تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/12/14 - 15:32
کد خبر: 160077

دوران «استخوان در گلوی» انقلاب

میتینگ «دانشگاهی» برای کتک زدن «منتقدان» +فیلم و عکس

میتینگ «دانشگاهی» برای کتک زدن «منتقدان» +فیلم و عکس

14 اسفند 59 در تاریخ ایران روز عجیب و به یاد ماندنی است. شاید اگر در کلکسیون برخوردهای با منتقدان تا آن زمان جسجتجویی انجام می شد فقط دیکتاتورها شبیه آن کار را انجام داده بودند. دستورحمله فیزیکی رئیس جمهور بنی صدر به منتقدانش در دانشگاه تهران.

خبرنامه دانشجویان ایران: 14 اسفند 59 در تاریخ ایران روز عجیب و به یاد ماندنی است. شاید اگر در کلکسیون برخوردهای با منتقدان تا آن زمان جسجتجویی انجام می شد فقط دیکتاتورها شبیه آن کار را انجام داده بودند. دستورحمله فیزیکی رئیس جمهور بنی صدر به منتقدانش در دانشگاه تهران.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از میان 14 میلیون رای که در 5 بهمن 58 در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد بالغ بر 10 میلیون رای متعلق به بنی صدر بود. بنی صدر در پوستر های انتخاباتی اش از عدالت اجتماعی در شعارهایش حرف زد بعد از یک سال روی واقعی اش را با منتقدانش نشان داد.

بنی صدر دنبال حذف منتقدانش بود که در چند نقطه حضور داشتند. حزب جمهوری تحت نظر شهید بهشتی مهم ترین هدف بنی صدر برای حذف از صحنه سیاسی بود. این خود دلیلی بود تا شعارهایی مثل «مرگ بر بهشتی» از نیمه دوم سال 59 به اصلی ترین شعار حامیان بنی صدر و میلیشای سازمان مجاهدین _ گروهک منافقین_ تبدیل شود.

بیش از 50 روزنامه و هفته نامه حامی بنی صدر بودند و حرف های او را در مدت فاصله یک ساله اسفند 58 تا اسفند 59 منتشر می کردند. حرف هایی که عمدتا برای حذف منتقدان بود و کلید واژه آن برچسب زدن به منتقدان بنی صدر.

"چماقدار" آن روزها کلید واژه و برچسبی بود که بنیصدر به منتقدانش می چسباند. برای مثال روزنامه انقلاب اسلامی در  2 آذر 59 ، ص 9 از قول بنی صدر می نویسد:«هر حرفی که می زنیم تو یک چماقی برداری و بکوبی بر سر طرف که خط تو فلان ! آخر در کجای مکتب ما چنین چیزهایی هست ؟ .... قرآن می گوید تا رسیدی با چماق توی کله طرف بزن و بگو مرحمت زیاد ؟! اینهاست که ما را ضعیف و زبون می کند و به تدریج فکر کردن ترس ایجاد می کند و این ترس بیشتر از ترس چماق های ساواک است و نتیجه این می شود که جوان های ما دنبال عمل و دانش و تفکر نمی روند .»

شعارهای حامیان بنی صدر هم در 14 اسفند خارج از این دایره نبود؛ روزنامه کیهان در گزارش خود از اتفاقات دانشگاه تهران درباره شعارها می نویسد: « چوب ، چماق ، شکنجه دیگر اثر ندارد ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد ، مسلمان به پاخیز ، حزب شده رستاخیز ، صدا و سیمای ما از انحصار حزبی آزاد باید گردد و چند پلاکارد با عناوین درود بر مصدق و سلام بر آزادی . اخلال تو میتینگ ها کار حزبه ، حزبه ، چماق دار ، چماق دار مرگت فرا رسیده ، نصر من الله و فتح قریب مگر بر این حزبک مردم فریب ، بنی صدر ، بنی صدر افشا کن ، بهشتی را رسوا کن .»

همه این ها در حالی بود که تمام کسانی که بنی صدر از آنها به عنوان چماقدار یاد می کرد همه به خاطر انقلاب با روی خوش تا 14 اسفند 59 با او مدارا می کردند. برای نمونه آیت الله خامنه ای به عنوان شناخته شده های حزب جمهوری اسلامی انتصاب بنی صدر به فرماندهی کل قوا را تبریک گفت و شهید رجایی به عنوان نخست وزیر اینگونه از رفتارش با بنی صدر یاد می کند: «مردم بدانند که ما دست و پا نکردیم که سر رئیس جمهور را زیر آب بکنیم ، بلکه 9 ماه زحمت کشیدیم تا ایشان را یک رئیس جمهور محبوب قلمداد کنیم ، ولی ایشان چنین چیزی را نمی خواست ." روزنامه کیهان ، 6 تیر 60 ، ص 15

فشار ها به شهید بهشتی به حدی بود که در نامه ای که بعدا منتسب به ایشان خطاب به امام خمینی منتشر شد، نشان دهنده اوج بی رحمی بنی صدر با منتقدانش دارد.به خدا سوگند که تحمل این وضع برای این فرزندتان بسی دشوار است که چهره افسرده اینها را ببینم و ندای یاللمسلمین آنها را بشنوم و تنها پاسخ این باشد که صبر کنید ، من صبر می کنم .... در ماه های اخیر صدای پای آمریکای توطئه گر و همدستان و هم داستانان او گسترده تر از پیش شنیده می شود ." هفته نامه پرتو سخن ، 24 شهریور 78 ، ص 4»

شاید اوج سکوت و فشار بر منتقدانی که متهم به چماق داری بودند را آیت الله خامنه ای در نماز جمعه 14 آذر ماه 59 مشخص کردند و گفتند:« خدایا تو شاهدی که گفتنی بسیار است ، آن قدر حرف هست که ماهها برای گفتن وقت لازم است ، فقط به خاطر خدا و فرمان امام دهان را می بندیم ، به امام عرض کردم آقا وضع مثل دوران امیرالمؤمنین است با استخوانی در گلو صبر می کنیم و باز هم نمی گوییم و اگر امام اجازه داد خدا شاهد است که حرف زیاد است .»

14 اسفند و برخورد بنی صدر با مردم و دانشجویان اما حامیانی هم داشت. گروه هایی مانند جاما (گروه دکتر سامی)ـ نهضت آزادی ایران‌ـ سازمان مجاهدین خلق، حزب ملت ایران (گروه داریوش فروهر)ـ انجمن تعاونی هنر مردمی ایران (شاخة هنری مائوئیستها) جمعیت ملی استادان، جمعیت زنان ایرانی (شاخه زنان مائوئیستها)ـ انجمن مجلس ایران (شاخه معلمین مائوئیستها) و جبهه ملی ایران؛ حمایت خود را از بنی صدر و رفتارش در 14 اسفند اعلام کردند.

در حالی که امام از تاریخ شانزدهم اسفند 1359 به همه مسئولان دستور داده بود تا سکوت کنند تا هیئت تحقیق درباره غائله دانشگاه نتایج بررسی ها را اعلام کند، اما بنی صدر در 18 اسفند مجددا در سرمقاله در روزنامه انقلاب اسلامی حمله سختی به منتقدانش با عنوان مکتبی های چماق دار کرد.

سلسله رفتارهای بنی صدر به حدی رسید که در خرداد 60 مجلس رای به بی کفایتی بنی صدر داد. بی کفایتی که ناشی از برنگشتن به خط انقلاب و قبول دلسوزی و نقد های امام و منتقدین بود. بی کفایتی که از 14 اسفند 59 در شعارهای مردم موج می زد. آن روزها پینوشه در شیلی منتقدانش و بخصوص رئیس جمهور منتخب مردم آلنده را سرکوب می کرد و مردم برای نشان دادن مخالفتشان با بنی صدر شعار می دادند: «ابوالحسن پینوشه؛ ایران شیلی نمی شه». همان مردمی که 10 میلیون رای به بنی صدر دادند.

دانلود

تصاویر کتک زدن مردم توسط میلیشیا و گارد ریاست جمهوری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top