تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/02/30 - 15:42
کد خبر: 166926

دلواپسی اقتصاددان اصلاح طلب:

فاصله طبقاتی پس از توافق هسته ای بیشتر می شود‬

فاصله طبقاتی پس از توافق هسته ای بیشتر می شود‬

نابرابری و احتمال افزایش فاصله طبقاتی یکی دیگر از نتایج رفع تحریم های احتمالی از نگاه راغفر است. این اظهار نظر راغفر که فقر و نابرابری در ایران در سال‌های آینده به‌شدت بدتر می‌شود؛ حرف های جدیدی است که نشانه دلواپسی دارد. حرف هایی که روزنامه شرق هم آن را منتشر کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دوران پس از تحریم چطور دورانی است؟ آیا رونق به بالا وپایین اقتصاد ایران برمی گردد یا این امید دادن ها تنها جوسازی رسانه ای است که احتمالا در حداقل زمان به سمت تنبلی اقتصاد و سرخوردگی اقتصادی پیش می رود؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسین راغفر اقتصاددان در نشستی که تحت عنوان «مذاکرات هسته‌ای و آینده بازار کار در ایران» در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده است اظهارت تازه ای را در خصوص ایران پس از تحریم مطرح کرده است. حرف هایی که با توجه به روحیه سیاسی اصلاح طلبی  راغفر مورد توجه روزنامه شرق هم قرار گرفته است.

راغفر بر خلاف دوستانش به صراحت قدرت نظامی ایران در منطقه را علت اصلی آمدن طرف غربی پای مذاکرات می داند و می گوید: در مورد جنگ ٣٣ روزه لبنان، تجاوز اسرائیل به غزه و به‌دنبال آن مسئله عراق و اکنون نیز یمن باید گفت مانع اصلی پیشرفت اهداف نظامی غرب در این مناطق، اراده نظامی ایران بوده است. به ‌نظرم فراتر از این موضوع، مسئله امنیت اسرائیل است که به ایران در کنار غرب، احساس نیاز می‌کنند، نه به ایران جدا و منزوی.

 وبگاه تحلیلی «واشنگتن فری بیکن» با استناد به گزارش 48 صفحه‌ای مرکز فرماندهی عملیات ویژه آمریکا در کارولینای شمالی از قدرت نظامی سپاه قدس ایران در منطقه خبر داده است.

در واقع راغفر برای اولین بار اعتراف می کند که شعارهای تعامل با دنیای رئیس جمهور طرف مقابل را به پای میز مذاکره نکشانده بلکه ترس غرب از این است که ایران از این به بعد حضور مستقیم و علنی تری در منازعات نظامی که تهدید کننده امنیت اسرائیل است، داشته باشد.

راغفر دلیل دوم رغبت  غرب برای مذاکره را موضوعات اقتصادی و شرایط انرژی در دنیا می داند. برخلاف خیلی از تحلیل های نزدیکان به دولت که رهایی ایران از وضع اقتصاد کنونی را اتصال و ارتباط با آمریکا و اروپا می دانند این استاد دانشگاه اعتقاد دارد: سقوط آزاد اقتصاد آمریکا و سقوط اتحادیه اروپا در یک چشم‌انداز پیش‌بینی می‌شود.

راغفر دلایل دیگری را هم برای نظر داشتن به ایران از سوی غرب نام می برد:
الف: فرصت‌های نیروی انسانی
ب: امنیت ایران در منطقه‌ای ناآرام
ج: بهترین کشور امن برای سرمایه‌گذاری
د: شکل گیری صنایع مونتاژ غربی  و مسیری برای دسترسی به بازارهای مختلف جهان
ه: برگ برنده دموکرات ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

یکی از دلایل شکست جیمی کارتر دموکرات در انتخابات آمریکا شکست وی در ماجرای آزادی جاسوس های سفارت آمریکا در سال های 58 و 59 بود.

در واقع می توان از صحبت های راغفر به این نتیجه رسید که اولا غرب از ژاندارمی عربستان در منطقه غرب آسیا نا امید هستند و از طرفی می خواهند ایران را تا حد ممکن از نگاه چپ و بد کردن به اسرائیل باز دارند.

اما چالش مهم و مغفول مسئولان دولتی که راغفر به آن اشاره کرده است بحث استیلای فرهنگی مقاومت منبعث از انقلاب اسلامی ایران در منطقه است. راغفر حرف علی یونسی و رسانه های غربی را درباره تشکیل امپراتور جدی ایران مطرح می کند که می تواند هژمونی غرب را به چالش بکشد.

اما واقعیت این است که امپراتوری که راغفر از آن حرف می زند و نیز مخالفان ایران از آن به عنوان هلال شیعی اسم می برند وجود ندارد. خواسته جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب طرح ریزی نظام تمدن جدید اسلامی است که بارها به صراحت از آن یاد کرده اند.

اقتصادی ترین نکته هایی که به نظر راغفر غرب را مجبور کرده است تا پای میز مذاکرات بیاید 2 نکته مهم است:

تلاش برای ممانعت از صنعتی‌شدن ایران
نفتی نگه داشتن اقتصاد ایران

راغفر اعتقاد دارد که بر خلاف  نظرات مثبت و به شدت خوشبینانه نسبت به مذاکرات که ایران را از وضعیت کنونی خارج می کند،  دولت آمریکا به‌شدت به‌دنبال ضعیف‌نگه‌داشته ایران و جلوگیری از صنعتی‌شدن ایران است.

این اقتصاد دان اصلاح طلب بدون اشاره به  خوشحالی های برداشتن تحریم های نفتی درباره اقتصاد به شدت نفتی ایران می گوید: نفت به‌شدت دولت را تنبل و وابسته کرده و از سوی دیگر، فساد بسیار بزرگی را به‌دنبال داشته است.

نابرابری و احتمال افزایش فاصله طبقاتی یکی دیگر از نتایج رفع تحریم های احتمالی از نگاه راغفر است. شاید اگر این اظهار نظر راغفر که اقتصاد، مصرفی شود و فقر و نابرابری در ایران در سال‌های آینده به‌شدت بدتر می‌شود؛  را کنار شادی های پس از خواندن متن بیانیه لوزان در مناطق شمالی و مرفه نشین شهر تهران بگذاریم حرف های این اقتصاد دان اصلاح طلب ملموس تر و واقعی تر به نظر بیاید.

دقایقی پس از قرائت متن بیانیه لوزان توسط ظریف و موگرینی مردم در مناطق شمال شهر تهران به جشن و پای کوبی پرداختند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۵ اردیبهشت
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top