به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، پس از پایان فصل اول درحاشیه که با همه حاشیه هایش چنگی به دل نمی زد، پخش سریالی با عنوان شمعدونی از شبکه سه و جایگزین کار مهران مدیری آغاز شده است. در همین مدت کوتاه این سریال موج انتقادات افکار عمومی را به همراه داشته است به طوری که شبکه های اجتماعی از پست های اعتراضی نسبت به این سریال پر شده است.
چندروز پیش که رضا کیانیان در برنامه خندوانه حاضر شد درباره چرایی عدم اقبال به سینما حرفهای جدی زد
در حاشیه آنطور که مهران مدیری می خواست، نشد. برخی معتقدند:«نگذاشتند که بشود»
«درحاشیه» مهران مدیری که چندصد سرو گردن از ساخته ضدمخاطب سروش صحت بالاتر بود به دلیل جرح و تعدیل های صورت گرفته و اعتراضات پرحاشیه صنف پزشکی نتوانست اثری باشد که مدیری در ابتدای امر پیش بینی می کرد. مهران مدیری گفته بودف امیدوار است این سریال بهترین کار عمرش باشد اما نشد و یا به اعتقاد برخی صاحبنظران «نگذاشتند که بشود».
به هرروی با همه اقبال افکار عمومی نسبت به مهران مدیری و کارهایش، او نتوانست و یا نشد که از این فرصت به خوبی استفاده کند، اگرچه برخی دیگر اعتقاد دارند که کارهای مدیری دیگر آن خلاقیت و ابتکار سابق را ندارد.
حتی اگر این را قبول کنیم که کارهای مدیری آن ابتکار سابق را ندارد باز هم دلیل قانع کننده ای برای آنتن دادن به طنزهای ضد قهرمان سروش صحت وجود ندارد. به شخصیت های سریال های 90قسمتی صحت که نگاهی می اندازیم همگی یک «سوپراحمق» هستند. نقش اول هایی که به جای «قهرمان بودن»، «ضدقهرمان» هستند. دکتر افشار در ساختمان پزشکان، پژمان در پژمان و حالا هوشنگ در شمعدونی.
خیلی ها مطمئن بودند که اگر آنتن از امثال مدیری گرفته شود، قسمت صحت و دوستانش خواهد شد
فارغ از نقدهایی که حالا مدتی بعد سر از کارگاههای سبک زندگی درخواهند آورد و به وجوه منفی ترویج سبک زندگی نامناسب خانواده های تودرتو و ارتباط غیرمنطقی نامحرم ها با یکدیگر اشاره خواهند کرد، نکته اصلی در سریال های صحت استفاده از کنایه های غیر جذاب(که تنها از نظر سازندگان جذاب است) برای ترویج همین مدل زندگی است. تلاشی برای روشنفکرنما کردن مردم. تلاشی که می خواهد این تلقی را ایجاد کند که بی عاری همچین هم بد و مذموم نیست.
خیلی ها مطمئن بودند که اگر آنتن از امثال مدیری گرفته شود، قسمت صحت و دوستانش خواهد شد. گویا روند بروکراتیک سابق بر امضای قرارداد و قبول نام صاحب طرح و پروژه کافی است و قرار نیست که بر محتوا نظارتی صورت بگیرد. استفاده از واژه ها و الفاظی که اگر به کنه سریال توجه شود، فاجعه بار است.
یک روزنامه صبح با کنایه ای به اعتراض پزشکان نسبت به «درحاشیه» و با عنوان «خیال پزشکان این شبها راحت است» درباره «شمعدونی» نوشته است: واقعاً دیگر جای نگرانی باقی نمانده است؛ فقط برنامههای طنز، صنفی را مورد انتقاد قرار ندهد وگرنه هر چیز دیگری را میشود تحمل کرد؛ ترویج بیاحترامی فرزند به پدر و مادر و بزرگترها را، ترویج سخنچینی و دو به همزنی را، ترویج اختلاف دیرینه میان خواهرشوهر و عروس را، وراجی و طعنهزدن به دخترهای مجرد سن بالا را و بیمسئولیتی و علاف گشتن جوانها را.»
این روزنامه در ادامه نوشته است: سریال «شمعدونی» که جایگزین سریال «در حاشیه» شده است یک خانمانبرانداز واقعی است.
مقایسه این دست سریال ها با کارهای سیروس مقدم نشان می دهد که تا چه اندازه عناصری که در برخی سریال های طنز بی ارزش و یا ضد ارزش تلقی می شوند، در آثاری که او کارگردانی می کند از اهمیت بالایی برخوردار است. سریال طنز می تواند قهرمان سازی کند. مثل «پایتخت» های یک و دو و سه که هرکدام بهتر از قبلی به تلویزیون می آمدند. نقی با همه معمولی بودنش یک قهرمان است که می تواند چین و روسیه و آمریکا را ببرد و پرچم ایران را بالا ببرد. بعید نیست اگر طرفداران ضد مخاطب آثاری چون ساختمان پزشکان یا پژمان که توانایی تبدیل یک قهرمان به یک «سوپر ابله» را هم دارند به این نگاه با دیده طعن و تمسخر بنگرند، اما مخاطب پایتخت ها را بیشتر می پسندد.
نقی با همه معمولی بودنش قهرمان جهان می شود
ایجاد کشش از دل واقعیت ویژگی دیگر آثاری است که مقدم کارگردانی می کند. در این گونه فیلم ها غلوهای غیرجذاب exaggerate بی معنی است چرا که مخاطب می خواهد خود را ببیند. در پایتخت ها، مدینه، میکاییل که اتفاقا در سه ژانر متفاوت هستند، فیلمنامه و ساخت مردم را در مقابل آیینه می نشاند.
«مردم» کلیدواژه پرمناقشه این روزهای همه اس. هنرمندان، ورزشکاران، اهل سیاست و ... همه خود را با مردم می سنجند. مردمی که البته به معمولی بودن شهره اند. مثل خانواده نقی.
رهبر انقلاب به سیروس مقدم گفتند: پایتختها را پیگیری کردهام و روابط سالم بین خانوادههای ایرانی و شئونات یک خانواده ایرانی در این سریالها رعایت شده است. به مسئولان صداوسیما هم گفتهام که این سریالها الگوی خوبی برای سریال سازی است. از مردمی بودن سریال هم تعریف کردند.