تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/04/24 - 11:43
کد خبر: 172907

عبدالله عبداللهی

مهمتر از توافق

مهمتر از توافق

بر این اساس پس از سالها مقاومت ملت، دولت و رهبر معظم انقلاب، ایران "گزینه‌های متعدد و قدرت‌مند" بر روی میز مذاکرات داشت. گزینه‌هایی که در دوران پیش از آن(مذاکرات آقای روحانی و ظریف و تیمشان) هنوز وجود نداشت و بر همین اساس بود که آمریکاییها شرطهای تحقیرکننده‌ای برای مذاکرات تعیین می‌کردند و اروپایی‌ها نیز رسماً هرچه می‌خواستند به دست می‌آوردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: عبدالله عبداللهی// "برای آمریکاوبزک‌کنندگان، "معنا بخشی" غلط و تقویت گفتمان سازش، به مراتب از اصل توافق و تمام جزئیات ۱۵۹ صفحه‌ای آن مهم‌تر است.در صورتی که موفق به چنین مهمی شوند، سلسله نامتناهی‌ای از بحران‌ها پیش‌روی جمهوری اسلامی و ملت ایران قرار خواهد گرفت..."

 جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای 23 ماه اخیر ایران و 5+1، سرانجام روز گذشته به تهران آمد. این جمع‌بندی بناست در ایران و آمریکا توسط نهادهای ذی‌ربط(از جمله شورای عالی امنیت ملی در ایران) بررسی و طی روزهای آینده نتیجه نهایی اعلام شود.

با این حال برخی کارشناسان صاحب‌نظر در این باره از جمله آقای مهدی محمدی طی یادداشتی درباره ارزیابی اولیه خود از برجام، اعلام کرده است که جمع‌بندی نهایی "نسبت به لوزان و ژنو متوزان است".

هرچند هنوز ارزیابی نهاد شورای عالی امنیت ملی اعلام نشده، با این  حال در این یادداشت بنا را بر این می‌گذاریم که "انشاءالله" ارزیابی نهایی نیز "توازن" مناسب داده و ستانده‌ها در توافق نهایی باشد؛ چه آنکه اگر غیر از این باشد، مسئله سالبه به انتفاع موضوع خواهد بود و تحلیل و اقدام دیگری می‌طلبد.

بنده چند ماه پیش از این نیز در یادداشتی با عنوان "دغدغه‌های فراهسته‌ای در مذاکرات هسته‌ای" به بخشی از دغدغه‌هایی که بنا دارم در این یادداشت بدان بپردازم را بر مبنای شرایط آن دوران اشاره کردم و آنچه در ادامه این یادداشت خواهد آمد به نوعی ادامه و تکمله‌ای بر این مباحث خواهد بود.

در نظریه "تحلیل گفتمان" کلیدی‌ترین نکته آن است که اساساً پدیده‌ها و رویدادها هیچ "معنا"ی مطلق و از پیش تعیین شده‌ای ندارند. در این نظریه، رویدادها و پدیده‌ها به مثابه "نشانه‌ها" و "دال" هایی در نظر گرفته می‌شوند که معنای تثبیت شده دائمی ندارند، بلکه دارای معانی چندگانه‌ای هستند و "عناصر"خوانده می‌شوند. با این حال این عناصر پس از تثبیت معنایشان در درون گفتمان که توسط عمل "مفصل‌بندی" صورت می‌گرد به "دقایق" تبدیل می‌شوند و به عبارتی دیگر معنای مشخصی(برای یک برهه) به خود می‌گیرند. و اساساً گفتمان‌ها تلاشش می‌کنند با کاهش چندمعنایی دال‌ها به یک، معنای تثبیت شده، عناصر را به دقایق تبدیل نمایند.

بدون تردید، "توافق هسته‌ای" از جمله نشانه‌ها و عناصری است که در حال حاضر در بخشی از جامعه دارای معانی متعددی است و بدون هیچ تردیدی، اولین و جدی‌ترین "مسئله کلیدی" در دوران "پساتوافق"، چگونگی "معنا بخشی" به این توافق در افکار عمومی است. خروجی این فاز سرنوشت‌ساز که اهمیتی به مراتب بیشتر از اصل توافق هسته‌ای و تمام جزئیات مربوط به محتوای فنی و حقوقی آن خواهد داشت، تعیین کننده اساسی‌ترین مسائل پیش‌روی ایران و حتی دنیا خواهد بود.

تقویت و برجسته‌سازی "گفتمان سازش" یا "گفتمان مقاومت"؟ مهمترین مسئله‌ پیش روی ماست. تحلیل محتوا و ارزیابی‌‌های راهبردی از مذاکرات هسته‌ای به روشنی گواه آن است که "تغییر نگاه ایرانیان" نسبت به آمریکا و پیرو آن برجسته‌سازی و هژمون کردن گفتمان سازش و مصالحه یکی از راهبردهای کلیدی آمریکایی‌ها در مذاکرات بوده است و این راهبرد در داخل نیز گام به گام توسط "بزک‌کنندگان" چهره آمریکا دنبال شد. این طیف، امروز نیز مهمترین دستور کار "پساتوافق" خود را بر این قرار داده که القا کند آنچه موجب دستیابی به یک توافق(انشاءالله خوب) میان ایران و 5+1 شد، "صرفاً" لبخندهای ظریف "ظریف" بوده است و اگر در گذشته و در دوران تیم‌های سابق مذاکره‌کننده نیز همین سبک و سیاق دنبال می‌شد، چه بسا بسیار زودتر از این به یک توافق(انشاءالله خوب) با غرب دست می‌یافتیم.

برای آمریکا و بزک‌کنندگان، "معنا بخشی" اینچنینی و تقویت گفتمان سازش، به مراتب از اصل توافق و تمام جزئیات 159 صفحه‌ای آن مهم‌تر است. و در صورتی که موفق به چنین مهمی شوند، آنچنانکه در یادداشت فوق‌الذکر نیز بدان اشاره کردیم، سلسله‌ای نامتناهی‌ از بحران‌ها پیش‌روی جمهوری اسلامی و ملت ایران قرار خواهد گرفت.

یک ارزیابی از متن توافق و راهبردهای آمریکا نشان می‌دهد که در صورت غلبه هژمونی گفتمان سازش، پروژه پل‌زدن از مسئله هسته‌ای به سایر مولفه‌های کلان امنیت ملی کشور از جمله مسئله موشکی و مسائل مربوط به منطقه "بلافاصله" پس از یک دوره کوتاه مدت احیاناً چند ماهه "استراحت هسته‌ای" در دستور کار غرب و آمریکا قرار خواهد گرفت و این دومینو پایانی نخواهد داشت.

با این حال و علیرغم تلاش جریانات غربگرای داخلی و بویژه خود آمریکا، استدلال‌ها و دلایل بس متقنی وجود دارد که نشان می‌دهد، در صورتی که امروز به یک توافق متوازن دست یافته باشیم، این موفقیت نه تنها صرفاً ناشی از اتخاذ دیپلماسی لبخند و تعامل دیپلماتیک بیش از پیش با غرب و آمریکا نیست، بلکه نتیجه‌ای کاملاً عکس آن را گواهی می‌دهد.

مهمترین استدلال و "نشانه‌ در دسترس و معتبر" در این زمینه آن است که همین تیم مذاکره‌کننده به سرپرستی شخص حجت‌الاسلام روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در سال 82 با اتخاذ همین رویکرد در دیپلماسی و حتی "ظریف‌تر" از آن، حتی موفق نشدند که غرب را به حفظ 3 دستگاه! سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای کشور راضی کنند. در این دوران پایفشاری جدی 3 کشور اروپایی مذاکره‌کننده با ایران بر این تعلق گرفته بود که اساساً هیچگونه سانتریفیوژی نباید در کشور بچرخد. آمریکا نیز مدتها پیش‌شرط مذاکراتی خود با جمهوری اسلامی ایران را "تعلیق کامل" غنی‌سازی هسته‌ای در کشورمان عنوان می‌کرد و بدون تحقق این امر حتی حاضر به دست تکان دادن از دور برای تیمهای مذاکره‌کننده ایرانی نیز  نمی‌شد!

با این حال، آمریکا زمانی با اصرار خود به میز مذاکره با ایران پیوست که پیشرفت‌های اساسی در فناوری هسته‌ای ایران در دوران تیم‌های مذاکره‌کننده آقایان لاریجانی و جلیلی به وقوع پیوست. تعداد سانتریفیوژها از حدود 10 عدد به عدد غیرقابل مقایسه 19 هزار رسید، تاسیسات استراتژیک فردو در زیر زمین ساخته شد، آب سنگین اراک روز به روز در حال تکمیل بود و مهمتر از همه آنها اینکه اورانیوم غنی شده 20 درصد در داخل کشور تولید شد.

بر این اساس پس از سالها مقاومت ملت، دولت و رهبر معظم انقلاب، ایران "گزینه‌های متعدد و قدرت‌مند" بر روی میز مذاکرات داشت. گزینه‌هایی که در دوران پیش از آن(مذاکرات آقای روحانی و ظریف و تیمشان) هنوز وجود نداشت و بر همین اساس بود که آمریکاییها شرطهای تحقیرکننده‌ای برای مذاکرات تعیین می‌کردند و اروپایی‌ها نیز رسماً هرچه می‌خواستند به دست می‌آوردند.

خلاصه آنکه، اگر امروز انشاءالله ایران به توافقی متوازن و قابل قبول در برابر غرب دست یافته است، مصادره آن به سود "گفتمان سازش" توسط برخی جریانات غربگرا در داخل کشور، مصداق بارز "تقلب در توافق" است. علیرغم تمامی تلاشهای خستگی‌ناپذیر، ارزنده و قابل تقدیر جناب آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایرانی، اذعان به این نکته بسیار حیاتی است که بپذیریم، اگر امروز دستاوردی به دست آمده، صرفاً حاصل استراتژی "لبخنددر برابر لخند" نیست بلکه آنچنانکه گفته شد، پس از تقویت گزینه‌های روز میز متعدد و قدرتمند ایران در مذاکرات هسته‌ای، بسیاری از گزینه‌های زیاده‌خواهانه آمریکا و متحدانش به زیر میز رفت و خط قرمزهای بسیار کلیدی از دشمن شکست که به بخشی از آنها در سخنرانی روز گذشته رئیس جمهور محترم نیز اشاره شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/04/24 - 18:35

این بهترین تحلیلی بود که بعد از اعلام توافق دیدم. احسنت به نویسنده که به صورت کلان به موضوع پرداختن. شاید بتوان گفت تبیین این موضوع مهمترین وظیفه در حال حاضر باشه.
ناشناس شناس
1394/05/12 - 01:02

تابلو!
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top