌های دیگر را هم تحت تاثیر خود قرار می داد. اختلاف نظرهایی که بعدها علنی نیز گفته شد. 

ریاست جمهوری آیت ا... هاشمی سرآغاز دورانی بود که در ادبیات سیاسی ایران به «دوران سازندگی» معروف شد و در سایه آن احزابی چون کارگزاران پدید آمدند که فرزندان آیت ا... نیز اتفاقا در آنها عضویت داشتند. کرباسچی یکی ازشناخته شده ترین چهره های دادگاه مفاسد اقتصادی و عبدالله نوری از سران این حزب بودند. این حزب گرایش شدیدی به اقتصاد لیبرالی داشت، چنانکه سخنگوی این تشکیلات در تبلیغات انتخاباتی سال 84، کارگزاران را یک حزب «لیبرال دموکرات اسلامی» معرفی نمود. این حزب و شاخه هایش همیشه آیت‌ا... هاشمی را به عنوان پدر معنوی خود معرفی می کردند و اتفاقا آیت ا... هاشمی نیز این حمایت معنوی را کتمان نمی کرد. 

عبدالله نوری در کنار هاشمی:: هاشمی به دلیل حضور فرزندانش در کارگزاران از حامیان اصلی این حزب بود

در انتخابات سال 76 با اینکه خود مجری انتخابات بود، از احتمال تقلب در انتخابات سخن گفت و کسی شاید آن روزها به این توجه نکرد که قریب به اتفاق وزرای دولت سید محمد خاتمی در کابینه آیت ا... نیز حضور داشتند. 

در انتخابات مجلس ششم به عنوان سرلیست اصولگرایان در انتخابات شرکت کرد؛ لیستی که محمود احمدی نژاد هم در آن حضور داشت، هاشمی در آن انتخابات سی ام شد و از نمایندگی انصراف داد. 

حضور توامان هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد در لیست اصولگرایان انتخابات مجلس ششم

 در انتخابات سال 84 شاید گمان نمی‌کرد با نفر بیستم ائتلافی که در انتخابات مجلس ششم، سرلیستش بود به دور دوم برود و با اختلاف 7 میلیون رای شکست بخورد

در همه این سالهاحتی زمانی که اکبر گنجی عالیجناب سرخپوش را منتشر کرد؛ اصلاحات از حمایت آیت ا... بهره می‌برد؛ این حمایت در انتخابات خرداد 88 به جایی رسید که همسرش خانم «عفت مرعشی» به صراحت بگوید:«اگر موسوی رای نیاورد تقلب شده است، مردم بریزند تو خیابانها» . خانم عفت مرعشی که به اعتقاد کارشناسان تاریخ سیاسی بخش جدانشدنی خاطرات  آیت ا... است، و نیز فرزندان آیت ا... هاشمی، در انتخابات 88 طوری رفتار کردند که مردم هاشمی را رقیب احمدی نژاد می دانستند تا میرحسین موسوی. نهایتا هم نامه بدون سلام و والسلام او به رهبری.

فاصله او از چهره‌های اصولگرا به شدت افزایش یافت. در روزهای حمایتهای آمریکا و رژیم صهیونیستی از ستادهای موسوی و اغتشاشات 88، هاشمی در خطبه های نماز جمعه به اغتشاشگران و حامیان میرحسین در حالیکه انها می گفتند هاشمی هاشمی سکوت کنی خائنی، بر فراز منبر گفت:«من که از شما بهتر حرف می زنم».

اینها و حمایتهای مستقیم و غیر مستقیم و سکوت هاشمی در سال 88 باعث شد تا حتی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری هم رغبت نکنند تا او را برای ریاست مجدد برگزینند. بیش از 50 تن از علمای خبرگان از مرحوم  آیت الله مهدوی کنی درخواست کردند تا ریاست خبرگان بپذیرد.

خبرگزاری ها و رسانه های وابسته به آیت الله هاشمی تلاش کردند تا کاندیداتوری آیت الله مهدوی کنی را بی اساس تلقی کنند. اما سعی این رسانه ها که حتی در تخریب علیه آیت الله مهدوی هم کوتاهی نکردند، کارگر نیفتاد و مرحوم آیت ا... مهدوی‌کنی با انتخاب اعضا ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده گرفت.

تلاش سایت خبرآنلاین برای کنارزدن آیت الله مهدوی کنی از انتخابات ریاست خبرگان

هاشمی رییس خبرگان نشد و خیلی ها، حتی خودش که گویا روزهای آغازین سال 90 گفته بود، قصد دارد خاطراتش را جمع آوری کند، عدم اقبال خبرگان به ریاست هاشمی رفسنجانی را پایان عمر سیاسی وی تلقی می کردند، اما انگار این عرصه سیاست بود که می خواست این بار از طریق احمدی نژاد و عملکردهای بد اقتصادی و برخی قانون گریزی ها و لجبازی های وی، هاشمی را به قدرت برگرداند.

سالهای 90 و 91، هاشمی که موج نارضایتی های مردمی از برخی عملکردهای احمدی نژاد و عدم حمایت طیف موسوم به اصولگرایی از وی را می دید، با «دیدید من گفتم» و «من از اول گفته بودم» خود را نماینده اصلی منتقدین وضع پیش آمده معرفی کرد. کم کم و در آستانه انتخابات 92، بازگشت مهدی هاشمی، و اجرای حکم شش ماه زندان فائزه هاشمی و در مجموع حضور فرزندان آیت الله هاشمی، به دلایل امنیتی، سیاسی و اقتصادی در محاکم قضایی، بر وضعیت آقای هاشمی رفسنجانی تأثیر گذاشت. علاقه شدید آقای هاشمی به فرزندانش باعث شد تا «بخش جدانشدنی تاریخ انقلاب» یعنی آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی با بزرگتر شدن فرزندانش با چالشهای بیشتری در عرصه سیاسی کشور مواجه گردد. با این شرایط هنوز هاشمی تنها کسی بود که طیف حامیانش از مراجع و روحانیون طراز اول تا چهره های روشنفکر متمایل به غرب را شامل می شد.

بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس از زندان اوین همزمان شده بود با روزهای حضور فائزه هاشمی رفسنجانی در زندان. فائزه هاشمی رفسنجانی به آنها گفته بود:« اینجا بهایی داریم، زندانی فتنه، امنیتی و سیاسی داریم و من وکیل همه آنها هستم».  فائزه هاشمی، از گفتن حرف هایی که حتی برادر بزرگترش محسن هاشمی هم آنها را «تند» می داند، ابایی نداشته و ندارد. 25 خرداد 88 بود که در خیابان آزادی به سید محمد خاتمی هم رحم نکرد و گفت:« ما هرچه میکشیم از خاتمی است که در سال 84 نتوانست یک انتخاباتی برگزار کند که پدر من برنده آن باشد!». شاید منظورشان این بود که انتخاباتی انتخابات است که آقای هاشمی(پدر) برنده آن باشد. این حرف را فاطمه هاشمی هم یک روز قبل از انتخابات24 خرداد گفته بود که البته درست از آب درآمد. وی گفته بود: «کسی رییس جمهور است که ما به او رای بدهیم»

حضور در میدان سیاست مهم تر  بود. فرزندان دیگر آیت الله در میتینگ اصلی ترین گزینه آیت الله هاشمی برای انتخابات 24 خرداد شرکت می کردند. همین روزهاست که یاسر هاشمی عضو کم‌حاشیه این خانواده، در حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی چنین گفته است:« باید گفت نامزدی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم قطعی است. اکنون اعتدال یک خواست عمومی شده است و کارنامه 34‌ساله روحانی نشان می‌دهد ایشان همواره عملکرد معتدلی از خود نشان داده و با همه گروه‌های سیاسی هم رابطه حسنه‌ای داشته است.»

هاشمی خودش هم آمد، اما رد صلاحیت شد. اصولگرایان حتی آنها که از قبل ائتلاف کردند به یک نفر واحد نرسیدند. میرلوحی داماد مرحوم آیت الله مهدوی کنی بعد از انتخابات فاش کرد که ولایتی تماس و نامه آیت الله مهدوی کنی را پاسخ نداد. درخواست های مکرر برای کنار رفتن سعید جلیلی هم فایده نداشت و تنها حدادعادل که اتفاقا از بدنه رای کمتری برخوردار بود بدون آنکه نام ببرد در حمایت از چه کسی کنار می رود، انصراف داد. در سوی دیگر اما عارف با پادرمیانی هاشمی، خاتمی و سید حسن خمینی انصراف داد. هاشمی چند روز مانده به انتخابات گفت: ولایتی را هم صالح می دانم ولی به حسن روحانی رای می دهم.

روحانی با 50.7 آراء رییس جمهور شد و هاشمی رفسنجانی نیز در پیامی که پس از پیروزی روحانی نوشته بود با بیت «هاتف آن روز به من مژده این دولت داد. که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند»، بازگشت. حال آنکه وقتی گفته بود، می خواهد خاطراتش را جمع آوری کند.

 برای انتخابات همیشه با انتقاد از وضع موجود باید شروع کرد. این روزها حتی در شرایطی که روحانی رییس جمهور است، هاشمی با انتقاد از وضع موجود شروع می کند، هاشمی درحالی که وزرای خود را در کابینه حسن روحانی دارد از اقتصاد و سیاست انتقاد می کند و در سوالی استراتژیک می پرسد:«نقدینگی کشور کجا می رود؟». هاشمی رفسنجانی اما انتقادهای سابقش را هنوز پی می گیرد، به نمایندگان مجلس به خاطر انتقاد از توافق ژنو با عصبانیت مواجهه می کند، به صدا و سیما به خاطر آنچه وی آنها را «علائم تفرقه» می داند، اعتراض دارد. هاشمی در مصاحبه ها نیز از برنامه های جدی اش برای خبرگان آتی حرف می زند. وی در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی گفته است: « من می‌گویم کاری که کردیم، در زمان خودش کار درستی بود. اینکه ]رهبری[به دست چه کسی می‌افتد، یک نگرانی برحق است. امّا اگر اشکالی هست، در عملکرد خبرگان است. اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورایی کنند. چون قانون شوراشدن هم باز است. شاید در آینده بدون شورا نتوانند کار درستی انجام بدهند. البته این کار تا حدودی به مردم هم بر می‌گردد، چون اگر مردم نمایندگان خود را درست انتخاب کنند، می‌توان امیدوار بود. اتفاق بد در مجلس و هر جای دیگر که مردم بد انتخاب کنند، می‌افتد.» 

هاشمی همانطور که گفته است:«روحانی راکاملا قبول دارد». حداقل در مذاکرات هسته ای. مذاکراتی که علیرغم دعوت حسن روحانی هیچ استاد دانشگاهی از آن حمایت نکرده است. اما هاشمی حالا از مذاکرات هم دفاع می کند. چرا که هم برای او و هم برای روحانی کارکردی به شدت انتخاباتی دارد. اگرچه نگاه انتخاباتی به منافع ملی از هاشمی که خودش را یکی از استوانه های نظام می داند، بعید به نظر می رسید اما او حالا اینکار را می کند. چون امر مهمی در پیش است. انتخابات است که باعث می شود هاشمی با دوقطبی کردن فضای مذاکرات نمایندگان مجلس را دروغ گو و همنوا با نتانیاهو خطاب کند. سخنرانی هاشمی در همایش چندروز پیش در تالار وزارت کشور یک شروع انتخاباتی بود.

* گزارش از محمدرضا کردلو

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محسن ش
1393/12/14 - 14:03

احسنت... گزارش خیلی خوب و جامعی بود
بی ادعا
1393/12/16 - 08:16

به نظرم سر و ته نداشت، معلوم نبود چی می‌خواد بگه نویسنده.
گزارش قبلیش زیباتر بود درمورد گذر از رنجها.
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top