تاریخ انتشار: شنبه 1394/01/29 - 14:47
کد خبر: 164027

وقتی خلاء اظهار نظر موسسه تنظیم و نشر آثار امام را افراد دیگری پر می کنند؛ مثلا خانم لیلی بروجردی

وقتی خلاء اظهار نظر موسسه تنظیم و نشر آثار امام را افراد دیگری پر می کنند؛ مثلا خانم لیلی بروجردی

با این همه هنوز موسسه نشر آثار امام خمینی هم در این مورد و هم در موارد قبلی سکوت پیشه کرده است. سال گذشته نیز اظهارات آیت الله هاشمی درباره مخالفت امام با شعار «مرگ بر آمریکا» رسانه ای شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: چندروزی از اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی و نقل چند خاطره جدید از حضرت امام خمینی(ره) و نیز نقل خاطره ای از مرحومه ثقفی همسر امام راحل می گذرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این اظهارات با واکنش های مختلفی روبرو شد. در بخشی از سخنرانی آیت الله هاشمی درباره روزهای پایانی جنگ و قبول قطعنامه آمده است: امام به این نتیجه رسید که باید تا قبل از خودشان جنگ را تمام کند البته گفتند جام زهر را نوشیدم اما دو سه ماه پس از جنگ به خود من گفتند که جام زهر برای من شیرین شد!

این اظهارات در حالی ابراز می شود که متن تاریخی پیام قطعنامه و اشارات مکرر امام بعد از قبول قطعنامه و نیز روایت های متعدد حاج احمد آقا از تلخی قطعنامه فراوان شنیده شده است. تا آنجا که مرحوم حجت الاسلام محمدرضا توسلی از مسئولان دفتر امام خمینی نیز در این رابطه می‌گوید: «بعد از آنکه امام(ره) قطعنامه را پذیرفتند و گفتند جام زهر را نوشیدم من دیگر خنده بر لب ایشان ندیدم.»

با این همه هنوز موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی هم در این مورد و هم در موارد قبلی سکوت پیشه کرده است. سال گذشته نیز اظهارات آیت الله هاشمی درباره مخالفت امام با شعار «مرگ بر آمریکا» رسانه ای شد.

البته این سکوت های پیاپی موجب شده است تا افراد دیگری که هیچ نسبتی با امام راحل ندارند نیز زبان به جسارت باز کنند. تا آنجا که حسین مرعشی چندی پیش گفته بود: یک بار به آقای هاشمی گفتم: «برای چه اینقدر زحمت می‌کشید؟ به استراحت بپردازید. آقای هاشمی به من گفت: سه مرتبه و زمانهایی که حضرت امام از مبارزه نا امید شده بودند . من از تهران تا نجف رفتم تا ایشان را برای ادامه تشویق کنم و موفق هم شدم» .

پاسخ قائم مقام موسسه تنظیم و نشر به این اظهار نظر قابل تامل است؛ از حمید انصاری سوال می شود با توجه به چهره دو وجهی که از سوی آقای هاشمی درباره امام مطرح می‌شود موضع موسسه امام چیست؟

انصاری‌: باید بررسی کنیم و اگر قرار شد موضع بگیریم رسما اعلام می‌کنیم.

فارس: آقای انصاری پس تکلیف صحبت‌های دوگانه هاشمی از امام که به نسل سوم ارائه می‌شود، چیست؟ چرا موسسه بلافاصله پس از صحبت‌های آیت‌الله محمد خامنه‌ای موضع گرفت اما الان احساس می‌شو برخورد جناحی می‌کند؟

انصاری: شما اگر نگاه کنید مطلبی که آقای محمد خامنه‌ای گفتند خیلی فرق می‌کند.

فارس: بالاخره اظهار نظر اخیر آقای هاشمی هم فرق داشت و ایشان برای اولین بار به نقل از امام گفت جام زهر برای امام شیرین شد و این حرف مهمی است.

انصاری: شما از دفتر ایشان (هاشمی رفسنجانی) سؤال کنید ببینید مستندی دارند یا خیر و ببینید مستندشان چیست.

قابل تامل تر اینکه برخورد جناحی و سیاسی باعث شده است نهاد متولی حفظ و نشر آثار و ارزشهای امام خمینی(ره) درباره این اظهارت سکوت کند.

سال گذشته نیز موضوع سانسور نامه حاج احمدآقا به آیت الله پسندیده برادر بزرگتر امام(ره) که توسط موسسه حفظ و نشر و در برخوردی کاملا سیاسی صورت گرفته بود رسانه ای شد.

این در حالی است که امام خمینی(ره) در وصیت نامه خود، به صراحت نقل هرگونه مطلب بدون سندی را مذموم و خلاف واقع خوانده اند.

"اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم." این بخشی از وصیت نامه عبادی سیاسی امام خمینی(ره) است که پیش از رحلت، توسط ایشان نگاشته شد."

این موسسه حتی در قبال اظهار نظر و نقل خاطره از همسر امام راحل نیز سکوت پیشه کرد تا آنجا که غلامعلی رجایی مشاور سیاسی آیت الله هاشمی برای سندیت دادن به اظهارات آیت الله با نوه دختری امام خانم لیلی بروجردی تماس بگیرد و تصدیق خاطره آقای هاشمی را از ایشان بگیرد. حال آنکه اساس وظیفه موسسه حفظ و نشر چیست، الله اعلم!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/01/29 - 15:23

سلام

داریم موج راه میندازیم که دوشنبه (اول ماه رجب) رو برای اعلام هبستگی با مردم مظلوم یمن و پیروزیشون بر آل سعود ملعون روزه بگیریم...

اگه میشه یه تیتر بزنین...

و به ما توی این کار کمکی کنین و شما هم سهیم باشید...

یا زهرا...
تورهای مسافرتی آفری
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top