تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/01/30 - 13:25
کد خبر: 164108

علت آزاد سازی قیمت نان چیست؟

بازی انتخاباتی با «نان مردم» و «یارانه ثروتمندان»

بازی انتخاباتی با «نان مردم» و «یارانه ثروتمندان»

برای کاهش بودجه یارانه ها راه حلی منطقی هم در نظر گرفته شده بود به این ترتیب که دولت باید یارانه 5 میلیون و 500 هزار نفر از افراد ثروتمند را قطع کند تا بتوامند این کاهش بودجه را جبران و با کسری بودجه مواجه نشود.

خبرنامه دانشجویان ایران: یارانه ها داغ ترین موضوع در بودجه سال 94 است بعد از کشمکش های فراوان میان دولت و مجلس طبق مصوبه قرار بر این شد که 3000 میلیارد تومان از بودجه یارانه های سال 94 کاسته شود و دولت بجای 42 هزار میلیارد تومان یارانه در سال 39000 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت نماید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما برای کاهش بودجه یارانه ها راه حلی منطقی هم در نظر گرفته شده بود به این ترتیب که دولت باید یارانه 5 میلیون و 500 هزار نفر از افراد ثروتمند را قطع کند تا بتوامند این کاهش بودجه را جبران و با کسری بودجه مواجه نشود.

با ‌وجود این، در حالی به پایان اولین ماه از سال ۱۳۹۴ نزدیک می‌شویم که هنوز سرنوشت حذف یارانه بگیران پردرآمد برای جایگزینی کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها و همچنین تأمین یارانه بخش تولید مشخص نشده است. چند روز پیش، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران از برنامه‌ریزی برای حذف یارانه نان خبر داد و گفت: از آنجا که نان قوت غالب مردم به ویژه قشر آسیب‌پذیر است، به دنبال راهکاری هستیم که با کمترین آسیب یارانه نان را در آینده‌ای نزدیک حذف کنیم

بنابر آنچه که پیش از این وعده داده شده بود قرار بود با هدفمندی یارانه ها سفره های مردم رنگین تر شود اما در روزهای گذشته اتفاقی که افتاد نه تنها این سفره‌ها را رنگین نکرد، بلکه تنها قوت غالب آن‌ها را نیز در سفره‌ها کمرنگ‌تر کرد، دولت به بهانه واقعی کردن قیمت نان قصد دارد تا یارانه این بخش را حذف کند؛ هرچند ‌این موضوع هنوز ‌‌رسما از سوی دولت اعلام نشده است ولی به نانوایی‌ها این اجازه داده شده ‌که با قیمت آزاد نان را در اختیار مردم قرار دهند.

دولت نیز در واکنش به این خبر در یک اقدام شگفت آور ضمن تأیید تلویحی حذف یارانه نان فقط در ارتباط با طول زمان اجرای این مصوبه تشکیک کرد. در همین زمینه، مهدی کاظم‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران مبنی بر حذف یارانه نان تا سه ماه آینده‌ گفت: حذف یارانه نان، از برنامه‌های دولت است؛ اما قطعا تا سه ماه آینده انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حذف یارانه نان‌ تدریجی و با دستور رئیس جمهور انجام می‌شود، تأکید کرد: شاید ‌رئیس جمهور ‌یکباره دستور به حذف یارانه نان دهد.

با این اظهار نظر ها این سوال در اذهان عمومی پیش می آید که چرا دولت با این صراحت از احتمال حذف یارانه نان، که بنا بر گزارش های میدانی در برخی نقاط هم اکنون قیمت آن آزاد شده است، صحبت می کند ولی از حذف یارانه ثروتمندان و پردرآمدها که مطابق قانون تا کنون باید به آن عمل می کرد حرفی نمی زند؟

متاسفانه نان به قوت غالب بخش عظیمی از مردم تبدیل شده است که دولت می خواهد با حذف یارانه آن و آزد کردن قیمت نان کسری بودجه خود را جبران نماید.

این در حالی است که هر گاه قیمت نان افزایش پیدا کرده است مبلغی به یارانه پرداختی مردم نیز اضافه شده است اما اینبار قرار است فقط قیمت نان گران شود و خبری از یارانه اضافی نیست.

در این رابطه محمد اسماعیل سعیدی، نماینده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفته است: "دولت با حذف نکردن یارانه ثروتمندان اهداف انتخاباتی را دنبال می کند. "

وی معتقد است: اگر دولت بخواهد یارانه ثروتمندان را قطع نکند، طبیعی است ‌در ماه‌های آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد. از طرف دیگر، اگر یارانه نقدی این افراد قطع شود، امکان ‌دارد که میزان قابل توجهی از آرای اتنخاباتی خود را از دست بدهد. به همین دلیل در اوضاع کنونی ‌‌شاید با قطع یارانه نان، بتواند بخشی از این کسری را جبران کند؛ بنابراین دولت با بهانه واقعی کردن قیمت نان در فکر جبران کسری‌های خود است

بنابراین آنچه که نگرانی بیشتری را ایجاد می کند حذف یارانه نان نیست بلکه موضوع بازی با قوت غالب مردم به بهانه سیاست های انتخاباتی است از سوی دولتی است که سوگند یاد کرده که حامی مردم و عدالت باشد.

رئیس جمهور حسن روحانی در مراسم تحلیف خود در مجلس این گونه سوگند یاد کرد:  «من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ ....‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. »

اما اکنون به نظر می رسد که اهداف سیاسی دولتمردان بر زندگی و حتی سفره مردم و ساده ترین قوت مردم که نان است سفره افکنده است و مردم برای آنکه برخی از سیاسیون بتوانند به اهداف سیاسی انتخاباتی خود برسند باید فشارهای روز افزون را تحمل کنند و دولت به قانون مصوب مجلس نیز همچنان بی توجه باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
عبدالله
1394/01/30 - 14:45

من یک دانشجوی اهل سنت ساکن در تهران هستم با سه فرزند 22 سال سن دارم و حالا باید به لطف دولت شکم بچ هایم را با آب خالی سیر کنم؟ پس این که می گویند بچه دار شوید ما حمایت می کنیم کجاست؟
مهران
1394/01/30 - 14:47

پوتین برای سربازان جدید
نان
نفت
سقف بازداشتگاه نم کشیده
دست بند ده عدد
پول برق باید بدهیم پول آب را جدا
پول گاز هم همین طور و دیگر هیچ

من دیگه حرفی ندارم
حسین
1394/01/30 - 20:15

مگه نگفتن توافق بشه همه چی درست میشه اینم از توافقشون والا با این نوناشون!
علیرضا
1394/01/30 - 20:16

بالاخره دولت باید به فکر رای اوردنش تو مجلس هم باشه دیگه نمیشه که فقط به فکر محروم ها باشه پس ثروتمندان بیچاره چی باید بخورند؟
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top