به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نوشتار حاضر، پس از معرّفی محتوایی و ذکرابواب اصلی کتاب الغیبة، از نعمانی، و شیوه و سبک نگارش و ویژگیهای تأثیر گذار آن، نسخههای خطی و چاپهای آن را نقد، و بررسی و ضرورت تصحیح انتقادی تازهای از کتاب الغیبة را گوشزد کرده است.
در مقدّمهی این سلسله مقالات، به اجمال، به معرّفی کتاب الغیبة نعمانی اشاره رفت و تفاوتهای این کتاب با دو کتاب مشابه آن، یعنی کمال الدین شیخ صدوق و الغیبة شیخ طوسی، بیان شد. در این جا، با تفصیلی بیشتر، به شناسایی این کتاب میپردازیم.
ابواب کتاب
الغیبة نعمانی در بیست و شش باب تنظیم شده است. اکثر ابواب، نسبتاً، کوتاه است. ابواب مفصّل کتاب - که چهرهی کلّی کتاب را شکل دادهاند - عبارت است از:
ب 4 (ص 57 - 111) ما روی فی أنَّ الائمة اثنا عشر إماما و أنّهم من الله و اختیاره
در پایان این باب، روایاتی چند از طرق عامه در اثبات عدد دوازده امامعلیهم السلام نقل شده است. در ضمن آن، به نقل عبارتی از تورات درباره نامهای امامان به زبان عبری میپردازد.
مؤلِّف باب دیگری (باب 6، ص 116 - 127) را درباره احادیث دوازده امام که از طریق عامه نقل شده، گشوده، که ظاهراً پس از تألیف کتاب افزوده شده است.(1)
ب 10 (ص 140 - 194) - ما روی فی غیبة الإمام المنتظر [و هو(2)] الثانی عشر
ب 13 (ص 212 - 247) - ما روی [جاء خ.ل(3)] فی صفته [صفات القائم علیه السلام، خ.ل] و سیرته و فعله [و فی أصحابه و ما یرید الله، جلّ و عز، به(4)]، و ما نزل من القرآن فیه.
ب 14 (ص 247 - 283) - ما جاء فی العلامات الّتی تکون قبل قیام القائم علیه السلام[و یدل (تدل خ.ل) علی أنَّ ظهوره یکون بعدها کما قالتِ الأئمةُعلیهم السلام ]
در این چند باب گسترده، عناوین فرعی هم ذکر شده که نقل احادیث را منظّمتر میسازد.
ابواب کتاب، تقریباً سه گونهاند: ابواب مقدّماتی (مربوط به مبانی غیبت)، غیبت و دوران غیبت، عصر ظهور و علائم آن.
نُه باب نخستین کتاب، به مبانی عقیدتی غیبت، مانند لزوم راز داری و الهی بودن منصب امامت و ضرورت وجود امام بر روی زمین و روایات مربوط به دوازده امامعلیهم السلام میپردازد.
سه باب بعدی (باب 10 تا 12) به غیبت و گزارش دوران غیبت اختصاص دارد. باب 15 و 16 نیز به همین دوران مربوط میگردد.
بقیّهی ابواب کتاب، به دوران ظهور یا علائم ظهور میپردازد.
در این میان، یک باب (باب 24) موضوع خاصّی را دنبال میکند. این باب، بطلان امامت اسماعیل (فرزند امام صادق علیه السلام) را اثبات میکند که در ارتباط با ادّعای مهدویّت خلیفهی فاطمی است - که به مذهب اسماعیلی بود -. درباره این موضوع، پس از این، بیشتر سخن میگوییم.
توضیحات مؤلّف
حجم اصلی کتاب را نقل احادیث اهل بیت علیهم السلام شکل داده است، ولی مؤلّف، در مقدمهی تا حدودی طولانی خود(5) و در لابلای احادیث، توضیحاتی افزوده که در مجموع حدود 16 کتاب را به خود اختصاص داده است.(6)
در مقدمه، انگیزهی تألیف کتاب را انحراف اکثریّت منتسبان به شیعه از راه درست به خاطر وقوع غیبت دانسته و اشاره کرده که بیشتر مردمان، با انگیزههای غیر صحیح، به این مذهب روی آوردهاند، لذا با اندکی شبهه از آن روی بر تافتهاند. مؤلّف، در این مقدّمه، بر نکته جالبی تأکید میکند. او، نوشته است: با وجود حجم عظیم روایات که از ائمهی معصومینعلیهم السلام دربارهی غیبت به ما رسیده، اگر حادثهی غیبت به وقوع نمیپیوست، مذهب امامت باطل میبود، بنابر این، وقوع غیبت، خود، دلیل بر صدق گفتار ائمهعلیهم السلام است.
مؤلّف، اشاره میکند که حیرت و تردید اکثریّت شیعه در این موضوع، امری غیر منتظره نیست؛ زیرا، امامانعلیهم السلام آن را پیشگویی کردهاند.
فهرستی از مطالب کتاب پایان بخش مقدّمه مؤلّف است.
نثر کتاب، شیوا و روان و دلنشین و آمیخته با صنایع ادبی، بویژه سجع، و در عین حال بدون تکلّف است و چیره دستی مؤلّف را بر ادبیات عرب میرساند. البته، از کسی که به لقب ((کاتب)) خوانده شده، جز این، انتظاری نیست.
از آن جا که این سطور، در روز میلاد حضرت امیر علیه السلام نگارش مییابد، به نقل صلوات زیبایی بر آن حضرت و ائمه معصومینعلیهم السلام برگرفته از مقدمهی کتاب تبرّک میجوییم(7):
نعمانی، پس از ذکر مقام والای حضرت ختمی مرتبت میگوید:
صلّی الله علیه و علی أخیه أمیر المؤمنین تالیه فی الفضل و مؤازره فی اللأواء و الأزْل و سیف الله علی أهل الکفر و الجهل، ویده المبسوطة بالإحسان و العدل، و السالک نهجه فی کلِّ حالٍ، و الزائل مع الحق حیثما زال، و الحاوی(8) علمه و المستودع سرّه [و ]الظاهر علی مکنون أمره.
و علی الأئمة من آله الطاهرین الأخیار، الطیبین الأبرار، معادن الرحمة، و محلّ النعمة، و بدور الظلام، و نور الانام، و بحور العلم، و باب السلم(9)، الّذی ندب الله، جلّ و عزّ، خلقه الی دخوله، و حذرهم النکوب عن سبیله، حیث قال ((یا أیّها الّذین آمنوا ادخلوا فی السلم کافةً و لاتتبعوا خطوات الشیطان))(10)... .
درود خداوند بر پیامبر و برادرش امیر المؤمنین که تالی تلو وی بود در فضیلت و یارِ او در سختی و مصیبت، شمشیر پروردگار بر اهل کفر و جهالت و دستِ گشوده حق به احسان و عدالت. هماره، راه او میپیمود وبر مدار حق حرکت مینمود. گنجینه دانش ربوبی و ودیعه گاه اسرار بود و چیره بر رازهای پنهان پروردگار.
درود بر امامان اهل بیت، پاکان نیکو نهاد و پاکیزگان برتر از گناه و ایراد، معادن رحمت و جایگاه نعمت، ماههای درخشنده در تاریکیها و روشنی بخش انسانها، دریاهای دانش و دروازه صلح و آشتی که خداوند، عزّ و جلّ، آفریدگان خویش را به وارد شدن بدان خوانده و از کناره جویی از راه آن بر حذر داشته، آن جا که میفرماید: ((ای اهل ایمان، همگی، در صلح و آشتی در آیید و راه شیطان مپویید))...
موضوعات محور کلام نعمانی
مؤلّف، در موضوعاتی مختلف سخن گفته است. اشاره به پارهای از این موضوعات مفید است:
ردّ بر عامه(11)؛
ردّ بر معتزله و دیدگاه ایشان که تقدیم مفضول را بر افضل روا میدانند(12)؛
بطلان قیاس و اجتهاد به رأی(13)؛
لزوم مراجعه به اهل بیت علیهم السلام و بی نیاز ندانستن خود از ایشان(14)؛
مصائب حضرت زهراعلیها السلام که ننگ آن از چهره اهل اسلام زدوده نمیشود(15)؛
دانش تمام چیزها، از خرد و کلان، در قرآن آمده، ولی تنها اهل بیتعلیهم السلام بدان آگاهاند(16)؛
مذمّت اختلاف در دین(17)؛
انکار امامت حضرت امیر علیه السلام یا یکی از امامانعلیهم السلام به نفاق میانجامد(18)؛
انکار یکی از امامان، مانند انکار تمامی ایشان است(19)؛
امامت، به اختیار الهی است، نه به اختیار مردم؛
اعتبار کتاب سلیم بن قیس، (از مصادر غیبت نعمانی).(20)؛
تواتر احادیث دوازده امامعلیهم السلام (21)؛
روایات دوازده امام، تنها با اعتقاد امامیّه سازگار است(22)؛
اشاره به اندک بودن معتقدان به مذهب صحیح در آن روزگار(23)؛
فرقههای انحرافی منشعب شده از تشیّع و بطلان آنها و هشدار به شیعه به عدم پیروی از گمراهی ایشان(24) ؛
بطلان ادّعای امامت از سوی سادات و آل ابی طالب(25)؛
شواهد روایات بر صحّت عقاید امامّیه و تطبیق احادیث بر امام عصر علیه السلام و غیبت آن حضرت(26)؛
دیدگاههای مختلف درباه امام عصر علیه السلام(27)؛
بعید نبودن عمر طولانی امام عصر علیه السلام(28)؛
تشبیه غیبت حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه به داستان ولادت حضرت موسیعلیه السلام و نشو و نمای آن حضرت(29)؛
تواتر احادیث غیبت(30)؛
اشارهی احادیث اهل بیتعلیهم السلام به غیبت اوّل (=غیبت صغرا) که در آن، سفرا، میان امامعلیه السلام و مردم واسطهاند(31)؛
توصیف مقامات سفرای امام عصر علیه السلام(32)؛پ
پایان یافتن غیبت اوّل و فرا رسیدن غیبت دوم (=غیبت کبرا)(33)؛
سنِّ ((صاحب الامر)) و ((قائم)) و سیمای آن حضرت در هنگام ظهور بر هیچ یک از امامان پیشین و دیگر افرادی که مهدویّت آنان ادعا شده، تطبیق نمیکند(34)؛
توجیه روایاتی که در تعیین وقت ظهور نقل شده(35)؛
سیمای حضرت مهدی علیه السلام در آیینهی روایات و عدم انطباق آن با اوصاف خلیفهی فاطمی(36)؛
اشاره به بطلان مذهب اسماعیلیه(37)؛
نکاتی درباره روش تألیف کتاب
مؤلّف، تنها، بر احادیث خاصّه تکیه میکند(38)، با این حال، برای تأکید مطلب، به روایات عامه(39) و نیز به تورات، استناد میجوید(40).
نعمانی، در توضیحاتی که در ادامهی روایات آورده است، گاه، به توضیحی کوتاه بسنده میکند(41) و گاه، حدیث مورد نظر رابا استفاده از حدیثی دیگر، توضیح میدهد(42)، و با بهرهگیری از احادیث معروف، مانند حدیث ثقلین، مفاد روایت را تشریح میکند.(43)
توضیحات مؤلّف، آکنده از آیات قرآنی است. که نشانهی تسلّط وی بر قرآن است.
از توضیحات مؤلّف روشن میشود که وی، شیعیان را به عنوان مخاطب خود در نظر گرفته است. تعبیر ((یا معشر الشیعة(44))) و ((یا أیّها الشیعة الأخیار(45)))، در چند جای کتاب دیده میشود.
از سوی دیگر، کتاب، در درجه نخست، در ردّ بدعتگذاران از فرقههای منسوب به تشیّع، نگارش یافته است. نعمانی، از این گروه، با تعابیری مانند ((أهل الدعاوی الباطلة المنتمین الی الشیعة و هم منهم بَراء(46)))، یا ((طوائف من العصابة (العصائب خ .ل) المنسوبة إلی التشیّع المنتمیة إلی نبیّها محمّد و آله صلی الله علیه و آله ممّن یقول بالإمامة(47))) یا ((الطوائف المنتسبة إلی التشیّع ممّن خالف الشرذمة المستقیمة علی امامة الخلف بن الحسن بن علی(48))) یاد میکند.
البته، پاسخ اجمالی به دیدگاههای عامه و بیان فساد مذهب ایشان نیز از نظر مؤلّف، دور نمانده است.
سبک نگارش کتاب و ادبیات آن، جالب توجّه است. مؤلّف، با بهرهگیری از روشهایی، در صدد ایجاد تحرّک در خواننده است و وی را از رخوت و سستی به دور میدارد. وی، با توصیهی پیاپی به تأمّل و اندیشه، مخاطبان را به صورت فعّال، در جریان فکری مباحث کتاب قرار میدهد و از حالت انفعالی بیرون میبرد. عباراتی مانند ((فتأمّلوا(49)))، ((فاعتبروا(50)))، ((فانظروا(51)))، ((انظروا))(52)، ((فتبیّنوا))(53)،... در این زمینه، به کار گرفته شده است(54).
وی، از سوی دیگر، فرجام ناگوار دور شدن از مسیر صحیح امامت را گوشزد میکند. بیدار باشهای اعتقادی و انذار و تبشیر، در کلام نعمانی، فراوان دیده میشود.(55)
وی، مخاطبان خود را با اوصافی ویژه میستاید که خود تشویقی است جدّی به اندیشه ورزی ژرف در احادیث اهل بیتعلیهم السلام برای راهیابی به آستانهی هدایت و استمرار بر طریق ولایت.
به تعابیر زیر توجه فرمایید:
یا أُولی الأبصار(56)؛
یا أُولی الأبصار الناظرة بنور الهدی، و القلوب السلیمة من العمی، المشرقة بالإیمان و الضیاء(57)؛
یا مَنْ وهب الله له بصیرة و عقلاً، و منحه تمییزاً و لبّاً(58)؛
أیّها الشیعة الأخیار(59)؛
یا معشر الشیعة، ممَّن وهب الله تعالی له التمییز و شافی التأمّل و التدبّر لکلام الأئمةعلیهم السلام (60)
دعا کردن مخاطبان با تعابیری مانند ((رحمکم الله(61))) نیز در جهت تأثیر گذاری کتاب است.
از سوی دیگر مؤلّف بدعتگزاران را نیز با اوصاف ناپسندشان مذمت میکند:
المبتدعون الّذین لم یذقهم الله حلاوة الایمان و العلم و جعلهم بنجوة منه و بمعزل عنه(62).
مؤلّف، توضیحات خود را از حمد و ثنای الهی بر هدایت و راهیابی آکنده است.(63)
ذکر نمونهای از نثر شورانگیز و محرّک مؤلّف، سودمند است:
فاستیقظوا - رحمکم الله - من سنة الغفلة و انتبهوا من رقدة الهوی، و لایذهبن عنکم ما یقوله الصادقونعلیهم السلام صفحاً باستماعکم إیّاه بغیر آذان واعیة و قلوب متفکرة و الباب معتبرة متدبرة لما قالوا
أحسن الله إرشادکم... و الحمد للّه ربّ العالمین؛
از خواب غفلت - خداوند رحمتتان کناد! - بیدار شوید و از پیروی هوا و هوس دست شویید. سخنان صادقینعلیهم السلام را با گوشهای هوشیار و قلبهای اندیشهمند و دلهای عبرتآموز و تدبّرآمیز، گوش فرا دهید تا آنها را از کف ندهید. خداوند، به نیکی، شما را هدایت کناد!... الحمدللّه رب العالمین.(64)
مؤلّف، برای تحرّک بخشی به مخاطبان و شورآفرینی در طالبان حق و حقیقت، از روش استفهام، بویژه استفهام منفی، استفاده میکند. عبارات زیر، گونههای مختلفی از این روش را نشان میدهد:
ألیس فی هذه الأحادیث - یا معشر الشیعة!... -، بیان ظاهر و نور زاهر؟ هل یوجد أحد من الائمة الماضینعلیهم السلام یشکّ فی ولادته، و اختلف فی عدمه و الّا هذا الامام الّذی جعل کمال الدین به و علی یدیه...(65)
فَمَنْ صاحبُ هذه الغیبة غیر الإمام المنتظر و مَنِ الذی یشکُّ جمهور الناس فی ولادته إلّا القلیل - و فی سِنّه؟ و مَنِ الذی لایأبه له کثیر من الخلق و لایصدّقون بأمره، و لایؤمنون بوجوده، إلّا هو...(66)
أما ترون - زادکم الله هدی! - هذا النهی عن التنویه باسم الغائبعلیه السلام.(67)
فأی أمر أوضح و أی طریق أفسح من الطریقة الّی دلّ علیها الائمة علیهم السلام فی هذه الغیبة و نهجوها لشیعتهم حتّی یسلکوها مسلّمین غیر معارضین و لامقترحین و لاشاکّین، و هل یجوز أن یقع مع هذا البیان الواقع فی امر الغیبة شک(68)؟.
هل هذه الأحادیث - رحمکم الله! - إلّا دالة علی غیبة صاحب الحق (69)؟
بدین ترتیب، ابو عبدالله نعمانی کاتب، با نثری زنده و حرکت بخش و شورانگیز، شیعیان را به اندیشه وا میدارد و به هدایت ایشان امید میبندد.(70)
چاپهای غیبت نعمانی
از غیبت نعمانی، پنج چاپ میشناسیم:
1. چاپ سنگی، به کوشش علی نقی گیلانی، دار الخلافه، طهران، 1318. این کتاب، به خطِّ محمّد قمی نوشته شده است. در مقدّمهی کاتب، به تاریخ 1317 آمده: ((در کمال دقّت، از روی نسخ عدیده قدیمه، در دار الإیمان قم، نسخ و تصحیح تامّ شد.))
در پایان کتاب هم آمده: ((قد بلغ قبالاً و تصحیحاً علی نسخ معتمدة فی مجالس آخرها صبیحة الجمعة لعشرة أیّام بقین من ربیع الأوّل سنة 1317، و حررّه بیمناه الوازرة محمّد القمی، 1317)).
به پیوست کتاب (از ص 183 - 213) اربعین شهید اوّل به چاپ رسیده است.
2. چاپ تبریز، مکتبهی صابری، 1383. این چاپ، از روی چاپ پیشین افست شده است، با این تفاوت که به جای مقدّمهی یک صفحهای کاتب نسخه، مقدمهای در شانزده صفحه، به قلم ولیّ الله اشراقی درج شده و فهرست ابواب کتاب نیز در پایان دیده میشود و اربعین شهید اوّل هم همراه کتاب نیست.
3. تصحیح علی اکبر غفاری، مکتبهی صدوق، تهران، 1397. این چاپ، نخست بدون اعراب نشر یافت و سپس به دست آقای محسن احمدی، با بازنگری حسین آقا استاد ولی، اعراب گذاری شد. درباره این چاپ، پس از این، بیشتر سخن میگوییم.
4. تحقیق فارس حسّون کریم، انوار الهدی، قم، 1422. این چاپ، از روی چاپ پیشین، با حذف حواشی کتاب و افزودن تخریج احادیث، انجام گرفته است.
5. همراه با ترجمه به قلم محمّد جواد غفاری (فرزند استاد غفاری)، از روی چاپ ایشان، نشر صدوق، تهران، 1418.
نسخههای خطی غیبت نعمانی و چاپ استاد غفاری
استاد غفاری، در مقدّمهی، کتاب، اشاره کردهاند که در تصحیح کتاب به سه نسخه، اعتماد ورزیدهاند؛ یکی به تاریخ 1077 و دیگری بدون تاریخ که با توجه به خط آن، کتابت آن به قبل از قرن دهم یا در همان حدود حدس زده شده است.
سومین و مهمترین نسخهی مورد استناد ایشان، نسخه چاپی کتاب بوده که اسانید و دو باب آخر آن با نسخهی شمارهی 187 کتابخانهی آستان قدس رضوی، به دست آیت الله زنجانی (والد راقم سطور) أدام الله تعالی ظلّه، مقابله شده است. وصف نسخه به نقل از ایشان در مقدمه آمده است.
نویسندهی این مقاله، به این نسخه مراجعه و مشاهده کرد که تمام کتاب (سند و متن) با نسخهی فوق، مقابله شده است. با دقّت در مقابلهها، به دست آمد که مقابلهی نسخه در دو مرحله انجام گرفته و مقابلهی کامل نسخه، پس از بهرهگیری استاد غفاری صورت گرفته و در هنگام استفاده ایشان، تنها، برخی موارد مورد لزوم (و نه تمام اسناد)، مقابله گشته است. لذا، تقریباً میتوان گفت، از این نسخه نفیس و ارزشمند، در این چاپ، بهره گرفته نشده است.
گفتنی است که جناب حجة الاسلام و المسلمین علی اکبر مهدی پور - دامت برکاته - نسخهی خود را با این نسخه، دو بار، با دقّت، و نیز با نسخهای از آن که در کتابخانهی آیةالله مرعشی نگاهداری میشود و غالباً، با نسخهی فوق تطابق دارد، مقابله کردهاند. ایشان، از سر لطف، نسخهی خود را در اختیار این نویسنده قرار دادند و وی را قرین منت خویش ساختند.
ویژگیهای نسخهی خطی کتابخانه آستان قدس رضوی
این نسخه که به شمارهی 187 از کتب اخبار و شمارهی عمومی 1754 در این کتابخانه نگاهداری میشود، به تاریخ 577 نوشته شده است. متأسّفانه، نام ناسخ، گویا در هنگام بریدن صفحه، از میان رفته است. این نسخه، به همراه 399 جلد دیگر، به دست شیخ اسد الله، مشهور به ابن خاتون مشهدی در سال 1067 وقف آستانه مقدّس حضرت رضاعلیه السلام شده است، برخی از قسمتهای کتاب، با خطی مغایر، ولی عتیق نوشته شده است.(71)
در این نسخه، روایات و گاه باب یا بابهایی از کتاب، ذکر نشده است که فهرست آنها چنین است:
ص 35، ح 4: حدّثنا أحمد بن محمد بن سعید ؛
ص 37، ح 11: حدّثنا محمّد بن همام بن سهیل؛
باب 6، ص 116 - 127 (الحدیث المرویّ عن طریق العامة). پیشتر گفتیم، گویا، این باب، پس از تألیف، افزوده شده است.
ص 129، ح 4: أخبرنا أحمد بن محمّد بن سعید ؛
ص 129، ح 5: حدّثنا محمّد بن یعقوب؛
ص 135 ح 19: أخبرنا أحمد بن محمّد بن سعید؛
ص 175، ح 15: حدّثنا عبد الواحد بن عبدالله؛
ص 175، ح 16: حدّثنا محمّد بن یعقوب الکلینی؛
ص 179، ح 25: حدّثنا أحمد بن محمّد بن سعید؛
ص 216، ح 6: أخبرنا محمّد بن یعقوب؛
ص 224، ح 7: و عن محمّد بن یحیی
ص 241، ح 38: أخبرنا علی بن الحسین المسعودی؛
ص 286، ح 6: أخبرنا سلامة بن محمّد؛
ص 286، ح 7: حدّثنا عبدالواحد بن عبدالله بن یونس؛
ص 287، ح 8: أخبرنا أبو سلیمان؛
ب 21 تا اواخر باب 24 (ص 317 - اواخر ص 328)
ص 331، ح 7: حدّثنا أحمد بن محمّد بن سعید
تفاوتهای نسخهی رضوی با چاپ آقای غفاری
آیا این احادیث، از افزودههای مصنف پس از تألیف است یا نسخهی خطی، دچار کاستی شده است؟ روشن نیست، با مقایسهی این نسخه با نسخهی چاپی کتاب، تفاوتهایی چشمگیر میان آن دو، در اسناد و متون احادیث و توضیحات مؤلّف، دیده میشود که غالباً عبارت صحیح یا برتر، عبارت همین نسخهی خطی است.
ما در بحثهای آینده، به تناسب بحث از مصادر کتاب، به مواردی از اختلاف اسناد این نسخه با نسخهی چاپی، اشاره خواهیم کرد.
در اینجا تنها، اختلافات متن این دو را در دو قسمت میآوریم:
قسمت یکم، مربوط به اختلافات مقدمه کتاب است. در این قسمت، بیشترِ اختلافات را یاد کردهایم. قسمت دوم، مربوط به نمونههایی از اختلافات دیگر بخشهای کتاب است.
برای تسهیل در مقایسه دو چاپ، آدرس چاپ سنگی را نیز آوردهایم، در برخی از موارد چاپ سنگی، مطابق نسخه رضوی است. این موارد را با علامت * مشخص ساختهایم. در پارهای از موارد هم، عبارت نسخه رضوی در حاشیه چاپ سنگی، ذکر شده که با آوردن کلمه ((حاشیه)) در آدرس چاپ سنگی، بدان اشاره کردهایم.
تفاوتهای نسخه رضوی با چاپ آقای غفاری در مقدّمه کتاب
چاپآقای غفاری چاپ سنگی متن چاپ متن نسخه رضوی
ص 18، اواخر * ص 2، اواسط ان تعدّوا وإنْ تعدّوا [آیه قرآن]،
ص 19، س 2 ص 2، اواخر دالّین هادین دالّین و هادین
ص 19، س 3 ص 2، اواخر و مبلّغین مؤدین مبلّغین و مؤدین
ص 19، س 5 ص 2، س آخر اطلعهم علی غیبه اطلعهم علیه من غیبه
ص 19، س 7 و 8 ص 3، س 1 ترفّعا لاقدارهم رفعاً لإقدارهم
ص 19، س 8 و 9 ص 3، س 2 و لتکون حجةالله علیهم تامة و لتکون حجتّه بالغة تامّة
ص 19، س 13 ص 3، س 7 فصیّره إماماً بتصییره إماماً
ص 19، س 14 ص 3، س 7 و أعطاه الشفاعة بإعطائه الشفاعة
ص 20، س 11 * ص 3، س آخر اذکاها أزکاها
ص 20، س 14 ص 4، س 1 طوائف من العصابة طوائف من العصائب
ص 20، س 16 ص 4، س 4 فاز بذمتها دان بدینها
ص 21، س 1 ص 4، س 6 التنزّه عن سائر المحظورات التنزّه عن المحظورات
ص 21، س 3 ص 4، اواسط کلمها کلمتها
ص 21، اواخر ص 5، س 1 الفرقة الثابتة علی الحق الفرقة المحقّة الثابتة علی الحق
در حاشیهی نسخه رضوی به اختلاف نسخه اشاره شده است.
ص 21، ما قبل آخر ص 5، س 1 لایضرّها الفتن لاتضرّها الفتن
ص 22، س 6 * ص 5، س 6، حاشیه لم یهتموا الطلب العلم لم یهتموا بطلب العلم
ص 22، س 8 ص 5، اواسط علی قدر روایتهم علی حسب روایتهم
ص 22، س 10 ص 5، اواسط دخل فی هذه المذاهب دخل فی هذا المذهب
ص 22، ما قبل آخر ص 5، اواخر طلباً للرئاسة و شهوة لها و شغفاً بها حبّاً للرئاسة و شهوة لها و شغفاً
ص 23، س 2 ص 5، اواخر و هن من نفسه بصحة ما نطق به منه و هن یقینه بصحة تعلّق به منه
ص 23، س 9 ص 6، س 4 إرشادهم فی الحیرة إرشادهم عند الحیرة
ص 20، س 9 * ص 3، اواخر باب السلام باب السلم
ص 23، س 13 ص 6، اواسط الهدایة إلی ما أوتی عنهم فیها ما یصحّح الهدایة إلی ما اتی عنهم فیها ممّا یصحّح
ص 23، س ما قبل آخر ص 6، اواسط حسن الصورة حسن البصیرة
ص 23، س آخر ص 6، اواسط أتحفه بالفهم أخلصه بالفهم
ص 24، س 8 ص 6، اواخر قوّی الیقین فی قلوبهم بصحة ما تلقّوه قدّر الیقین فی قلوبهم بصحّة ما تلقّوه
ص 24، س 16 ص 7، س 3 ولاتکونوا ولایکونوا این کلمه، جزئی از آیهی
قرآن است که به این شکل است.
در نسخه خطی بی نقطه است.
ص 24، س 18 ص 7، س 5 ((إنَّ الله یحیی الأرض)) ((إعلموا أنَّ الله...))
ص 21، س ما قبل آخر ص 7، س 6 فإنّه کأنّه
ص 24، س آخر ص 7، س 7 فتأویل هذه الآیة جاء فتأویل هذه الآیة جارٍ
ص 25، س 4 * ص 7، اواسط إمّا ظاهر معلوم أو خائف مغمور إما ظاهر معلوم و إمّا خائف مغمور
ص 25، س 13 ص 7، اواخر ما حدث من هذه الفرق العاملة بالأهواء ما حدث فی الشیعة من هذه
الفرق العاملة بالأهواء
ص 26، س 7 ص 8، اواسط کان له طعام قد ذراه کان له طعام فذراه
ص 26، س 12 ص 8، اواسط حتّی نقیت منه رزمة کرزمة الإندر حتّی بقیت منه رزمة کرزمة الاندر
[الّذی ] لایضرّه السوس شیئاً - والاندر البیدر - لایضرها السوس شیئاً
ص 27، س ما قبل آخر ص 9، اواسط ناقة صالح ناقة ثمود
ص 29، س 2 * ص 10، س 6 ما وفق الله جمعه ما وفق الله لجمعه
ص 29، س 7 ص 10، اواسط سر آل محمّدعلیهم السلام سرّ الله
ص 29 ص وإنّهم أحد الثقلین به جای ((التمسک)):
ص 29، س آخر ص 11، س 4 خذلاناً من الله شملهم به استخفافهم خذلانا من الله شملهم به استحقاقهم
ذالک و بما کسبت أیدیهم ذالک بما کسبَتْ أیدیهم
ص 30، س 10 ص 11، اواسط المؤثرون الملح الأجاج ((النمیر)) در نسخه نیامده است.
علی العذب النمیر الفرات
ص 31، س 4 * ص 11، س ما قبل آخر فیمَن ادَّعی الإمامة و مَن زعم فیمَنِ ادّعی الإمامة و مَنِ ادّعاها
أنّه إمام و لیس بإمامٍ له و لیس بإمامٍ
ص 31، ما قبل آخر ص 12، اواسط ما جاء فیما یلقی القائم منذ قیامهعلیه السلام ما جاء فیما یلقی القائم عند قیامهعلیه السلام
فیبتلی من جاهلیة الناس و یستقبل من جاهلیة الناس، عنوان
ص 296 چاپی هم ((ویستقبل)) است.
ص 31، س آخر ص 12، اواسط جیش الغضب جیش العُصَب در ص 311 و 312.
در عنوان باب و در متن احادیث هم
به جای ((الغضب)) و ((غضب)) در
نسخه خطی، ((العُصَب)) و
((عُصَب)) آمده است.
نمونههایی از سایر مواضع کتاب
چاپغفاری چاپ سنگی متن چاپ متن نسخه رضوی
ص 43، اواخر ص 18، اواسط فإنّ القرآن مع العترة فالقرآن مع العترة
ص 45، س 7 و 8 * ص 19، اواخر فوکّلهم الله عزّوجلّ بمخالفتهم أمره، در نسخه، به جای ((فولاهم))،
و عدولهم عن اختیاره و طاعته و طاعة ((و لهم)) آمده است.
مَنِ اختاره لنفسه فولاّهم إلی
اختیارهم و آرائهم و عقولهم
ص 50، اواسط ص 22، اواخر الّذین یدین به العباد الذین یدین به الضُلاّل چاپ سنگی:
الّذین تدین به أئمة الضلال
ص 56، اواسط * ص 26، س 7 فإذا کانت هذه حال مَن أخلف الوعد در نسخه، به جای ((أنّ عقابه))،
فی أنّ عقابه النفاق المؤدی ((أعقابه)) آمده است.
إلی الدرک الأسفل من النار سطر ما قبل آخر همین صفحه هم،
صحّت نسخه را تأیید می کند.
ص 65، س 1 ص 30، اواخر أبدال الارض أبداً
ص 101، اواخر ص 47، س 6 من طرق رجال الشیعة الموثقین من طریق رجال الشیعة الموفّقین
ص 102، س 2 ص 47، اواسط المقداد و سلمان الفارسی سلمان و المقداد
ص 160، ماقبل آخر ص 82، حاشیه یطالبون بالإرشاد إلی شخصه و مع هذا الإنذار بقلة علمهم
و الدلالة علی موضعه و یقترحون و ضعف بصائرهم و أنّهم بمعزل عن
إظهاره لهم، و ینکرون غیبة، العلم یترجون ظهور الإمام لهم و
لإنَّهم بمعزل عن العلم یطالبون بالإرشاد إلی شخصه و
یذکرون غیبته و یقولون ما فعل و
أین هو و لِمَ یغیب و إلی کم یغیب،
و هم یعلمون ما سبق من علم الله و
تدبیره فی أمر هذا الإمام وصفه الله
فی المرتبة و المنزلة تحکما عن
(علی خ.ل) الله و اقتراحاً علی ولیه
و استعجالاً لأمره و تقدماً بین یدیه
ص 163، اواسط ص 85، س 5، حاشیه فیه شبه من یوسف فیه سنة [من ]یوسف
ص 169، ماقبل آخر ص 88، اواخر و هم الجازمون و هم الحازمون
ص 299، اواخر صفحه ص 160، س 6 و أزد و أزد البصرة
ص 311، اواخر ص 167، اواخر حدثنی مَن رأی المسیب بن نجبة، حدّثنی مَن رأی المسیب بن نجبة
قال: و قد جاء رجل إلی امیرالمؤمنینعلیه السلام و قد جاء یدخل إلی أمیر المؤمنینعلیه السلام
و معه رجل یقال له ((ابن السوداء))، و معه رجل یقال له ((ابن السوداء))
فقال له: یا أمیر المؤمنین و هو متلبّبة فقالوا: یا أمیر المؤمنین
ص 331، ماقبل آخر ص 180، س آخر ملک القائم منّا یملک القائم منّا
نمونهی بسیار جالبی از تحریفات نسخهی چاپی(72)
در حدیثی از امام باقرعلیه السلام در نسخه چاپی الغیبة نعمانی ص 301 (ص 161، چاپ سنگی) میخوانیم: ((إنّهما أجلان: أجل محتوم، و أجل موقوف. فقال له حمران: ((ما المحتوم)) قال: ((الّذی للّه فیه المشیئه)). قال حمران: ((إنّی لأرجو أن یکون أجل(73) السفیانی من الموقوف)). فقال ابو جعفر علیه السلام: ((لا و الله: إنّه لمن المحتوم.))
این متن از دو سو، با اشکال همراه است: نخست این که در این حدیث، تنها به تعریف اجل محتوم پرداخته شده و دیگری این که تعریف ارائه شده با اجل موقوف سازگارتر است تا با اجل محتوم. این دو اشکال، هر دو، از یک ریشه نشأت گرفته است و آن، اشتباه در نسخه چاپی است. در اینجا، این یک سطر، قبل از ((الّذی للّه فیه المشیئه)) افتاده است: ((الّذی لایکون غیره.)) قال: ((فما الموقوف؟)) فقال: ((هو)).
تکرار ((قال الّذی)) در این حدیث، سبب شده که چشم ناسخ، از یک مورد این عبارت به مورد دیگر پرش کند و چنین سقطی رخ دهد.
با توجه به آن چه گذشت، نیاز به چاپی انتقادی از الغیبة نعمانی، بر مبنای نسخهی رضوی، کاملاً احساس میگردد. شاید با تفحّص در فهرستهای نسخههای خطّی کتابخانههای مختلف، به نسخه یا نسخههای دیگری که بتوان در این تصحیح از آنها بهره جست، دست یافت.
مرحوم مجلسی هم غالباً، نسخههای اصیل و ارزشمندی در اختیار داشته است، لذا مراجعه به بحار الأنوار، به عنوان یک نسخه، در این تصحیح ضروری است.
مید که صاحب همّت و صلاحیّتی، به این مهم دست یازد و این اثر گرانبها را از نو زنده سازد.
پینوشتها:
1) لذا این باب، در برخی از نسخههای کتاب نیامده است. در میانهی این باب، در ص 119 نیز این عنوان دیده میشود: ((ما رواه جابر بن سمرة...بعد ما فی الأصل...)) . این عبارت، به ضمیمه شدن این باب پس از تألیف کتاب، اشاره دارد. روایات جابر بن سمرة، پیشتر در ص 103 - 104 (رقم 31 - 33)، ص 106 (رقم 36)، ص 107 (رقم 38) نقل شده است.
2) افزوده از نسخهی معتبر کتابخانهی امام رضاعلیه السلام که وصف آن خواهد آمد.
3) از نسخهی رضویه.
4) افزوده شده از نسخهی رضویه.
5) الغیبة، نعمانی، ص 18 - 32.
6) همان، ص 36 / ذیل 7 (کوتاه)، 42، 43 - 51، 55 - 57، 101 - 102، 107 - 110، 112 / ذیل 4 (کوتاه)، 115 - 116، 127 / ذیل 24 (کوتاه)، 135 136، 136 / ذیل 1 (کوتاه)، 144 - 145، 149، 151، 153 - 154، 157 - 158، 160 - 161، 163، 165 - 166، 169 - 170، 172 / ذیل 5 (کوتاه)، 173 - 174، 175 / ذیل 12 (کوتاه)، 179، 183 - 184، 184 - 185، 190 - 191، 193 - 194، 196، 201، 207 - 208، 211 - 212، 244 - 247، 282 - 283، 311 / ذیل 5 (کوتاه)، 323 - 324، 332 (خاتمهی کتاب).
7) متن این صلوات را از نسخهی رضویه نقل کرده و به اختلافات مهم نسخه چاپی در حاشیه اشاره میکنیم.
8) متن نسخهی چاپی: الخازن.
9) در چاپ آقای غفاری به جای السلم، ((السلام)) آمده که هر چند با ((الأنام)) هم سجع است، ولی عبارت صحیح (که در نسخهی خطی و چاپ سنگی آمده) ((السلم)) است که با ((العلم)) هم سجع بوده و با آیهی مورد استشهاد، تناسب دارد.
10) الغیبة، نعمانی، ص 20.
11) همان، ص 29، 30، 43 - 51، 55 - 57.
12) همان، ص 29.
13) همان، ص 20، 45، 48، 49، 50، 110، 165.
14) همان، ص 30، 43 - 45، 55
15) همان، ص 48.
16) همان، ص 48 - 50.
17) همان، ص 50، 55.
18) همان، ص 56 و 57
19) همان، ص 57.
20) همان، ص 101.
21) همان، ص 101و نیز ص 127.
22) همان، ص 107.
23) همان، ص 22، 26، 27، 157، 165، 169، 170، 186.
24) همان، ص 20 - 23، 57، 102، 135، 153، 157، 161، 165، 169، 173.
25) همان، ص 153.
26) همان، ص 136، 144 و 145، 149، 169، 173، 183، 184، 190، 193، 196.
27) همان، ص 157، 169.
28) همان، ص 157، 211
29) همان، ص 157.
30) همان، ص 160.
31) همان، ص 161، 173.
32) همان، ص 174.
33) همان، ص 161، 174، 193.
34) همان، ص 185، 190، 323.
35) همان، ص 190.
36) همان، ص 244 - 246، ص 282 و 283.
37) همان، ص 32. و نیز ر.ک: ص 324 - 329.
38) الغیبة نعمانی، ص 102.
39) همان، ص 102 - 107. و نیز 116 - 127.
40) همان، ص 108 و 109.
41) همان، ص 36، ذیل 7.
42) همان، ص 175
43) همان، ص 42.
44) همان، ص 24، 101، 207، 323. و نیز ص 183.
45) همان، ص 157.
46) همان، ص 102.
47) همان، ص 17.
48) همان، ص 157.
49) همان، ص 101، 244و 245.
50) همان، ص 157، 165.
51) همان، ص 101، 244.
52) همان، ص 201، 245، 323.
53) همان، ص 207.
54) نیز ر.ک: ص 157، 165، 201 و...
55) ر.ک: ص 23، 55، 135، 166، 172، 183، 184، 190، 244، 323. و مواردی که در حواشی پیشین ذکر شد.
56) همان، ص 165.
57) همان، ص 165.
58) همان، ص 244.
59) همان، ص 157.
60) همان، ص 183.
61) همان، ص 57، 101، 165، 193، 201، 323.
62) همان، ص 165.
63) به عنوان نمونه: ص 145، 158، 163، 165، 212، 246، 323.
64) ترجمه اندکی آزاد میباشد.
65) الغیبة، نعمانی، ص 183.
66) همان، ص 169.
67) همان، ص 153.
68) همان، ص 179.
69) همان، ص 193.
70) دربارهی امید مؤلّف به هدایت شیعیانِ از راه به در رفته، بویژه به صفحهی 208 مراجعه کنید.
71) ص 134 - 147 (نسخهی چاپی).
72) جناب اقای مهدی پور، این مورد را متذکّر شدند.
73) در نسخهی رضوی: أمر - به جای أجل - ذکر شده که زیباتر به نظر میآید.
محمد جواد شبیرى زنجانى
ماهنامه انتظار موعود - شماره 5