تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/04/29 - 12:14
کد خبر: 173339

روزنامه آرمان: معجزه‌ای رخ نداده است

خبرنامه دانشجویان ایران: روزنامه آرمان، امروز دوشنبه 94/4/29 طی یادداشتی به قلم کیومرث یزدان‌پناه، کارشناس سیاست خارجی نوشت: در توافق ایران و شش قدرت جهانی معجزه‌ای رخ نداده است. این توافق در صورتی که همه چارچوب‌های آن براساس آنچه روی کاغذ آمده، عملیاتی شود و به عنوان یک قطعنامه جدید توسط شورای امنیت صادر شود، می‌تواند بر روابط منطقه‌ای ایران و کشورهای منطقه اثرگذار باشد و به استقرار صلح و ثبات در منطقه بحرانی خاورمیانه کمک کند. در عین حال مسائل ایران با کشورهای منطقه فراتر از این توافق است و کشورها باید به صورت جدی و بنیادین مسائل خود را درون منطقه‌ای حل و فصل کنند.

فراهم آمدن ترتیبات فراملی و چندجانبه به عنوان یک ابزار موثر در روابط کشورها، ساختار روابط هر کشوری را دچار تغییر می‌کند و در چارچوب همکاری‌های دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی، شخصیت خاصی را فراهم می‌کند. مبتنی بر این اصل، توافق هسته‌ای که میان جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 1+5 در 23 تیرماه در وین اتریش به وجود آمد، بعد از مدت‌ها کشمکش میان ایران و غرب و همچنین فشارهای مضاعف و غیر متعارفی که غربی‌ها به واسطه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای به ایران وارد کرده بودند، در حال باز کردن فازی جدید و تغییر روند قبلی است. نوع فشارهای غربی‌ها در 13-12 سال اخیر در روابط ایران با همسایگان و منطقه و حتی درون قاره‌ای هم اثرات منفی گذاشته بود. اختلاف نظر بین کشورها حتی بین ملت‌ها و اقوام در همه طول تاریخ وجود داشته است، همچنان هم وجود دارد، در آینده هم خواهد بود و موضوعی نیست که به صفر برسد. بر این اساس معجزه‌ای رخ نداده و صرفا یک اتفاق است و مسائلی که ناخواسته، غیرقانونی و غیرمتعارف برای ایران به وجود آمده بود، به واسطه مذاکرات در ظاهر در حال مرتفع شدن است. اگر این اتفاق رخ دهد، دیدگاه‌ها و واکنش‌های متفاوتی را که در عرصه ملی و بین‌المللی پیرامون رابطه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و منطقه ایجاد می‌کند، بحث برانگیز می‌شود. این موضوع می‌تواند سرآغازی باشد برای رفع کدورت‌های منطقه‌ای و همچنین بازگشت به سمت آرامش و ثبات در منطقه‌ای که متاسفانه به‌شدت گرفتار است و چند کشور موثر آن درگیر جنگ‌های داخلی، جنگ‌های تروریستی و نیابتی و غیره هستند. بر این اساس هرچه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت تاثیرگذار و یک کشور مستقل از ثبات و امنیت ملی و فراملی برخوردار باشد، به همان میزان هم می‌تواند در مسائل منطقه‌ای هم تاثیرگذار باشد. اختلاف نظرهای کشورهای عربی منطقه با ایران چندان ارتباطی به پرونده هسته‌ای نداشت و برگرفته از نفوذ و قدرت نفوذپذیری ایران در کشورهای منطقه است. با وجود انقلاب‌ها و بیداری اسلامی رخ داده درکشورهای عربی، این کشورها بیشتر از آن زاویه نگران‌اند که موج دموکراسی خواهی درکشورهای‌شان براساس مدل جمهوری اسلامی در ایران دامن آنها را بگیرد. این مساله باعث شده است که درحال حاضر روابط ایران با کشورهای منطقه شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top