تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/03/17 - 10:42
کد خبر: 168784

شماره هفتم «عصر اندیشه» منتشر شد؛

اسرار مرگ هیتلر، مافیا در علوم انسانی و گفتگوهای خواندنی با پیروز مجتهدزاده، صادق خرازی و دکتر گلشنی

اسرار مرگ هیتلر، مافیا در علوم انسانی و گفتگوهای خواندنی با پیروز مجتهدزاده، صادق خرازی و دکتر گلشنی

شماره جدید «عصر اندیشه» شامل3 گفتگو با دکتر کریم مجتهدی، دکتر مهدی گلشنی و حجت‌الاسلام رضا غلامی پیرامون «مافیا در علوم انسانی» و 3 گفتگو با دکتر پیروز مجتهدزاده، دکتر صادق خرازی و بهروز کمالوندی درباره «نقد مذاکرات هسته‌ای از منظر علوم انسانی» است.

خبرنامه دانشجویان ایران: هفتمین شماره مجله «عصر اندیشه» با پرونده‌هایی درباره روان‌شناسی سیاسیِ آدولف هیتلر و اسرار مرگ او، الهیات انرژی: غفلت‌های موافقان و مخالفان مذاکرات هسته‌ای، مافیا در علوم انسانی و... به 3 زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شماره جدید «عصر اندیشه» شامل3 گفتگو با دکتر کریم مجتهدی، دکتر مهدی گلشنی و حجت‌الاسلام رضا غلامی پیرامون «مافیا در علوم انسانی» و 3 گفتگو با دکتر پیروز مجتهدزاده، دکتر صادق خرازی و بهروز کمالوندی درباره «نقد مذاکرات هسته‌ای از منظر علوم انسانی» است.

در پرونده «الهیات انرژی»، مجتهدزاده از خیانت روشنفکران به حقوق هسته‌ای می‌گوید و معتقد است که دولت موقت به عنوان «دولت روشنفکران» اولین خیانت به انرژی هسته‌ای و صنعت نظامی ایران را مرتکب شد. خرازی نیز اشتباهات استراتژیک خاتمی و روحانی را شرح می‌دهد و معتقد است که ظریف نه مصدق است و نه کیسینجر. کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز اذعان می‌کند که هدف از مذاکرات یک آتش بس موقت است و مخاصمات با غرب کم نخواهد شد.

در این پرونده، دکتر ژولین پلیسیه محقق دانشگاه تولوز فرانسه، نسبت «انرژی» با فلسفه، مذهب و ژئوپلتیک را واکاوی کرده و پدرام فضلی‌نژاد نیز از «آینده قدرت و آینده انرژی» و مناسبات این دو مفهوم با یکدیگر نوشته است. دکتر ژان میشل ورنوشه، نویسنده فیگارو و رئیس دفتر سابق نخست وزیر فرانسه یادداشت «یا صلح یا نابودی» را برای عصر اندیشه نوشته و پرفسور پیر دورتیگیه فیلسوف متاله فرانسوی، دکتر سعید زیباکلام استاد دانشگاه امیرکبیر، دکتر الکساندر لاتسا استاد حقوق دانشگاه روسیه و دکتر رندی شورت محقق دانشگاه هاروارد از دیگر نویسندگانی هستند که در پرونده «الهیات انرژی» به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.

«خیزش مجتهدان، خفتن روشنفکران» عنوان هفتیمن سرمقاله سردبیر عصر اندیشه است که پیام فضلی نژاد درباره فلسفه سال «دولت و ملت: همدلی و همزبانی» نوشته است. فضلی‌نژاد می‌نویسد: سال 1394 را می‌توان سال سامان دوباره و خیزش به هنگام «اجتهاد سیاسی» دانست؛ اجتهادی که همواره آرمان تکوین معرفت‌شناسیِ دینی و تکمیل فلسفه حکومتیِ انقلاب را در سر دارد و رهبر انقلاب تازه‌ترین رهیافت‌ها و گزاره‌های آن را در اولین پیام و سخنرانی نوروزی خود ارائه دادند. از بعد «نظام‌سازی سیاسی»، رهبری در یک جمله مغزِ تئوری حقوقیِ مردم‌سالاری دینی را ترسیم کردند: «ملت کارفرمای دولت است و دولت کارگزار ملت.»... این نظریه، «سرشت دولت اسلامی» در فلسفه مردم‌سالاری دینی را شفاف‌تر ساخت.

در این شماره «عصر اندیشه» براساس آراء شهید مطهری، مانیفستی تحت عنوان «نظریه اصالت فرهنگ» (یک رهیافت نظری برای کار روشنفکری و تفکر روزنامه‌نگاری) منتشر شده که اصول مجله را دربرمی‌گیرد و از پرفسور کریستین یحیی بونو، فیلسوف فرانسوی و مفسر و مترجم قرآن به مناسبت 15 خرداد مقاله «قلب سلیم» درباره «جمهوری عرفانی و حکومت عقلانی در اسلام امام خمینی» به چاپ رسیده است. پرونده «اعدام امام» نیز با آثاری از مظفر شاهدی، قاسم تبریزی و خسرو معتضد به ماجرای برخورد رژیم شاه با امام خمینی در ماجرای 15 خرداد می‌پردازد.

«مافیا در علوم انسانی» پرونده‌ای است که عصر اندیشه با هدف آسیب‌شناسی موانع تحول در علوم انسانی منتشر کرده است. در این پرونده، آیت‌الله محسن اراکی «فریب‌های علمی و مفروضات مخفیِ علوم انسانی غرب» را بررسی کرده، دکتر مظفر نامدار ساختار مافیای هیات علمی در دانشگاه‌ها را شرح داده و دکتر ابراهیم فیاض از «کتاب‌های زرد، دانشگاه‌های فئودال و ارتجاع روشنفکری» می‌گوید. همچنین آثاری از مهدی جمشیدی، دکتر احمد راهدار، دکتر محمدحسین رجبی دوانی و منوچهر محمدی درباره موانع تحول علمی به چاپ رسیده است.

دکتر کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگوی خود با عصر اندیشه معتقد است که علوم انسانی با غرض و مرض وارد ایران شد و باید درباره بحران‌های آن افشاگری کرد. او هشدار می‌دهد که بی‌سوادی گریبان دانشگاه و دانشجویان را گرفته و به جای علم و معرفت مجموعه‌ای از لغات خارجی در ذهن دانشگاهیان ماست و نباید اجازه داد که با این لغات مردم را مرعوب کنند. حجت‌الاسلام رضا علامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی «صدرا» نیز در گفتگوی خود با عنوان «تحول‌خواهان به پا خاسته‌اند»، معنا و مبنای تحول در علوم انسانی را شرح می‌دهد و دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار فیزیک و رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف به «بحران فراموشی حکمت» می‌پردازد و بی‌فرهنگی را مهمترین مشکل جامعه ایرانی می‌داند.

در بخش تاریخ جهان این مجله موضوع مناقشه‌برانگیز زندگی و مرگ هیتلر دستمایه قرار گرفته است. علی اکبر جناب‌زاده در مقاله پژوهشی «معمای هیتلر: 70 سال پس از مرگ هیتلر او را باید از نو شناخت» می‌کوشد تا به مهم‌ترین سوالات در این زمینه پاسخ دهد؛ از جمله اینکه «چگونه دموکراسی به هیتلر قدرت داد و دولت مطلقه مدرن شکل گرفت؟» عصر اندیشه در مقاله‌ پژوهشی دیگری معتقد است که «هیتلر خودکشی نکرد» و تازه‌ترین اسناد درباره اسرار مرگ هیتلر را بازخوانی می‌کند. این مجله گفت‌وگویی از هیتلر را که 85 سال پیش انجام شده، منتشر کرده و در مقاله «دشمن ملت» نیز هولوکاست را به عنوان پدیده‌ای که ترکیبی از 3 عنصر «بیماری تیفوس، شوروش یهودیان و سناریوی هالیوود» است، بررسی می‌کند.

هفتمین شماره مجله «عصر اندیشه» در 134 صفحه به 3 زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه و با قیمت 6 هزار تومان به سردبیری پیام فضلی نژاد در نیمه خرداد 1394 روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top