تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/03/17 - 19:54
کد خبر: 168881

زعفران در 40 روز، روزی 50 هزار تومان گران شد

خبرنامه دانشجویان ایران: رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان رضوی گفت: طی 40 روز گذشته هر روز 500 هزار ریال به قیمت هر کیلو گرم زعفران در بازار مشهد افزوده شده است.

غلامرضا میری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در 20 فروردین ماه امسال قیمت زعفران 40 درصد افزایش یافت و پس از آن قیمت این محصول در بازار مشهد هر روز بالاتر رفت به طوری که طی 40 روز گذشته 20 میلیون ریال به نرخ هر کیلو زعفران افزوده شده است.

وی اظهار کرد: کاهش بی سابقه تولید و افزایش صادرات زعفران استان در سال گذشته موجب ایجاد قیمت کاذب برای این محصول در بازار مشهد شده است.

وی گفت: پارسال حدود 171 تن زعفران در استان خراسان رضوی تولید شد که نسبت به سال قبل از آن حدود 30 درصد کاهش داشت.

میری افزود: از سوی دیگر براساس برآوردهای انجام شده امسال نیز تولید زعفران در این استان نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فروردین ماه امسال 11 تن صادرات زعفران از خراسان رضوی ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش داشته است گفت: در سال گذشته حدود 148 تن و در سال 1392 حدود 117 تن زعفران از خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد که نشان دهنده افزایش صادرات این محصول از این استان است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان رضوی افزود: هر سال به طور معمول حدود 40 تن زعفران مازاد در این استان باقی می ماند که امسال با توجه به کاهش تولید زعفران مازادی از این محصول باقی نخواهد ماند.

* دلالان آفت بازار زعفران در خراسان رضوی

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران وجود دلالان در فصل برداشت زعفران را آفت بازار این محصول دانست و گفت: علت دیگر قیمت کاذب زعفران در بازار وجود دلالان و واسطه های غیر مجاز هستند.

میری افزود: عده ای که نه تاجر هستند و نه پروانه کسب یا کارت بازرگانی دارند در فصل برداشت که کشاورز نیازمند پول می باشد و به هر طریق می خواهد زعفران خود را بفروشد، این محصول را با قیمت ارزان به صورت نقدی یا با چک و سفته خریداری می کنند و به چند برابر قیمت در داخل یا خارج از کشور می فروشند.

وی اظهار کرد: از آنجا که قیمت زعفران گران است و نگهداری آن دشوار می باشد و انباری برای ذخیره سازی آن به منظور صادرات به موقع این محصول در استان وجود ندارد، لذا صادر کننده قادر به خرید حجم زیاد زعفران از کشاورزان در فصل برداشت نیست از این رو این محصول به دست دلالان می افتد.

میری افزود: اکنون که به فاصله 40 روز قیمت هر کیلو زعفران در بازار مشهد 20 میلیون ریال افزایش یافته است صادرکننده قادر نیست تامین کننده خواست مشتری در بازارهای خارجی باشد لذا این محصول بازار خود را از دست می دهد.

وی گفت: خراسان رضوی نخستین استان تولیدکننده زعفران در کشور است و 90 درصد صادرات این محصول از ایران و از طریق این استان به 47 کشور جهان انجام می گیرد اما با وجود واسطه ها، عمده واحدهای بسته بندی و صادراتی زعفران در خراسان رضوی بیکار شده و در حال از دست دادن بازارهای خارجی هستند.

وی اظهار کرد: دولت اسپانیا رقیب خراسان رضوی در صادرات زعفران است به گونه ای که با پرداخت تسهیلات با سود دو درصد به تجار اسپانیایی باعث می شود آنان زعفران ایران را خریداری کرده و دپو کنند، سپس با انعقاد قراردادهای یکساله در بازارهای جهانی عرضه نمایند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: اگر دولت به تولیدکننده زعفران در فصل برداشت تسهیلات بانکی بدهد تا محصول خود را به هر قیمتی به دلالان نفروشد، یا به صادرکننده تسهیلات بانکی بدهد تا بتواند حجم بسیاری از زعفران را خریداری کند، می توان به رونق بازار زعفران امید داشت.

وی افزود: صادرکنندگان و واحدهای بسته بندی زعفران حاضرند این محصول را به قیمت کارشناسی شده از کشاورز خریداری کرده و به بانک و یا دولت تحویل دهند تا در صورت نیاز آن را به میزان کافی وارد بازار نمایند تا مانع فعالیت دلالان و ایجاد قیمت کاذب توسط آنان شوند.

میری اظهار کرد: دولت می تواند با پرداخت تسهیلات به کشاورزان یا صادرکنندگان بازار زعفران در خراسان رضوی را تنظیم کند تا امکان توسعه آن فراهم شود.

وی ادامه داد: هم اکنون علاوه بر خراسان رضوی 21 استان دیگر کشور نیز به کشت زعفران می پردازند که در آینده مازاد تولید ایجاد شده و باید این محصول به خارج از کشور صادر شود.

وی با بیان اینکه عرضه زعفران در بازار خراسان رضوی بسیار گسترده بوده و در واحدهای کوچک خواروبارفروشی ها نیز عرضه می گردد افزود: حدود 400 نفر به طور رسمی از اتحادیه زعفران خراسان رضوی مجوز کسب دارند و شمار واحدهای صادرکننده و بسته بندی زعفران در استان نیز 50 واحد است.

از حدود 70 هزار هکتار مزارع زعفران ایران بطور متوسط سالانه حدود 200 تن محصول برداشت می شود که 78 درصد آن محصول مزارع خراسان رضوی است.

بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات در جنوب استان خراسان رضوی تولید می شود.

هم اکنون 69 هزار و 500 هکتار از اراضی خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top