تاریخ انتشار: جمعه 1394/02/25 - 16:37
کد خبر: 166492

حسن رحیم‌پور ازغدی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد:

بعثت نشان داد که اخلاق و تربیت باید از خود انسان آغاز شود/ مقدم شدن راحت طلبی نشانه انحراف حوزه است

بعثت نشان داد که اخلاق و تربیت باید از خود انسان آغاز شود/ مقدم شدن راحت طلبی نشانه انحراف حوزه است

حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مبعث نبی مکرم اسلام(ص) یک انقلاب در چند راستا بود و نخست انقلاب در روابط انسانی بود که در راستای هرچه انسانی‌تر کردن و اخلاقی کردن روابط انسانی به وجود آمد

خبرنامه دانشجویان ایران: حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مبعث نبی مکرم اسلام(ص) یک انقلاب در چند راستا بود و نخست انقلاب در روابط انسانی بود که در راستای هرچه انسانی‌تر کردن و اخلاقی کردن روابط انسانی به وجود آمد

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در اخلاق دنیاگرا و سکولار نیاز به وحی و بعثت وجود ندارد و این امر در حالی است که سکولارها اخلاق را تضعیف کرده‌اند؛ با این حال اخلاق سکولار تا ابد نمی‌تواند باقی بماند.

وی بیان کرد: بعثت نبی مکرم اسلام(ص) نشان داد که چگونه می‌شود اختلافات را رفع کرد و نشان داد که اخلاق و تربیت ابتدا باید از خود انسان آغاز شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دید برتری‌طلبی انسان‌‌ها نیز گفت: گاهی اوقات که به سطحی از معنویت می‌رسیم طغیان می‌کنیم و این در سطوح مختلف در جامعه وجود دارد اما اصل مسئله یکی است.

رحیم‌پور ازغدی عنوان کرد‌: انقلاب دومی که مبعث ایجاد کرد انقلاب معرفتی بود، برخی معتقد هستند که وحی یک امر در بین عرفان بشری است و بدون انبیاء معرفت بشر کامل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مبعث نیامده سخنان قبل از خودش را باطل کند، بلکه آمده بگوید آنچه قبل از من آمده است را من تأیید می‌کنم و بر آن‌ها می‌افزایم و به همین به پیامبر اسلام(ص)؛ خاتم‌الأنبیاء می‌گویند.

وی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم مبعث آمد و اسلام دین جامع همه ادیان است معنی آن؛ این نیست که تا قبل از اسلام هیچ کسی حرف از حق نزده است بلکه برای ما ملاک است با عقل سراغ سنت برویم.

رحیم‌پور ازغدی بیان داشت: بسیاری از ابعاد مبعث هنوز برای بشر روشن نیست، چراکه یک انقلاب عظیم معرفتی بود، بنابراین وحی را بعد از پیامبر اکرم(ص) تنها اهل‌بیت(ع) می‌دانستند اما با این دید خلق را باید با خالق شناخت.

وی اظهار داشت: بعثت سطح عرفان بشریت را بالا برد، کشف خلاف قرآن و سنت، کشف نیست، بلکه این امر خطاست و محال است به برهان قطعی عقلی برسیم، در اسلام این مسئله امکان‌پذیر نیست.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: امام راحل می‌‌فرمایند «در تمام دایره وجود آنچه در فهم ما نمی‌آید در قرآن، سنت و نزد اهل‌ بیت(ع) است» با این دید اختلاف نظر اسلامی وجود دارد اما قابل بحث هست و می‌تواند آن را حل کرد، همچنین امام راحل در بحث هایشان اشاره می‌کنند که دو جریان ضد مذهب در کشور و دیگری مذهب وجود داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بسیاری از عوام  را عده‌ای که تحت طرفدار قداست اسلام هستند، بازی دادند، بنابراین آن چیزی که انسان را نابود می‌کند دنیا نیست؛ بلکه حب دنیا است.

وی افزود: با این دید دو اسلام وجود دارد،‌ نخست اسلامی که همه اقشار باید در رفاه باشند که امام راحل این اسلام را تبریک می‌گویند همچنین در بعد دیگر به تعبیر ایشان انحراف وارد حوزه‌های ما شده است، بنابراین مقدم برای آنها همیشه راحت‌طلبی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با اشاره به پیش‌بینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی راجع به تکفیری‌ها و تحولات دنیای امروز در منطقه، توضیح داد: امام راحل پیامی به مناسبت حمله حاکمان سعودی و کشتار بی‌رحمانه حجاج ایرانی و خارجی صادر کردند که در آن پیام ایشان دعا کردند که ان‌شاالله ما اندوه دلمان را با انتقام از آمریکا و آل‌سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دل آنها خواهیم نهاد و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و با آزادی کعبه بر مسجد الحرام وارد می‌شویم.

حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: مهمترین و مبارک‌ترین شب و روز، امشب و فردا است، نخستین بار که به خاتم انبیا(ص) وحی شد و این وحی در دانش و ارزش و در حوزه اخلاق انقلاب به پا کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مبعث انقلاب در چند جهت بود، در ساحت زندگی دنیوی و اخروی، عبادی و تمدنی از این زمره است. مبعث انقلابی بزرگ در عرصه حقوق و اخلاق بود.

وی افزود: در اخلاق دنیوی و سکولار اساساً نیازی به وحی و بعثت وجود ندارد و با صرف دنیاگرایی می‌توان اخلاقی زیست، اینها اخلاق را بسیار کوچک کردند و نوعی خودخواهی در زرورق پیچیده است، اخلاق سکولار نمی‌تواند تا آخر اخلاق بماند.

رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: بعثت، انقلابی در ارتباطات انسانی ایجاد کرد و با دیدگاه‌های غلط برخورد کرد، بعثت نشان داد که برای اخلاقی زیستن ابتدا باید از تربیت خودمان شروع کنیم و بعثت نشان داد که چگونه می‌توان اختلافات را برطرف کرد.

استاد دانشگاه بیان کرد: امام راحل می‌فرمایند اگر دیکتاتور درون را مهار نکنیم حتی اگر درس عرفان بخوانیم باز هم عمل طاغوتی انجام می‌دهیم، زیرا هدف ما اثبات خودمان است، یکی از مهمترین برکات بعثت این است که اختلافات میان صاحبان قدرت را مشخص می‌کند، منشأ همه اختلافات طغیان نفس است.

وی افزود: انقلاب معرفتی و علمی، انقلاب دومی بود که بعثت ایجاد کرد، برخی می‌گویند قبل و بعد بعثت تغییری ایجاد نشده است و خود بشر می‌توانست با درک خود و علم تجربی به اهداف برسد و انبیا فقط کمک کردند که علم سریع‌تر جلو برود و همین دیدگاه می‌گوید وحی یک معرفت عادی و در حد علوم تجربی است.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: اینها می‌گویند نیازی به وحی نداریم، جریانی اما در نقطه مقابل اینها است؛ اینها فکر می‌کنند غیر از انبیا و قرآن هرکس هرچیزی گفته امور بشری است و بدعت و ضلالت است و فکر می‌کنند اگر بشر با عقل و تجربه به چیزی رسید این بدعت است و این هم یک خط انحرافی است و اهل حدیث در اهل سنت و اخباری‌ها در شیعه این دیدگاه را داشتند.

وی بیان کرد: در غرب و شرق عالم هم تحت تأثیر انبیای الهی، سخنان حقی گفته شده، مبعث نیامده سخنان قبل خود را به زباله‌دان تاریخی بیندازد بلکه سخنان حق گذشته را تأیید می‌کند و بر آنها می‌افزاید و به همین دلیل پیامبر خاتم الانبیا است.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: به‌عبارت دیگر آنچه در سنت نیست، بدعت نیست بلکه خلاف سنت، بدعت است، اگر کسی با عقل به حقیقتی رسید و خلاف حدیث و قرآن بود این بدعت است، بدعت یعنی تغییر سنت و مخالفت با آن و نه اینکه هرچه را در سنت نیست بدعت بدانیم، این یک تفکر وهابی و اخباری افراطی است. اما خط وسط کدام است؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما دغدغه بسیار مقدسی داریم که برای آن احترام قائل هستیم و آن اینکه معارف الهی را با معارف خطاپذیر ادغام نکنیم، این ادغام التقاط اندیشی است و کسانی که اهل فلسفه و عرفان هستند این سخن را رد نمی‌کنند و می‌گویند اگر ثابت شد یک استدلال عقلانی پیش آمده و برهان قطعی ندارد و با ظاهر قرآن و حدیث قطعی تعارض دارد اینها را کنار می‌گذاریم زیرا ملاک ما سنت و قرآن است.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: کشف خلاف قرآن و سنت، کشف نیست بلکه خطا است و محال است به برهان قطعی عقلی برسیم. در اسلام این مسئله امکان پذیر نیست، محال است قطع عقلی و نقلی تعارض داشته باشند.

وی افزود: در برخی مصادیق ممکن است اختلاف نظر ایجاد شود، اینکه کسانی به امام نسبت دهند که از نگاه ایشان بعثت حرف جدیدی ندارد تهمت است، ایشان صریحاً می‌فرمایند: ما وحی را با معارف بشری مخلوط نمی‌کنیم اما سهمی از حقیقت همواره وجود دارد.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم پیغمبر خاتم الانبیا است معنایش این نیست که تا قبل از اسلام هیچ‌کس حرف صحیحی نزده است، معنایش این است که برای ما ملاک داوری، مبعث و قرآن و سنت است و با عقل سراغ اینها می‌رویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام(ره) عبارتی راجع به مبعث دارد و می‌فرماید: "زبان ما از بیان مبعث الکن است زیرا یک تحول بزرگ است، مبعث انقلابی بزرگ ایجاد کرد که فلسفه خشک یونانی را متحول کرد".

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: ارزش‌های درست سایر مکاتب در قرآن و سنت هست اما بخش‌های نادرست اینها در قرآن نیست، امام(ره) می‌گوید: "حق نداریم این مکاتب را با بعثت قیاس کنیم".

وی خاطرنشان کرد: عرفای قبل از اسلام و فلاسفه قبل از اسلام از بسیاری از حقایق محروم بودند. هستند کسانی که فکر می‌کنند خط فکری امام(ره) برای اهل‌بیت(ع) شرافت معرفتی قائل نیست، هرگزاین‌گونه نیست و اینها تهمت بارز است.

رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: امام می‌فرماید: قرآن هفت مرتبه نازل شد و آنچه به دست ما رسید کل معرفت و عرفان جهان را متحول کرد و بسیاری از ابعاد مبعث هنوز مبهم است و برای بشر روشن نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ذهن انسان مادی است، شأن خدا کجا و انسان کجا؟ خلق را باید به خالق شناخت اما ما چون مادی و مهجور هستیم رویه به‌عکس شده است.

رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: امام می‌فرماید اگر بخشی از مفاهیم در فلسفه شرق و غرب است و با قرآن و سنت قابل جمع است، حقایق مشروع است و به فهم قرآن و حدیث کمک می‌کند، امام(ره) می‌فرماید سقف فلسفه بشری اثبات وجود خداست اما معرفت و شناخت کار قرآن است و در عرفان بشری راجع به حقیقت جهان تنها گوشه‌ای را می‌گوییم و امام می‌گوید عرفان قبل از اسلام با بعد اسلام فرق دارد زیرا بعثت سطح عرفان بشری را بالا برد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top