تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/05/11 - 14:42
کد خبر: 174717

مثلث اعتدال و مجلس خبرگان؛

آیا هاشمی دوباره به صندلی ریاست تکیه می‌زند؟

آیا هاشمی دوباره به صندلی ریاست تکیه می‌زند؟

به میدان آوردن حسن روحانی به این دوره از انتخابات از یک سو و راضی کردن سیدحسن خمینی برای شرکت در این انتخابات؛ برگهای برنده هاشمی رفسنجانی هستند تا هاشمی رفسنجانی اینبار با دو بال همراه و قدرتمند و محبوب پا به مجلس خبرگانی بگذارد که شاید ریاستش را از آن خود کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند روزی است که رسانه های  اصلاح طلب لیستی از کاندیداهای جریان اصلاحطلب و اعتدالی را برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان مطرح ساخته اند.

 به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجید انصاری (نماینده سابق مجلس خبرگان)، سیدمحمود علوی (وزیر اطلاعات و عضو فعلی مجلس خبرگان)، علی یونسی (وزیر پیشین اطلاعات)، سیدهادی خامنه ای (نماینده مجلس ششم)، علی اکبر محتشمی پور (نماینده مجلس ششم)، محسن موسوی تبریزی (نماینده سابق مجلس خبرگان)، هاشم زاده هریسی (عضو فعلی مجلس خبرگان)، محمدعلی شهیدی (معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران) و سیدمحسن خرازی (عضو فعلی مجلس خبرگان) ابوالقاسم علیدوست (عضو جامعه مدرسین) محمدجواد فاضل لنکرانی (عضو جامعه مدرسین) سیدمحمد غروی (عضو جامعه مدرسین) و علوی بروجردی (از اساتید برجسته حوزه علمیه قم).

این اسامی بخشی از گمانه زنی های رسانه های اصلاح طلب از لیست احتمالی افرادی است که خود را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری آماده میکنند. مجلسی که سال ها است با حضور علما و آگاهانی چون مرحوم مشکینی و مرحوم مهدوی کنی روی خوش به اصلاح طلبان نشان نداده و شکست هاشمی رفسنجانی برای ریاست دوباره این مجلس در سال 93خود نشان خوبی برای این امر می باشد.

صفحه اول روزنامه‌‌های یکشنبه

چند روزی است که رسانه های  اصلاح طلب لیستی از کاندیداهای جریان اصلاحطلب و اعتدالی را برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان مطرح ساخته اند. فارغ از اینکه حضور این افراد قطعیت یافته یا نه مرور نامهای حاضر در لیست نشاندهنده وزنه سنگین این جریان و پتانسیل بالقوه آن برای حضور در انتخابات حساس مجلس خبرگان است. لیستی که در آن چهره هایی چون هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، سیدحسن خمینی وتعدادی از سران دولت یازدهم که به غیر از حسن خمینی بقیه سابقه حضور در مجلس خبرگان را داشته اند در آن حضور دارند.

اما در این میان رسانه ها با تاکید بسیار خاصی حضور هاشمی رفسنجانی را در انتخابات امسال خبرگان رهبری به سوژه اصلی خود تبدیل کرده اند. سوژه ای که البته هاشمی در آن تنها نیست و دو حسن نیز او را همراهی میکنند. اولی جوانی که تا به حال در فضای این جلس قدم نزده است و با فضای آن آشنا نیست و دومی روحانی که هم نمایندگی مجلس را تجربه کرده و هم نمایندگی خبرگان رهبری از سال 1378 .این مثلث که به آن لقب مثلث اعتدال نیز نام میبرند بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری حال به فکر تسخیر خبرگان رهبری هستند. خبرگانی که هاشمی تا همین چند سال پیش ریاست آنر را بعد از مرحوم مشکینی در لیست مسولیت های خود ثبت کرده بود اما با توجه به عدم اقبال فضای عمومی مجلس خبرگان بعد از فتنه 88 به هاشمی رفسنجانی وی صندلی ریاست را به مرحوم مهدوی کنی تحویل داد و در انتخابات داخلی سال 93 نیز در رقابت با آیت الله یزدی دوباره شکست خورد. نکته قابل توجه در این موج رسانه ای جدید این است که این مثلث هیچ جایگاهی برای روحانیون اصلاح طلب در نظر نگرفته است و حساب خود را از آنها جدا کرده است.

مروری بر روزنامه های امروز نشان دهنده عمق این ماجرا و اهمیتش برای اصلاح طلبان و اعتدالیون است. روزنامه آرمان با تاکید بر سوابق مشخص نام های درج شده در رسانه ها اشاره میکند که صاحبان این اسامی هر کدام وزنهای در ساختار سیاسی هستند و مورد وثوق لایههای مختلف و متکثر مردمی. حضور این افراد گواه خوبی بر پشتوانه خوب اصلاحطلبان و اعتدالگرایان برای حضور در انتخابات خبرگان است و البته دلیلی موجهه بر نگرانی جریان مقابل که میداند در رقابت انتخاباتی با این چهرهها کاری بس سخت و مشکل پیش رو دارد.

صفحه اول روزنامه‌‌های یکشنبه

روزنامه ابتکار هم با تاکید بر قدرت سیاسی  نامزدهای احتمالی تاکید میکند که بزرگترین ضعف در شرایط فعلی برای جبهه اصلاحات و اعتدال این است که گروههای اصلاحطلب هنوز به این جمعبندی نرسیده اند. البته این رسانه ها هیچ سخنی از اختلافات عمیق داخلی به میان نیاورده اند و به این سوال نیز پاسخ نداده اند که مثلث اعتدال به تنهایی در انتخابات شرکت میکند یا با اصلاحات ائتلاف میکند چرا که چندی پیش برخی جریانات مخالف رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از لیست 50 نفره وی برای این انتخابات خبر دادند که در تلاش است با همراهی سید محمد خاتمی کرسیهای مجلس خبرگان را از آن طیف سیاسی نزدیک به خود کند.

با تحلیل این رسانه ها میتوان به این جمع بندی رسید که طیف خاصی از اصلاح طلبان استراتژی آماده سازی چهره های سفید و کم حاشیه از یک سو و فضاسازی برای بازگرداندن صندلی ریاست مجلس خبرگان به آیت الله هاشمی رفسنجانی را برای انتخابات مجلس خبرگان در پیش گرفته اند. آنگونه که به نظر میرسد جریانات و تشکلهای اصلاح طلب و در راس آن مجمع روحانیون مبارز به عنوان تشکل روحانی صاحب نفوذ این اردوگاه حاضر به ریسک کردن بر روی چهره های قدیمی و باسابقه خود که سایه ردصلاحیت برسرشان است، نیستند و آماده کردن چهره هایی چون سیدحسن خمینی که بی حاشیه و خوشنام هستند و قابلیت به صحنه آوردن جمعیت خاکستری و جوانان به صحنه را دارند را برنامه اصلی خود قرار داده اند.

اما در این میان هاشمی رفسنجانی با طمانینه درحال چینش پازلهای انتخابات مجلس خبرگان است. به میدان آوردن حسن روحانی به این دوره از انتخابات از یک سو و راضی کردن سیدحسن خمینی برای شرکت در این انتخابات؛ برگه ای برنده هاشمی رفسنجانی هستند تا هاشمی رفسنجانی اینبار با دو بال همراه و قدرتمند و محبوب پا به مجلس خبرگانی بگذارد که شاید ریاستش را از آن خود کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
علی
1394/05/13 - 01:54

ایشان بهتر است باقی مانده را صرف عبادت کنند که هم برای ایشان بهتر است و هم برای مردم
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top