تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/05/04 - 13:46
کد خبر: 174001

پروژه عبور از روحانی؛ اصلاح طلبان و استراتژی بعد از توافق

پروژه عبور از روحانی؛ اصلاح طلبان و استراتژی بعد از توافق

با مرور تمام آنچه بین جریان دوم خرداد با دولت از فردای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تا کنون پیش آمده به راحتی می‌توان برداشت کرد که نوع نگاه روحانی در بسیاری از موارد از جمله نگاه به مقوله اقتصاد دقیقاً 180درجه خلاف آن چیزی است که حلقه تندرو جریان اصلاحات اعتقاد دارد و دیری نخواهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: "هنوز مشخص نیست که دولت از اصلاح‌طلبان پشتیبانی می‌کند یا از اصولگرایان. دولت هم با اصولگرایان کانالی باز کرده هم با اصلاح‌طلبان و باید ببینیم شرایط آینده به چه صورت خواهد بود." اینها بخش از اظهارات صادق خرازی دیپلمات قدیمی و کارکشته والبته پدر معنوی حزب تازه تاسیس ندا در مصاحبه با روزنامه آرمان است. حزبی که بنا به گفته خرازی قرار است نصف صندلی های بهارستان را تصاحب کند. حزبی که اما بنا به گفته محمدرضا خاتمی از سران حزب مشارکت به دنبال قدرت طلبی در جبهه اصلاحات هستند "باید مواظب و هوشیار بود تحت عَلَم اصلاحات یک عده ناآگاه و یا احیانا قدرت‌طلب ممکن است بخواهند با فرصت‌طلبی در زمینی که برای ذبح اصلاحات آماده شده است، در پس مفاهیمی مانند «نقد اصلاحات» ماجراجویی کنند."

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، اصلاح‌طلبان که پس از چندین دوره شکست در آزمون انتخاب مردم، و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با استراتژی اجماع بر روی یک گزینه با سابقه‌ی راست سنتی، از گوشه‌نشینی خارج شده‌اند، در فاصله‌ی 10 ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، با فراغ بال بیشتری راهکارهای پیروزی در این انتخابات را دنبال می‌کنند.

اما در این میان اختلافات درونی اصلاح طلبان درباره ائتلاف با راست سنتی که در انتخابات ریاست جمهوری جواب داد هر روز بیشتر میشود. نقطه آغاز این اختلاف را باید از روزی که دولت یازدهم روی کار آمد دانست. از روزی که  اصلاح طلبان از شیوه چینش دولت یازدهم و تقسیم مناصب رضایت چندانی نداشتند. البته اصلاح طلبان پس از روی کا آمدن دولت یازدهم، حرکتی به ظاهر برای سهم خواهی از دولت انجام ندادند؛ هرچند همیشه نارضایتی خودشان را در این مورد اعلام می‌کردند که دولت در انتخاب مسئولان دولتی کمی مماشات و محافظه کاری کرده است.

البته این عبور و مرورها چندان برای اصلاح طلبان ناآشنا نیست. اصلاح طلبان‌ها در گذشته‌ نه چندان دور عبور از خاتمی و هاشمی را مطرح می‌کردند و امروز درصدد هستند که شعار عبور از روحانی را مطرح کنند. در همین راستا، بخشی از جریان اصلاح طلبی به دنبال فشار بر دولت برای تعویض برخی مدیران و وزیران از جمله وزیر کشور هستند تا طبق ادعای آنان مدیرانی که نتوانسته اند مشی اصلاح طلبی را اجرایی کنند تنبیه شند. به نظر میرسد بخش اعظمی از جریانات سیاسی اصلاح طلب به لحاظ اینکه نتوانستند خواسته‌های خودشان را به دست آورند، ‌فشار می‌آورند تا برخی‌‌‌ افراد کنار گذاشته شوند و به عبارتی با‌‌ همان شعار عبور از روحانی دولت را تهدید می‌کنند.

در این میان مساله ای که این اختلافات راعمق میبخشد نحوه تبیین مساله چرایی کناره گیری عارف از رقابت با روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است. از سویی برخی چون صادق خرازی آن را ناشی از برخی از فشار ها از سوی سران اصلاح طلب  میداند که بر عارف تحمیل شد "آقای عارف تحت فشارهای مختلف بود. در مجموع مردانگی کرد و این کار را انجام داد." و تاکید میکند که خود عارف قصد این کار را نداشت "در واقع آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار نرفت. "

از سویی دیگر بخشی از اصلاح طلبان همچون محمد رضایی از نمایندگان مجلس ششم و رئیس ستاد مشترک انتخاباتی اقوام ایرانی معتقد است که نتیجه حضور عارف به تنهایی در عرصه انتخابات و اصرار برآن به معنای شکستی دیگر برای اصلاحات بود، "ما تجربه تلخ برخوردهای نسنجیده افراطی و خام مجلس ششم را با آقای هاشمی شاهد بودیم که امروز همه پشیمانند. دوستان اصلاح‌طلب ما گویا حاضر نیستند از تجارب تلخ گذشته درس بگیرند. امروز نیز با تعصبات و تعلقات حزبی و کور می‌خواهند تجارب شکست انتخابات سال 88 را دوباره تکرار کنند."

نشست اصلاح طلبان

به نظر میرسد انگار قرار نیست تلاش‌های طیف تندرو - برای سرپوش گذاشتن به اختلافات مبانی میان خود و دولت روحانی – نتیجه‌بخش باشد و هر روز گوشه‌ای از آن به شکل فاحش‌تری به سطح جامعه کشیده می‌شود. طیفی که عبورشان از اشخاص فقط به خاطر منافع حزبی است و نه مساله دیگری. به عنوان نمونه محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی که اردیبهشت سال گذشته با روزنامه شرق داشت در تأیید پروژه «مستاجر چهار ساله» اصلاح‌طلبان گفته بود که "از امروز از شدت و گستره حمایت اصلاح‌طلبان به دولت کاسته شده است."

مشاور رئیس‌جمهور و رئیس «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» در دوران خاتمی نیز درباره شرایط حمایت اصلاح طلبان از روحانی سخنانی به زبان آورد که آن را میتوان استراتژی کلان اصلاحات ئر رابطه با دولت دانست: "اگرچه معتقدم از شدت و گستره این حمایت کاسته شده، اما جریان اصلاحات با نگرشی‌ عقلایی و با تحلیلی ناظر به شرایط حال و آینده کشور و نیز با حفظ فاصله انتقادی خود، کماکان از دولت حمایت می‌کند اما مطمئنم این «حمایت» امری زمان - ‌پرورده و شرایط‌ - پرورده است و چنانچه دولت تدبیر و امید نتواند برای چالش‌های پیشاروی جامعه تدبیری درخور و بهنگام بیندیشد، کلیدش بسیاری از درها را به روی خودش خواهد بست و حامیانش را پشت درهای بسته رها خواهد کرد."

با مرور تمام آنچه بین جریان دوم خرداد با دولت از فردای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تا کنون پیش آمده به راحتی می‌توان برداشت کرد که نوع نگاه روحانی در بسیاری از موارد از جمله نگاه به مقوله اقتصاد دقیقاً 180درجه خلاف آن چیزی است که حلقه تندرو جریان اصلاحات اعتقاد دارد و دیری نخواهد پایید که این شکاف عمیق روز به روز بارزتر از گذشته شود تا جایی که افراطیون با تخریب و هجمه به دولت یازدهم، عبور از گفتمان دولت و شخص روحانی و در نهایت جدایی کامل از روحانی هم خواهند رسید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top