تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/03/04 - 18:30
کد خبر: 167391

طلیعه طلوع کرد؛

تولد یک تارنمای عـلـوم انـسـانـی برای بچه‌های انقلاب

تولد یک تارنمای عـلـوم انـسـانـی برای بچه‌های انقلاب

آیین رونمایی از مجله خبری تحلیلی علوم انسانی «طلیعه»، با حضور حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: آیین رونمایی از مجله خبری تحلیلی علوم انسانی «طلیعه»، با حضور حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، پیش از ظهر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهدی مسعودی مدیرمسئول «طلیعه» در ابتدای این نشست گفت: طبق آمار حدود ۲ میلیون دانشجوی علوم انسانی داریم و اکثر منابع تحصیلی این دانشجویان، کتب غربی هستند. به همین منظور، ما در نظر داریم تولیدات علوم انسانی اسلامی را به صوت تجمیع‌شده در تارنمای طلیعه در دسترس علاقه‌مندان قرار دهیم.

وی ادامه داد: هدف سایت طلیعه، رسیدن به مرجعیت خبری تحلیلی در حوزه علوم انسانی اسلامی است. متاسفانه در رسانه‌ها، نگاه نظری به علوم انسانی داریم و این نگاه با مباحث روز جامعه گره نخورده است.

در ادامه برنامه، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امیدوارم این اعیاد زمینه تحول همه شئون باشد باید برای تحول علوم انسانی از فرهنگ شروع کنیم این بحث که رسانه بنیان فرهنگ را شکل می دهد توسط دو دانشمند فرانسوی که روی علم پذیری مطالعه می کردند به عرصه آمده و پس از اینکه این رویه پس از تحقیقات کامل به ثمر نشست امریکایی ها این دو فرانسوی را به کشور خود برده و از نظریات آنها استفاده کردند، شکل گیری نظریه فیس بوک و ارتباط در فضای مجازی برگرفته از آن تحقیق علمی است.

وی همچنین به عملکرد ضعیف رسانه ها اشاره کرد و افزود: ما در حوزه رسانه ضعف های داریم که باید پوشش دهیم وقتی وارد فضای مجازی می شویم هویت ما تغییر می کند نظام یادگیری در فضای مجازی متفاوت است، در فضای مجازی به مقداری که لازم است آموزش عمیق نیست.

مدیرعامل خبرگزاری مهر همچنین گفت: در فضای مجازی به اندازه یک پرنده که به فرزند خود غذا می دهد به ما خوراک می دهند و این خوراک ها نیز بسیار مدیریت شده است تا ما چیز محدودی بفهمیم.

دکتر عسگری بیان کرد: امروزه مفاهیم با نمادها در انتقال است این تغییر زبان تغییر نظام مفهومی را در پی دارد زبان ابزاری برای انتقال مفاهیم است و هر زبان مفاهیم خاصی را منتقل می کند ما به عنوان رسانه وظیفه داریم جلوی این آسیب را بگیریم.

وی همچنین رسانه ها را به رعایت چند نکته توصیه کرد و اظهار داشت: ابتدایی ترین نکته که در تحول علوم انسانی باید مدنظر قراردهیم باور خودمان است باید بپذیریم که علوم انسانی غربی راه حل ما نیست چقدر باور داریم که علوم انسانی اسلامی راه حل ما است.

دومین نکته این است که ضرورت تحول در جامعه را به مخاطبین نشان دهیم چه ایرادی دارد روان شناسی غربی را کنار بگذاریم یا این طور بگویم ضرورتی که ما به دنبال روان شناسی اسلامی هستیم چیست؟

سومین نکته این است که به عنوان رسانه آسیب شناسی کنیم و ضعف ها و قوت های ما و غربی ها در این زمینه بررسی شود.

نکته چهارم عمومی سازی علوم انسانی اسلامی است، در غرب پژوهش های عمومی سازی مفاهیم علوم انسانی خودشان برای توده جامعه انجام می شود ما باید در این زمینه کار جدی کنیم و جای رسانه ها در این بین خالی است.

نکته پنجم این است که از علوم انسانی غربی اعتبارزدایی بکنیم، این نکته که علوم انسانی غربی در جامعه ما چه دردی را دوا کرده باید در رسانه ها همه گیر شود نکته آخر از دیدگاه من این است که ما کار ژورنالیستی و تخصصی نمی کنیم ما در خیلی زمینه ها که مربوط به عرصه تحول علوم انسانی اسلامی است دچار ضعف هستیم.

مدیرعامل خبرگزاری مهر در پایان خاطرنشان کرد: این تارنما و کاری که انجام می شود بسیار مبارک است چون نصف دانشجویان ما در رشته های علوم انسانی مطالعه می کنند باید برای آنها خوراک تأمین کند.

در ادامه نشست رونمایی از سایت تحلیلی خبری طلیعه دکتر موسی نجفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه در بحث تحول علوم انسانی باید به منطق تحول پیش از همه چیز بپردازیم به سخنان رهبری درباره بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: رهبری بیداری اسلامی راشامل حرکت تکاملی از نهضت به نظام و از نظام به تمدن خواندند برای ارتقاء از مرحله‌اول به دوم انقلاب و براندازی لازم است اما برای حرکت از مرحله دوم به سوم چون بحث سلبی نبوده و ایجابی می‌شود کار دشوارتر است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادات رهبری برای حرکت از مرحله دوم به سوم شامل ۶ بخش است گفت: یکی از این پیشنهادات، تحول علوم انسانی است که در رأس آن شش مورد قرار دارد و بقیه به نحوی به آن مرتبط هستند به طوری که اگر تحول علوم انسانی حل نشود بقیه نیز ناقص می‌ماند.

دکتر موسی نجفی گفت: بحث تحول علوم انسانی نشان از تقابل عمیق و درگیری پیچیده تمدن اسلامی با تمدن موجود غرب دارد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نظریه پیوستگی بین تمدن گذشته اسلامی و تمدن آینده اسلامی را با ایجاد درگیری در عمق با فرهنگ غرب ایجاد می‌کند گفت: صرفاً این درگیری در تحول علوم انسانی متبلور می‌شود لذا اگر تحول علوم انسانی را نپذیریم جنگ در عمق را نپذیرفته و برتری تمدن غرب راپذیرفته‌ایم.

دکتر موسی نجفی با تأکید بر اینکه مسئله تحول علوم انسانی ازحل آن مهمتر است گفت: سرنوشت نظام به تحول علوم انسانی بستگی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخن شهید مطهری مبنی بر اینکه استقلال و آزادی در سایه اسلام قرار می‌گیرد گفت: ما تا به استقلال فرهنگی نرسیم استقلال اقتصادی تحقق نمی‌یابد و همه اینها در گرو تحول علوم انسانی است.

وی با اشاره به اینکه باید از سطحی شدن و عجله‌ای شدن بحث تحول علوم انسانی به طور جدی جلوگیری کرد گفت: تبدیل تحول علوم انسانی به شعار سیاسی به اندازه سطحی و عجله‌ای شدن خطرناک است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: برای تحول علوم انسانی سه گام اساسی باید برداشت: یک منطق تحول را نشان دهیم که از خود تحول مهمتر است. دوم نسل جدید تحول‌ خواه را ایجاد کنیم سوم متون جدیدی ایجاد کنیم تا نسل جدید از آن بهره ببرند.

وی همه این سه فاکتور را در عرض یکدیگر خواند و گفت: مجموعه این اقدامات به ما فضای جدیدی می‌دهد.

دکتر موسی نجفی با اشاره به اعتقاد مهدویت شیعه که عصر موجود را عصر موعود نمی‌داند گفت: شیعه معتقد است عصر موجود باید شکسته شود تا عصر موعود تحقق یابد ما باید اینجا منطق تحول خود را نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه هم در حوزه و هم دردانشگاه باید عظمت تحول درک شود و این امر مهمی است گفت: باید دقت کرد که تحول نقطه عمیق تقابل با غرب است و برای این کار باید ابتدا برتری قدرت غرب را در ذهن خود بشکنیم.

درادامه مراسم حجت الاسلام رضا غلامی گفت: جنبش علمی درفضای علوم انسانی در حال شکل گیری در حال شکل گیری است که با قوت پیش می رود، اساتید و دانشمندان علمی در حیطه علوم انسانی اسلامی هستند که کمیت قابل توجهی دارند اما متأسفانه این افراد در محدودیت هستند و محدویت های کاری در محیط دانشگاهی مثل نبودن پشتیبانی های سخت افزاری و جو سازی های که در فضای دانشگاهی وجود دارد کار را برای این افراد سخت کرده اما با وجود تمام این محدودیت ها این اساتید روز به روز به تعداد و توانشان افزوده می شود.

وی ادامه داد: اگر برخی از افراد روشنفکر سکولار از تحجر دست بردارند و اجازه آزاداندیشی در دانشگاه ها بدهند از پتانسیل های علمی می توان بهتر استفاده کرد.

حجت الاسلام غلامی به تلاش هایی که در زمینه تحول در علوم انسانی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: تحول بنیادین در فضای علوم انسانی زمان بر است و باید عمیق باشد اما خوشبختانه ما در درجه ابتدایی قرار نداریم بلکه حدود نیم قرن است که در فضای علوم انسانی و علم دینی فعالیت های خوبی شده است از محورهای مانند اقتصادی اسلامی، تمدن اسلامی و… می توان نام برد.

حجت الاسلام غلامی تأکید کرد: با همه این احوال امروز شاهد جهش های خوبی در زمینه تولید نظریه پردازی در بخش های مختلف معرفت شناختی، اقتصاد اسلامی، دانش اجتماعی مسلمین و… هستیم که با شکل گیری بدنه دانشجویی و اساتید حاذق به پیش می روند.

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: شکل گیری علوم انسانی اسلامی به مثابه گفتمان جدی و غالب در فضای اجتماعی و جهانی نیاز به صبر و مقاومت دارد و همه جریان ها باید بدانند که در این فضا هیچ عقبگردی از جانب فعالین این عرصه وجود نخواهد داشت. این جریان از بدنه نظام اسلامی و انقلاب اسلامی بیرون آمده و مخاطبین باید بدانند علوم انسانی سکولار غربی امتحان خودش را پس داده است.

حجت الاسلام غلامی افزود: بسیاری از وقایع منفی جهان نتیجه این نظریات روشنفکری است لذا تحقق علوم انسانی اسلامی مطالبه جدی از جانب مردم است چرا که امروز مردم به این باور رسیده اند که اعتقاد به علوم انسانی غربی انحطاط جهان را رقم خواهد زد.

حجت الاسلام غلامی ضمن تقدیر از راه اندازی تارنمای طلیعه تصریح کرد: در این فضا نیاز به رسانه قدرتمندی در حیطه علوم انسانی اسلامی حس می شد که به روند سانسورهای دیگر رسانه ها خاتمه بدهد.

حجت الاسلام غلامی به نقد عملکرد برخی رسانه ها در حذف چهره های تحول خواه در حیطه علوم انسانی پرداخت وگفت: بسیاری از مجموعه های فرهنگی و رسانه ای که تا کنون به نام نظام اسلامی فعالیت می کردند متأسفانه بسیاری از اندیشمندان نظریه پرداز را در حیطه تحول علوم انسانی حذف و سانسور می کردند لذا نیاز به رسانه ای که با آزاداندیشی کامل و حرف های جدید وارد میدان شود تا مباحث کارآمد در حیطه علوم انسانی مسائل و مشکلات روز کشور را حل کند احساس می شد.

حجت الاسلام غلامی  تصریح کرد: بعضی از رسانه هایی که در حیطه علوم انسانی فعالیت می کنند هیچ رسالتی جز تبلیغ جریان روشنفکری ندارند، این افراد همیشه از عدم آزادی در فعالیت های رسانه ای گله مند بودند اما متأسفانه امروز شاهد هستیم همین افراد رسانه های روشنفکر بدنه اصلی برنامه های علوم انسانی را به دست گرفتند و اجازه فعالیت به جریان تحول خواه نمی دهند.

عضو شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: من همین جا برای بار چندم اعلام می کنم که نیروهای فکری در زمینه علوم انسانی تحول خواه هیچ واهمه ای از مناظره ندارند و اغلب عدم استقبال از فضای مناظره همیشه از جریان روشنفکر بوده است.

وی در ادامه ضمن طرح فعالیتی جدید در حیطه تشکیل جبهه فکری گفت: ما وظیفه داریم در برابر جبهه فکری که در غرب شکل گرفته است جبهه فکری نظام یافته ای در فضای داخل کشور تشکیل دهیم لذا در این راه تصمیم گرفتیم قدم های برداریم که مطالبات رهبری را در فضای شکل گیری جبهه روشنفکری انقلاب اسلامی تحقق ببخشیم.

حجت الاسلام غلامی در پایان ضمن طرح خبر تشکیل جبهه جدید فکری اظهار داشت: یکی از رسالت های خود را تقویت بنیه فکری اصحاب رسانه و دیگر مخاطبین می دانیم تا با جوسازی های جریان روشنفکری از مسیر اصلی گفتمان انقلاب اسلامی جدا نشوند به همین دلیل مدتی است جبهه فکری راه اندازی کردیم تا با شکل گیری حلقه های فکری مختلف بتوانیم این خلأ فکری و محتوایی را پر کنیم. به زودی مانیفست این جریان روشنفکری انقلاب اسلامی را ارائه خواهیم داد.

و در پایان برنامه از تارنمای طلیعه توسط حجت الاسلام رضا غلامی رونمایی شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top