تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/02/01 - 14:15
کد خبر: 164361

آخرین خبرها از نحوه دریافت بن دانشجویی کتاب؛

40 هزار تومان یارانه کتاب و کتاب‌های چند صد هزار تومانی

40 هزار تومان یارانه کتاب و کتاب‌های چند صد هزار تومانی

کتاب‌های اف‌ست(کپی) به دلیل اختلاف قیمت بالا نسبت به آثار زبان اصلی و خارجی بازار داغی در کوچه پس کوچه‌ها و پاساژها و زیرزمین‌ها و پیاده‌روهای میدان انقلاب دارد اما طبیعتا بن دانشجویی به درد خرید این جور کتاب‌ها که در نمایشگاه کتاب ارائه نمی‌شوند نمی‌خورد.

خبرنامه دانشجویان ایران: حدود دو هفته تا برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقی مانده است و دغدغه مهم دانشجویان، مسئله‌ای به نام «بن دانشجویی کتاب» است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعلق گرفتن یا نگرفتن، مسئله‌ای است که تا امروز هم هنوز مشخص نبود که به غیر از دانشجویان سراسری و پیام نور به سایر دانشجویان(آزاد و غیر انتفاعی) نیز بن دانشجویی خرید کتاب تعلق می‌گیرد یا خیر، اما طبق آخرین اطلاعیه سامانه بن کارت دانشجویی، دانشجویان تمام دانشگاه‌ها مشمول دریافت بن دانشجویی کتاب می‌شوند.

علی رغم ایجاد امکان دریافت بن کتاب برای تمام دانشجویان توسط دولت، مشکلاتی پیش روی دانشجویانی که از این امکان استفاده می‌کنند وجود دارد که در ادامه به چندی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بن‌های دانشجویی کتاب امسال با 20 هزار تومان افزایش، 80 هزار تومانی شده است که با احتساب 50 درصد یارانه دانشجویی، درواقع فقط 10 هزارتومان نسبت به سال گذشته بیشتر شده و پرداخت نیمی  از این 80 هزار تومان به عهده شخص دانشجو است که با در نظر گرفتن میزان تورم نسبت به سال گذشته و افزایش قیمت‌ها مخصوصا در زمینه کتب دانشگاهی، عملا چیزی دست دانشجو را نمی‌گیرد!

از طرفی توزیع بن کتاب دانشجویی در بین دانشجویان، اقتضائاتی در نحوه و میزان تخصیص باید داشته باشد که مطلقا در این توزیع از سوی وزارت ارشاد در نظر گرفته نشده است؛ مثلا قیمت کتاب‌های دانشجویان علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی و سایر رشته‌های دانشگاهی با یکدیگر متفاوت است و اصلا مبنای تعیین قیمت این کاب‌ها یکسان نیست؛ غالبا کتاب‌های زبان اصلی در رشته‌های پزشکی، فنی و مهندسی و علوم پایه بر مبنای قیمت روز دلار محاسبه می‌شود در حالی که کتاب‌های سایر رشته‌های تحصیلی بر مبنای المان‌های داخلی اقتصاد در کشور از قبیل قیمت کاغذ، مالیات ناشران و کتابفروشی‌ها، تورم  و مواردی از این دست محاسبه می‌شود.

البته در این میان، کتاب‌های اف‌ست(کپی) نیز جایگاه خاص خود را دارد که اکثرا هم به دلیل اختلاف قیمت بالا نسبت به آثار زبان اصلی و خارجی، بازار داغی در کوچه پس کوچه‌ها و پاساژها و زیرزمین‌های میدان انقلاب و پیاده‌روهای روبروی دانشگاه تهران را دارد اما طبیعتا بن دانشجویی به درد خرید این جور کتاب‌ها که در نمایشگاه کتاب ارائه نمی‌شوند نمی‌خورد.

هرچند جمهوری اسلامی ایران جزء امضا کنندگان قانون جهانی کپی‌رایت نیست و از جنبه حقوقی زیر مجموعه متعهدان این قانون محسوب نمی‌شود و ارائه آثار و مقالات خارجی کپی شده در ایران به راحتی انجام می‌شود اما ارائه آثار این چنینی هم در کشور نیازمند رعایت ضوابط و قوانینی است که از سوی ناشران زیرزمینی در نظر گرفته نمی‌شود و طبعا مجال حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب را هم پیدا نخواهند کرد.

با این همه اما به نظر می‌رسد بر خلاف انچه انتظار می‌رود، ناکارامدی‌های بن 80 هزار تومانی کتاب برای دانشجویان، بیشتر از کارامدی آن باشد، هر چند 40 هزار تومان یارانه کتاب در این اوضاع اقتصادی برای دانشجویان غنیمت باشد ولی محاسبه‌ای سرانگشتی هم نشان می‌دهد که میزان نیاز یک دانشجو در نمایشگاه کتاب ممکن است رقمی بیش از 100 یا حتی 200 هزار تومان باشد، نه 40 هزار تومان!

گفتنی است بیست و هشتمین نمایشگاه بین اللمللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و زمان ثبت نام از 29 فروردین تا قبل از برگزاری نمایشگاه و از طریق سامانه ثبت نام  بن کارت دانشجویی به آدرس bon.tibf.ir و همچنین زمان توزیع کارت‌ها از 13 اردیبهشت تا پایان نمایشگاه 26 اردیبهشت است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top