تاریخ انتشار: شنبه 1394/05/10 - 16:49
کد خبر: 174588

در میزگرد بررسی سیاست‌های خصمانه غرب علیه ایران مطرح شد؛

کشورهای عقب افتاده که ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی را برای زنان جامعه خود در نظر نمی‌گیرند، با پرداخت رشوه جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند

کشورهای عقب افتاده که ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی را برای زنان جامعه خود در نظر نمی‌گیرند، با پرداخت رشوه جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند

یکی از مواردی که در اثر رفع احتمالی تحریم ها حتما باید در دستور کار کشور قرار گیرد توسعه رسانه ای کشور برای زدودن مبانی اسلام هراسی و شیعه هراسی است. ایران برای ارسال پیام خود به صورت تحریف نشده، نیاز به تریبون، رسانه و هنر دارد و حتماً باید در این خصوص بسیار جدی حرکت کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از مواردی که در اثر رفع احتمالی تحریم ها حتما باید در دستور کار کشور قرار گیرد توسعه رسانه ای کشور برای زدودن مبانی اسلام هراسی و شیعه هراسی است. ایران برای ارسال پیام خود به صورت تحریف نشده، نیاز به تریبون، رسانه و هنر دارد و حتماً باید در این خصوص بسیار جدی حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ میزگرد بررسی سیاست های خصمانه غرب علیه ایران در طول سه دهه اخیر(ایران هراسی) با حضور  محمدرضا مجیدی نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، آقای رحیمی کارشناس ارشد حقوق بین الملل و فعال سیاسی، سامان نیازی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و فعال حقوق بشر، محمد واحدی مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، سیاوش آقاجانی فعال رسانه و حقوق بشر، آزاده وثوقی فعال حقوق بشر و مسئول رسانه ی موسسه صلح زیبا در صفحه تلگرام موسسه صلح زیبا برگزار شد.

در ادامه مشروح این میزگرد تقدیم می شود:

مجری: غرب در مقابله با ایران، پروژه ایران هراسی را با گسترش فرهنگ اسلام هراسی کلید زده است. در این گفتگو بر آن هستیم ابعاد مختلف این دو پروژه وابسته به هم و جوانب حقوق بشری آن را بررسی کنیم.  در خدمت مهمانان عزیز هستیم.

مجیدی: بنده تمام مدت میزگرد نمی توانم در خدمت شما باشم. چند نکته عرض می کنم و برای اطلاع از نظرات سایر دوستان متن میزگرد را بعد مطالعه خواهم کرد. اخیراً کتابی از بنده و همکارم با عنوان "اسلام هراسی غربی" توسط دانشگاه امام صادق(ع) به چاپ رسیده که به تفصیل در این باره بحث شده است. محورهای عمده این کتاب که می تواند به این بحث کمک کند در معرفی زیر امده است:

اسلام هراسی غربی سیاست انکارنشدنی و بخشی از تمدن آمریکایی- اروپایی است

کتاب «اسلام هراسی غربی: واکاوی تحلیلی زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بازاندیشی مولفه های تاریخی و نظری آن» به قلم دکتر محمدرضا مجیدی و محمد مهدی صادقی توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در بهمن ماه 1393 برای اولین بار منتشر شد. امروزه  اسلام هراسی غربی سیاست انکارنشدنی بخشی از تمدن آمریکایی- اروپایی است. اسلام هراسی غربی پدیده ای متکثر است که از تقاطع خصیصه های تهاجمی غرب اومانیستی در دوران مدرن، حاصل شده است. مفاهیم کلیدی چون سکولاریسم بنیادگرای غربی، شرق شناسی، بیگانه هراسی و نژادپرستی از جمله مفاهیم مهمی است که برای تبیین سیاست اسلام هراسی غربی به کار می آید.

در این کتاب اسلام هراسی غربی، مفاهیم و مصداق های مرتبط با پدیده اسلام هراسی را با رویکردهای نظری-اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مورد بحث قرار داده اند. دانشگاه امام صادق(ع) این کتاب را در حوزه آثار سیاسی عرضه کرده است اما مراجعه به فهرست و متن اثر نشان می دهد مولفین اصرار داشته اند به لولای ارتباطی مسائل اندیشه ای و فرهنگی  با مصادیق امروزین اسلام هراسی اشاره نمایند. از این منظر شاید بتوان گفت در این اثر برخی حرف های جدید و مطالب نو و غیر تکراری در دسترس خوانندگان گذاشته شده است.

تحلیلی از سلمان رشدی و کاریکاتورهای دانمارکی

همچنین در مقدمه کتاب آمده است: «این کتاب صرفا تحقیقی پیرامون اسلام هراسی نیست، چرا که مباحثی چون جامعه شناسی سکولاریسم، سنت شرق شناسی، عصر استعمارگری، جنگ های صلیبی، نژادگرایی و نژادپرستی غربی و جریان شناسی گروه های راست افراطی را به طور مبسوط مورد توجه قرار داده است. در حقیقت برای تحلیل اسلام هراسی غربی، دریچه ای به سوی «غرب شناسی» از زاویه ای خاص گشوده شده است.» کتاب از هفت فصل تشکیل شده است. فصل اول به بررسی مفاهیم و مقدمات اسلام هراسی؛ فصل دوم به بررسی آسیب های پیش زمینه ای معرفتی اسلام هراسی؛ فصل سوم به بررسی سطح مولفه ها و پیش زمینه های تاریخی اسلام هراسی، فصل چهارم به بررسی زمینه های فرهنگی اسلام هراسی در غرب؛ فصل پنجم به بررسی زمینه های اجتماعی اسلام هراسی ، فصل ششم به بررسی اسلام هراسی در سطح رویکردهای سیاسی و فصل هفتم به بررسی توهین های سریالی جریان اسلام هراسی معاصر پرداخته است. از نکات جالب  توجه کتاب مطرح نمودن بحث «اسلام اروپایی» در فصل ششم و ارائه یک تحلیل مبسوط در فصل هفتم از قضیه سلمان رشدی و کاریکاتورهای دانمارکی است.

این کتاب 466 صفحه ای با استفاده از حدود  300 منبع نگاشته شده است. کتاب «اسلام هراسی غربی: واکاوی تحلیلی زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بازاندیشی مولفه های تاریخی و نظری آن» توسط دانشگاه امام صادق  در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

به نظرم موضوع مهمی در دستور بحث امشب قرار دارد. غرب با اسلام هراسی تاریخی شروع کرد و امروز با أمواج ایران هراسی و شیعه هراسی روبرو هستیم. در روابط با غرب به ویژه اروپا باید به این مباحث با رویکرد تاریخی توجه کرد و گرنه گرفتار بحران تحلیل خواهیم شد. از حضور دوستان مرخص می شوم و محتوای بحث را مطالعه خواهم کردم. پوزش می طلبم و بحث را ترک می کنم.

ایران به عنوان خطری برای ثبات منطقه

واحدی: تشکر می کنم از حضور شما. ان شاء الله در قرصت مناسب دیگری بیشتر در خدمت شما خواهیم بود.

بنده صحبت هایم را به سه بخش تقسیم می کنم؛ به نظرم در طی سه دهه اخیرچند موج ایران هراسی بر ضد نظام جمهوری اسلامی بوده است؛ از مهم ترین آن ها می شود به مسئله حقوق بشر اشاره کرد که در ادامه توضیح خواهم داد. اگر جامع تر نگاه کنیم موج اول به اوایل دهه 1980 برمی گردد. در این دهه اولین پروپاگاندای رسانه ای علیه ایران شکل گرفت به طوری که کشورهای غربی و تیم رسانه ای شان، بدون تفکیک میان ملت و حکومت، ایران را به عنوان خطری برای ثبات منطقه و منافع غرب معرفی می کردند.

در این دهه، رسانه های غربی سعی داشتند بحث عدم امکان تصمیم گیری برای سرنوشت را مطرح کنند. در همان دهه مسائل و مشکلاتی را هم البته توانستند هم در سطح بین المللی و هم حتی داخلی برای ایران ایجاد کنند.

این موضوع تا حدی نمایان شده بود که زندگی را برای ایرانیان خارج از کشور تا حد زیادی سخت کرده بود. حکومت های معاند با ایران و به طور کلی غرب سعی داشتند با در پیش گرفتن این سیاست، تا حدی حکومت وقت ایران را منزوی کنند.

در بحث رسانه از طریق فیلم ها و رسانه های خودشان ورود کردند. در همین دوره هم موضوعی که می شود به آن توجه کرد بحث جنگ است که علاوه بر هجمه ی رسانه ای، به قولی گزینه جنگ را هم عملی کردند.دوستان به بحث جنگ توجه کنید که در مباحث دیگر هم بتونیم از آن استفاده کنیم. به نظرم حتی در این دوره که حکومت های غربی طبق معمول داعیه دار حقوق بشر بودند نقض های بسیاری را در این حوزه علیه ایران انجام دادند.

پیش از وقوع انقلاب اسلامی اسلام هراسی مطرح نبود

وثوقی: فرمایش اقای واحدی و جناب مجیدی در مورد مطالعه تاریخ اسلام هراسی مهم و قابل توجه و گره گشای خیلی سوالات است. با یک خانم امریکایی به نام وقاری فرد مصاحبه ای داشتم. ایشان قبل از انقلاب در آمریکا مسلمان شدند و همان جا با اقای وقاری فرد اشنا شدند و ازدواج کردند. وقتی از ایشان پرسیدم اطرافیان شما و خانواده شما در امریکا مشکلی با تغییر دین شما درسن حدود بیست سالگی نداشتند، گفت نه مشکلی نداشتند. علت را پرسیدم گفتند قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران، اصلا مردم امریکا خیلی در مورد اسلام اطلاعات خاصی نداشتند و در حد یک تفکر دینی خاص می شناختند. به این دلیل کسی با اسلام اوردن من مشکلی نداشت اما به عکس حرف های یک خانم کانادایی که حدود ده سال است که مسلمان شده و در حال حاضر در ایران تحصیل می کند دقیقا نقطه مقابل این بود و خانواده او به شدت با تغییر دین او مشکل داشتند. مصاحبه خانم وقاری فرد در یکی از شماره های اردیبهشت ماه مجله زن روز منتشر شده و در مورد تازه مسلمانانی هم که خانواده یا اطرافیان با اسلام آوردن او مخالف بودند الی ماشاالله مصاحبه از این افراد موجود هست.

پروژه اسلام هراسی ناقض حقوق انسانی میلیون ها مسلمان در غرب است

نکته قابل توجه، مهم و اساسی این است که  پروژه اسلام هراسی، زندگی مسلمانان را در کشورهای غیر اسلامی با تهدید جدی روبرو کرده و دامنه تاثیرات منفی اسلام هراسی تنها به ایران محدود نشده است. از این نظر حقوق انسانی میلیون ها مسلمان به جرم مسلمان بودن در خطر جدی قرار گرفته و بارها و بارها نقض شده است.

نکته مهم دیگر این است که در پروژه اسلام هراسی، هراس از اسلام سیاسی با رویکرد مقاومت است ـ که ایران پرچمدار آن است ـ نه اسلام عبادی. به همین دلیل است که ما شاهد این بودیم که مثلاً اوباما با جمعی از مسلمانان امریکا در عین اجرای پروژه اسلام هراسی ضیافت افطار می گیرد. همچنین ایالات متحده با عربستان و برخی کشورهای عربی به شدت روابط دوستانه ای دارد.

آقاجانی: ای کاش اول به ریشه های اسلام هراسی در نگاه و رویکرد غربی توجه می کردیم، به نظرم  پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک زنگ خطر جدی برای استکبار جهانی به صدا درآورد، کشوری با استقلال فکری، تصمیم گیری و عملکردی می توانست تقسیم بندی های معمول مستعمرات این کشورها را باتوجه به جذابیت هایش بهم بزند و این یعنی در خطر قرار گرفتن هژومونی غرب، یعنی در خطر قرار گرفتن منافع مستکبران، این مقدمه ای برای دو رویکرد موازی شد: 1- تضعیف و فشار ایران 2- تخریب و سیاه نمایی و ایران هراسی و شیعه هراسی.

تضعیف و فشار که از طریق انواع ابزارها اعم از جنگ و کودتا و تحریم و تهدید و ارعاب و ترور و ایجاد تفرقه و تحریک اقوام و .... دنبال شد و بحث ایران هراسی و شیعه هراسی نیز از طریق تقویت تفکرات افراطی شیعه و سیاه نمایی و دروغگویی و در نهایت مانور رسانه ای پیگیری شد.

غرب، شیعه و سنی تکفیری را عنوان اسلام به دنیا معرفی می کند

رحیمی: در مورد پروژه ایران هراسی شاید تحلیل بنده باعث تعجب دوستان شود. من اتفاقا این هراس را کاملاً به جا می دانم. چون فلسفه وجودی ایران اسلامی مقابله با هژمون و نظام سلطه است لذا غرب با تمام قوا علیه آن وارد می شود و لازم می داند با این ایران( اسلامی) با هر آنچه در توان دارد مقابله کند و مجموعا در قالب کلی اسلام هراسی، چه شیعه تکفیری و چه سنی تکفیری این هراس را که در اصل، نظام سلطه را به چالش کشیده و به شکل غیر حقیقی به مردم دنیا القا کند.

دیدیم بعد از اینکه غرب سنی تکفیری را در هر زمان با اسم ها و اندک تفاوت های رفتاری ایجاد کرد نیاز دید که خطر بزرگتر که اساس سلطه را به خطر انداخته (شیعه) به شکل تکفیری به دنیا معرفی کند چون به وضوح دیدند به عنوان مثال اسرائیل قریب 70 ساله تاسیس شده اما شکست هایش از زمان ورود جدی ایران به عنوان تنها کشور شیعی حامی مقاومت آغاز شد. در این زمان ما با شیعه ایی که از لندن و آمریکا تبلیغ می شود مواجه می شویم.

آقاجانی: استاد رحیمی عزیز، اتفاقا نظر من هم به نظرشما نزدیک است

واحدی: یکی از مهمترین دلایل گسترش اسلام هراسی و همزمان شدن آن با پروژه ایران هراسی، نفس انقلاب اسلامی است که با وقوع آن، بحث بیداری و خودباوری اسلامی به عنوان دست آوردها به سرعت فراگیر شد.  کشورهای غربی با توجه به تجارب استعماری خود در کشورهای اسلامی و مطالعات گسترده می‌دانند ایران با حکومت شیعه، عامل اساسی تحول جهان اسلام می شود و به همین دلیل همزمان دو پروژه اسلام هراسی و ایران هراسی را در دستور کار خود قرار داده است.

علت آغاز پروژه اسلام هراسی؛ هراس از اسلام گرایان در اروپا

واحدی: به نظرم ایدئولوژی اسلام سیاسی و هراس از حضور و فعالیت اسلام گرایان در اروپا یکی دیگر از دلایل اسلام هراسی در اروپاست. اسلام سیاسی آن گونه که پیش تر در سال های اخیر مطرح شده، در اصل برابر با بهره گیری از ارجاع های تاریخی بر مبنای مذهبی برای بسیج کردن مردم مسلمان جهت اقدام های سیاسی درونی و بین المللی است. اسلام سیاسی با ترسیم آینده ای که بر باز تعریف و باز توزیع مفاهیمی است که از سنت اسلامی به عاریه گرفته شده، به چالش های اجتماعی امروز پاسخ های سیاسی ارائه می کند. اسلام سیاسی نه یک الگو و مفهوم الهی، بلکه یک ایدئولوژی است. به نظرم با توجه به مطالب موکد  در بالا من هم مثل جناب رحیمی موافق این هستم که اسلام هراسی و به تبع آن ایران هراسی رفتاری منطقی در شرایط کنونی است.

با توجه به مطالب گفته شده امروز رسانه های غربی هم سعی می کنند با بزک کردن بحث اسلام هراسی با عنوان تروریسم، افراط گرایی و تحجر این را به جوامع خودشان و مهم تر از آن به جوامع اسلامی از جمله ایران القا کنند.

وثوقی: پیش از ظهور انقلاب اسلامی، در قرن معاصر اسلام سیاسی در حد جلسات درس علما و برخی مقاومت ها و ...  در برهه های زمانی خاص و برخی نقاط جغرافیایی بود که عملا موفق به تشکیل حکومت نشده بود تا به عنوان یک نظام سیاسی مدون و قدرتمند ظهور و بروز پیدا کند.

اسلام در پستو، اسلام بی خطر و بسیار پسندیده ای برای غرب است

رحیمی: اصولا اسلام در پستو، اسلام بی خطر و بسیار پسندیده ای برای غرب است و این طببعی است. همانطور که عرض کردم دیدند که ورود اسلام شیعی که حقیقتا و نه بر اساس منافع دیپلماتیک در عرصه مقاومت شکست های پی در پی اسرائیل را به همراه داشته است. نظر بنده این است که غرب نابودی اسرائیل را دقیقا نابودی خودش می داند.

وثوقی: من فکر می کنم مخاطب پروژه اسلام هراسی مسلمانان نیستند، غیر مسلمانان هستند.

رحیمی: مخاطبش که مردم غربی و ساکنان اروپا هستند. 

وثوقی: و البته غیر اروپا را ه شامل می شود.

واحدی: ولی جامعه مسلمانان هم بی شک تاثیر می پذیرند چیزی که ما متاسفانه در برخی از کشورها شاهد آن هستیم.

رحیمی: اما نه بعنوان جامعه هدف.

واحدی: بله مسلما.

وثوقی: غرب به دنبال فریب مردم دنیا علیه اسلام ناب است. چون جهان در این برهه که مبانی اومانیستی برای حل مشکلات و عضلات جهان به بن بست رسیده، تشنه حقایق اسلام ناب است. روی آوردن عمومی مردم دنیا به اسلام ناب یعنی عوض شدن تفکر انسان ها که زمینه ساز بروز انقلاب های متعدد و پی در پی در جهان خواهد شد. همچنان که این اتفاق در خاورمیانه رخ داده است. به نظرم مخاطب اسلام هراسی غیر مسلمانان هستند و برنامه غرب برای مسلمانان به راه انداختن فتنه و جنگ برادر کشی است.

رحیمی: اصولا غرب آسیا همیشه کانون اتفاقات بزرگ و سرنوشت ساز بوده و علتش غلبه اسلام حالا با عناوین و اشکال مختلف است و غرب سعی دارد این موضوع را بزرگ کند که علت تخاصم در غرب آسیا وجود اسلام آن هم به شکل اسلام  تکفیری از هر دو مذهب شیعه و سنی است.

واحدی: جنگ برادر کشی برای بخشی از جامعه مسلمانان است. عده ای از جامعه را نمی شود با مسائلی مانند جنگ داخلی وارد بازی کرد.

جنایات داعش در خدمت پروژه اسلام هراسی

وثوقی: بله اما نه به شدت و عمقی که برای مخاطب غیر مسلمان داره. مسلمانان و بالاخص ایرانیان یک شناخت جزیی یا کلی و بعضا عمیق از اسلام دارند اما غربی ها با یک پدیده ای که شناختی با ان ندارند مواجه می شوند ان هم به عنوان یک پدیده که عامل خونریزی و خشونت و ... است. توجه شما را به فیلم های منتشر شده از داعش و محتوای آن جلب می کنم.

نکته دیگر این است که اسلام هراسی یک پروژه با ابعاد مختلف است. یک بعد اسلام هراسی برای غیر مسلمانان. بعد دیگر جنگ برادر کشی در مسلمانان. بعد سوم بر سر قدرت آوردن خونخواران مزدور در کشورهای اسلامی و مقابله با نفوذ تفکر انقلاب اسلامی در تعیین نوع حکومت از سوی مردم در این کشورها. بعد چهارم. تجارت سلاح. بعد پنجم نفت و ... اما یک نکته در این جا همیشه مغفول است و آن بعد حقوق بشری فجایعی که در این پروژه ها اتفاق می افتد. انسان های غیر نظامی اعم از زن و مرد و کودک که کشته می شوند و ویرانی ها و ....

نیازی: اگر مباحث در خصوص ایران هراسی مطرح شود بهتر است. بالاخص بعد از انقلاب اسلامی.

 اسلام هراسی فقط به دلیل ماهیت اسلامی کشور ایران است 

رحیمی: بنده معتقدم اصولا اسلام هراسی فقط به دلیل ماهیت اسلامی کشور ایران است یعنی غرب چون از این ناحیه ضربه کاری خورده، تمام تلاشش این است که ایران الگوی کشورهای مسلمان دیگر نشود.

واحدی: در خصوص ایران هراسی و حقوق تضییع شده بشر مسائلی هست که فکر می کنم بپردازیم به نتایج خوبی می رسیم.

وثوقی: جناب نیازی پروژه اسلام هراسی از ایران شروع شده اما دامنه آن به سبب صدور تفکر انقلاب اسلامی به سایر ملت های ازادی خواه کشیده شده است. پس ناخودآگاه بحث وسیع تر می شود. این به سبب قدرت گرفتن تفکر انقلاب اسلامی در دنیاست.

نیازی: بله ما معتقدیم ملت ایران می تواند به عنوان الگویی نوین در جهان اسلام مطرح شود همانطور که بعد از انقلاب این اتفاق افتاده و جمهوری اسلامی، الگویی برای همه جوامع آزادی خواه جهان شناخته می شود.

رحیمی: همچنین ارایه یک مدل حکومتی عالی به نام ولایت فقیه که برای اولین بار در سال 1348 در مسجد شیخ انصاری نجف توسط امام راحل مطرح شد.

نیازی: اولین بار سال 32 بوده اما در لفافه.

رحیمی: در اکثر کتب 48 ذکر گردیده که توسط امام تدریس شده است.

نیازی: تدریس بله اما ارائه در سال 32.

وثوقی: بحث ولایت فقیه که بیش از این ها در کتب فقهی شیعه قدمت دارد.

رحیمی: طرح توسط امام مد نظر بود.

نیازی: خب مشخصا بیان ولایت فقیه زودتر از این ها بوده اما رسما 48.

واحدی: موج دوم ایران هراسی در اواخر دهه 90 آغاز شد. در آن زمان نسل اول مهاجر ایرانی بعد از انقلاب، پس از سالها زندگی در غرب موفق شده بود تا شناخت بهتری از جامعه و فرهنگ ایران به افکار عمومی کشورهای میزبان ارائه کند. در داخل کشور هم جنبش های اجتماعی که خبر از پویایی و سرزندگی مردم ایران می داد با تصویر رایج تروریست و متحجری که از ایرانی ها ارائه می شد کاملاً در تضاد بود.

در این مقطع شکل پروپاگاندای ایران هراسی جریان های جنگ طلب کاملاً تغییر کرد و ایرانی متحجر و تروریست ناگهان تبدیل به ایرانی غربگرا و آزادیخواه شد که در چنگال حکومت اسلامی اسیر شده و از قدرت های غربی انتظار ازادی و کمک دارد.

ادعای نخ نمای غرب و صلح جهانی؛ حمایت از مردم آزادی خواه ایران

در این فضا نظریه هایی از قبیل این که ایران در حال طی کردن دوران  قرون وسطای تاریخ خود است و غربی ها موظفند دستش را بگیرند و به عصر روشنگری و تجدد برسانند توسط تحلیلگران غربی و بعضاً در  ایران مطرح  شد و همچنین این دوگانه رادیکال میان ملت و حکومت ایران، این فرصت را به جریان جنگ طلب داد تا فشارهای سیاسی، اقتصادی و تهدیدهای نظامی علیه ایران را نه تنها در جهت ادعای نخ نمای حفظ  منافع غرب و صلح جهانی  که برای حمایت از مردم آزادی خواه ایران توجیه کند. در همین موج پروپاگانداست که جرج بوش از بزرگی ملت و تمدن سخن می گوید و نتانیاهو برای جوان های ایرانی که می خواهند  جین بپوشند و نمیتوانند دلسوزی می کند.

رحیمی: دقیقا در این مقطع نیز غرب با کمک بعضی عوامل داخلی، به عنوان ناجی وارد این پروسه شد.

واحدی: دقیقا جناب رحیمی این جا دقیقا همان جاست که می گویم این تئوری نه تنها متوجه مردم غرب  بلکه متوجه مردم ایران هم خواهد شد.

رحیمی: بله اما هدف اصلی هم غرب است لکن با نابودی اندیشه اسلام سیاسی از درون.

واحدی: به نظرم موج دوم مورد اقبال بیشتری هم در غرب و هم در بین برخی اقشار جامعه بود که به تبع موفقیت نسبی هم حاصل شد.  جالب است که در این موج از ایران هراسی، باز هم بحث گزینه نظامی مطرح بود و این مشخصا نشان دهنده نقض آشکار حقوق بشر در قبال ایران است.

لزوم پیگیری حقوقی قتل ها و خونریزی ها در قشون کشی های غرب

وثوقی: موافقم. علاوه بر این مسئله، آیا کشته شدن این همه انسان در جنگ های نیابتی که در خاورمیانه و حتی در افریقا اتفاق افتاده تا پروژه های سیاسی غرب و امریکا در عرصه بین الملل پیش برود ایا قابلیت پیگیری در مجامع حقوق بشری ندارد؟

اکنون لازم است بحث حقوق انسان هایی که در قشون کشی های خونین اتحادیه اروپا و غرب به کشورهای اسلامی تضییع شده و خونشان به ناحق بر زمین ریخته شده به صورت جدی پیگیری شود. ایالات متحده امریکا شریک جنگ های بسیاری در سراسر دنیا بوده و در موارد بسیاری در راس این حملات هم بوده. از ویتنام گرفته تا عراق و سوریه امروز. برای تغییر بشار اسد جنگی را در این کشور به راه انداخته که بسیاری اواره شدند. بسیاری کشته شدند و ... ابعاد حقوق بشری این حملات باید بر اساس قوانین بین المللی بررسی و تبیین شود.

نیازی: گفته می شود یکی از علل پروژه ایران هراسی حنایت ایران از حزب الله و مقاومت است. اگر حمایت های ایران از حزب الله و جبهه مقاومت نباشد، غرب از ایران هراسی دست بر می دارد؟

وثوقی: شدتش کم می شود اما دست بردار نخواهند بود تا جایی که اسلام سیاسی تبدیل به اسلام عبادی مسجد و محراب بشود. من پیشنهاد می کنم درباره ابعاد حقوق بشری پروژه اسلام هراسی بیشتر بپردازیم. قتل امثال مروه شربینی و دانشجویان مسلمانی که وحشیانه فقط و فقط و فقط به جرم مسلمان بودن کشته شدند، در سایه اسلام هراسی غرب اتفاق افتاد.

باید دنبال راهکاری برای ایجاد صلح و ثبات بیشتر در دنیا باشیم

نیازی: بدون شک غرب به ساختار ما بی اعتماد است و همین هم باعث تقویت و قوت گرفتن ایران هراسی شده است. این بی اعتمادی متقابل است اما باید به دنبال راهکاری برای ایجاد صلح و ثبات بیشتر در دنیا بالاخص خاورمیانه باشیم. دوستان بحث نامه مقام معظم رهبری، ولی امر مسلمین به جوانان غربی را نباید دست کم بگیریم. این نامه شروع تحول عظیمی در دنیا است.

انقلاب اسلامی با حمایت از ملت‌های مظلوم در حال بهم زدن هژومونی غرب است

آقاجانی: یکی از دلایلی پروژه ایران هراسی این است که انقلاب اسلامی هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ حمایت از ملت‌های مظلوم در حال بهم زدن هژومونی غرب است و مسلما اگر انقلاب اسلامی ایران حتی اگر فعالیتهای منطقه ای اش را هم کنار بگذارد به واسطه ی آرمانهای استقلال گرایانه و ضد استکباری و انقلابیش مورد همجمه باقی خواهند ماند و اتفاقا با تضعیف پشتوانه های منطقه ای اش بر شدت این هجمه افزوده نیز خواهد شد.

رحیمی: همین نامه نشان از عمق نگاه استراتژیک رهبری اسلامی دارد و غرب دقیقا همین کانون را به درستی شناخته و هدف قرار داده است.

نیازی: به نظر شما، ما باید با پدیده ایران هراسی مقابله کنیم  و ذهن را معطوف کنیم به این مسیله یا نه ! اهداف خود را دنبال کنیم؟

آقاجانی:  برخی باید اصلاح شود برخی باید تبیین شود.

نیازی: منظور این است که اگر مقابله کنیم موجب ایران هراسی بیشتر نمی شود؟

رحیمی: قطعا از مهم ترین اهداف ما معرفی اسلام حقیقی به مردم غرب و حتی ملتهای تحت سلطه دیگر است و در این راستا باید تلاش در جهت زدودن آثار اسلام هراسی کنیم.

مجری: آقای واحدی، دسته بندی شما نیمه تمام ماند لطفا ادامه دهید.

غرب می گوید ایران سایر تمدن های بشری را در خطر وجودی قرار داده است

واحدی: در ادامه عرایض قبلی ام، وقتی حکومت های معاند غربی دیدند دو موج گذشته موثر واقع نشد موج سومی از پروپاگاندای رسانه ای به راه انداختند. موج سوم  ایران هراسی بسیار جدیدتر است و شاید مربوط به یک سال اخیر باشد. در این موج جدید ایرانی دیگر نه آن تروریست منفور و عقب افتاده و متحجر دهه 80 است که باید با سم پاشی از بین برود و نه آن آزادیخواه دوست داشتنی شیفته غرب است که نیازمند تحریم ها و بمب های هدفمند آمریکاست تا آزاد شود بلکه دشمنی قهار بیرون آمده از دل تاریخ است که در صدد احیای  جاه و جلال گذشته خود برپا خاسته و در این راه سایر تمدن های بشری را در خطر وجودی قرار داده است.

وثوقی: اقای واحدی البته غرب با جریان های مختلف در ایران یکسان برخورد نکرده اما همواره دولت های مختلف ایران را از هر جناحی که بوده، تهدید نظامی کرده است.

واحدی: به نظرم موج سوم به شدت خطرناک و جدی است. هجمه رسانه ای غرب در این سال ها سعی کرده ایران و به طور کلی ایرانی ها را طوری در عرصه دیپلماتیک و بین المللی منزوی کند اما جالب است که این موضوع عملی نشده است.

وثوقی: با این مطلب که خواستند ایران را به دنبال جاه و جلال گذشته نشان بدهند موافق هستم. سند آن هم اظهارات سیاستمداران و مسولین امریکا پس از شکستشان در سوریه عراق یمن و ... است.

واحدی: در این موج این ها ما را از سه محور تهدید می کنند: بحث هسته ای، تروریسم، حقوق بشر.

آقاجانی: از اسلام هراسی و ایران هراسی و ریشه هایش تا حدودی به اندازه کافی گفته شد ولی آنچه هم اکنون مهم است بحث راهکار پیدا کردن برای خنثی کردن این طرح است.

به نظرم باید یک به یک به عواملی که غرب را در این هدف کمک می کند و یا نقاط ضعفی که به او کمک می کند را به خوبی بشناسیم و برایشان راه حل مناسب تجویز کنیم.

جهاد و شهادت در خدمت انسانیت و حقوق انسانی

1- یکی از مواردی که برای اسلام هراسی روی آن تکیه می شود بحث جهاد و شهادت طلبی است. نگاهی که از این مسئله ترویج می شود، تکیه ای که روی این عبارات می شود به شدت موید این پتانسیل است. مسلما جهاد و شهادت طلبی از نقاط قوت اسلام و انقلابیون است، به نظر می رسد این مقوله بیش از هر چیزی نیاز به تبیین مناسب با استفاده از ابزارهای هنری و رسانه ای دارد. مسلما ما نه تنها نباید از این روحیه کنار بکشیم بلکه باید با تبیین ابعاد واقعی این مسئله در خدمت انسانیت و حقوق بشر به شناخت صحیح از جهاد و شهادت در فرهنگ شیعه گام برداریم.

غرب برای تحریک تکفیری های وهابی تشیع افراطی را ترویج می دهد

2- یکی از مواردی که برای اسلام هراسی مورد استفاده غرب واقع می شود بحث شیعیان افراطی است، مسئله ای که برای آن هزینه هم می کنند و از عوامل تفرقه انگیز و تضعیف کننده نیز تلقی می شود. یعنی برای تخریب وجهه اسلام،‌ با ترویج تشیع افراطی و تحریک کننده و تکفیری سعی می کنند چهره ای منفور از اسلام نشان دهند، تکفیر، قمه زنی، خشونت و ... از مصادیقی هستند که به شدت روی آنها علیه شیعیان استفاده می شود و هشیاری علمای شیعه را در خنثی کردن این مسئله می طلبد به خصوص که برخی افراطیون اساسا در حال ترویج و تبلیغ این مسائل هستند و علمای دیگر برای خنثی کردن این نقشه ها باید جدی تر به صحنه ورود کنند.

بی قانونی و قانون گریزی نسبت به قوانین بین المللی
3- از دیگر عواملی که در تخریب چهره ایران انقلابی مورد استفاده دارد بحث بی قانونی و قانون گریزی نسبت به قوانین بین المللی است. اگر چه ما حقیقتاً نسبت به برخی از قوانینی که در دنیا ترویج می شود به شدت اعتراض داریم ولی برخی از قوانین نیز قابل اجرا و ضروری هستند. یکی از نمودهای این مسئله را ما در برخورد با میهمانان خارجی و سفارتخانه ها شاهد بوده ایم. شاید همین مسئله از عواملی بوده است که موجب گردیده تا رهبری بحث هجمه به سفارت انگلیس را محکوم نمایند.

مانور غرب بر معروف و نهی از منکر و مسائل قضایی وامنیتی
4- یکی دیگر از عواملی که بر روی آن مانور می کنند شیوه ی برخورد حکومت با برخی مقولات مانند امر به معروف و نهی از منکر و مسائل قضایی وامنیتی است. اگر چه بسیاری از مانورهایی که روی این مقولات می شود بر مبنای دروغ و تهمت است اما به نظر می رسد باید دراین مقوله ها خیلی محکم کار کرد، به هیچ وجه نباید مسائلی مثل کهریزک و یا فوت ستار بهشتی و یا قتلهای زنجیره ای و ... در کشور رخ بدهد. همه می دانیم که مسائل اینچنینی ناشی از سرخودی یا بدخواهی و یا کج فهمی و یا سوء مدیریت هستند که حکومت باید به صورت جدی تری به این مسائل بپردازد.

5- برخی از مسائلی که برای شیعه هراسی یا ایران هراسی روی آنها مانور می شود بحث برخی قوانین قضایی اسلام است، مسائلی مانند قصاص، اعدام، قطع دست دزد، سنگسار و ... از عواملی هستند که به شدت روی آنها مانور می شود و این در صورتی است که به فرموده قرآن کریم، قصاص حیات بخش است و بسیاری از این احکام و حدود الهی اگر درست تبیین شوند می توانند نقش های دشمنان اسلام را خنثی نمایند. البته بخشی از این احکام مانند سنگسار و یا قطع دست دزد که قابل جایگزینی با سایر مجازات ها بودند، بعضا به همین دلیل از فهرست مجازات ها غالبا حذف شده اند.

ضعف در بکارگیری هنر و رسانه

6- ضعف در بکارگیری هنر و رسانه در اکثریت عوامل بالا دخیل است و به نظر می رسد به عنوان یک عامل مستقل باید مطرح گردد. به راستی ما نیاز داریم ضمن تبیین اصولی مفاهیمی مانند جهاد و شهادت طلبی و انقلابی گری و جنگ تحمیلی و طعمه عملیاتهای تروریستی شدن و ... به فرهنگ منطحط غربی نیز حمله کنیم. فرهنگی که در آن جنگ و ترور و کودتا و حق وتو و تجاوز و .... به نمادهای عریان فرهنگ غربی تبدیل شده اند.

معرفی ایران و مقاومت به عنوان تروریسم
7- از دیگر مسائلی که دشمنان روی آنها برای ایران هراسی استفاده می کنند مواضع منطقه ای ایران است. مواضع ایران در خصوص فلسطین و لبنان و حزب الله و یمن و .... همه و همه طعمه برنامه های ایران هراسی غرب است. متأسفانه ایشان برای ایران هراسی به یک پکیج دست می زنند، ایشان تمام محورهای مقاومت و استکبارستیزی و انقلابی گری را در سایر کشوهای دنیا با هجمه مواجه می کنند و با ایجاد ارتباط بین ایشان و ایران اسلامی سعی می کنند همه را باهم به عنوان یک مجموعه تروریستی معرفی نمایند. این مسئله نیز به رسالت سنگین ایران در معرفی صحیح قیامهای منطقه و آرمانهای بیداری اسلامی اشارت دارد تا این مسئله هرچه بیشتر خنثی گردد.

اشتباهات مسئولان در موضع گیری ها

8- اشتباهات مسئولان در موضع گیری ها از دیگر عوامل پروژه ایران هراسی است. مواضع مسئولان دولت اصلاحات در خصوص انرژی هسته ای به نحوی که از ادبیات نظامی اتمی استفاده می کردند و مواضع برخی مسئولان مبنی بر پذیرش هدف ایران از حمایتهای منطقه ای به عنوان جنگ های نیابتی و یا ادعاهایی که ایران را دنبال راه اندازی امپراتوری معرفی می کنند و یا برخی از عبارات در صحنه بین المللی که می توانند بهتر بیان شوند موجب می شود تا ایران بیشتر و بیشتر هدف ایران هراسی قرار گیرد که این مسئله لزوم دقت نظر در موضع گیری ها را بیش از پیش اثبات می کند.

حمایت از فرقه های مجعولی مثل وهابیت و تکفیری های داعشی و طالبانی
9- یکی از مسائلی که برای اسلام هراسی و ایران هراسی به آن متوسل می شوند ایجاد و حمایت از فرقه های مجعولی مثل وهابیت و تکفیری های داعشی و طالبانی است. اگر چه در ظاهر این قماش مخالف ایران هستند و اعمالشان به پای ایران نوشته نمی شود لیکن به دلیل نمادها و شعارهای اسلامی شان به شدت هم به لحاظ مانور رسانه ای و هم به لحاظ حمایت برای خشونت و کشت و کشتار بیشتر مورد حمایت غرب قرار می گیرند. عملاً غرب برای این که اسلام و ایران را بزند حتی حاضر است با تشکیل نیروهایی مثل طالبان و داعش خودش و نیروهای خودش و متحدان منطقه ای اش را تحت فشار قرار دهد و خنثی کردن این مقوله بدون حمایت گرفتن از علمای اهل تسنن و تشیع و ایجاد وحدت اسلامی و در کنارش افشای ماهیت غیراسلامی این گروه ها محقق نمی شود.

ناکارآمدی خط کش حقوق بشر جهانی

10- یکی دیگر از مبانی خنثی کردن پروژه اسلام هراسی زیر سوال بردن خط کشی است که معمولا برای این کار استفاده می شود که این خط کش همان تعاریف غرب از مسئله ای به نام حقوق بشر است، حقوق بشری که در تعریف حقوق برای بشر نیز ناعادلانه و نژاد پرستانه و تبیعض گرایانه برخورد می کند. حقوق بشری که نبود آزادی های جنسی را به عنوان خشونت و دست مایه ای برای سیاه نمایی معرفی می کند. مسلماً یکی از مواردی که در خنثی کردن اسلام هراسی و شیعه هراسی می تواند موثر باشد تبیین و معرفی صحیح خط کش مورد استفاده غربی هاست. اخیرا هم دیدید که یکی از گزارشهایی که در این خصوص تهیه شده بود با چه رقم سنگین رشوه ای از سوی عربستان مخدوش بود و همین گزارشها در نهایت علیه ایران به صورت برجسته مورد استفاده قرار می گیرند و حال این که ما نسبت به این مسئله خوب کار نمی کنیم.

واحدی: به نظرم حالا که موضوع هسته ای و بحث مذاکرات به نتایجی رسیده در آینده نزدیک سعی دارند در زمینه دو موضع دیگر اقدام کنند. بحث حقوق بشر خیلی داغ و حساس هستش و جای کار هم خیلی دارد.

وثوقی: اصلا اسلام هراسی را با ادعای حقوق بشر طرح کرده اند و مبنای ادعاهای غرب، مبارزه با تروریسم و تحقق حقوق بشر است.

نیازی: کاملا درسته آقای واحدی.

وثوقی: ما الان باید قبل از غرب، در زمینه حقوق بشر شروع کننده خلاق بازی باشیم. قبل از آن که آن ها این بازی را شروع کنند و ما منفعلانه پاسخ اتهامات ان ها را بدهیم و از خود دفاع کنیم باید ما شروع کننده باشیم.

واحدی: دقیقا.به نظرم در حوزه حقوق بشر اصلا درست نیست که موضع انفعالی بگیریم. ما در این حوزه خیلی حرف ها برای گفتن داریم.

وثوقی: دقیقا همین طور است

واحدی: یکی از انتقادات بنده به ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم همین است که  چرا وارد مباحث نظری می شوید؟؟؟ ما همانطور که در حوزه حقوق بشر به سازمان های جهانی پاسخ گو بوده و هستیم می توانیم مطالبه کنیم.

آقاجانی: برای این که منفعل نباشیم باید شروع کننده باشیم و برای این کار باید نسبت به تشکیل انجمنها و تشکل های مردم نهاد بین المللی فعال شویم.

واحدی: دقیقا جناب اقاجانی.

واحدی: من اینجا می خواهم عرض کنم نه تنها ما در موضع دفاع نیستیم و نباید از طرح موضوع حقوق بشر علیه ایران واهمه داشته باشیم بلکه ما باید مطالبه کنیم. حتی در برخی موارد کشورهای ناقض حقوق بشر را با راه حقوقی و دیپلماسی تحت فشار بگذاریم.

وثوقی: برای شروع بازی می شود بحث حقوق بشری تحریم های دارو را مطرح کرد. این کاملا یک رفتار غیر انسانی است که در مناسبات سیاسی بیماران هدف گرفته شوند. البته اقای واحدی علت واهمه ها وجود حق غیر انسانی وتو برای کشورهای خاصی است که رسما اعلام دشمنی با ما کرده اند و می کنند.

واحدی: بله همینطور است. در بعد  داخلی منظورم بود. این خواسته یا مطالبه، ارتباط و تعامل هرچه بیشتر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و دستگاه دیپلماسی را می طلبد.

وثوقی: البته این واهمه یک احتیاط و پیش بینی عقلانی است نه ترس بزدلانه. مساله دیگر که قابل پیگیری است ابعاد حقوق بشری اسلام هراسی در غرب است. مساله عدم امنیت برای مسلمانان به جرم دین و اعتقاداتشانو همچنین مسایل بسیار دیگر. مثل برخی مسایل نقض حقوق بشر در امریکا و وضعیت سیاهپوستان و ...

واحدی: امروز قطار ایران هراسی روی ریل حقوق بشر افتاده و متاسفانه ما در این حوزه تا به حال ضعیف ظاهر شدیم.

نیازی: می شود به هزینه و یا سرمایه گذاری برخی کشورها برای خریدن احمد شهید ، گزارشگر سازمان ملل اشاره کرد.

رحیمی: تاسف بار موضع منفعلانه بعضی در داخله که شاید به دلایل مختلف قلبا خودشان هم چندان با آن نگاه مخالف نیستند یعنی به نوعی شاید مجذوب حقوق بشر غربی هستند.

واحدی: به نظرم می توانیم با ایجاد یک فضای مطالبه گری در سراسر کشور جریانی را بسازیم که حقوق بشر را به عنوان مسئله اول ایران مطرح کنیم و اتفاقا در این حوزه پاسخگو باشیم و با تئوریسین های غربی به بحث بنشینیم.

نیازی: دقیقا همین طور است. برخی کشورهای عقب افتاده که ابتدایی ترین حقوق شهروندی را برای زنان جامعه خود در نظر نمیگیرند، جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر با پرداخت رشوه به گزارشگر سازمان ملل می کنند. این ها بسیار مهم و قابل مطالبه از مجامع بین المللی است.

وثوقی: همچنین باید در داخل هم بحث مطالبه حقوق بشر از جامعه جهانی همگانی و مردمی شود. باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.

ایران برای ارسال پیام خود به صورت تحریف نشده، نیاز به تریبون، رسانه و هنر دارد
آقاجانی: یکی از مواردی که در اثر رفع احتمالی تحریم ها حتما باید در دستور کار کشور قرار گیرد توسعه رسانه ای کشور برای زدودن مبانی اسلام هراسی و شیعه هراسی است. ایران برای ارسال پیام خود به صورت تحریف نشده، نیاز به تریبون، رسانه و هنر دارد و حتماً باید در این خصوص بسیار جدی حرکت کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top