تاریخ انتشار: شنبه 1393/12/23 - 15:51
کد خبر: 161039

مجری -کارشناس نمی تواند و نباید در یک برنامه سیاسی فقط اظهارات گوینده را تایید کند

جهت اطلاع مجری برنامه شناسنامه؛ چند نکته تاریخی پیرامون اظهارات ابتکار درباره مشارکت پایین در انتخابات شورای شهر دوم، انتخابات 84، مجلس ششم و دولت موقت بازرگان

جهت اطلاع مجری برنامه شناسنامه؛ چند نکته تاریخی پیرامون اظهارات ابتکار درباره مشارکت پایین در انتخابات شورای شهر دوم، انتخابات 84، مجلس ششم و دولت موقت بازرگان

اهمیت این برنامه از آن جهت است که مستندکنندگان این گفتگوها و از جمله خود مجری برنامه آن را «تاریخ شفاهی انقلاب» می نامند و اگر حرفی گفته شود که بنای تاریخی درستی نداشته باشد، ادعای «تاریخ شفاهی بودن انقلاب» مورد خدشه است.

خبرنامه دانشجویان ایران: نفس برنامه های گفتگو محور در حوزه سیاسی به دلیل آنکه آگاهی مردم و جامعه را نسبت مسائل و رویدادهای سیاسی افزایش می دهد، پر اهمیت است و تهیه کنندگان این نوع برنامه ها گام موثری در تعمیق و رشد سیاسی کشور برمی دارند. برنامه شناسنامه با اجرای محمد حسین رنجبران از این جنس برنامه هاست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حضور معصومه ابتکار در برنامه این هفته شناسنامه و پخش آن در روز جمعه 22 تاسفند از شبکه 3، در حالی که انتظار می رفت نسبت به بخشی از تاریخ شفاهی انقلاب که اتفاقا ابتکار هم در آن ها حضور یافته شفاف سازی کند، نه تنها این کار را نکرد که برخی مطالب خلاف واقع را بهم به تاریخ شفاهی انقلاب اضافه کرد.

اهمیت این برنامه از آن جهت است که مستندکنندگان این گفتگوها و از جمله خود مجری برنامه آن را «تاریخ شفاهی انقلاب» می نامند و اگر حرفی گفته شود که بنای تاریخی درستی نداشته باشد، ادعای «تاریخ شفاهی بودن انقلاب» مورد خدشه است.

برخلاف برنامه های مناظره ای که مجری باید صرفا نقش داوری بی طرف را ایفا کند، در برنامه های گفتگو محور مجری علاوه بر اجرا در جایگاه کارشناس نیز می نشیند، و مخصوصا در گفتگوهایی که مباحث تاریخی غلبه دارد مجری باید نسبت به این مباحث آگاهی عمیق داشته باشد که آشنایی مجری برنامه شناسنامه با این مباحث از برنامه های مشابه قابل قبول تر و مطلوب تر است.

اما چند نکته درباره برخی گفتگوهای رنجبران وجود دارد. در گفتگوی اخیر رنجبران با معصومه ابتکار در بخشی از برنامه ابتکار علیرغم مشارکت 60درصدی مردم در انتخابات 84 می گوید: «آنجا فضا سازی های پی در پی اتفاق می‌افتاد و فضاهایی را القا می‌کردند. خیلی از این اتفاقات رسانه ای شد و نرخ مشارکت را خیلی پایین آورد.»

انتخابات شورای شهر دوم یکی از مباحث مطرح شده در این برنامه بود، ابتکار در حالی از مشارکت پایین در این انتخابات به راحتی عبور می کرد و رنجبران سکوت کرده بود که همه سازوکار برگزاری انتخابات دست دولت اصلاحات بود و شورای نگهبان هیچ دخالتی نداشت. با این همه مشارکت در انتخابات شورای شهر در کل کشور زیر 50درصد و در تهران نیز بسیار پایین و نزدیک به سی درصد بود. در این انتخابات طیف‌هایی متنوع از جمله نهضت آزادی و نیروهای ملی-مذهبی شرکتی کم‌سابقه داشتند. دوم خردادی ها هم با چند لیست در این انتخابات شرکت کرده بودند. در این انتخابات با هماهنگی دولت و مجلس ششم از نظارت استصوابی (تایید صلاحیت) شورای نگهبان خبری نبود. علی تاجرنیا رئیس هیئت نظارت که عضو اصلاح‌طلب مجلس ششم بود آن هنگام گفته‌بود «ما تنها وابستگان به کومله، دمکرات و منافقین آنهم در صورت ارائه اسناد جدید از سوی وزارت اطلاعات را رد صلاحیت کردیم». با این حال مشارکت بسیار پایین بود.

نکته ای دیگری که در برنامه این هفته شناسنامه جای سوال داشت این بود که ابتکار در اظهاراتی که به لطیفه می ماند، گفت: مجلس ششم یکی از بهترین مجالس بعد از انقلاب بود. اگر برنامه گفتگو محور نبود و حالت مناظره ای داشت سکوت مجری شاهد بر بی طرفی بود اما در حالی که چند میلیون مخاطب پای برنامه نشسته اند و روایتی مشتبه از تاریخ انقلاب صورت می گیرد و مجری که اتفاقا کارشناس نیز هست بنا به اقتضائاتی که شاید (ما) از آن بی خبر باشیم، سکوت می کند، یعنی اصلا «تاریخ شفاهی انقلاب» در درجه دوم اهمیت است و اصل گفتگو اولویت دارد.

مجلسی که رییس آن متهم به دریافت پول بلاتعریف از مفسد اقتصادی معروف دهه هشتاد است و اکثریت آن هرروز دست به تحصن و استعفا و استعفای دسته جمعی می دهند در حالیکه مشکلات اقتصادی مردم را درگیر کرده است، چطور می تواند بهترین مجلس بعد از انقلاب باشد.

و حتی اظهارات ابتکار درباره دولت موقت بازرگان حتی با آنچه سالها قبل در کتاب خود با عنوان تسخیر روایت کرده است، دارای یک دوگانگی است که اگر مجری- کارشناس برنامه نسبت به آن وقوف داشت، برنامه بهتر پیش می رفت.

و همه اینها در حالی مطرح شد که موضوع محیط زیست و اعتراض های جدی مردم خوزستان دراین باره اصلا در لیست سوالها و مباحث مطرح شده از طرف مجری قرار نداشت، تا مگر ابتکار به چالشی جدی بربخورد.

حضور افراد از جریان های سیاسی مختلف در فضایی گل و بلبل و بدون چالش درباره واقعیت های موجود و دغدغه های جدی در یک برنامه سیاسی عادی است و اتفاق محیرالعقولی نیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top