تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/01/26 - 10:10
کد خبر: 163709

فکت شیت ایرانی منتشر می‌شود، نمی‌شود؟!

فکت شیت ایرانی منتشر می‌شود، نمی‌شود؟!

دعوای فکت شیت ها همچنان تا روز پنجشنبه ادامه داشت تا اینکه رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه "من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم"

خبرنامه دانشجویان ایران: شامگاه روز 13 فروردین هنگامی که محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در نشست خبری خود، وقتی بیانیه مشترک خود را قرائت کردند، همه چیز تمام نشد چرا که تازه دعوای متن ها آغاز شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سه متن بیانیه مشترک، خلاصه مذاکرات توسط وزارت امور خارجه ایران و آنچه به عنوان فکت شیت آمریکا در رسانه ها منتشر شد، نشان داد تفسیرهای متفاوتی لااقل در دو سوی اصلی مذاکره ایران و آمریکا وجود دارد.

یک هفته تمام مسئولان و رسانه های دولتی می گفتند آنچه ما می گوییم سند است و چرا به آمریکای دروغ گو اعتنا می کنید.

محمدجواد ظریف در فیس بوک و تویتر خود واکنش داد و اطمینان داد تفسیر آمریکایی ها از مذاکرات اشتباه است همانطور که درباره توافقنامه ژنو اشتباه بود.

برخی منتقدان از جمله تشکل های دانشجویی در بیانیه های خود اما می خواستند اگر فکت شیت آمریکایی مورد تائید نیست وزارت خارجه به صورت رسمی آن را تکذیب کند اما مسئولان تنها به تکذیب زبانی و فیس بوکی بسنده کردند.

در این میان وزیر خارجه به مجلس شورای اسلامی رفت و آنجا و در برابر سوالات متداول نمایندگان اظهار داشت که در روز های آتی فکت شیت ایرانی منتشر خواهد شد تا خیال همه جمع شود.

منتقدان اما می گفتند متن مورد ادعای آمریکا از آنجایی که آنها قرار است درباره تحریم ها تصمیم گیری کند و فکت الزام آوری هم لااقل در بیانیه مشترک درباره این تعهد آمریکا ذکر نشده لذا باید در توافق نهایی این نکات لحاظ شود.

دعوای فکت شیت ها همچنان تا روز پنجشنبه ادامه داشت تا اینکه رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه "من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم"

ایشان همچنین خواستند "یک جمعی از مخالفین را ــ از آن افرادی را که شاخصند ــ دعوت کنند، حرفهای آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرفهای آنها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند"

حالا اما دو واقعه درباره این دو مطالبه رخ داده است و اما و اگر هایی شنیده می شود.

از یک سو جلسه کذایی با منتقدان نه تنها با "منتقدان شاخص" برگزار نشده بلکه به گفته یکی از حاضران بیشتر به جهت رفع تکلیف انجام شده است!

در خصوص فکت شیت ایرانی نیز برخی با این بهانه که انتشار آن خلاف منافع ملک ملت (همچون برخی نمایندگان حامی دولت) و برخی با بیان اینکه فکت شیت ایرانی همان اظهارات زبانی آقای ظریف و عراقچی است مدعی اند نباید چیز مکتوبی منتشر شود.

با این حال وزیرخارجه گفت: رهبری گفتند همانطور که آمریکاییها فکت شیت منتشر کردندشما هم دیدگاهایتان را بگویید، ما در گفتگوهایی این موارد را مطرح کردیم وتدوین مکتوب خلاصه ای از آن را هم در دستور کار قرار دادیم.

در این میان اظهاراتی همچون نظر محمدباقر نوبخت که گفته است "اگر لازم باشد فکت شیت ایران بصورت مکتوب منتشر خواهد شد" و یا علی اکبر ولایتی که گفت ‫"انتشار فکت‌شیت تنها باعث جلب افکار عمومی می‌شود ولی از آنجایی که در بیانیه لوزان هیچ تعهدی متوجه ایران نیست، به نظر می‌رسد که انتشار فکت‌شیت تنها مخل مذاکرات 1+5 است." بر دامنه ابهامات انتشار افزود.

ولایتی البته لحظاتی بعد گفته خود را تصحیح کرد و گفت: آنچه امروز درحاشیه یک ملاقات گفتم وانتشار فکت شیت را مخل مذاکرات دانستم، مربوط به فکت شیت آمریکاییها بود؛ معتقدم باعنایت به انتشار فکت ‌شیت از سوی آمریکایی‌ها باید از سوی ایران به همان شکل پاسخ داده شود و به اکاذیب و مطالب غیرواقع آنان پاسخ لازم داده شود.

اکنون اما این سوال مطرح است که به چه دلیل این مطالبه رهبری مبنی بر آنکه "چیز محرمانه ای نداریم" به تعویق می افتد چرا که تعویق آن به نوعی ابهامات را بر آنچه صورت گرفته است می افزاید.

دولتی ها می گویند همین اظهارات شفاهی مسئولان، فکت شیت ایرانی است اما منتقدان می گویند این فرار رو به جلو به این علت است که بر اظهارات شفاهی نمی توان عنوان سندیت اطلاق کرد حال آنکه مکتوبات قابل نقد و بررسی است.

یا برخی معتقدند انتشار متن مکتوب خلاف منافع است که در این باره باید گفت که مسئولان خود بارها اظهار داشته اند که رهبری نظام اشراف بیشتری به منافع ملی دارند و از این جهت مطالبه ایشان نمی تواند خلاف منافع ملی تصور شود چه اینکه مطلوبیات تیم ایرانی پشتوانه مردمی را هم به همراه خواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top