تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/05/12 - 14:16
کد خبر: 174832

درباره گفتگوی تلویزیونی شب گذشته روحانی؛

عصـای توافـق هسته‌ای معجــزه نخـواهـد کرد

عصـای توافـق هسته‌ای معجــزه نخـواهـد کرد

یکی افزایش قدرت دفاعی کشور به میزان 80 درصد 10 سال گذشته در مدت دوسال و دیگری خروج از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد. دو ادعایی که به نظر میرسد کارشناسان امر باید درباه صحت و سقم آن نظر بدهند

خبرنامه دانشجویان ایران: حسن روحانی رییس جمهور کشورمان شب گذشته در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه یک به بررسی موضوع توافق هسته ایی پرداخت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روحانی در این گفتگو به مسائل مختلفی اشاره کرد که به نظر می رسد نکات قابل تاملی بر آن مترتب باشد.

1) این گفتگو را میتوان اولین اولین گفتگوی رییس جمهور درباره این موضوع حساس ملی و حتی بین المللی دانست. موضوعی که هم اکنون تبدیل به سوژه شماره یک رسانه ها و مراکز سیاسی جهان شده است. حال این رفتار را با رفتار اوباما برای یکدست کردن مواضع سیاسی در داخل آمریکا مقایسه کنید که چگونه وی برای این یکدست کردن تلاش میکند. از برگزاری جلسه با نمایندگان کنگره تا جلسه محرمانه با خبرنگاران برای توجیه اقدامات خود. البته روحانی نیز این یکدست کردن را اجرا میکند با این تفاوت که مجلس را به تعطیلات میفرستد و مردم را نیز برپایه مشاورت افرادی چون سریع القلم لایق دخالت در سیاست خارجی نمیداند، بنابراین با بررسی توافق در جلسه شورای امنیت ملی و خیال تخت از رای مثبت شورا به این توافق به پیش میرود.

گفت و گوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با مردم

2) با بررسی محتوای سخنان رییس جمهور در این گفتگو عملا سخن جدیدی درباره توافق هسته ایی به دست نمی آورید و میتوان گفت حتی اگر به صورت زنده برنامه را ندیده اید چیزی را ازدست نداده اید. همان شعارهای همیشگی و همان تخطئه جناحی منتقدان و همان وعده های خوب دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری. به نظر میرسد رییس جمهور هنوز در فضای انتخابات به سر میبرد که به جای گزارش عملکرد این مدت با شور و هیجان به دادن وعده مشغول است (البته چندی پیش در مراسم افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی ایشان اعلام کردند که وعده محقق نشده ندارند). این رفتار به نظر میرسد توصیه تیم رسانه ای دولت که از قضا متخصصان جنگ روانی نیز هستند به وی میباشد که با ایجاد یک پروپاگاندای قوی فرصت سوال و مطالبه را از دیگران میگیرد و رفتار هیجانی جناحی را پیاده میکند.

3) بررسی عملکرد دولت در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حوزه های دیگر مسولیت دولت نشان از فشل بودن این دولت دارد. دولتی که قرار است توافق را چون عصای حضرت موسی(ع) به دریای مشکلات داخلی بزند و راهی برای برون رفت از آن ایجاد کند. راهی که البته انتهایش به ذوق مرگی برای وزیر خارجه پلیس بد مذاکرات میرسد.

گفت و گوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با مردم

4) جدای از تبلیغات همیشگی  روحانی در این گفتگو دو ادعای جدید نیز مطرح شد که قابل توجه است. یکی افزایش قدرت دفاعی کشور به میزان 80 درصد 10سال گذشته در مدت دوسال و دیگری خروج از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد. دو ادعایی که به نظر میرسد کارشناسان امر باید درباه صحت و سقم آن نظر بدهند. تنها باید درباره خروج از ذیل فصل 7 منشور باید این جمله آقای بعیدی نژاد را که در صفحه اینستاگرام خود درج کرده بود یاد آوری کنیم که گفت: به دنبال آن هستیم قطعنامه جدید شورای امنیت ذیل فصل هفتم باشد!

5) جدای از بررسی محتوای تکراری سخنان رییس جمهور نکته با اهمیت موضوع این است روحانی چندین بار از حمایت رهبری و مردم برای رسیدن به این توافق گفتند. این سخنان در حالی است که 13 روز است مطالبه رهبری برای سیر قانونی بررسی متن توافق در مجاری قانونی بر زمین مانده و وی پاسخ نمیدهد که این رفتار دوگانه از کجا ناشی میشود؟ از سویی برجسته کردن تشکر رهبری از تیم مذاکره و جا زدن آن به عنوان موافقت ایشان با توافقنامه هسته ایی و از سویی بایکوت مطالبه رهبری در مجلس به دست یاران جدید انتخاباتی خود. مردم نیز در این میان محلی از اعراب ندارند چون حمایتشان رفراندوم محسوب میشود و خوب و مخالفتشان تجمع غیرقانونی که برخورد با آن لازم است.

گفت و گوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با مردم

6) نکته پایانی را بدون هیچ توضیحی مینویسیم و آن تقسیم ضمنی منتقدان توافق به دودسته جنگ طلب و کاسبان تحریم. بگذریم از تناقض این تقسیم جزمی گرا و سخنان روحانی در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری که گفت: "خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است."

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
علی
1394/05/14 - 16:54

این عصا که اینهمه برای آن زور می زنید که حتی آب خوردنمان هم با آن حل می شود هر روز بیشتر بی خاصیت تر و کوتاهتر می شود. ما را به خیر این عصا امیدی نیست شر نرسانید.
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top