تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/03/06 - 11:41
کد خبر: 167666

آیا تیم مذاکره کنند بازی خطرناک «عامل تقصیر» را شروع کرده اند؟

آیا تیم مذاکره کنند بازی خطرناک «عامل تقصیر» را شروع کرده اند؟

پس این یک امر طبیعی است که شما به درخواست های درخصوص بازدید از مراکز نظامی و صحبت با دانشمندان هسته ای خود حساسیت بالایی داشته باشید چرا که همین 5+1 بود که بعد از دریافت اطلاعاتی از دانشمندان ما عده ای از ان عالمان عزیر را به شهادت رساند و داغ دوری آنها را بر دل خانواده ها و فرزندان کوچشکشان نهاد. حال فرض کنید مراکز نظامی ما مورد بازرسی قرار گیرد دیگر احتمالا مردم عزیز ایران در سراسر کشور را با مصیبت روبرو خواهین کرد!

خبرنامه دانشجویان ایران: صحبت های عراقچی و ظریف در مجلس شورای اسلامی در بین نمایندگان و حوادث بعد از ان که متأسفانه با تصویر برداری انجام شده به بیرون از جلسه غیر علنی! درز پیدا کرد هر چند ناراحتی هایی را در خصوص برخورد اتفاق افتاده در مجلس ایجاد کرد اما به نظر مطالب قابل تأملی را از لیدرهای مذاکرات به گوش مخاطبان رساند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، رضا رخسایی از فعالین دانشجویی در مطلبی درباره اتفاقات اخیر در مسئله هسته ای نوشت: در جلسه ای که اعضای تیم مذاکره کننده جهت توضیحات لازم در خصوص موضوعات بحث شده در ادامه مذاکرات با نمایندگان مجلس شکل گرفت، طبق دستنوشته یکی از نمایندگان در این جلسه عراقچی در خصوص مسئله مهم نظارت بر تأسیسات و مراکز غیر هسته ای گفت: "من صراحتا عرض میکنم در پروتکل الحاقی دسترسی به مراکز غیر هست های شامل مراکز نظامی وجود دارد و پذیرش پروتکل الحاقی خط قرمز ما نبوده، از روز اول که حتی مذاکرات در مسقط شروع شد به ما اجازه داده شد تا روی پروتکل الحاقی معامله کنیم. بدون پروتکل الحاقی هم توافقی در کار نخواهد بود."  وی حتی در پاسخ به اعتراض نمایندگان می گوید که درنهایت شما نپذیرید توافق نمی شود!

وی در خصوص نحوه بازرسی ها در این جلسه اینگونه گفته است که: "ببینید به هر حال دسترسی یک دسترسی مدیریت شده ا ست. باا ین کارا طمینان حاصل می شود که فعالیت آنجا درست است. عرض من این است اگر این دسترسی مدیریت شده، در این چارچوب که چشم بسته مامورین را ببرید داخل مراکز و چشم بسته بیاوریدش بیرون، اگر این بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به اطلاعات سری کشور و آنچه رهبری فرمودند شمرده میشود که ما پروتکل را نمی پذیریم ولی به اعتقاد ما اینطور نیست."

البته گفته شد که عراقچی این مطالب را تکذیب کرده است اما نماینده مذکور اینچنین گفته است که: متن بالا بخشی از دست نوشته های دیروز بود که آن را در جلسه علنی با سرعت نوشتم ولی با تکذیب روز گذشته آقای عراقچی در نوشته ام شک کردم، مجددا در اتاق صوت آن را بازبینی کردم و سوگمندانه دیدم تیم مذاکره کننده به جای رفع اشکالات، به منتقدان دلسوزش ... !

البته اتفاق دیگری هم در مجلس افتاد که نگرانی ها را با خود به دنبال داشت. نفر اول دستگاه دیپلماسی کشور در بحث با یکی از نمایندگان که نگرانی ها را از زبان مقام معظم رهبری بیان می کند که "شما نباید زیر سایه تهدید این مذاکرات را ادامه دهید" که جناب ظریف در پاسخ به این نماینده می گوید " اگر ایشان (مقام معظم رهبری) یک کلمه به من بگویند که نرو (جهت مذاکره)، من نمی روم!"

بی تردید آنچه که در اصل یک مذاکرات ان هم در این سطح مهم است، حفظ منافع یک کشور و محکم ایستادن در خصوص حفظ امنیت آن است چرا که وقتی شما برای احقاق حقوق به غارت رفته خود با دشمن به مذاکره رو می اوری اگر موضوع مهمی چون امنیت کشور را در نظر نگیری با فرض پذیرش خواسته های اینگونه طرف مقابل دیگر امنیت خود مذاکره کننده هم به خطر خواهد افتاد.

پس این یک امر طبیعی است که شما به درخواست های درخصوص بازدید از مراکز نظامی و صحبت با دانشمندان هسته ای خود حساسیت بالایی داشته باشید چرا که همین 5+1 بود که بعد از دریافت اطلاعاتی از دانشمندان ما عده ای از ان عالمان عزیر را به شهادت رساند و داغ دوری آنها را بر دل خانواده ها و فرزندان کوچشکشان نهاد. حال فرض کنید مراکز نظامی ما مورد بازرسی قرار گیرد دیگر احتمالا مردم عزیز ایران در سراسر کشور را با مصیبت روبرو خواهین کرد!

موضوع اساسی و البته تعجب آور و شگفت انگیز! این است که چرا تیم مذاکره کننده با وجود تجربه هایی که بخشی از آن ذکر شد هنوز که هنوز است تأکید بر ادامه مذاکرات می کنند تا جایی که اینگونه بیان می شود که، بدون پذیرش این بازرسی ها توافق نهایی انجام نخواهد شد!! و یا اینکه در جایی دیگر گفته می شود که به هر نحوی که شده توافق باید انجام شود!!

این سخنان در حالی بیان می شود که در حین مذاکرات و در حالی که ما از دو مرحله مهم از مذاکرات یعنی توافق ژنو و به تفاهم لوزان عبور کرده ایم، علاوه بر سخنان گستاخانه ای که مقام های اروپایی و خصوصا مقام مهای امریکایی علیه امنیت ملی کشورمان بیان کردند و می کنند، تحریم های چند باره ای نیز علیه کشور به تصویب رسید و با این حال ما اصرار داریم که به مردم بقبولانیم ساختمان تحریم ها فروریخته شده است!

اینکه با وجود چنین شرایطی تیم مذاکره کننده و دولت تأکید به ادامه روند مذاکرات دارد در حالی که همه چیزاین کشور و مردم به حالت تهدید از سوی دشمن در امده است، جای تعجب و ابهام های فراوانی دارد. هر چند به قول مقام معظم رهبری دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند.

حال در رویکردی جدیدی با کلید واژه هایی قابل تأمل را که از سوی نفرات اصلی مذاکره کننده بعد از این شرایط حاکم بر مذاکره که در بالا به بخشی از ان اشاره شد، شنیده می شود اینگونه است: اگر رهبری فرمودند ما پروتکل را نمی پذیریم ولی به اعتقاد ما اینطور نیست؛ اگر ایشان (مقام معظم رهبری) یک کلمه به من بگویند که نرو (جهت مذاکره)، من نمی روم! اگر در تهران نپذیرند انجام نخواهیم داد! ما توافق را انجام میدهیم منتهی مجلس می تواند با آن مخالفت کند!

هر چند جناب عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مسئول تیم مذاکره کننده کشورمان در گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته گفت که بنا نداریم به هر قیمتی به توافق برسیم و یا اینکه امنیت ملی محور اصلی و اولویت اصلی ماست اما سرال اصلی این است که چرا خود تیم مذاکره کننده با وجود چنین رفتارهای وقیحانه طرف مقابل روند جدیدی را اتخاذ نمی کنند و یا اینکه پاسخی به انهایی که ملت و مردم را تهدید می کنند داده نمی شود؟

این روندی که طرف مقابل اتخاذ کرده است بعید است در آن توافقی درشأن ملت و اهدافی چون برگشت حقوق این مردم را با خود به هرماه داشته باشد چراکه طرف مقابل با ابزار زور، تهدید کار خود را دارد ادامه می دهد.

حال با این روند آیا تیم مذاکره کننده که قطعا افراد کم توانی نیستند این فضا سخت و بد را دریافت نکرده اند؟ یا اینکه دوست ندارند همه تلاش های خود را اینگونه –یعنی بدون توافق- به پایان برسانند؟ شاید کس یا کسان دیگر را می خواهند مقصر موضوع در بین چشم مردم نشان دهند؟

با این حال ضمن احترام به تیم مذاکره کننده به آنها می گوییم اگر اکنون هم از مذاکراتی با چنین شرایط بد و گاها خطرناک بدون نتیجه خاص بیرون آیید هیچ کس این را به حساب ناتوانی و هر چیز دیگر نخواهد گذاشت چرا که مردم این مرز و بوم هم به رفتارهای گستاخانه طرف مقابل خصوصا امریکا آگاهند و ان را با خون فرزندانشان لمس کردند و هم اینکه همین مردم قدر دان شما خواهند بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/03/06 - 12:33

ای کاش من یک برزیلی بودم و ننگ این توافقنامه را نمی کشیدم.
http://nasimonline.ir/detail/News/1003186/172
تورهای مسافرتی آفری
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top