تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/05/01 - 15:31
کد خبر: 173713

درباره وضعیت فرهنگی این روزهای کشور؛

ادامه انقلاب فرهنگی و بحران «مدیران تنبل»

ادامه انقلاب فرهنگی و بحران «مدیران تنبل»

جامعه و فرهنگ متمدن و با سابقه ایرانی اسلامی ما مع الاسف اکنون با مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی،‌ سیاسی، حقوقی، اخلاقی از قانون گریزی ، بداخلاقی، بد سوادی تا ترافیک سرسام آور و آلودگی های دیداری شنیداری زیست محیطی و نیز از کمبود آب،‌ خشکسالی، تخریب زیست محیط، غارت طبیعت، تا ناکارآمدی بروکراتیک و سرقت علمی و امثالهم مواجه است که برای رفع آن علاوه بر تغییر اساسی سبک زندگی جامعه نیاز به "مدیران فرهنگی" پویا و توانمندی داریم.

خبرنامه دانشجویان ایران: جامعه و فرهنگ  متمدن و با سابقه ایرانی اسلامی ما مع الاسف اکنون با مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی،‌ سیاسی، حقوقی، اخلاقی  از قانون گریزی، بداخلاقی، بد سوادی تا  ترافیک سرسام آور و آلودگی های دیداری شنیداری زیست محیطی و نیز از کمبود آب،‌ خشکسالی، تخریب زیست محیط، غارت طبیعت، تا ناکارآمدی بروکراتیک و سرقت علمی و امثالهم مواجه است که برای رفع آن علاوه بر تغییر اساسی سبک زندگی جامعه نیاز به "مدیران فرهنگی" پویا و توانمندی داریم.

 به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محسن جمالزاده در تحلیل درباره بحران مدیران فرهنگی در جامعه ایران نوشت: اگر بسیاری از دل مشغولی ها و دردسرهای زندگی امروز فرصتی بدهند و با نگاه واقع بین به اطرافمان چشمی بیاندازیم خواهیم دید که براستی آسیب های فرهنگی و ناهنجاریهای رفتاری و اجتماعی از سر و کول جامعه مان بالا می رود. بگذریم از اینکه بیشتر معضلات مصداق "از ماست که برماست " هستند. اما بالاخره زندگی اجتماعی هم برای انسان در کنار بسیاری از محسنات که دارد آسیب هایی را هم با خود به همراه خواهد آورد که موضوع این گزارش بیشتر این بعد قضیه است.

ما هر وقت می خواهیم از فرهنگمان تعریف کنیم معمولا بادی به غبغب می اندازیم و با هزار آب و تاب از تمدن چند هزار ساله ایرانی و عقائد و باورهای دینی داد سخن سر می زنیم. اما اگر سر از زیر برف بیرون بیاوریم (بزرگترین مشکل کبک نادیده گرفتن اطلاعات پیرامون است و غرض از این مثل صرفا روشن تر شدن این وجه شباهت است) خواهیم دید که جامعه و فرهنگ  متمدن و با سابقه ایرانی اسلامی ما مع الاسف اکنون با مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی،‌ سیاسی، حقوقی، اخلاقی  و حتی ژئوپولتیکی پیش بینی نشده ای  مواجه شده است (‌از قانون گریزی ، بداخلاقی ، بد سوادی تا  ترافیک سرسام آور و آلودگی های دیداری شنیداری زیست محیطی و نیز از کمبود آب،‌ خشکسالی، تخریب زیست محیط، غارت طبیعت، تا ناکارآمدی بروکراتیک و سرقت علمی و امثالهم)

البته بخش اعظم مقابله با این آسیب ها متوجه سبک زندگی و رفتار های اجتماعی هست که در جامعه رواج دارد اما باید اذعان کرد  که مکمل و شاید یک گام جلوتر؛ پیش نیازاین مسئله  این است که مسئولیت اصلی چنین تدبیری عمدتا  متوجه دولت و حاکمیت است.

اگر دستاورد این نوشتار تلنگری باشد تا بدانیم که به غیر از بدحجابی و بسیاری دیگر از معضلات اخلاقی که آشکارا در سطح جامعه می بینیم خیلی معضلات دیگر و چه بسا در بعضی موارد جدی تر هم وجود دارد که باید جدا نگرانشان بود؛ کافیست.

این موضوع اگرچه غالباً دست‌مایه‌ی جریانات روشنفکری برای تحقیر ملت و تخطئه‌ی فرهنگ دینی ما بوده است، اما خب، واقعیاتی است که بسی بیش از برخی معضلات ظاهری برای ارکان دینی جامعه‌ی ما خطرسازند.

نارسایی های نظام آموزشی
اگر بخواهیم این بیماریهای اجتماعی را به صورت ریشه ایی پیگیری کنیم باید ریشه  آنها را در نارسایی های نظام آموزشی دانست که از یک سو منفعت‌طلبی شخصی را بارور می‌کنند، و از سوی دیگر آموزه‌های دینی را در حدودی ظاهری و رفتاری محدود می‌سازند و درک آموزنده (چه دانش‌آموز و چه دانشجو) را از دین به‌جای عرفان و حکمت، در حد رفتارهای ظاهری و احکامی حدود فقهی نگه می‌دارد. در چنین زمینی رشد ریاکاری، میل به تقلب و... خیلی راحت انجام می‌شود.

از لحاظ مدیریت فرهنگی دچار بحران هستیم
با توجه به جوان بودن غالب بافت جمعیتی کشور ما  و به طبع بالا بودن سطح نیازها بحران ضعف آموزشی خیلی جدی تر خواهد بود بنا براین می توانیم بگوییم از لحاظ مدیریت فرهنگی دچار بحران هستیم البته جای طرح این واقعیت امیدوار کننده هست که جامعه ما دارای داشته های فرهنگی خوبی است یعنی بدنه جامعه ما دارای باورها و ارزش های ملی و دینی غنی هست و از نظر بنیه فرهنگی به هیچ وجه ضعف نداریم اما همان طور که قبلا اشاره شد مشکل اساسی ضمن نادیده گرفتن این داشته ها بحران مدیریت فرهنگی است که در سرتاسر سیستم آموزشی و تربیتی ما موج می زند.

بیان مقام معظم رهبری در مورد ماموریت خطیر صداو سیما در "مدیریت فرهنگی"
سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت ها و برنامه‌های حرفه‌ئی پیشرفته و عمیق رسانه‌ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد.

برخی مدیران فرهنگی دارای فکر و اندیشه تنبل و مفت خور هستند
برای روشن تر شدن بحث سراغ یکی از سخنرانی های حسن رحیم پور ازغذی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم که در سی و چهارمین سالگرد شهدای هفتم تیر ایراد کرده بود. رحیم پور در این سخنرانی می گوید برخی مدیران فرهنگی دارای فکر و اندیشه تنبل و مفت خور هستند وی بیان کرد: این افراد حرف های سطحی را تکرار می کنند که سی سال پیش معنا داشت و برای نسل جدید معنای دیگری دارد وی با انتقاد از تن پروری فرهنگی و عدم تواضع و ادب در بین برخی مسؤولان گفت: نباید در برخورد با دیگران سخت گیری و بر خود راحت گرفت. 

رحیم پور ازغدی با تاکید بر این فرمایش شهید بهشتی که اگر از درون خود را اصلاح نکنیم به دست خودتان از پا می افتید، عنوان کرد: از دشمن نترسید از خودتان بترسید اگر خودتان را اصلاح نکنید به دست خودتان نابود می شوید. رحیم پور ازغدی شعور، شرف و شکم را در کنار هم مهم دانست و عنوان کرد: اگر قرار بود که تنها به فکر شکم باشیم لازم نبود تا انقلاب کنیم، رابطه مسؤولان و مردم باید عینی و نه به صورت نمایشی باشد.وی با اشاره به این سخن شهید بهشتی که فرمود برای ادامه انقلاب باید روزه مصرف بگیریم، خاطر نشان کرد: ایشان می فرماید که برای ادامه انقلاب باید از مصرف کم کرد، اگر هر فردی که بیشتر خرج می کند کم تر مصرف کند ما مستقل تر می شویم. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: مساله دیگر  توجه به توسعه و تولید است، همان طور که کشور چین به تولید در خانه روی آورد و الان از بزرگ ترین صادره کننده های جهان است، شهید بهشتی نیز معتقد به این مساله بودند که باید کارگاه های کوچک پارچه بافی را در خانه ها گسترش داد.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top