تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/02/02 - 09:05
کد خبر: 164409

ضربه مهلک حامیان دولت تدبیر به حسن روحانی در شبکه های اجتماعی

ضربه مهلک حامیان دولت تدبیر به حسن روحانی در شبکه های اجتماعی

چند روزی بیشتر از پیروزی حسن روحانی در انتخابات نگذشته بود که یک کمپین حمایتی از دولت تدبیر و امید اعلام موجودیت کرد. کمپینی با عنوان روحانی مچکریم. این کمپین توسط جوانان اصلاح طلب و بازوی رسانه ای نزدیک به هاشمی رفسنجانی ایجاد شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند روزی بیشتر از پیروزی حسن روحانی در انتخابات نگذشته بود که یک کمپین حمایتی از دولت تدبیر و امید اعلام موجودیت کرد. کمپینی با عنوان روحانی مچکریم. این کمپین توسط جوانان اصلاح طلب و بازوی رسانه ای نزدیک به هاشمی رفسنجانی ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این کمپین باهدف القا حس امید و نشاط به مردم و به خصوص جوانان شروع بکار کرد تا بگوید با پیروزی حسن روحانی در انتخابات وضعیت کشور بسیار عالی خواهد شد.

مصطفی خانی در یادداشت خود به آسیب این رفتارهای هیجانی پرداخته است؛ این یادداشت را در ذیل می خوانید:

این کمپین به سرعت انتشار و تکیه کلام روحانی مچکریم به نقل محافل سیاسی و اجتماعی تبدیل شد. تا جایی که حسن روحانی نیز در یک برنامه گفت و گوی زنده تلویزیونی از این تکیه کلام استفاده و ضمن تایید رسمی این کمپین از مردم ایران تشکر کرد.

اما شاید حسن روحانی حتی فکرش را هم نمی کرد که این تکیه کلام روزی به عنوان یک خنجر آغشته به زهر، در کمر دولت تدبیر و امید فرو برود!

چگونگی پیدایش کمپین روحانی مچکریم

این تکیه کلام اولین بار توسط ضدانقلاب خارج نشین نزدیک به جنبش سبز در فیس بوک استفاده شد. پس از آن جوانان حامی حسن روحانی که در آن دوران از پیروزی ایشان هیجان زده بودند عجولانه این تکیه کلام را دریافت و ضمن بسط و گسترش آن، اقدام به ایجاد چنین کمپینی نمودند.

آنها در آن دوران، حتی فکرش را هم نمی کردند که چنین کمپینی ممکن است در آینده نه چندان دور چه بلایی برسر دولت حسن روحانی بیاورد.

گردانندگان این کمپین به چند نکته توجه نکردند:

-اول آنکه مخاطبان این کمپین بواسطه جنس رسانه(فیس بوک، توئیتر و...) اغلب از طبقه سنی جوانان جامعه هستند.

-دوم؛ بیان این کمپین به شیوه طنز است.

-سوم؛ اساس این کمپین از جنس مطالبات مردمی و بخصوص جوانان است.

جوانان مخاطب این کمپین برخلاف قشر کهنسال دو خصوصیت داشتند.  اول آنکه این جوانان بواسطه شور و هیجان جوانی و جو حاکم برجامعه خیلی زود به وعده های انتخاباتی نامزدها دل می بندند. و دومین نکته اینکه هرچند جوانان به سادگی وعده های انتخاباتی راقبول می کنند ولی خیلی دیر آنها را فراموش می کنند.

کلیه پیام های طنز کمپین روحانی مچکریم از دوبخش تشکیل میشدند. برای مثال:

 از وقتی روحانی اومده ؛ دیگه سیم هندز فریم گره نمی خوره ... روحانی مچکریم.

قسمت اول شامل یک گزاره رفتاری است. عمده این گزاره های رفتاری مربوط میشوند به مشکلات برآمده از جامعه ایرانی. مردمی که بواسطه اقتصاد نفتی همیشه از دولت ها طلب کار بودند و توقع داشتند دولتمردان وضعیت کشور را بهبود ببخشند نه خود مردم. لذا در بخش اول یک مطالبه صورت می گیرد. تصور کنید جوانی برای اولین بار و در اوج احساسات ناشی از پیروزی روحانی در انتخابات این جمله طنز را بخواند! در ظاهر امر می خندد و از پیروز شدن روحانی در انتخابات خوشحال می شود. فردای آن روز در حین رفتن به محل کار هوس می کند با هندزفری و موبایل خود اهنگ گوش دهد. چه اتفاقی می افتد وقتی با هندزفری گره خورده روبرو شود؟! بله درست حدس زدید؛ بیاد آن گزاره روحانی مچکریم افتاده و می خندد. امام تصور کنید اگر چندین مرتبه با همین اتفاق روی دهد چه می شود؟ جواب این است؛ وقتی جوان پس از مواجه چند باره باخلاف انچه که انتظارش را داشته روبره شود؛ اعتمادش را به آن گزاره از دست می دهد؛ البته به مرور زمان!

بار دیگر دقت کنید:

 از وقتی روحانی اومده ؛ دیگه سیم هندز فریم گره نمی خوره ... روحانی مچکریم.

وقتی خلاف بخش اول اثبات شود، نا خودآگاه خلاف قسمت دوم آن نیز اثبات می شود و نتیجه آن بی اعتمادی به بخش دوم است.

شاید بگویید این گزاره صرفا یک جوک بچگانه است و مگر می شود با یک جوک اعتماد به شخصی را از دست بدهیم؟! جواب بله است! چنین چیزی امکان پذیر است.

جالب است بدانید دولت تدبیر بدون توجه به چنین دام رسانه ای حتی برای ساخت این گزاره های طنز، میلیون ها تومان هزینه صرف نموده است! هزینه ای که با استفاده از ابزار قدرتمند طنز سطح مطالبات اجتماعی را از دولت تدبیر بالابرده و در دراز مدت باعث وارد آمدن ضربات جبران ناپذیر به دولت تدبیر خواهد شد.

لازم به ذکر است ضربه ای که دولت تدبیر از این طریق و با صرف هزینه های کلان به خود وارد کرده، صدها برابر خطرناک تر از ضرباتی است که مخالفین و منتقدان دولت بتوانند بر دولت تدبیر وارد نمایند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top