تاریخ انتشار: شنبه 1394/05/03 - 17:03
کد خبر: 173887

بی‌توجه به منافع ملی و تلاش برای «توافق به هر قیمتی»

اعتراف به پوپولیسم رسانه‌ای اصلاح طلبان درباره مذاکرات هسته‌ای

اعتراف به پوپولیسم رسانه‌ای اصلاح طلبان درباره مذاکرات هسته‌ای

به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند... به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و بویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند.باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: نتیجه مذاکرات ایران و غرب اگرچه هنوز به مرجله اجرا نرسیده است تا میزان اعتبار و ارزش آن مشخص شود اما هرچه بود با امضای جمع بندی وین و تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت به نقطه پایانی رسید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در طول مدت مذاکرات منتقدین بسیاری با تکیه بر متن توافقات آن را به چالش کشیدند. بسیاری نیز با رویکردهای احساسی و با فهم غلط  از اصل مذاکره،  اصل توافق و صرفا با رویکردی ایدئولوژیک این مهم را زیر سوال بردند. بسیاری نیز از آن ور بام افتاده و بی آنکه محتوای متن را مورد مداقه قرار دهند و بی توجه به اینکه "متن" چه می گوید و اصلا بندهای توافق انعقادی چه خواهد بود صرفا به دنبال توافق بودند. برجسته ترین این افراد استاد اصلاح طلب دانشگاه تهران بود که ضمن اینکه  صنعت هسته ای را زیر سوال می برد تا مسیر را برای "توافق" به هر قیمتی مهیا شودٌ با استدلال شاه قاجار می گوید: انرژی هسته ای می خواهیم چه کار؟

یکی از اصلاح طلبان در یک سایت اصلاح طلب در یک کار تحقیقی پیرامون مطالب منتشره در روزنامه های مختلف درباره "مذاکرات هسته ای" نتایج جالبی را بازنمایی می کند.

این روزنامه نگار اصلاح طلب در گزارش تحقیقی خود درباره مطالب پیرامون مذاکرات در روزنامه های اصلاح طلب به اینکه در این روزنامه ها کمتر نقد فنی نسبت به مذاکرات مطرح و نوشته شده و اصلا درباره توجه به متن توافق در سرمقاله ها و یادداشت های این روزنامه ها کمترین تلاشی صورت نگرفته است می نویسد:  "در جناح هوادار مذاکرات، فردی معادل مهدی محمدی – که هم اشراف فنی به مباحث هسته‌ای داشته باشد و هم اشراف سیاسی- وجود نداشته و از همین رو اغلب یادداشت‌ها کلی و غیرفنی و غیرمصداقی است. این ضعف اعضای تیم مذاکره کننده را مجبور کرده که در جواب انتقادهای مطبوعاتی منتقدان، گاهاً خودشان دست به کار شوند".

 

وی درباره ستون نویس های روزنامه های اصلاح طلب آورده است: نوذر شفیعی، ف

تیتر روزنامه های چهارشنبه پس ازتوافق +عکس

ریدون مجلسی، جاوید قربان اوغلی، رضا نصری، یوسف مولایی، نصرت الله تاجیک و علی خرم افرادی هستند که در تیرماه برای بیش از یک روزنامه سرمقاله نوشته‌اند. از میان اینها نوذر شفیعی هم برای اصولگراها نوشته و هم برای طرف مقابل، یعنی روزنامه جام جم و روزنامه ایران . مابقی اما صرفا در جناح هوادار توافق اتفاق افتاده است. نصرت الله تاجیک هم با 6 یادداشتی که برای شرق و اعتماد نوشته در میان این جمع از نظرتعداد رکورد دار است.

روزنامه نگار اصلاح طلب به منسجم نبودن جناح هوادار مذاکرات در نقد نیز اشاره می کند: "منتقدان، سرمقاله‌نویس ثابت هسته‌ای داشته‌اند اما طرف مقابل خیر."

تیتر روزنامه های چهارشنبه پس ازتوافق +عکس

برخورد احساسی، دعوت به جشن های خیابانی برای توافق، ناراحتی و عصبانیت از شعار "مرگ بر آمریکا" در روزتشییع شهدای غواص و آن را مخالف مسیر مذاکره تلقی کردن، توهین به منتقدان فنی، تبدیل کردن توافق هسته ای از یک بحث فنی به موضوعی احساسی، بی توجهی به متن و محتوای توافق، حاشیه سازی و حاشیه پردازی، قهرمان سازی برای واکسینه کردن مخاط از هر گونه نقدی نسبت به تیم مذاکره کننده، معادل کردن توافق هسته یا با موضوع ارتباط با آمریکا، بزک آمریکا در رویکردی سراسری با خط خبری مشترک، بزرگنمایی تاثیر تحریمها بر اقتصاد و فرهنگ و همه شئون زندگی مردم به تاسی زا جمله رییس جمهور مبنی بر مرتبط بودن تحریم ها با آب خوردن، تئوریزه کردن تطبیق های مختلف دینی وتاریخی با مذاکرات، رویاپردازی و انعکاس مطالب غیر واقعی برای بعد از توافق و به طور مشخص به راه انداختن یک پوپولیسم رسانه ای در پیرامون مذاکرات تلاش چندین و چندماهه رسانه های اصلاح طلب برای شکل گیری "توافق به هر قیمتی" است.

این جریان پیشتر صراحتاً به استفاده انتخاباتی از مذاکرات اشاره کرده بود تا آنجا که یک اصلاح طلب اسم و رسم دار بعد از بیانیه لوزان گفته بود: باید میوه لوزان را در بهارستان بچینیم.

تیتر روزنامه های چهارشنبه پس ازتوافق +عکس

این جریان تنفس خود در فضای سیاسی را منوط به کسب آرا در انتخابات مجلس آتی می داند و به همین دلیل همه تخم مرغ هایش را در سبد مذاکرات گذاشته است. چرا که دولت نیز نگاهی انتخاباتی به مذاکرات دارد تا آنجا که جواد ظریف چندی پیش در پاسخ به هاله اسفندیاری گفت: ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند... به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و بویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند.باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top