تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/01/27 - 10:40
کد خبر: 163814

برنامه‌ای که با پافشاری دانشجویان برگزار شد؛

ترس از نقد «لوزان» در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

ترس از نقد «لوزان» در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

مسئولان دانشگاه تمام تلاش خود را برای عدم برگزاری برنامه انجام دادند و ریاست دانشگاه از چند روز پیش مخالفت خود را با برگزاری چنین برنامه ای اعلام کرده بود، به طوری که حتی اجازه اطلاع رسانی درباره زمان و مکان برنامه داده نشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: جلسه نقد و بررسی بیانیه لوزان در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با کارشکنی مسئولان دانشگاه مواجه شد

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، چهار شنبه شب 26 فروردین قرار بود در نشستی دانشجویی با حضورر عموم دانشجویان به بحث و تبادل نظر در رابطه با بیانیه لوزان پرداخته شود که با مواجهه عجیب مسئولان دانشگاه این برنامه در فضایی متفاوت  برگزار شد.

مسئولان دانشگاه تمام تلاش خود را برای عدم برگزاری برنامه انجام دادند و ریاست دانشگاه از چند روز پیش مخالفت خود را با برگزاری علنی چنین برنامه ای برای همه اعضای دانشگاه اعلام کرده بود، به طوری که حتی اجازه اطلاع رسانی درباره زمان و مکان برنامه داده نشد.

یکی از افراد حاضر در جلسه می گوید: مسئولین دانشگاه از هر ترفندی استفاده کردند تا این نشست دانشجویی برگزار نشود.

وی در ادامه با "کودکانه" خواندن کارشکنی و مواجهه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با یک برنامه دانشجویی ادامه داد: مسئولین سالن زکریای دانشگاه ابتدا دربهای ورودی سالن برگزاری جلسه را باز نمی کردند و حتی بعد از بازگشایی سالن سیستم تهویه و غیره را آماده برگزاری مراسم نمی کردند و سپس با عدم اختصاص سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان تا محل برگزاری که در نهایت بعد از یک ساعت اتفاق افتاد؛ برنامه که طبق قرار قبلی می باست ساعت 8 شروع می شد ساعت 9 شب شروع شد و همین امر باعث شد تا تعداد زیادی از دانشجویان فرصت حضور در برنامه را از دست دهند.

نهایتاً با پافشاری و مقاومت مسئولین برگزاری برنامه که اعضای تشکل "انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان" بودند، این برنامه با حضور تعدادی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

میکاییل دیانی دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در این جلسه به نقد و بررسی بیانیه لوزان بر اساس متن منتشر شده توسط موگرینی و ظریف در لوزان سوییس پرداخت.

وی با طرح این سوال که آیا ماهیت حقوقی متن منتشر شده؛ بیانیه است یا توافق؟، گفت:  قانون اساسی می گوید که هر قرارداد و توافقنامه بین المللی را یا باید مجلس تصویب کند، و قانون شود و یا شورای عالی امنیت ملی آن را به تصویب برساند و رهبری آن را تأیید کند.

دیانی در ادامه افزود: حال سوال این است که بیانیه لوزان برای ما تعهد ایجاد کرده؟ پاسخ این است که بله. اسم ش را گذاشته اند بیانیه سیاسی، اما توافق بین المللی است. این توافقی که دارد می شود، جزئی از توافق جامع است که همان توافق ژنو است. آن 4 گام دارد، که این یکی از آن گام هاست.

این فعال دانشجویی گفت: آقای ظریف با شرکت در برنامه نگاه یک گفتند توافقی که قرار است حاصل شود، توافق بین المللی است. یعنی جزء، توافق بین المللی است، پس کل ش توافق بین المللی نیست؟ در حالی که در بیانیه لوزان گفته این متن مبنای توافق نهایی (basis) است.

دیانی در پاسخ به سوالی به تعهدات ایران براساس متن مشترک در لوزان اشاره کرد و گفت: در متن نوشته سطح و ظرفیت غنی سازی و میزان ذخایر اورانیوم ایران برای دوره های مشخص زمانی محدود خواهد شد. این را قبلا در توافق ژنو پذیرفته بودیم. اما این بار یک چیز جدید (specified duration)  به آن اضافه کرده، گفته «زمان مشخص» هم دارد.

وی در ادامه با اشاره به نظر چند کارشناس هسته ای افزود: این بیانیه گفته است ایران فقط یک تأسیسات غنی سازی خواهد داشت و آن نطنز است. ما در گام نهایی توافق ژنو، چیزی راجع به تحقیق و توسعه نداشتیم. در گام اول البته پذیرفته بودیم که فقط کارهای تحقیق و توسعه «جاری» مان را ادامه دهیم. اما الان در لوزان راجع به تحقیقات گفته هم برنامه زمان بندی ش و هم دامنه تحقیقات ش باید توافق شود. یعنی ما تا توافق نشود نمی توانیم R&Dانجام دهیم.

وی همچنین تعهدات پذیرفته شده درباره فردو طبق بیانیه لوزان پرداخت و گفت:  فردو قبلا تأسیسات غنی سازی بود. در گام اول پذیرفته بودیم که آن را تعلیق کنیم (همان جا که گفته بود بیشتر از 5 درصد غنی سازی نکنید). قبلاً در توافق ژنو گفته بود که «تأسیسات غنی سازی فردو»، الان براساس متن مشتررک ایران و 1+5 غنی سازی فقط در نطنز باید صورت بگیرد و تأکید کرده که فردو از یک سایت غنی سازی به یک سایت تحقیقات فیزیک و هسته ای تبدیل می شود و هیچ مواد قابل شکافتی نباید در فردو وجود داشته باشد.

این دانشجوی ارشد دانشگاه تهران در ادامه به تعهدات ایران بر اساس متن مشترک با 1+5 درباره اراک اشاره کرد و افزود: در توافق ژنو قرار بود که به طور کامل نگرانی های طرف مقابل راجع به اراک را برطرف شود. الان و در بیانیه لوزان ایران پذیرفته است که اراک را بازطراحی کند به طوری که پولوتونیم نتواند تولید کند. این در حالی است که قبلاً آقای صالحی مصاحبه کرده و گفته بود: پلوتونیوم رآکتور اراک نمی تواند برای سلاح استفاده شود. چون پلوتونیوم رآکتور اراک یک سال می ماند، اما برای تولید بمب باید 4-3 هفته بماند و خارج شود و بازفرآوری شود.

دیانی سپس به مسئله مهم بازرسی های آژانس پرداخت و گفت: یک مجموعه اقدامات ایران پذیرفته در بازرسی ها از جمله اجرای پروتکل الحاقی وکد 3،1 علاوه بر آن گفته که آژانس تجهیزات بازرسی اش را پیشرفته (modern technology) خواهد کرد. یعنی چی؟ آژانس به ما می گفت که این دوربین ها الان آف لاین است (و بازرس باید می آمد ایران، همین جا می دید و می رفت). اما باید آن لاین شود. علاوه بر آن گفته که دسترسی ها را هم تقویت خواهم کرد. مراکز نظامی ما را می خواهد برود ببیند.

وی افزود:  اگرچه مسئولین نظامی ما براساس صحبتهای مقام معظم رهبری هیچ گاه چنین اجازه ای نخواهند داد، اما وجود این عبارات در متن مشترک لوزان جای سوال دارد.

دیانی سپس به موضوع تحریم ها اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعاتی که کارشناسانحقوقی می دهند در متن ژنو آمده بود که طرف مقابل «تحریم های مرتبط با هسته ای را به طور جامع برمی دارند». هیچ قیدی هم ندارد به جز «مرتبط با هسته ای»؛  اما در توافق جدید نوشته اند: «اتحادیه اروپا به اجرای همه تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای خاتمه می دهد» که این مسئله جای سوال جدی دارد. اول اینکه نوشته شده فقط اجرای آن خاتمه می یابد و اینکه وضعیت تحریم های دیگری مثل تحریم های انرژی که در ژنو به آن اشاره شده بود مشخص نیست.

وی با اشاره به این که طبق بیانیه مشترک ظریف و موگرینی در لوزان تحریم های آمریکا لغو نخواهد شد نیز گفت: در تحریم های مربوط به آمریکا مثل تحریم های اروپا ننوشته terminate implementation  بلکه نوشته cease application و این یعنی: «توقف موقت». یعنی این کلمه از stop هم بار حقوقی اش کمتر است. این کلمه یعنی suspend یعنی تعلیق. پس تحریم های آمریکا در نهایت قرار است فقط تعلیق شود.

وی در ادامه به مشکلات رفتن ذیل فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت اشاره کرد و گفت: در متن بیانیه هیچ اشاره ای نشده است که قطعنامه جدید ذیل کدام فصل و ماده منشور سازمان ملل منتشر خواهد شد. اگر قطعنامه جدید شورای امنیت ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل منتشر شود تمام ماده های این فصل را در بر خواهد گرفت و بر طبق ماده 42 این فصل می توان علیه کشور هدف تجاوز نظامی انجام داد. براین اساس نه تنها تحریم ها لغو نخواهد شد بلکه طبق ماده 41 منشور تحریم ها می تواند ادامه پیدا کند و علاوه بر این باب تجاوز نظامی به ایران طبق یک قطعنامه الزام آور برای کل کشورهای جهان بنابر ماده 42  نیز گشوده خواهد شد.

این فعال دانشجویی ابراز امیدواری کرد که مشکلات حقوقی موجود در متن بیانیه لوزان که به تایید کارشناسان حقوقی کشور رسیده است مورد توجه تیم مذاکره کننده قرار بگیرد و دولت مصداق همدلی را در مسئله هسته ای به ظهور و بروز برساند

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
حاضرین در جلسه
1394/01/29 - 14:20

این برنامه در فضایی متفاوت؟؟؟ در همان فضای مورد نظر با کمی تاخیر با همکاری مسئولین دانشگاه برگزار شد آقای دیانی واقعیت مساله بهتر بود رسانه ای بشه
با پذیرایی و سرویس ایاب و ذهاب برای حاضرین در پایان جلسه همراه بود
شاید چون شما آقای میکاییل رو نمی شناختند موافقت نشده وگر نه ....
تورهای مسافرتی آفری
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top