تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/02/08 - 10:07
کد خبر: 164992

تشریح وضعیت مالی دانشگاهها

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون اداری مالی وزارت علوم با تشریح بودجه دانشگاهها در سال ۹۴ گفت: سال گذشته برای اولین بار در برنامه، دانشگاهها تخصیص بالای ۹۷ درصد داشتند و امسال نیز در برخی بخشها با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه هستیم.

دکتر محمد حسین امید در گفتگو با مهر با اشاره به بودجه آموزش عالی در سال ۹۴ و سال های گذشته گفت: سال ۹۳ سال سختی برای آموزش عالی بود ولی خوشبختانه در روزهای آخر سال ۹۳ با تلاش دکتر فرهادی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری، و لطف جناب آقای دکتر جهانگیری و کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، برای اولین بار در طول برنامه پنجم توسعه ، ما تخصیص بسیار خوب بالای ۹۷ درصد داشتیم.

تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه به ۲۰ دانشگاه برای اولین بار

وی ادامه داد: این تخصیص درسالهای گذشته خوب نبود. به عنوان مثال در سال ۹۱ ، تخصیص ۷۵ درصد، در سال ۹۲ که نسبت به سال قبل از آن بهتر بود، باز تخصیص حدود ۸۶ درصد بود، ولی سال ۹۳ برای اولین بار در طول برنامه پنجم توسعه تخصیص بالای ۹۷ درصد داشتیم و تعداد نزدیک به ۲۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی تخصیص ۱۰۰ درصدی داشتند.

رشد ۱۰۰درصدی اعتبارات تعمیرو تجهیزات در سال ۹۴

معاون اداری مالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به این مطلب که تخصیص های عمرانی نیز در سال گذشته نسبتا خوب بود، افزود: در بحث تعمیر و تجهیز که مشکل دانشگاه‌های قدیمی است، سال گذشته ۱۰۰ درصد تخصیص داشتیم که این نیز خود یک رکورد در بودجه محسوب می شد، سال ۹۴ اعتبارات مربوط به تعمیر و تجهیز در دانشگاه‌ها ۱۰۰ درصد رشد یافت یعنی در سال ۹۳ این اعتبارات ۱۰۰ درصد تخصیص یافت و در سال ۹۴ هم ۱۰۰درصد رشد یافت که دستاورد خوبی برای دانشگاه ها بود .

رشد ۲۱ درصدی بودجه دانشگاه ها نسبت به سال ۹۳

امید با اشاره به بودجه آموزش عالی در سال ۹۴ تصریح کرد: سال جاری دوباره در برنامه پنجم، یک سال رکورد دار است، بودجه دانشگاه ها در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد یافت که این ۲۱ درصد با پولی که به صورت متمرکز مجلس پیش بینی کرده که بین دانشگاه های با رشد پایین توزیع شود، رشد دانشگاه ها در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به عدد بی سابقه ۲۵ درصد می رسد.

رشد اعتبارات بیش از رشد هزینه ها برای اولین بار

معاون اداری مالی وزارت علوم یادآورشد: با توجه به اینکه، تورم براساس اعلام بانک مرکزی حدود ۱۵ درصد یا پایین تر اعلام شده است، می توان این گونه گفت که ما در طول برنامه پنجم اولین سالی را داریم که رشد اعتباراتمان از رشد هزینه ها بیشتر شده است، تا سال گذشته این گونه نبود و همیشه تورم باعث می شد که رشد هزینه ها بیشتر از رشد بودجه باشد، ولی امسال این گونه نیست، ۲۵ درصد در مجموعه آموزش عالی رشد داریم تورم هم انشاء الله زیر ۱۵ درصد است .

وی افزود: معنی این حرف این است که اگر ما بتوانیم بخشی از کسری های باقی مانده از سال های ۹۲،۹۱،۹۰ ، را در سال ۹۴ جبران کرده و به دانشگاه ها بدهیم، می توان گفت دانشگاه ها برروی مدار درست قرار می گیرند و می توانند مسایل‌شان را حل کنند و کمتر با چالش مواجه می شوند. بنابراین شرط این مساله این است که بتوانیم بخشی از  بدهی‌های دانشگاه مربوط به سه سال گذشته را جبران کنیم . این بدهی ها، بخشی از طریق افزایش بودجه بخشی هم توسط دانشگاه‌ها از منابع درآمدی جبران می شود که اگر بخشی را هم دولت جبران کند، مشکلات دانشگاه ها در این بخش کاهش خواهدیافت.  

کسری بودجه دانشگاه ها طی سال ۹۰ الی ۹۲

امید با اشاره به کسری بودجه دانشگاه ها در سه سال ۹۰ تا ۹۲ گفت: سال گذشته ، برآوردی که دراین زمینه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام دادیم، به این جمع بندی رسیدم که حدود ۷۸۰ میلیارد تومان کسروی بودجه سالهای گذشته است البته عدد ما بیش از این عدد بوده و هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بود ولی در ۷۸۰ میلیارد تومان اتفاق نظر وجود دارد که هزینه قطعی تلقی می شود. از این ۷۸۰ میلیارد تومان بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان آن هزینه هایی است که اجتناب ناپذیر است که سازمان مدیریت نیز آن را پذیرفته، هزینه هایی مثل حقوق، دستمزد، هزینه آب ، برق و غیره، همین را اگر دولت تامین کند، دانشگاه ها مابقی کسری ها را با افزایش درآمدهایی که دراین سال ها داشتند و خواهند داشت جبران خواهند کرد.

رشد ۲۸ درصدی بودجه موسسات پژوهشی نسبت به سال گذشته

وی در ادامه افزود: موسسات پژوهشی نیز امسال رشد بودجه ای خوبی داشتند، این موسسات در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۸ درصد رشد داشتند، البته پایه بودجه ای موسسات پژوهشی و پارک ها کم بوده اما به هرحال وقتی نسبی مقایسه می کنیم نسبت به سال ۹۲،۹۱،۹۰ این یک رکورد است. البته رشد بودجه در ستاد وزارت علوم نیز عدد خیلی زیادی نبوده، ما نیز خیلی دنبال آن نبودیم لذا در بعضی مجموعه های این وزارتخانه ۳ درصد رشد داشتیم، گله ای نیز نداریم چون عمده نظر ما بردانشگاه ها و موسسات پژوهشی بود.

رشد اعتبارات عمرانی در سال ۹۴

معاون اداری مالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: اعتبارت عمرانی در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ رشد خوبی در تخصیص‌ها داشت، در اعتبار مربوط به تعمیر و تجهیزات تخصیص ۱۰۰ درصد انجام گرفت و در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ یک رشد خوب ۴۵ درصدی در اعتبارت تملک را شاهد هستیم که نشان دهنده رونق اقتصادی است و نشان می دهد ما در دانشگاه ها می توانیم به سمتی حرکت کنیم که پروژه های نیمه تمام را تمام کنیم .

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top