تاریخ انتشار: جمعه 1394/01/07 - 13:51
کد خبر: 162109

هفت رویداد مهم بازار کامپیوتر در سال گذشته

هفت رویداد مهم بازار کامپیوتر در سال گذشته

بازار خرید و فروش کالاهای کامپیوتری در یک‌سالی که گذشت تحت تاثیر عواملی چون نوسانات نرخ ارز و اعمال برخی از قوانین وارداتی و ... شاهد اتفاق‌های بسیاری بود. از رشد شدید قیمت و کاهش موجودی در اکثر ماه‌های سال گرفته تا سرعت‌گرفتن جریان ورود تکنولوژی‌های جدید و تغییرات چشمگیر در رده‌بندی‌ کالاهای این حوزه از لحاظ محبوبیت، از اتفاق‌هایی هستند که در یک‌سال گذشته در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال شاهد آن بودیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: بازار خرید و فروش کالاهای کامپیوتری در یک‌سالی که گذشت تحت تاثیر عواملی چون نوسانات نرخ ارز و اعمال برخی از قوانین وارداتی و ... شاهد اتفاق‌های بسیاری بود. از رشد شدید قیمت و کاهش موجودی در اکثر ماه‌های سال گرفته تا سرعت‌گرفتن جریان ورود تکنولوژی‌های جدید و تغییرات چشمگیر در رده‌بندی‌ کالاهای این حوزه از لحاظ محبوبیت، از اتفاق‌هایی هستند که در یک‌سال گذشته در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال شاهد آن بودیم.

البته بخشی از این اتفاق‌ها ناشی از نوسانات نرخ ارز بوده است، اما کارشناسان معتقدند در بروز برخی از این رخدادها که در سطح جهانی شاهد آن هستیم عوامل دیگری دخیل بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به این موضوع به هفت رخداد مهم در حوزه کامپیوتر و دیجیتال اشاره کرده‌ایم:

سقوط سامسونگ، صعود اپل
اپل و سامسونگ که رقابتی شدید با یکدیگر در تولید محصولات حوزه دیجیتال و به‌ویژه در حوزه گوشی موبایل و تبلت دارند، بر سر تصاحب سهم بیشتر از بازار در تلاش‌اند.

گویا تلاش اپل در زمینه گوشی نتیجه داده و در سه‌ماهه پایانی سال این برند توانسته با تصاحب 4/20 درصد از سهم فروش بازار از سامسونگ که حدود 4/19 درصد از سهم فروش بازار گوشی را در اختیار دارد پیشی گیرد.

این اتفاق در بازار گوشی ایران هم کاملا محسوس است و اپل سهم بزرگی از میزان فروش را در اختیار دارد، اما در حوزه تبلت هم این برند در بازارهای جهانی پیشتاز است.

بر اساس گزارش‌های رسیده از سایت statista، اپل توانسته در سه‌ماهه پایانی سال 2014 با حدود 1/28 درصد از سهم فروش بازار تبلت عنوان محبوب و پرفروش‌ترین برند تبلت را به خود اختصاص دهد. سامسونگ نیز با کسب 5/14 درصد در زمینه فروش تبلت در رتبه دوم ایستاده است.

این درحالی است که دو برند ایسوس و لنوو که در ایران فروش بالایی دارند، در سطح جهانی سهم فروشی در حدود 4 تا 8/4 درصد دارند.

سنت‌شکنی در شیوه خرید
خرید مستقیم شیوه‌ای سنتی است که سال‌های سال خریداران کالاهای گوناگون و از جمله کالاهای کامپیوتری در پیش گرفته و به آن عادت کرده‌اند.

شیوه‌ای که با انتقادهای بسیاری از سوی کارشناسان مواجه است. به گفته کارشناسان، درحالی‌که در سراسر جهان خرید کالاهای کامپیوتری به شیوه الکترونیکی از فروشگاه‌های مجازی صورت می‌گیرد، چرا باید در کشور ما همچنان خریدها به شیوه سنتی انجام شود.

در هر حال انتقادها کار خود را کرده و در یک سالی که گذشت، شاهد رشد چشمگیر سطح خرید از فروشگاه‌های مجازی و در پی آن توسعه فروشگاه‌های مجازی هستیم.

بر اساس اطلاعات رسیده، میزان رشد خرید از فروشگاه‌های مجازی در پی افزایش اعتماد خریداران به این فروشگاه‌ها در حدود 50 درصد نسبت به دو سال قبل افزایش یافته است.

کارشناسان بر این باورند که اقدامات مثبت دولت نظیر ارایه نماد اعتماد الکترونیک و کنترل و نظارت روی عملکرد این فروشگاه‌ها موجب شده تا اعتماد خریداران به خرید مجازی و در کل تجارت الکترونیکی افزایش یابد. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تا کمتر از پنج سال آینده کمتر کسی برای خرید کالاهای مورد نیاز خود، حتی نیازهای روزانه از شیوه سنتی استفاده کرده و خریدها آنلاین می‌شود.

سرازیری تقاضا برای محصولات ارزان‌قیمت
یکی از اتفاق‌هایی که در سال گذشته در بازار خرید و فروش کامپیوتر شاهد آن بودیم، کاهش تقاضا برای محصولات ارزان‌قیمت به‌ویژه در حوزه نوت‌بوک، تبلت و گوشی موبایل است.

این اتفاق در حالی رخ داده که به‌دلیل رشد قیمت‌ها توان خرید مصرف‌کنندگان در حد چشمگیری کاهش یافته است. اما با این حال، کاربران ایرانی احترام خاصی برای خود قایل‌اند و ترجیح می‌دهند اگر باید کالایی را برای استفاده مداوم خریداری کنند، آن یک نمونه حرفه‌ای با ویژگی‌های فنی مطلوب باشد.

البته کارشناسان بر این باورند که با توجه به این موضوع که استفاده از کالاهای حرفه‌ای با کاربرد چندمنظوره (برای مثال، تبلت‌هایی که نقش نوت‌بوک و موبایل را ایفا می‌کنند، یا فبلت‌های با قابلیت کاربردی تبلت و حتی نوت‌بوک) هزینه کمتری دارد تا خرید چند دستگاه میان‌قیمت، خریداران به سراغ نمونه‌های گران‌قیمت رفته‌اند. ‌از سوی دیگر، برخی بر این باورند که تجهیزات و کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی ارزان‌قیمت دیگر محبوبیتی در بازار ندارند و کاربران ایرانی را که هر روز سطح علمی و دانش آنها بالاتر می‌رود را راضی نمی‌کنند. به همین دلیل این کالاها در یک سرازیری تند از لحاظ تقاضا قرار گرفته و مخاطبان بسیار کمی دارند.

سرعت گرفتن روند ورود تکنولوژی‌های جدید
شاید باورتان نشود، اما تنها سه روز پس از معرفی گوشی جدید اپل، این گوشی راهی بازار ایران شد. حتی برخی از عرضه این گوشی تنها یک روز پس از معرفی و عرضه در بازار جهانی خبر داده‌اند.

در هر حال با وجود رشد شدید قیمت‌ها و محدودیت‌های وارداتی، گویا اشتیاق کاربران ایرانی به کار با محصولات جدید موجب شده روند ورود این کالاها به بازار سرعتی چشمگیر بگیرد؛ هرچند کالاهای جدید معمولا به‌صورت مسافری وارد بازار شده و در بدو ورود به بازار قیمتی به مراتب بالاتر از آنچه باید به‌فروش می‌رسند. اما اشتیاق کاربران ایرانی به استفاده از محصولات جدید راه را برای ورود سریع و برق‌آسای این محصولات به کشور باز کرده و جالب اینجاست که در یک‌سال گذشته با وجود مشکلات وارداتی بسیاری که در مسیر ورود کالاها وجود دارد، این جریان سرعت بیشتری گرفته است.

سربالایی هزینه‌های جانبی
از هزینه‌های واردات و حمل‌و‌نقل گرفته تا هزینه‌‌هایی نظیر اجاره بها و حقوق و دستمزد کارمندان و... همه و همه در یک‌سال گذشته در حد چشمگیری افزایش یافته است.

نمونه بارزش افزایش هزینه حمل‌و‌نقل و واردات کامپیوترهای چندمنظوره است که در سال 93 نسبت به سال قبل در حدود 300 تا 500 هزار تومان افزایش یافت و موجب کاهش شدید حجم واردات این کامپیوترها به بازار ایران شد. همچنین هزینه حمل‌ونقل نوت بوک در سال گذشته به‌ازای هر نوت‌بوک در حدود 60 هزار تومان افزایش یافته است که این موضوع تاثیر چشمگیری بر روند افزایش قیمت‌ها در بازار داشت.

رشد نرخ تورم، افزایش حقوق کارمندان و کارگران، افزایش هزینه حامل‌های انرژی از دیگر مواردی هستند که فعالان این حوزه در یک‌سال اخیر و به‌ویژه در شش ماه دوم سال با آن مواجه شده‌اند.

سازمان امور مالیاتی
افزایش 22 درصدی مالیات فروشندگان صنف آی‌تی موضوعی است که در ماه‌های پایانی سال 93 موجی از اعتراض را به‌وجود آورد.

البته گویا امسال سازمان امور مالیاتی آب پاکی را روی دست فعالان بازار کامپیوتر ریخته است که فعالان بازار و رییس اتحادیه اعلام کرده‌اند که شکایت‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.

در هر حال این اتفاق موجب شده که کارشناسان نوید روزهایی سخت و افزایش قیمت را در بازار آینده کامپیوتر بدهند؛ چراکه کسبه بازار باید این مالیات را از محل فروش کالاها تامین کنند که در نتیجه این خریدار نهایی است که مالیات صنف آی‌تی را می‌پردازد.

سوت پایان
فعالان بازار و کارشناسان بر این باورند که با وجود افزایش تقریبی تقاضا از بازار کامپیوتر در یک ماه اخیر، سوت پایان کار بازار امسال زودتر از هر سال زده شده است و بازار در حالت نیمه‌تعطیل به‌سر می‌برد؛ چراکه اجناس مورد نیاز خریداران اغلب با قیمت گران به بازار عرضه شده یا اینکه کالاهای مورد نیاز کسبه در بازار موجود نیست؛ به همین دلیل بازار رونقی ندارد.

کارشناسان بر این باورند که بر خلاف سال‌های قبل، کسبه در انتظار دمیدن در سوت پایان کار بازار هستند؛ چراکه میزان خریدی که از بازار صورت می‌گیرد حتی پاسخگوی هزینه‌های روزمره آنها نیست.

منبع: عصر ارتباط

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top