تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/01/02 - 10:04
کد خبر: 161789

حجت‌الله عبدالملکی بررسی کرد؛

نقش همکاری و همدلی دولت و ملت در تحقق اقتصاد مقاومتی

نقش همکاری و همدلی دولت و ملت در تحقق اقتصاد مقاومتی

در یک دشمن‌شناسی دقیق به‌خوبی می‌توان دریافت آنچه نقطه امید و اتکای دشمنان ملت و نظام در موفقیت تحریم‌های اقتصادی است، نه وابستگی شدید کشور به خارج از کشور، بلکه ناکارآمدی‌هایی است که در درون اقتصاد ایران وجود دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) طی یادداشتی به بررسی شعار امسال با عنوان "همدلی دولت و مردم" پرداخت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مشروح یادداشت را در زیر می‌خوانید: سال 1394 از سوی حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) در شرایطی سال همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت نامگذاری شد که کشور به‌لحاظ اقتصادی در حال طی مرحله گذار به‌سوی اقتصادی مقاوم و پیشرفته است. در این ارتباط جایگاه و نقش همکاری و همدلی دولت و ملت در تحقق اقتصاد مقاومتی اهمیت دارد، چه اینکه معظم‌له این همدلی و هم‌زبانی را به‌عنوان یکی از شروط پیشرفت اقتصادی، اقتدار و عزت منطقه‌ای و ... مطرح فرمودند.

در این خصوص چند نکته یادآوری می‌شود:
1 ــ همان‌گونه که حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) در مقدمه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی (در 29 بهمن ماه 1392) فرمودند، کشور دچار یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار از سوی دشمنان ملت است، جنگی که به‌فرموده ایشان در روز 29 بهمن ماه سال 1393 با این هدف اعمال می‌شود که "این حرکت عظیمی را که فقط روی دوش ملت ایران می‌توانست انجام بگیرد، متوقف کنند. حرکت انقلاب اسلامی، حرکت نظام اسلامی، حرکت به‌سمت تمدن نوین اسلامی را می‌خواهند متوقف کنند؛ زیرا می‌دانند این حرکت درست نقطه‌ مقابل منافع سرمایه‌دارهای صهیونیست و کمپانی‌دارهای ظالم و خون‌خوار دنیا است".

شواهد و قرائن مربوط به بیش از یک سال و نیم مذاکره به‌سبک جدید (که منجر به واگذاری بخشی از دست‌آوردهای هسته‌ای کشور در راستای اعتمادسازی جهانی! شد) نیز نشان داد که دشمن به‌ازای تعطیلی برنامه هسته‌ای کشور نیز حاضر به کاهش خصومت‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها نیست.

2 ــ در یک دشمن‌شناسی دقیق به‌خوبی می‌توان دریافت آنچه نقطه امید و اتکای دشمنان ملت و نظام در موفقیت تحریم‌های اقتصادی است، نه وابستگی شدید کشور به خارج از کشور، بلکه ناکارآمدی‌هایی است که در درون اقتصاد ایران وجود دارد که برخی از مؤلفه‌های آن عبارتند از: نامناسب بودن الگوی مصرف، نامناسب بودن الگوی تولید و نامطلوب بودن الگوی مدیریت اقتصادی در کشور. در واقع آنچه دشمنان را برای تداوم خصومت‌های اقتصادی جری می‌کند، ظرفیت پایین اقتصاد ایران نیست، بلکه برخی رفتارهای ناصحیح اقتصادی است که از بخشی از ملت و بخشی از مسئولین بروز می‌کند.

3 ــ دشمن در مسیر جنگ اقتصادی در صورتی که با مقاومت جدی‌تر مسئولین کشور مواجه شود، به شکست خود اذعان خواهد کرد، شکستی که البته تا حد زیادی هم اکنون به آن ایمان آورده است. علت این شکست البته مقاومت مردم و مسئولین و خطای محاسباتی دشمن در خصوص میزان و وسعت ناکارآمدی‌های مصرفی، تولیدی و مدیریتی در اقتصاد ایران است. در واقع استحکام درونی اقتصاد ایران بیشتر از آنی بوده است که دشمن تصور می‌کرد و به همین سبب تلاش‌های خصومت‌بار او به نتیجه دلخواه (یعنی تغییر رفتار و تغییر ساختار نظام) نینجامید. البته دشمن در این جریان خسارت‌های زیادی را به اقتصاد ما وارد کرد که مهمترین آنها ضربه رفاهی به خانوارهای متوسط و متوسط به پایین بوده است (افزایش هزینه‌های زندگی، بیکاری، کمبود موقتی برخی از کالاها و ...)، لکن دشمن هرگز موفق به تسلیم کردن ملت نشد.

4 ــ موفقیت نهایی در این جنگ شدید، به‌فضل الهی نصیب ملت ایران خواهد شد، لکن یکی از مقدمات مهم برای پیروزی در این نبرد، همدلی دولت و ملت است، بدین سبب:
اولاً) همان‌گونه که پیشتر گفته شد، پیروزی نهایی نیازمند مقاومت جدی مسئولین است و پایداری دولت در مقابل زیاده خواهی دشمنان (که آوردگاه کنونی آن میز مذاکرات هسته‌ای است) وابسته است به میزان اعتمادی که به استواری ملت دارد. البته ملت قدرتمند ایران طی سی و شش سال انقلاب نشان داده است که با اتکا به قدرت ایمان و صبر و خلاقیت خود هر نوع دشمنی را دفع خواهد کرد و از اهداف بنیادین خود به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد، چه از دست دادن یک وجب خاک باشد و چه عقب‌نشینی از دست‌آوردهای علمی و فن‌آوری و ... و چه فشار وارده از سوی دشمنان از جنس جنگ سخت باشد و چه تهدید نرم (اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی). بی‌شک توجه دولت به این قدرت نهادینه شده در درون ملت مسلمان و انقلابی ایران می‌تواند باعث تغییر ابتکار عمل در مذاکرات به‌نفع نظام و ملت اسلامی شود.

ثانیاً) ملت نیز با ملاحظه تلاش دولت برای اصلاح اقتصاد کشور از درون و رفع نواقص و ناکارآیی‌های موجود در داخل کشور و ارتقای شاخص‌های مقاومت اقتصادی (از طریق تقویت پایه‌های تولید ملی و ارتقای فرهنگ جهاد اقتصادی) دوشادوش و بلکه پیش‌تر از برنامه مذاکرات، بی‌شک در تحمل برخی مشکلات کوتاه‌مدت در مسیر تحقق اقتصادی مقاوم و پیشرفته با دولت همدلی و همکاری خواهند کرد.

نباید فراموش کرد که دست‌آوردهایی که تاکنون در عرصه جنگ اقتصادی رقم خورده است، مرهون ایستادگی ملت (علی‌رغم فشارهای شدید و وحشیانه دشمن در بعد رفاه اقتصادی خانوارها) بوده است و در این زمینه دولت‌ها (چه دولت قبل و چه دولت کنونی) در مقایسه با ملت نقش کمتری ایفا کرده‌اند، اکنون نوبت دولت و مسئولین است که نشان دهند عزم خود را جزم کرده‌اند تا با مدیریت جهادی خود به تقویت اقتصاد ملی اقدام کنند و رویکرد مذاکره محوری در برنامه‌ریزی اقتصادی را به حاشیه برانند. در این صورت است که عزم ملی برای مقابله با تهدیدات و دشمنی‌ها و به خاک مالیدن پشت دشمن نابه‌کار و قسم‌خورده ملت و نظام دوچندان خواهد شد.

ثالثاً) با توجه به دو نکته پیشین، مقام معظم رهبری محوری کلیدی را در مسیر مقابله با دشمن مطرح کرده‌اند. در این مقطع حساس که مقاومت ملت به ثمردهی نهایی نزدیک‌تر شده است، اعتماد دولت به قدرت ملت و البته ایجاد اعتماد در دل ملت نسبت به تدبیر جهادی خود (با اصلاح سبک مدیریت اقتصادی و با نگاه به درون) رمز پیروزی خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شب نوزدهم ماه رمضان شب اصلاح روندها و برطرف کردن نقایص/ تغییر و تحول تدریجی نیست
گزارش تصویری| دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رهبر معظم انقلاب
رهبر انقلاب: کودک‌کشی رژیم صهیونیستی نشان میدهد که این رژیم قادر به مقابله با نیروهای مقاومت نیست
کاهش برنامه‌های «خانواده و زنان» در کنداکتور صداوسیما
ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
فرهنگ و سبک زندگی‌ مهمترین مولفه در جوانی جمعیت است
زنان بیش از مردان از ورزش کردن سود می برند
چگونه می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟
جناب سفیر کاش با پروتکل‌‌های دیپلماتیک آشنا بودید
خانواده ایرانی به بیماری تک فرزندی مبتلا شده‌ است
پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری
زن افغان و نوروز/ نوروز به‌مثابه‌ «اتاقی از آن خود»
راهی جز اصلاحات نداریم!
بی‌بی‌سی: یتیم شدن ۲۰ هزار کودک فلسطینی با حملات اسرائیل +فیلم
زنان بیش از مردان در معرض اختلالات خودایمنی هستند
اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد
کاهش احتمال کمردرد زنان با مصرف بیشتر آنتی اکسیدان
آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس
نهیب بانوی فلسطینی به کشورهای اسلامی و عربی +فیلم
کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید
تهدید گزارشگر سازمان ملل توسط اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top