تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/01/26 - 08:00
کد خبر: 164813

مشروح مناظره بذرپاش و بهشتی پور در دانشگاه شاهد

خبرنامه دانشجویان ایران: مناظره «حسن بهشتی‌پور» با «مهرداد بذرپاش» با موضوع «اعتماد ایرانی خدعه آمریکایی» در دانشگاه شاهد برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مناظره «حسن بهشتی‌پور» با «مهرداد بذرپاش» با موضوع «اعتماد ایرانی، خدعه آمریکایی» به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه شاهد و استقبال جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

بهشتی‌پور تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ابتدای مناظره اظهارداشت: من طی 12 سال گذشته به دلیل اقتضائات و علایق شخصی با موضوع هسته‌ای درگیر بودم.

بهشتی پور: بیانیه سوئیس برای هیچ‌کدام از طرف‌های مذاکره تعهدآور نیست

وی با بیان اینکه ما باید در خصوص روند مذاکرات علاوه بر اطلاعات فنی، اطلاعات سیاسی نیز داشته باشیم، تصریح کرد: اطلاعات سیاسی بدان جهت که بدانیم چرا شش کشور بزرگ دنیا حاضرند در برابر ایران پای میز مذاکره بنشینند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با تأکید بر این که بیانیه سوئیس یک بیانیه مطبوعاتی است تصریح کرد: این بیانیه در حقیقت یک نقشه راه است که نه تعهدی برای ایران به وجود می‌آورد و نه برای طرف مقابل.

وی با اشاره به سخنان اخیر "مقام معظم رهبری" در خصوص عدم موضع‌گیری ایشان در مورد بیانیه سوئیس گفت: این بیانیه چیزی بیش از یک بیانیه نیست، این که مطرح می‌شود آنچه ایران پذیرفته شفاف است اما تعهدات طرف مقابل غیرشفاف است، به دلیل آن مطرح شده که این بیانیه خیلی کلی است و باید به صورت دستور کار مذاکراتی روی آن بحث شود.

بهشتی‌پور افزود: زمانی که اجزای کوچک‌تر این بیانیه مشخص شود جایی برای عدم شفافیت تعهدات طرف مقابل نیست.

وی با عنوان اینکه مطلق کردن یک بیانیه مبنایی ندارد، گفت: به اعتقاد من معیار ما برای اینکه بدانیم مسیر را درست طی می‌کنیم یا خیر سخنان مقام معظم رهبری است، ایشان در بخشی از سخنان خود می‌فرمایند: طرف مقابل اهل فریب است و مذاکره کنندگان ما باید مواظب این موضوع باشند.

بذرپاش: امیدواریم که بیانیه سوئیس غیرالزام‌آور باشد/ اگر فکت شیت غلط است، چرا مسئولین آن را تکذیب نمی‌کنند؟

وی مذاکرات هسته‌ای را مرتبط به تیم خاصی ندانست و در همین باره گفت: مسئله هسته‌ای آیندگان را متأثر از خود می‌کند، تیم‌های هسته‌ای آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی آمدند و رفتند و بنابراین تیم‌های هسته‌ای اصالتی ندارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این صحبت بهشتی‌پور که گفته بود بیانیه مطبوعاتی لوزان غیرالزام‌آور است، ابراز کرد: ما هم امیدوار هستیم که بیانیه لوزان غیرالزام‌آور باشد.

بذرپاش با طرح این سوال که تعریف بیانیه مطبوعاتی در قاموس نظام بین‌المللی چیست و این که در کدام قانون و آیین‌نامه بین‌المللی تعریف شده است، اظهار داشت: در نظام بین‌المللی چیزی به نام بیانیه مطبوعاتی نداریم، البته وقتی سخنگوی وزارت خارجه یک کشوری اعلام موضع می‌کند این مطلب صدق می‌کند، منتهی وقتی وزیر خارجه یک کشور و افراد دیگری هم در کنار وی درباره موضوعی متفق‌القول صحبت و آن را تأیید می‌کنند این دیگر اسمش اعلام موضع نیست.

وی با استناد به اظهارات عراقچی معاون وزیر خارجه بیان داشت: تغییرات در متن بیانیه لوزان نزدیک به صفر است، ما یکسری تعهدات الزام‌آور را پذیرفته‌ایم و حالا باید بیاییم صراحتاً بگوییم که تعهدات‌مان الزام‌آور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: این همه دعوا و رفت و آمد به خاطر نگارش یک صفحه بیانیه نبوده است.

بهشتی پور: مطلق انگاری در سیاست آفت تحلیل است

وی افزود: مطلق انگاری در سیاست آفت تحلیل است، آقای بذر پاش تصور می‌کند یک بیانیه یا فکت شیت به طور مطلق دروغ است یا به طور مطلق راست و صحیح.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خطاب به بذرپاش ادامه داد: آقای محترم یک فکت شیت می‌تواند مخلوط از راست و دروغ باشد، اگر قرار باشد تمام یک فکت شیت یا بیانیه راست یا دروغ باشد پس به مرور زمان آشکار خواهد شد.

بهشتی پور با بیان اینکه ما موظفیم مشخص کنیم کدام بخش این بیانیه راست و کدام قسمت از آن دروغ است، گفت: وزیر امور خارجه مورد اعتماد ماست یا طرف مقابل؟ وقتی وزیر خارجه دو ساعت در یک برنامه تلویزیونی توضیح می‌دهد باید تعداد سانتریفیوژها فلان مقدار باشد، آیا صحبت‌های وی باید مورد استناد باشد یا سخنان آمریکایی‌ها حجت باشد.

وی افزود: وظیفه ما آن است که دشمن را مانیتور کرده و فکت شیت را خوانده اما حواسمان باشد فریب آن‌ها را نخوریم.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه رصد کردن دشمن یک موضوع است و حجت قرار دادن فکت شیت برای کوبیدن فرزندان انقلاب که چندین ماه است زحمت می‌کشند درست نیست.

بذرپاش: متن فکت شیت درست باشد وامصیبتا!

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص انتشار فکت شیت که از سوی آمریکایی‌ها انجام شد، گفت: اگر متن فکت شیت درست باشد که وامصیبتا است ولی اگر غلط باشد باید اقداماتی را انجام داد که یکی از آن‌ها تکذیب متن فکت شیت است و من نمی‌دانم که چرا مسئولین آن را تکذیب نمی‌کنند.

بذرپاش در همین باره تأکید کرد: اگر ما تکذیب نمی‌کنیم لااقل آن 5 کشوری که در کنار آمریکا با ما مذاکره کردند بیایند و فکت شیت را تکذیب کنند ولی آن‌ها نیز این کار را نکردند.

وی با عنوان این مطلب که حرف‌های آقای ظریف برای ما کد نیست و متن بیانیه سوئیس برای ما مهم است، گفت: ما به طرف مقابل بی‌اعتمادیم اما به گروه خودمان اعتماد داریم ولی باید اشکالات گفته شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی سند این مقدار واضح است، لوگزامبورگ و جزایر هاوایی می‌خواهند تحریم‌ها را بردارند؟

بذرپاش افزود: ما می‌گوییم که فکت شیت غلط است و از طرف دیگر متن بیانیه لوزان غیرالزام‌آور؛ بعد می‌گویند که چرا امثال مهرداد بذرپاش به وزیر خارجه خودمان اعتماد ندارد.

وی تأکید کرد: مگر ما در ژنو توافق نکردیم بیانیه مطبوعاتی لوزان چه بود که در این میان به وجود آمد؛ ما که این همه صبر کردیم، این سه ماه باقیمانده تا تیر ماه را هم به همین صورت صبر می‌کردیم؛ چرا این کار را کردیم؟ نباید اینقدر ساده به مسائل نگاه کنیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که 9 توافق که در ژنو میان ایران و گروه 1+5 منعقد شد، در لوزان نقض گردید، گفت: در توافق ژنو به صراحت آمده است که تحریم‌های فناوری، اقتصادی، مالی و انرژی لغو خواهد شد و برداشته شدن تحریم‌های نظامی هم در بندی دیگری از همان توافق ذکر شده است. اما ما در بیانیه سوئیس شاهد بودیم که اروپایی‌ها صرفاً به خاتمه تحریم‌های مالی و اقتصادی مربوط به هسته‌ای متعهد شده‌اند و از طرف دیگر آمریکایی‌ها به همین میزان تعهد نیز پایبند نبوده‌اند.

بذرپاش در همین باره افزود: این نقض توافقات که میان ژنو و لوزان دیده می‌شود در حالی است که باید سند ژنو مادر سند سوئیس و سند سوئیس هم مادر توافق نهایی باشد.

وی با استناد به متن بیانیه مطبوعاتی سوئیس، تصریح کرد: در بیانیه سوئیس به خاتمه شش قطعنامه سازمان ملل تأکید شده است در حالی که این تحریم‌ها که بر روی موضوع هسته‌ای بودند و در شورای امنیت بر علیه ما صادر شده است، هیچ کدام‌شان مسیر قانونی را طی نکرده‌اند.

بهشتی پور:  محال است دولت جمهوری اسلامی زیر بار ننگ استفاده از دوربین‌های آنلاین برود

بهشتی پور با بیان اینکه برای ما حجت و فصل‌الخطاب سخنان مقام معظم رهبری است نه اوباما و یا کری یا هر یک از اعضای تیم مذاکره کننده گفت: وقتی ما به یک متن استناد می‌کنیم باید از آن فهم درستی داشته باشیم و این فهم درست تنها از نگاه ملی- مذهبی باشد نه آنکه نگاه‌ها طوری باشد که بخواهد خط و طیف مقابل را سرکوب کند که در این صورت  این افراد هم در دنیا و هم در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی ضمن بیان اینکه در حقوق بین‌الملل مرسوم است که کلیات را با یک بیانیه مشخص می‌کنند و سپس جزئیات مطرح می‌شود، یادآور شد: تمام مذاکرات با این هدف پیش خواهد رفت که بهانه را از دشمن بگیرد تا آنها هیچ حجتی نداشته باشند که به واسطه آن ما را به ساخت بمب هسته‌ای متهم کنند.

بهشتی پور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تکنولوژی پیشرفته روش‌های مختلفی دارد خاطرنشان کرد: مثلا پلمپ‌های الکترونیکی که مشخص می‌کند این پلمپ‌ها در چه زمانی باز و بسته‌ شده‌اند نوعی از این تکنولوژی‌هاست و استفاده آن در مقابل استفاده از دوربین‌های آنلاین خیلی متفاوت است.

وی خطاب به بذرپاش گفت: محال است دولت جمهوری اسلامی زیر بار ننگ استفاده از دوربین‌های آنلاین برود و هیچ یک از گروه‌های مذاکره کننده در دولت‌های مختلف نیز زیر بار آن نرفته‌اند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی اضافه کرد: یکی از وظایف آژانس آن است که از مراکز هسته‌ای بازدید کند همانطور که آژانس از مراکز هسته‌ای ایران دیدار و گزارش‌های خود را مبنی بر عدم تولید بمب هسته‌ای ارائه داده است.

بهشتی پور تصریح کرد: اما آژانس عنوان می‌کند ایران ممکن است مراکزی داشته باشد که از بازدید ما دور مانده باشد اما از نظر جمهوری اسلامی چنین مراکزی وجود ندارد اختلاف ما با آژانس در حقیقت بر سر این مسائل است.

وی افزود: آنچه گروه 1+5 از آژانس می‌خواهند این است که آژانس تایید کند تعداد سانتریفیوژ‌های ما کاهش یافته یا خیر اما آژانس در مقامی نیست که مطالعات ادعایی را بحث و پیگیری کند.

بذرپاش: مدام از پیروزی حرف زدن در مذاکرات، برای طرف مقابل اشتباه محاسبه‌ای ایجاد می‌کند

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص مسیر قانونی اعمال تحریم‌ها علیه کشورها از سوی شورای امنیت گفت: شورای حکام پایبندی یا عدم پایبندی یک کشور به صلح جهانی را تأیید و این تأییدیه را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال می‌کند، این مسیر در خصوص تحریم‌های اعمالی علیه ایران طی نشده است و شورای امنیت به پیشنهاد آمریکا آن شش قطعنامه را تصویب کرده است.

بذرپاش در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران ابراز کرد: مسئولین ما می‌گویند که همه تحریم‌ها به یکباره و در روز توافق برداشته می‌شود، اما این موضوع را نه متن بیانیه سوئیس تأیید می‌کند نه فکت شیت و نه مصاحبه‌های مسئولین کشورهای غربی.

وی با استناد به متن بیانیه سوئیس گفت: این بیانیه می‌گوید که در صورتی تحریم‌های طرف غربی برداشته می‌شود که ایران به همه تعهدات خود عمل نماید.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به بهشتی‌پور گفت: قبل از صحبت‌های مقام معظم رهبری شما مدام به ما می‌گفتید که چرا از آقای ظریف تشکر نمی‌کنید.

بذرپاش ادامه داد: اگر ما متن بیانیه سوئیس را اکازیون هم درنظر بگیریم در حال حاضر ما به مرحله توافق نرسیده‌ایم و این که مدام بگوییم پیروز شده‌ایم برای طرف مقابل اشتباه محاسبه‌ای ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این که پذیرش متن بیانیه سوئیس برای من سخت است و خطاب به بهشتی‌پور، گفت: نه آقای ظریف باقی خواهد ماند و نه امثال من و شما و در این میان باید جوابگوی آیندگان باشیم.

** مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان بر 5 محور و وظیفه اصلی تیم مذاکره کننده اشاره کردند

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: من به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌کنم این متن را به کارشناسان رسمی دادگستری با تسلط کامل به مسائل فنی و حقوقی آن را ترجمه کنند، سپس از روی آن برای مخاطب بخواند.

وی با انتقاد از عملکرد بذرپاش که مرتب متن را به زبان انگلیسی بیان می‌کرد، گفت‌: این نمی‌شود که شما یک متن انگلیسی را برای افرادی که زبان مادری‌شان فارسی است، بخوانید و مرتب به آن استناد کنید.

بهشتی‌پور در ادامه این مناظره با اشاره به 5 فاکتور اصلی در سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر وظایف اصلی تیم مذاکره‌کننده گفت: مقام معظم رهبری لغو یکجای تحریم‌ها، عدم اجازه ورود به بهانه نظارت به حریم امنیتی کشور از طرف مقابل، جلوگیری از پیشرفت روند دفاعی کشور، عدم پذیرش شیوه‌های نظارتی غیرمتعارف از سوی ایران و ادامه تحقیق و توسعه فنی بر ایران را از وظایف اصلی تیم مذاکره‌کننده اعلام کردند.

تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خطاب به بذرپاش گفت: اگر مواردی که عنوان کردم خلاف است، شما تصحیح بفرمایید.

وی با انتقاد از روند مناظره و طرح مسائل متعدد و در مدت زمان محدود گفت: بهتر بود در خصوص تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی و تفکیک شده و پرداختن به این مسئله که این تحریم‌ها چگونه و با چه شرایطی لغو شوند، صحبت می‌شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top