تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/02/28 - 10:33
کد خبر: 166662

طراحی سعودی‌ها برای نابودی شاخه‌های اخوان‌

علاوه بر اخوان مصر سایر شاخه های این سازمان جهانی همچون حماس در فلسطین،‌ اخوان در عراق، النهضه در تونس و جماعت اسلامی در لبنان نیز در شعاع طراحی های وهابیون سعودی برای نابودی اندیشه اخوانی قرار گرفته اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: عربستان به طرفة العینی بوسه باران مرسی بر پیشانی ملک عبدالله را به فراموشی سپرد و اخوان المسلمین را در اوایل سال 2014 در لیست گروهها و سازمانهای تروریستی خود در کنار داعش و القاعده قرار داده و در برابر صدور حکم حبس و اعدام محمد مرسی سکوت معنا دار اختیار کرد.

از زمانی که محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر در نخستین سفر خارجی اش پس از تصدی این پست در سال 2012 میهمان سعودی ها شد و پیشانی ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان سعودی را غرق در بوسه کرد تا به زعم خود گام نخست مملکت داری را با فریب خصم دیرینش محکم برداشته باشد زمان چندانی نگذشته است. کمتر از دو سال زمان نیاز بود تا برنده و بازنده این اقدام تبلیغی مشخص شود.

عبدالفتاح السیسی وزیردفاع آقای مرسی به عنوان جانشین وی یکسال پس از او همان جایی از پیشانی شاه سعودی را غرقه بوسه کرد که رئیس جمهور پیشین مصر غرقه بوسه کرده بود. نتیجه آنکه آقای مرسی نماینده جماعت اخوان المسلمین  از قدرت خلع و جای وی را ژنرال السیسی نماینده نهاد نظامی مصر فتح کرد با این تفاوت که بلافاصله هم ملک عبدالله و هم السیسی نام مرسی و گروه متبوعش را در لیست سازمانهای تروریستی قرار دادند و تلاش کردند درسه صحنه داخلی و منطقه ای و بین المللی هرچه بیشتر جماعت اخوان المسلمین را تحت انزوای شدید قرار دهند.

در واقع بازی فریبکارانه بوسه باران مرسی و ملک عبدالله را سعودی های وهابی بردند چون‌که اخوانی ها خصم دیرنشان را دست کم گرفته و بیش از اندازه از زمینه ها و سرمایه های اجتماعی خود فاصله گرفتند و به غیر تکیه کردند.

از سابقه خصومت تاریخی سعودی‌های وهابی با اخوانی های مصری و غیرمصری الی ماشاءالله اسناد و مدارک وجود دارد. بعد از روابط تقریبا خوب حسن البنا با موسسان آل سعود تقریبا رابطه اخوانی ها و سعودی ها دارای فراز و فرود بسیاری است و هیچ گاه اخوانی ها ثبات مناسبی در رابطه سعودی ها با خود ندیه اند که به برخی از این موارد اشاره می شود:

1- مخالفت سعودی ها با درخواست حسن البناء موسس اخوان برای ایجاد تشکیلاتی درعربستان جهت انتشار ایده اخوانی

2- در قضیه یمن اخوانی ها از کودتایی علیه حکومت امامیه حمایت کردند که سعودی ها از آن پشتیبانی داشتند

3- مخالفت اخوانی ها درهمراهی با سعودی ها علیه انقلاب اسلامی ایران در سال 1979

4- مخالفت اخوانی ها با پیشنهاد عربستان سعودی مبنی بر کمک گرفتن از نیروهای آمریکایی برای رهایی کویت از اشغال صدام

5-  و بعد از آن رصد و اطلاع رسانی از وضعیت شاخه‌های جهانی اخوان و گزارش به نهادهای نظامی مصری در دوران حکومت حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع برای سرکوب اخوان

از شاخص ترین جنبش های این سازمان جهانی می توان به اخوان مصر،‌جنبس حماس در فلسطین،‌ حماس در عراق، النهضه در تونس و جماعت اسلامی در لبنان اشاره کرد.

در پی پیروزی اخوانی ها در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مصر به سال 2012 نخستین کشوری که تمامی امکانات خود را در اختیار دولت جدید به ریاست اخوان قرار داد عربستان سعودی بود و این در حالی بود که قطر به عنوان خصم اصلی سعودی‌ها پروژه اخوانی در منطقه را حمایت می کرد. عربستان در این رقابت مصر را صحنه بازی خود می دانست و میلیاردها دلار به دولت تازه تاسیس محمد مرسی اختصاص داد.

پس از سقوط دولت اخوان در ژوئن 2013 این نقش سعودی بلافاصله تغییر یافت و میلیاردها دلار از سوی عربستان و امارات به سمت جریاناتی روانه شد که اخوانی ها از آنها تحت نام کودتاچیان یاد می کردند یعنی نظامی های مصر.

به طرفة العینی سعودی ها بوسه باران مرسی بر پیشانی ملک عبدالله را به فراموشی سپردند و اخوان المسلمین را در اوایل سال 2014 در لیست گروهها و سازمانهای تروریستی خود در کنار داعش و القاعده قرار دادند. روند شماتت علیه اخوانی ها ادامه یافت تا اینکه نهاد قضایی جدید مصر حکم حبس 20 ساله مرسی و سایر رهبران اخوان را صادر کرد وهیچ صدایی از سعودی ها در نیامد.

این رفتار سعودی ها همچنین برای صدور حکم اعدامی که اخیرا علیه  محمد مرسی ، محمد بدیع و خیرت الشاطر از رهبران بلند پایه اخوان صادر شد نیز تکرار شد. از سازمان عفو بین الملل تا دبیر کل سازمان ملل همه به این حکم واکنش نشان دادند لیکن سعودی ها هرگز به روی مبارک نیاوردند چرا؟ چون تاریخ مصرف اخوان برای پروژه های سیاسی و امنیتی سعودی ها در منطقه گذشته است. چون پول پترو دلارهای سعودی است که در نهایت موفق به صدور حکم اعدام اقای مرسی و همراهانش شده است.

بی شک پشت پرده نه تنها سقوط سازمان اخوان المسلمین درمصر که افول نقش قطر در تحولات منطقه ای نیز سعودی ها بوده اند. این امر بیش و پیش از هرجریانی باید هشداری باشد برای گروه اخوانی اصلاح در یمن که سعودی ها با حیله گری قصد نزدیکی به او برای نابودی یمن را دارند. ضمن اینکه می تواند زنگ هشدار برای شاخه سیاسی جنبش حماس فلسطین باشد که اخیرا سعودی ها برای او نیز خوابهای دیده اند.

علاوه بر اخوان مصر سایر شاخه های این سازمان جهانی همچون حماس در فلسطین،‌ اخوان در عراق، النهضه در تونس و جماعت اسلامی در لبنان نیز در شعاع طراحی های وهابیون سعودی برای نابودی اندیشه اخوانی قرار گرفته اند.

منبع: فارس

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top