تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/04/07 - 16:40
کد خبر: 171214

آیا این یک عقب نشینی است؟؛ صالحی: طرف مقابل به تفاهم لوزان پایبند باشد، توافق در دسترس است

آیا این یک عقب نشینی است؟؛ صالحی: طرف مقابل به تفاهم لوزان پایبند باشد، توافق در دسترس است

حالا و در دور تازه مذاکرات، علی اکبر صالحی عنوان کرده است که آمریکا حتی به «لوزان» هم پایبند نیست. صالحی گفته است: اگر طرف مقابل به تفاهم لوزان پایبند باشد و زیاده‌خواهی نکند، توافق در دسترس است.

خبرنامه دانشجویان ایران: شامگاه 13 فروردین، مذاکرات 9 روزه در لوزان سوییس به یک بیانیه پایانی ختم شد. بیانیه‌ای که در آغازین ساعات توسط دولت و رسانه‌هایش به «فتح‌الفتوح» معروف شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فتح‌الفتوح لوزان(!) اما یک آغاز بود. آغاز یک روند در سیاست داخلی کشور که محل اصلی مباحثات میان منتقدان و مخالفان لوزان را به متن حواله می‌داد؛ «متن بیانیه مشترک لوزان». ظریف همان اول با مطلبی که در توئیترش نوشت، فاتحه فکت‌شیت آمریکایی را خواند تا نکند در ایران کسی به آن استناد نکند. ظریف نوشت: فکت‌شیت آمریکایی‌ها مثل دفعه قبل بویی از واقعیت ندارد.

اما برای منتقدان، خود بیانیه جامع مشترک، استناد مناسبی برای ضعف‌های گسترده بیانیه لوزان بود، اگرچه روس‌ها هم فکت‌شیت آمریکایی را تایید کردند. قرار شد فکت‌شیت ایرانی صادر شود اما ظریف و روحانی و صالحی و عراقچی و بعیدی‌نژاد هرکدام حرفی زدند که حرف دیگری را تایید نمی‌کرد. دست موافقان لوزان خالی بود. خیلی از آنها می‌گفتند: «اشکالات را قبول داریم اما آنچه در لوزان قرائت شد، یک بیانیه مطبوعاتی است و وجاهت حقوقی ندارد». این حرف را تیم مذاکره کننده نیز با این عنوان که «بیانیه لوزان الزام آور نیست» مطرح می کردند. ظریف مدتی بعد رد کرد و گفت: هرگونه تغییر در مفاهیم بیانیه لوزان مذاکرات را با شکست مواجه می‌کند. تازه طرفداران داخلی مذاکرات دوزاری‌شان افتاد که بیانیه لوزان صرفا یک بیانیه مطبوعاتی نبوده است و یک متن حقوث تمام عیار است.

حالا و در دور تازه مذاکرات، علی اکبر صالحی عنوان کرده است که آمریکا حتی به «لوزان» هم پایبند نیست. صالحی گفته است: اگر طرف مقابل به تفاهم لوزان پایبند باشد و زیاده‌خواهی نکند، توافق در دسترس است.

بیانیه لوزان که ضعف های حقوقی و جدی آن حتی توسط تیم مذاکره به رسمیت شناخته شده است، قرار بود با تغییراتی به نفع ایران در متن نهایی پیش برود، اما گویا شرایط طوری پیش می رود که آمریکا مواردی فراتر از آنچه در لوزان مطرح کرده بود را طلب کرده است. پیشروی آمریکا از لوزان پیام خوبی برای روزهای آخر مذاکرات نیست. این یعنی نه تنها ضعف های بیانیه لوزان مرتفع نشده است بلکه حتی زیاده خواهی هایی فراتز از لوزان از سوی آمریکا مطرح شده است. اما چرا آمریکا درخواست های بیشتری دارد؟
آیاتیم مذاکره کننده به خواست های فراتر از لوزان تن خواهد داد؟!

این درحالی است که حتی متن بیانیه لوزان مورد تایید نیست. پیروز مجتهدزاده، مدیرعامل بنیاد پژوهشی "یوروسویک" لندن گفته است:  "بیانیه لوزان" سر تا پا علیه ایران است، روند و محتوای مذاکرات پیش‌رو صد در صد به ضرر ماست اما در نگاه کلان، توافقی که مشکل ما را با غرب حل کند به نفع کشور است.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top