تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/03/03 - 15:21
کد خبر: 167280

دل نوشته یکی از دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی؛

اعتراض‌هایی که راه به جایی نبرد

اعتراض‌هایی که راه به جایی نبرد

یک ­ماه دیگر کنکور کارشناسی. بازهم جوانان زیادی که سال­ها تلاش کرده‌­اند می‌‍­خواهند حاصل دسترنجشان را ببینند. بار دیگر می­خواهند انتخاب کنند که با آنچه به ­دست آورده‌­اند در جایی که دلشان می­‌خواهد درس بخوانند و فردای این سرزمین را بسازند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مدتی است موضوع ادغام دانشگاه علوم اقتصادی و خوارزمی، مورد بحث و جنجال در بین دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی شده است که تا کنون چندین تجمع گسترده دانشجویی نیز در اعتراض به ین موضوع مقابل درب مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

بر همین اساس یکی از دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی دل‌نوشه‌ای در این خصوص به «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ارسال نموده که در ادامه می‌خوانید:

این منم یک جوان. جوانی پر از آرزوهای قشنگ، پر از امید و پر از انگیزه برای ساختن. در فرهنگ ما دانشگاه وجهه خیلی خوبی دارد. یادش به­ خیر روزی که به کلاس اول می‌­رفتم، مادرم با کلی دعای خیر گفت انشاالله دانشگاه رفتنت را ببینیم. من نیز شروع به تحصیل علم کردم و همه مراحل را با موفقیت پشت­سر گذاشتم تا رسیدن به غولی به نام کنکور. تلاش و ممارست شبانه­ روزی در کنار دوستانم یک سال از عمرم را کاملاً به خود مشغول ساخت تا سرانجام توانستم دعای مادرم را به لطف خدا مستجاب کنم.

همه چیز خوب به نظر می‌­رسید. من که تلاش بسیار کردم و حالا قبول شدم، بماند که دانشگاه آن مدینه­‌ی فاضله‌­ای نبود که در ذهن می­‌پروراندیم. کاستی‌­هایش، خستگی­‌هایش و مسائل ریز و درشتی که از کنارش عبور می­‌کردیم، چرا که هدف والاتری داشتیم به نام آبادانی کشورمان و به همین خاطر با همه ضعف­ها و کمبودها ساختیم تا اینکه کار به جای­ دیگری کشید.

یک­ روز که از تعطیلات نوروز به دانشگاه برگشیتم دیدیم که دیگر همان دانشگاه هم برایمان وجود ندارد. اوّل فکر کردیم اشتباه آمده‌­ایم اما این­طور نبود. آن دانشگاهی که برایش سال­ها تلاش­ کردم، برای اهداف بلندتر، اهداف کوچک­تر را فدایش کردم و مادرم آن را برای از خدا خواسته­ بود دیگر وجود ندارد. نه که وجود نداشته­ باشد ولی آنچه که هست چیزی نیست که من انتخاب­ کرده بودم.

نمی­ دانم کجای کار می‌­لنگد که در شرایطی هستیم که عده­ای به هر عنوانی و با هرمنصبی یک­شبه برای ما تصمیم می­گیرند و فراموش می­‌کنند که ما در سیستم خودشان حق انتخاب داشته­‌ایم.

به قول شاعر: ما زنده به آنیم که آرام نگیریم / موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

پس ساکت ننشستیم و اعتراض کردیم الحق­ و­الانصاف هم با آرامش و اصولی این کار را کردیم؛ ولی صدایمان را شنیدند اما گوش ندادند. شش هفته تعطیلی کلاس­ها هم مسئولان امر را به فکر چاره برای این جوانان نینداخت و دستمان را به هرجا که می‌­رسید، رساندیم اما هنوز ...

این روزها تب و تاب کنکور تحصیلات تکمیلی داغ است. و یک ­ماه دیگر کنکور کارشناسی. بازهم جوانان زیادی که سال­ها تلاش کرده‌­اند می‌‍­خواهند حاصل دسترنجشان را ببینند. بار دیگر می­خواهند انتخاب کنند که با آنچه به ­دست آورده‌­اند در جایی که دلشان می­‌خواهد درس بخوانند و فردای این سرزمین را بسازند.

ولی برایشان نگرانم از اینکه­ در چنین شرایطی، وقتی همه­ چیز وابسته به تصمیم فرد یا افرادی است که گاه تصمیم­‌های این­‌چنینی می­‌گیرند، چگونه یقین خواهند داشت که دانشگاهی که برمی­‌گزینند سرجایش خواهد ماند. از کجا معلوم مصلحت مسئولان برای دانشگاهشان سرنوشتی همچون علوم اقتصادی برایشان دربر داشته­ باشد؟ امروز مسئولان از این حرف­ها نمی­‌زنند و گویی همه­ چیز خوب و آرام است اما هراس من از این است که این آرامش قبل از طوفان باشد چرا که حرف­‌های مسئولان نیز گاهی متناقض از آب در می­‌آید.

همین چند روز پیش بود که معاون وزیر علوم اعلام کرد که حال از سال آینده در دفترچه انتخاب رشته، رشته‌های منحصر به فرد ما با نام خوارزمی ذکر شده اما این رشته‌های دانشگاه علوم اقتصادی است، دانشگاهی که برای حفظ نامش تاکنون من و هم کلاسی هایم از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و بر این یقین داریم که نام و برندش نه برای من بلکه برای دانشجویان جدیدی هم که وارد دانشگاه علوم اقتصادی می‌شوند اعتبار خواهد ساخت. سال آینده دانشجویان با نام علوم اقتصادی وارد دانشگاه خواهند شد اما دفترچه انتخاب رشته چیز دیگری می‌گوید.

و حالا امیدوارم داوطلبان بعد از این خوش­ شانس باشند و حق انتخابشان مثل ما نادیده گرفته­ نشود اما واقعیت آن است که هیچ تضمینی بر این مدعا نیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/03/03 - 16:30

همین تصمیم گیری های یک شبه و ناگهانی است که سرنوشت ما را اینقدر متلاطم کرده است. همیشه حرف از برنامه ریزی های کلان است. اما در عمل فقط برنامه ریزی های آنی است که اجرایی می شود. برنامه ریزی هایی که با آمدن مسئولان مختلف و بنا بر سلایق گوناگون، تغییر می کند و سرنوشت ما را هم تحت تأثیر قرار می دهد. درست که نگاه می کنی می بینی هویتی که دیروز به واسطه بعضی از همین تصمیمات به تو تعلق گرفته بود، امروز به واسطه بعضی تصمیمات آنی دیگر به یکباره از تو سلب می شود و باید هویت جدیدی را بپذیری. دفترچه کنکوری که بر مبنای آن انتخاب رشته می کنی عنوان دانشگاه علوم اقتصادی دارد و تو بر مبنای انتخاب خود و ضوابط موجود هویتی به نام دانشجوی علوم اقتصادی پیدا می کنی. روزی دیگر اینطور تصمیم گرفته می شود که دانشگاه علوم اقتصادی با خوارزمی ادغام شود. حالا چه عنوانی باید داشته باشی؟ دانشجوی علوم اقتصادی سابق؟ دانشجوی خوارزمی؟ دانشجوی پردیس خوارزمی؟ یا ... سرنوشت مدرک هم که دیگر اهمیتی ندارد بسته به انتخاب توست چون ظاهراً در این قسمت کار کارشناسی ای صورت نگرفته یا سرنوشت تو به عنوان یک دانشجو اهمیتی نداشته است؛ خواستی مدرک علوم اقتصادی بگیر، خواستی مدرک خوارزمی بهت می دیم. ظاهراً در پایان این فرآیند دانشجو خودش هم نمی دونه کیه؟ چه مدرکی باید بگیره و چه اتفاقی براش افتاده. فقط می دونه که همه چیز نتیجۀ کارهای کارشناسی و تصمیمات به زعم خودشان کارشناسی شده است.
دانشجوی علوم اقتصادی
1394/03/03 - 20:20

رای مردم حق الناس است.(مقام معظم رهبری)
رای یعنی خودم برای آینده خودم تصمیم بگیرم و مسئولین این حق الناس رو به امانت دارند. اصلا وظیفشون صیانت از این حق الناسه!!!
بی طرف
1394/03/03 - 23:06

آقای وزیر علوم چاره ای بیاندیش.
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top