تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/07/10 - 13:00
کد خبر: 161792

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب صد و بیست و پنجم؛

زندگی به سبک «پنچشنبه فیروزه ای»!

زندگی به سبک «پنچشنبه فیروزه ای»!

«پنجشنبه فیروزه ای» جدیدترین اثر سارا عرفانی چند روزی است که وارد بازار کتاب شده و موردتوجه بسیاری از نویسندگان و علاقه‌مندان به رمان قرارگرفته است. موضوع این کتاب ماجرای سفر زیارتی چند دختر دانشجو به مشهد مقدس است که در طول داستان با دیدگاه‌های مختلف آنها نسبت به مسائل زندگی آشنا می‌شویم.

خبرنامه دانشجویان ایران: «پنجشنبه فیروزه ای» جدیدترین اثر سارا عرفانی چند روزی است که وارد بازار کتاب شده و موردتوجه بسیاری از نویسندگان و علاقه‌مندان به رمان قرارگرفته است. موضوع این کتاب ماجرای سفر زیارتی چند دختر دانشجو به مشهد مقدس است که در طول داستان با دیدگاه‌های مختلف آنها نسبت به مسائل زندگی آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پنجشنبه فیروزه ای یک رمان به‌شدت امروزی است که درعین‌حال توانسته به خوبی دیدگاه‌های دینی نسبت به زندگی را به تصویر بکشد. این کتاب در ۳۷۶ صفحه باقیمت ۲۱۰۰۰ تومان توسط انتشارات نیستان منتشرشده است.

عرفانی در معرفی کتاب خود می‌گوید: داستان دو راوی دارد و از زبان یک شخصیت دختر و یک شخصیت پسر روایت می‌شود، داستان چند دانشجو است که به زیارت امام رضا(ع) می‌روند. در این سفر اتفاقاتی برای آنها می‌افتد و فلاش‌بک‌هایی هم به زمان گذشته می‌خورد.

نویسنده کتاب می‌گوید: به چند چیز در این داستان پرداختم؛ یکی خود زیارت و این‌که زیارت مطلوب‌تر، کدام است و به چه شکلی زیارت کنیم، شایسته‌تر است؟ برخی اصرار دارند در محلی زیارت کنند که به مرقد مطهر امام رضا(ع) نزدیک‌تر است، یا این‌که ضریح را ببینند و برای زیارت به سمت ضریح بروند. البته، من اینها را نفی نکردم اما دغدغه شخصیت داستان این مسائل است و به این موضوعات فکر می‌کند. درنهایت هم با توجه به اتفاقاتی که می‌افتد، از این امور می‌گذرد و در زیارت عمیق‌تر می‌شود. از سوی دیگر، دو شخصیت اصلی داستان مشکلاتی درزمینه ازدواج دارند و چندسال است می‌خواهند باهم ازدواج کنند اما خانواده‌ها جلوی پایشان سنگ می‌اندازند و مسائلی مانند خانه، ماشین و مهریه را مطرح می‌کنند. سعی کردم این موضوعات را هم در داستان لحاظ کنم.  داستان‌های من تم مذهبی دارند و سعی می‌کنم با جذابیت‌هایی که ایجاد می‌کنم، هم مخاطب را جذب داستان کنم و هم او را تا پایان با خود همراه نگه‌دارم. البته، تشخیص این‌که تا چه اندازه موفق بوده‌ام، بر عهده منتقدان است.

عرفانی همچنین پیرامون مدت‌زمان نوشتن این کتاب و شکل‌گیری ایده ی آن این‌گونه توضیح می‌دهد: نوشتن این کتاب ۴ سال طول کشید. شروع این کتاب زمانی بود که دختر من یک ساله بود و وقتی‌که یک ساله شد و تقریباً سختی‌های تا یک سالگی تمام شد، من تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم.نمی‌دانستم که چقدر قرار است این کتاب طول بکشد فکر می‌کردم که یک سال طول بکشد اما زمانی که پیش رفتم دیدم که امکانش نیست با این سرعت کار را بنویسم. مجبور بودم که شب‌ها بعدازآن که بچه خوابید بنویسم و یک فرصت با فراغ بالی پیدا کنم تا بتوانم بنویسم.

خلاصه این‌که مسائل این‌چنینی وجود داشت که بالاخره طی شد و این کتاب نوشته شد. بازخوردهایی که در همین چند روز که کتاب منتشرشده است گرفتم این بود که به من نشان داد که هر کس قرار است با این کتاب خودش یک ارتباط دلی برقرار کند و آن چیزی که در قلب خودش می‌گذرد و ارتباطی که خودش با امام رضا (علیه‌السلام) دارد، آن ارتباط هست که باعث می‌شود آن فرد برداشت ویژه ای از داستان داشته باشد. من شاید این وسط فقط یک واسطه باشم برای آن اتفاقی که در دل هرکسی می‌افتد.

یعنی به تعداد کسانی که این داستان را می‌خوانند و ارتباطی که خودشان با امام رئوف دارند، آن اتفاقی که می‌افتد به حال خودشان ربط دارد و می‌توانم بگویم فقط این میان من فقط یک واسطه هستم و همین واسطه بودن هم شاید تنها دارایی من از این داستان باشد و تنها چیزی که بعدازاین ۴ سال من به آن رسیدم همین باشد. همین واسطه بودن برای آن حال خوب باشد و آن ارتباطی که مخاطب با امام رضا (علیه‌السلام ) برقرار می‌کند. انشالله که این‌گونه باشد و انشالله کسانی که این حال خوب قسمتشان می‌شود در زیارتشان ما هم سهم کوچکی داشته باشیم و همین برای من بس است. من قطعاً دنبال چیز دیگری نیستم و همین برای من یک دنیا ارزش دارد .

نویسندگان و صاحب‌نظران زیادی نیز درباره این کتاب نظر داده‌اند که در ادامه خلاصه ی برخی از آنها را ملاحظه خواهید کرد.

احمد دهقان از نویسندگان صاحب‌نام کشورمان درباره «پنجشنبه فیروزه ای» می‌گوید: یکی از نکات مهمی که من در پنجشنبه فیروزه ای دیدم این بود  که نویسنده مخاطب خودش را می‌شناخت یعنی می‌دانست برای چه کسی می‌نویسد. او برای کسی می‌نویسد که در دنیای امروز زندگی خودش را می‌گذراند با همه ی مواهب ارتباطی آشنا است و می‌خواهد مذهبی هم بماند ما فکر می‌کنیم کسی که چت می‌کند غیرمذهبی است و کسی که چت نمی‌کند مذهبی است درحالی‌که در دنیای امروز خیلی متفاوت است آدم مذهبی می‌تواند در بلاد کفر باشد. این مفهوم مذهبی بودن خیلی گسترده است. خدا را بپرستند، قدیسین را بپرستند، ائمه را بپرستند، دین‌دار باشند و آنچه که دین می‌گوید عمل کنند. به نظرم این مخاطب شناسی بسیار خوب بود .

حجت‌الاسلام زائری نیز درباره این کتاب می‌گوید: کاری که سرکار خانم عرفانی در « پنجشنبه فیروزه ای» کردند این است که فارغ از همه ی تعارفات و شعارها، خداوند به ایشان لطف کرده است که با جذابیت و اثرگذاری و در یک قالب متفاوت  و نو و در یک بافت کاملاً امروزی  و در یک زبان اثرگذار، مفاهیم بسیار عمیقی مثل زیارت، توسل، روابط خانوادگی و بسیاری از مفاهیم ارزشی و سبک زندگی دینی که شاید یکی از مهم‌ترین مؤلفه های آن زیارت است را در این رمان کار کنند.

ازاین‌جهت کاری که انتشارات نیستان و خانم عرفانی کردند بسیار مهم است چراکه در آن تعارف و شعار و اجبار و تحمیل نیست و مخاطب را صادقانه و بسیار منطقی به یک گفتگو و شنیدن دعوت می‌کند. به‌گونه‌ای که من روایت خودم را می‌گویم اینجاست که خیلی از اتفاقات رخ می‌دهد که ای‌کاش ما در طول این سال‌ها ما به‌جای فحش، شعار، تعارف در مورد خیلی از موضوعات مثل حجاب نهایتاً می‌توانستیم چند کار انجام بدهیم.

امروز شما به‌سختی می‌توانید یک رمان راجع به حجاب پیدا کنید و هیچ‌کس تاکنون از خودش نپرسیده است که این کتاب‌های رنگارنگی که ما درباره ی حجاب منتشر می‌کنیم، اگر کسی راجع به حجاب شبهه ای نداشته باشد که اصلاً نیاز به این کتاب‌ها نبود و اگر سؤالی وجود داشته باشد که این کتاب‌ها به درد او نمی‌خورد و همین‌طور راجع به موضوعات دیگر. از امربه‌معروف و نهی از منکر بگیرید تا ولایت‌فقیه. مفاهیم و موضوعات ارزشی بسیار قیمتی که ما آن‌ها را تنزل داده‌ایم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top