تاریخ انتشار: شنبه 1394/02/05 - 10:18
کد خبر: 164697

مهدی آقاموسی

فیش‌های مکه، جهیزیه دختران و جیب آل‌سعود

فیش‌های مکه، جهیزیه دختران و جیب آل‌سعود

درگیری ایران و سعودی چیز تازه‌ای نیست. ماجرای حج خونین و پیام امام و این جمله تاریخی هنوز در جریان است: «اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت‌های آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت.»

خبرنامه دانشجویان ایران: مهدی آقاموسی طهرانی// چند روزیست که خبری از اتفاقات جده نیست و دیگر سر و صدای کسی بلند نمی‌شود. حالا یک خبر خوب و پر حاشیه‌تر پیدا شده: «اصابت راکت سعودی به نزدیکی سفارت ایران در یمن». یک جنگ تمام عیار با کلی خون‌های پاشیده شده به در و دیوار خیلی جذاب‌تر از اتفاقات جده است. چقدر دوست داشتنی است خواندن این خبر؟ «فوری: درگیری خونبار نیروهای سعودی با محافظان سفارت ایران در صنعا/ یکی از دیپلمات‌های ایرانی مفقود شده +عکس»

درگیری ایران و سعودی چیز تازه‌ای نیست. ماجرای حج خونین و پیام امام و این جمله تاریخی هنوز در جریان است: «اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت‌های آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت.»

یکروز می‌گفتند کسی به مکه نرود و پولش را خرج جهیزیه دختران کم بضاعت کند. روز دیگر گفتند که پولمان را خرج  این عرب‌های ... نمی‌کنیم؛ آنها که کمی منطقی‌تر بودند می‌گفتند پولمان را به جیب آل سعود نمی‌ریزیم و امروز رئیس سازمان حج می‌گوید که پس از اتفاقات اخیر برخی زائران، عمره را داوطلبانه تحریم کرده‌اند‌. کسی چه می‌داند که چند فیش عمره خرج جهیزیه دختران کم بضاعت شده است؟ چه تعداد از کسانی که این منطق و وجهه اجتماعی را برای تحریم عمره انتخاب کردند، همتی برای تهیه جهیزیه نیازمندان داشته‌اند؟ این نسخه را برای تورهای استانبول، تایلند، دبی و ... هم می‌شود، پیچید؟ آخر می‌گویند آنجا هم از این دست اتفاقات به وفور افتاده است اما هزینه تور آنتالیا تا به حال شنیده نشده که هزینه جهیزیه دختران نیازمند شده باشد.

ماه‌های ابتدایی سال ماه‌های پر هیجانی برای دانشجویانی است که سال‌ها آرزوی پذیرفته شدن در قرعه‌کشی عمره دانشجویی را داشتند و باز هم صبر کردند تا نوبت سفر شود. اما امروز وقتی نظرهای آنها را در سایت ستاد عمره دانشگاهیان می‌خوانم، فقط یک چیز برایشان باقی مانده است: «حسرت».

یک‌هفته است که مدینه از زائران ایرانی خالی شده است. اوضاع مکه در روزهای اول هفته بهتر بود اما حالا در اوج ایام عمره که ماه‌های رجب و شعبان و رمضان است، هر روز زائران ایرانی کمتر و کمتر می‌شوند. دو روز است که بیت الله الحرام از حضور زائران ایرانی خالی شده و دیگر همه چیز تمام شد. دیگر پای هیچ دانشجویی به اینجا باز نمی‌شود تا مبادا مقابل عظمت خدا به سجده بیافتد و چشم در چشم کعبه قول و قراری با خدایش بگذارد و یک زندگی تازه را شروع کند.

فضا به قدری یک جانبه سنگین شده است که اصلاً نمی‌شود حرف از عظمت مسجد الحرام و مسجد نبوی زد. مهم‌تر از همه اینکه دیگر پول هیچ ایرانی به جیب آل سعود نمی‌رود. الان فیش‌های عمره ارزان می‌شود و پول کمتری خرجِ جهیزیه دختران کم بضاعت می‌شود؟

«این کتاب مرا باز در شور و حال حسرت‌آلود زیارت خانه‌ خدا و حرم رسول‌الله(ص) فرو برد. شور و حال و اشتیاقی که دیگر امیدی هم با آن نیست. تا به یاد دارم -از سال‌های دور جوانی- هرگز دل خود را از آتش این اشتیاق، رها نیافته‌ام. اما حتی در دوران سیاه اختناق که هر روحانی بامعرفت و بی‌معرفتی، با رغبت و یا حتی از سر سیری، آسان می‌توانست در خط حج قرار بگیرد و من نمی‌توانستم! یا بهتر بگویم: هیچ حمله‌دار و رئیس کاروانی از ترس ساواک شاه، نمی‌توانست و جرأت نمی‌کرد نام مرا در فهرست حاجی‌های خود - چه رسد به عنوان روحانی کاروان- بگذارد. بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پای پیامبر(ص) در مکه و مدینه، خالی نمانده بود . و این امید، اگرچه با حج ده روزه‌ سال 58 که به فضل شهید محلاتی قسمتم شد، برآورده گشت، اما آتش آن شوق سوزنده‌تر و مشتعل‌تر شد.  در سال‌های ریاست جمهوری چشم امید به پس از آن دوران دوخته بودم ، اما امروز؟  شور و اشتیاقی بی‌سکون و امیدی تقریبا فرو مرده.»

این تقریظ آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «سفر به قبله» است که در این متن روایتی از تنها حج‌شان را توصیف کرده‌اند. آن روزها خالد بن عبدالعزیز چهارمین پادشاه آل سعود بر مسند حکومت شبه جزیره بود اما متن تقریظ در سال 1370 یعنی چهارسال پس از حج خونین و پیام تاریخی امام خمینی(ره) نوشته شده است، چهار سال بعد از آنکه می‌دانستیم اگر از همه چیز بگذریم، از آل سعود نمی‌گذریم.

در مواجهه عمره با یک ماجرای پیوسته روبرو هستیم. شاید وزن بخش‌های مختلف ماجراهای تلخ عربستان در چند هفته اخیر بدجور به هم ریخته و اوضاع بدجور قمر در عقرب شده است. تنفر ما از آل سعود برخی را به تنفر از اعراب رساند تا فریادشان علیه این رژیم را بر همه، حتی مردمِ جدا از حکومتِ عربستان هم بلند کنند. این قضاوت و منصفانه دقیق نبود. انگار چیزی از درون مدام فریاد می‌زد که یک جای کار دارد قاطی می‌شود. به عمد هم قاطی می‌شود و ربط دادن هر چیزی به چیز دیگر یک نقطه ضعف منطقی دارد که اجازه داده نمی‌شود واضح بشود. متاسفانه امروز این زنجیره به ذات زیارت حرمین رسیده است. خلط ماجرا خیلی پررنگ است. حالا که جهیزیه دختران کم بضاعت را داده‌ایم و با تحریم عمره دیگر دست آل سعود را از جیب‌مان کوتاه کرده‌ایم، وقت آن نشده که بالاخره به یک پیوست فرهنگی برای تحلیل یکی از فرهنگی‌ترین اقدامات جمهوری اسلامی برسیم؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رضا
1394/02/05 - 13:36

ی سوال
الان پول فیش مکه چی میشه؟ با سودش برمیگردونن؟
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top