تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/01/31 - 14:16
کد خبر: 164240

بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت: لزوم توجه دولت به تقویت اقتصاد

خبرنامه دانشجویان ایران: مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در نامه به رئیس‌جمهور اعلام کرد: انتظار می‌­رود تمام توجه دولت صرف مذاکرات هسته‌ای نشود زیرا اگر ساخت درونی اقتصاد ما مستحکم باشد در مذاکرات نیز دست بالا را خواهیم داشت.

به گزارش فارس، مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در نامه به رئیس‌جمهور اعلام کرد: نهایت تلاشتان را برای اجرای پیمان دوجانبه پولی به کار ببرید، ساخت درونی اقتصاد به موفقیت در مذاکرات کمک می‌کند.

متن این نامه به شرح ذیل است:

« انقلاب اسلامی گام مهمی در تحول نظام جهانی بود. نظامی که مبنای آن استعمار همه جانبه مردم جهان در راستای تامین منافع مستکبران و متمولان است. طبیعت چنین تحولی ایجاب می­‌کرد تا قدرت‌های زر و زور، تمام قد به مقابله با آن بپردازند.

مقابله‌ه­ای نظامی، فرهنگی و اقتصادی و بدین ترتیب با روشن شدن هر چه بیشتر ماهیت استکبار ستیزی انقلاب اسلامی سیل عظیم تحریم­‌های تسلیحاتی و اقتصادی بر مردم مبارز و انقلابی ایران در واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان خط امام، در طول 8 سال دفاع مقدس و همچنین بعد از آن، تحمیل شد.

در طول سال‌های بعد قدرت‌های دنیا با ادعای انگیزه توقف در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌هایی علیه ایران شکل دادند. به گفته کارشناسان این تحریم‌ها بر روی برنامه اتمی ایران تاثیرگذار نبوده‌ است، بلکه برخی تأثیرات منفی بر روی اقتصاد ایران گذاشته‌است.

این تحریم‌ها در زمینه‌های اقتصادی، علمی، سیاسی، نظامی است که از جمله تاثیرگذارترین این تحریم‌ها می‌توان به تحریم بانک مرکزی ایران و صادرات نفت ایران اشاره کرد که اقتصاد تک‌محصولی ایران(نفت) و نقش بانک مرکزی ایران در وصول درآمد حاصل از فروش نفت ایران را هدف گرفته‌ است.

با توجه به تحریم هر دو بخش، اقتصاد ایران دچار مشکل جدی شده‌ است. تحریم دارو و مواد غذایی در حالی اعمال می‌شود که آمریکا صادرات دخانیات به ایران را از لیست تحریم‌­ها معاف کرده‌ است.

مقام‌های دولت آمریکا نیز تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را سخت‌ترین و فلج کننده‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ دنیا نامیده‌اند چرا که تحریم بانک مرکزی تمام سیستم مبادلات خارجی اعم از صادرات و واردات ایران را دچار اختلال جدی می­‌کند و این ناشی از سلطه دلار بر اقتصاد جهانی است.

اما این اولین باری نبود که آمریکا و متحدان غربی‌اش این گونه اقتصاد کشور دیگری را با مشکل رو به رو می­‌کردند. بروز بحران مالی در سال 2007 در سطح جهان، باعث گرایش کشورهای مختلف به رویکرد جدیدی در ساختار تجارت بین‌المللی شد. کشورهایی که قبلاً از پول‌های رایج مانند دلار و یورو در مبادلات خود استفاده می‌کردند، روش جدیدی را برگزیدند که به «پیمان پولی دوجانبه» معروف شده است.

تاکنون بیش از 50 پیمان پولی دوجانبه بین کشورهای مختلف امضا شده است. در این رویکرد جدید، تجارت با استفاده از پول­‌های محلی انجام می‌شود. یعنی به جای استفاده از یک پول واسط مانند دلار و یورو، از پول کشورهای مبدأ و مقصد تجارت استفاده می‌شود و دیگر دلار واسط تجاری نیست.

حذف دلار از مبادلات بین المللی نه تنها نفوذ آمریکا را بر این مبادلات خنثی کرده بلکه هزینه‌های تبدیل ارزها به دلار در زمان اقدام به خرید در کشورهای مبدأ و هزینه تبدیل دلار به دیگر ارزها در کشورهای مقصد را  نیز حذف می‌کند.

از سوی دیگر استفاده از ارزهای ملی کشورها به افزایش ارزش و اعتبار آنها در بازارهای بین المللی کمک کرده و مبادلات دوجانبه کشورها را در قالب پیمان‌های ارزی افزایش می‌دهد.

دلیل نگارش این نامه پیشنهاداتی بود که رئیس جمهور ترکیه در سفر خود به تهران، مطرح کرد. در سفر آقای اردوغان به تهران، مشاهده فرمودید که دولت این کشور چه تاکیدی برای یک معاهده پولی دو جانبه با ایران دارد. کشور ترکیه این روزها نه درگیر موضوع تحریم است و نه مذاکرات هسته‌ای و نه احتمال تحریم‌های بیشتر، درعین حال شاهد هستیم که این طور به دنبال حل مشکلات پولی و بانکی خود و تقویت ارز خود است.

انتظاری که از دولت می‌رود توجه بیشتر به مشکلات و مسائل پایه‌­ای و اساسی کشور است. شما خود نیک می‌دانید که بخش کوچکی از مشکلات اقتصادی امروز ما ناشی از تحریم‌­ها است و بارها جنابعالی و همکارانتان و تمامی صاحب نظران لزوم حرکت هر چه سریع­تر به سمت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر عزیزمان را اعلام کرده‌­اید.

انتظار می‌­رود که تمام انرژی و توجه دولت صرف امور جاری و زودگذر مثل مذاکرات هسته‌ای نشود و اتفاقا اگر ساخت درونی اقتصاد ما مستحکم باشد در مذاکرات نیز دست بالا را خواهیم داشت و نگران اعطای امتیازات بیشتر در مذاکرات نخواهیم بود.

مسئله پیمان پولی دوجانبه بارها و بارها از سوی دانشجویان، اساتید و اندیشمندان کشور مطرح شده و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که با این راهکار مشکل بیش از نیمی از تحریم‌های بانکی حل می­‌شود ولی متاسفانه توجه لازم از سوی بانک مرکزی و مجموعه دولت به این راهکار کاملا روشن و کم هزینه، وجود نداشته است.

از سوی دیگر با دقت در رفتار کشورهای درحال پیشرفتی که به دنبال به جریان انداختن ارز ملی خود در مبادلات خارجی هستند، مشاهده می­‌کنیم که عمدتا رئیس جمهور این کشورها بطور مستقیم پیگیر شکل­‌گیری پیمان پولی دوجانبه هستند. لذا شایسته است که جنابعالی، دولت و بانک مرکزی نهایت تلاشتان را برای اجرای این مهم به کار گیرید.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top